حجت الاسلام و المسلمین علی نهاوندی ا دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، اظهار داشت: دشمن با ابزار رسانه بر اذهان عمومی حاکمیت دارد و جنگ شناختی به دنبال نابودی سرمایه اجتماعی است.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه  حجت الاسلام  علی نهاوندی در نشست علمی “مبانی فقهی جنگ شناختی با تاکید بر رسانه در حماسه طوفان الاقصی” که در سالن شیخ کلینی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد،با بیان اینکه جنگ شناختی پیشرفته ترین جنگی است که تمام جنبه های روانی و نظامی و ..‌ را در خود دارد،افزود: این جنگ مبتنی بر جامعه بشری با کمک هنر و با هدف نابودی سرمایه اجتماعی است.

مدیر گروه فقه ورسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  بیان کرد: جنگ شناختی دارای پیامدهای زیادی از جمله مشروعیت زدایی، بد بینی، سوءظن، ایجاد هیجانات کاذب، مظلومیت و در نهایت نابودی سرمایه اجتماعی است.

نهاوندی با بیان اینکه بخش های تولیدی عمیق رسانه ای از جمله ابزار جنگ شناختی است، عنوان کرد: جنگ شناختی نتیجه گرا و زمان بر نیست اما جنبه پیچیده ای دارد.

وی ادامه داد: میدان درگیری در جنگ شناختی سرزمین فکر و ذهن و ادراک مخاطب است، مشروعیت زدایی، اعتبار زدایی ، قداست زدایی، تضعیف اراده و دودستگی از اهداف این جنگ است که هدف نهایی آن نابودی سرمایه اجتماعی و ابزار آن رسانه است.

مدیر گروه فقه ورسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: با توجه به عدم زمان بندی در جنگ شناختی، زمان و نتیجه اهمیتی ندارد چون این جنگ نتیجه گرا نبوده و به دنبال از بین بردن سرمایه اجتماعی است.

رژیم صهیونیستی در طوفان حماس غافلگیر شد

نهاوندی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی در طوفان حماس غافلگیر شد، عنوان کرد: حماس عملیات بزرگی انجام داد که استراتژی حماس در این طوفان بسیار پیچیده بود.

وی گفت: هژمونی رسانه ای جریان رقیب بسیار گسترده بود اما کشورهای عراق، یمن، لبنان و سوریه همگرایی بسیار خوبی در زمینه پوشش اخبار غزه با یکدیگر داشتند.

مدیر گروه فقه ورسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: در جریان طوفان الاقصی کمپین آنلاین به زبان عربی و انگلیسی تشکیل شد و انعکاس اخبار سریع و خبرنگار آنلاین در برخی کشورها شکل گرفت.

نهاوندی گفت:  در اسلام در زمینه مواجه با دارالحرب مدارا وجود ندارد،  فلسطین جز سرزمین هایی است که فتوحات اسلامی انجام شده و به دست مسلمانان افتاده است.

وی افزود: براساس مبانی فقه،  اسلام می تواند در برابر کفر مواجه رو در رو داشته باشد و مصداق مقابله به مثلی است که باید در برابر دشمن داشته باشیم.

مدیر گروه فقه ورسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: دشمن ابتدا افکار و اذهان را آماده سپس اقدام به حمله و جنگ می کند.

اندیشه صهیونیستی همواره به دنبال ضرر است

نهاوندی بااشاره به مبانی دینی و قرآنی اهمیت مقابله با کفار بیان کرد: اندیشه صهیونیستی همواره در راستای ضرر است و باید در برابر این شر و ضرر مقابله و ایستادگی کرد.

وی نظرات علما درباره اهمیت ایستادگی در برابر اسرائیل را مورد توجه قرار داد و گفت: در جریان مبانی فقهی همه علما معتقد هستند مسلمانان در جنگ با کفر از همه ظرفیت های موجود به خوبی بهره مند شوند.

دکتر هاتف پور رشیدی عضو هییت علمی دانشگاه و ادیان و مذاهب اسلامی نیز در این نشست بیان کرد: طبق تصمیمی که از سوی ریاست دانشکده ادیان و مذاهب اتخاذ شد برخی نشست ها با محتوای طوفان الاقصی با حضور اساتید و دانشجویان این دانشکده برگزار خواهد شد.

دشمن با جنگ روانی به دنبال فریب افکار عمومی در موضوع غزه است

وی بیان کرد: فاجعه ای که توسط رژیم صهیونیستی در بیمارستان المعمدانی غزه اتفاق افتاد طبق ادعای اخبار بی بی سی و اینترنشنال توسط حماس انجام شد که این موضوع نشان دهنده جنگ روانی رسانه دشمن است.

پور رشیدی عنوان کرد: بی بی سی یکی از رسانه های موثر و دارای قدرت است و در زمینه نحوه انفجار بیمارستان المعمدانی گزارش هایی پخش کرد که با غرض ورزی همراه بود.

عضو هییت علمی دانشگاه  ادیان و مذاهب اسلامی تصریح کرد: در جهان امروز مخاطب رسانه مورد توجه است و هرچه مقدار مخاطب بیشتر باشد جنگ شناختی پیچیده تر است.

رسانه های دشمن در جنگ غزه وقایع را به نفع خود مصادره می کنند

وی ادامه داد: رسانه های دشمن در جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی وقایع را به نفع خود مصادره می کنند و این موضوع سبب افزایش تناقضات می شود.

سید مرتضی اسماعیلی طبا مدیر گروه مدیریت رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در این نشست خاطر نشان کرد: هنگامی که می خواهیم سیاست های رسانه ای یک رسانه خاص در غزه را بسنجیم  باید تکنیک و ارزش های خبری و تکنیک های اقناعی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.