فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: توسعه سیستم های امنیتی هوشمند در کشور باعث شده است بسیاری از مجرمان در کوتاه ترین زمان شناسایی و دستگیر شوند.

به گزارش شهرکریمه سردار حسین اشتری روز پنجشنبه در همایش «سهم من در امنیت و آرامش» و همچنین جلسه شورای اداری استان قم، در سالن همایش های شهرداری قم با اشاره به نقش تعیین کننده ابزارهای نوین در کاهش جرایم، گفت: نگاه به پیشرفت های دنیا و بومی سازی روش های نوین برای گسترش توان نظامی و انتظامی کشور از جمله راهکارهای ارتقای سطح امنیت ملی به خصوص در مناطق مرزی کشور است.
وی افزود: امروز برای تامین امنیت مرزها از روش ها و ابزارهای نظامی نوین استفاده می شود که همه آن ها به دست کارشناسان داخلی تولید و بومی سازی شده است و این نشان می دهد ما می توانیم آنچه را برای تامین امنیت کشور نیاز داریم را در داخل کشور تولید کنیم.
وی با اشاره به این که افزایش ضریب امنیت نیازمند استفاده از ایده ها و فکرهای جدید است، گفت: نیروی انتظامی آمادگی دارد از نظرهای کارشناسی همه صاحبان نظر، استادان دانشگاه و محققان در رشته های مختلف برای ارتقای وضعیت امنیتی کشور استفاده نماید.
فرمانده ناجا در ادامه تصریح کرد: به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید و اشتغال در کشور، نیروی انتظامی آماده است در هر نقطه ای از ایران که لازم باشد، حضور یابد و امنیت سرمایه گذاری را برای فعالان اقتصادی تامین کند.
اشتری گفت: امروز امنیت پایدار یکی از موضوع های مهم در دنیا می باشد و در نظام نوین جهانی، کشوری توسعه یافته است که امنیت داشته باشد.
وی بیان کرد: در موضوع اقتصاد مقاومتی اگر بستر مناسب برای تولید و اشتغال نباشد در اجرای آن موفق نخواهیم بود و در همین رابطه نیروی انتظامی آماده است با فراهم کردن امنیت کامل در مناطق مختلف کشور و همچنین مبارزه جدی با کالای قاچاق، شرایط مطلوبی را برای تولیدکنندگان داخلی به وجود آورد.
وی ادامه داد: قاچاق پدیده ای است که در اقتصاد و امنیت ما تاثیر منفی دارد و با آسیب رساندن به تولید ملی باعث از بین رفتن فرصت های شغلی و بیکاری جوانان می شود که در نتیجه آن فقر و آسیب های اجتماعی ناشی از آن فراگیر شده و در نهایت امنیت کشور در معرض خطر قرار می گیرد.
وی بیان کرد: هر گونه پیشرفتی در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و به خصوص اقتصادی در مرحله نخست نیازمند امنیت است و رهبر معظم انقلاب بارها در رابطه با امنیت مطالب حکیمانه را بیان فرمودند و آن را از ارکان اصلی کشور دانسته اند.
فرمانده نیروی انتظامی گفت: امروز کشور جمهوری اسلامی ایران دارای امنیت باثبات فراگیر و کاملی است و در این منطقه نا امن، این نعمت امنیت به واسطه عنایت الهی، هدایت های امام راحل و رهبر معظم انقلاب، خون شهیدان و ایثارگران و انسجام میان مردم و مسئولان دستگاه های اجرایی به وجود آمده است.
اشتری با اشاره به این که حفظ امنیت تنها کار یک دستگاه نیست گفت: حفظ و استمرار این امنیت پایدار با مشارکت همگان امکان پذیر است و مشارکت مردم در ابعاد مختلف می تواند، امنیت پایدار را برای کشور تضمین کند.
وی افزود: برای نمونه در جریان جنگ تحمیلی زمانی که مردم در قالب نیروهای بسیج به میدان آمدند، در جبهه ها تغییر محسوسی حاصل شد و روند پیروزی ها به نفع ایران رقم خورد.
وی ادامه داد: خانواده ها باید در عرصه اقدام های پیشگیرانه به نیروی انتظامی کمک کنند تا از این طریق آسیب های اجتماعی در کشور کاهش و سطح امنیت جامعه افزایش یابد.
فرمانده نیروی انتظامی گفت: برای آن که جامعه خود را در ابعاد مختلف در مقابل آسیب ها واکسینه کنیم، باید قدرت پیشگیری ما در برابر ناهنجاری ها بیشتر و اجازه ندهیم بستری برای وقوع جرم ایجاد شود.
وی افزود: بر اساس آمار و گزارش هایی که به نیروی انتظامی می رسد می توان گفت؛ بسیاری از آسیب های اجتماعی قابل کنترل هستند و در صورت مشارکت جدی مردم و خانواده ها می توان از وقوع آن ها جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: نهادهای تربیتی و آموزشی در کنار خانواده ها سهم مهمی در آموزش افراد و تشویق آنان برای مشارکت در موضوع امنیت دارند و از این طریق می توان امنیت شهرهای کشور را بیش از پیش ارتقا بخشید.
وی در ادامه با بیان اهمیت تامین امنیت در استان قم، افزود: امنیت در این استان به دلایل مختلف از جمله وجود اتباع سایر کشور ها با حساسیت های خاصی همراه است که به دلیل مدیریت و اشراف امنیتی خوبی که توسط نهادهای امنیتی استان و همچنین ارتباط آنها با علما صورت می گیرد، به خوبی تامین می شود و به لطف الهی مشکل خاصی در این خصوص مشاهده نمی شود.
وی در پایان با اشاره به این که اعتماد مردم به نیروی انتظامی بزرگترین سرمایه این نهاد است، گفت: نیروی انتظامی با مردم مهربان و همراه است و با کسانی که بخواهند به امنیت کشور لطمه ای وارد کنند، به شدت برخورد می کند تا فضای اعتماد شکل گرفته در خصوص امنیت کشور، در ذهن مردم حفظ شود.
همایش «سهم من در امنیت و آرامش» و همچنین شورای اداری استان قم با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سید مهدی صادقی استاندار قم، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، سردار کاظم مجتبایی فرمانده انتظامی استان قم و جمعی دیگر از مسئولان ملی و استانی در سالن همایش های شهرداری قم برگزار شد.
در این همایش از مجموعه مقاله های برگزیده و همچنین مجموعه ای مکتوب با عنوان نظام واره مقابله با آسیب های اجتماعی رونمایی شد؛ در این نظام واره، سهم همه دستگاه ها برای تامین امنیت و آرامش مشخص شده است. تقدیر و تشکر از دستگاهایی که در تامین امنیت استان قم نقش فعالی را ایفا کرده اند از دیگر برنامه های این همایش بود.
همایش سهم من در امنیت و آرامش، کاری مشترک توسط پلیس قم، استانداری قم و دانشگاه آزاد اسلامی است که فعالیت های مربوط به برگزاری این همایش از حدود یک سال پیش در شهر مقدس قم آغاز شد.
فراخوان مقاله های این همایش در محورهای امنیت اجتماعی، اخلاقی، روانی، اقتصادی، فضای مجازی و حقوقی، سال گذشته انجام و بیش از ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش از سراسر کشور ارسال و۳۰ مقاله حائز امتیازهای برتر شد.
گفتمان سازی برای سهم پذیری سازمان ها در جهت ایجاد امنیت و آرامش، اجتماعی کردن فضای کنترل جرم، واکنش هدفمند به نشانگاه های آسیب پذیر، توسعه سامانه های امنیت هوشمند، تبیین نظام واره جرایم و آسیب های اجتماعی و به کارگیری استعدادهای مردم نهاد برای امنیت و آرامش از جمله اهداف برگزاری این همایش بود.