[ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها – زهره مهرنوروزی: همه در تب و تاب برگزاری یکی از مهمترین انتخابات کشور بودند، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که به ناگاه شناسایی وجود یک ویروس تنفسی غریب به اسم «کرونا» ذهن‌ها را درگیر کرد. همه آشفته و مضطرب بودند که چرا با وجود اینکه یک ماه […]

[ad_1]

پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها – زهره مهرنوروزی: همه در تب و تاب برگزاری یکی از مهمترین انتخابات کشور بودند، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که به ناگاه شناسایی وجود یک ویروس تنفسی غریب به اسم «کرونا» ذهن‌ها را درگیر کرد.

همه آشفته و مضطرب بودند که چرا با وجود اینکه یک ماه از کشف و شیوع کرونا در ووهان چین می‌گذشت و آمارها حاکی از ابتلای هزاران نفر بود که بر اثر این ویروس کشته و یا راهی بیمارستان شده بودند، اما تمهیدات کافی برای مقابله با این ویروس در ایران اتخاذ نشده بود.

اما این ویروس با کسی شوخی ندارد و هرروز بر تعداد مبتلایان در ایران و حدود ۲۰۰ کشور جهان به سرعت افزوده می‌شود؛ در کشورمان بر اساس آخرین آمار اعلام شده حدود ۲۵ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند که از این شمار تقریباً ۲ هزار نفر جان باختند و بیشتر از ۹ هزار نفر بهبود یافته‌اند.

بیش از ۳۵ روز است که تمام امکانات قم بسیج شده است تا بتواند این ویروس عجیب و غریب را شکست دهد و حتی برای نجات جان مردم و قطع شدن زنجیره انتقال این ویروس منحوس؛ برای نخستین بار در طول ۴۰ سال گذشته نماز جمعه مراکز استان و شهرها، تمامی مساجد بزرگ و کوچک، مدارس و دانشگاه‌ها… همه و همه تعطیل شد. طبق مصوبه ستاد پیشگیری حتی درب‌های حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران نیز برای کاهش شیوع ویروس کرونا بسته شدند.

در این مدت از بی انصافی‌ها که در حق قم شد زبان به سخن باز نمی‌کنیم و بماند برای بعد…! اما نکته‌های قابل توجهی وجود دارد که باید به آن اشاره کرد وقتی آمار مبتلایان به قم گسترش یافت شمار بسیاری از گروه‌های جهادی برای کمک به ستاد پیشگیری و عملیات پاسخ به بحران وارد صحنه شدند؛ گروه‌هایی که اغلب آنان طلبه بودند به میدان آمدند و برای کمک به کادر درمانی در کنار پرستاران قرار گرفتند. حتی بیمارستان صحرایی در برخی مناطق شهر ایجاد و برخی ورزشگاه‌ها نیز برای مراقبت بیمارانی که دوره حاد را پشت سر گذاشته‌اند آماده شدند.

ورود نیروهای مسلح برای مقابله با کرونا

در این راستا باید بگوییم که هم‌اکنون همه امکانات قم بسیج شده‌اند تا کرونا را ریشه‌کن نمایند؛ رهبر معظم انقلاب با دیدن وخامت اوضاع دستور دادند تا در زمینه مقابله با کرونا نیروی مسلح وارد عمل شده و قرارگاه مقابله با کرونا تشکیل شود.

ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح درباره اقدامات قرارگاه مقابله با کرونای ستادکل نیروهای مسلح گفته است: در پی فرمان فرمانده‌کل قوا به سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح بلافاصله جلسه این قرارگاه با عنوان قرارگاه بهداشتی درمانی امام رضا (ع) با حضور فرماندهان سازمان نیروهای مسلح و معاونین ستادکل برگزار شد و تصمیمات مهمی گرفته شد.

وی افزود: وزارت بهداشت و درمان تحت عنوان رئیس ستاد مبارزه با کرونا درخواست‌هایی را از ستادکل داشتند. یکی از مسائل کمک به غربالگری جامعه توسط درمانگاه‌های ثابت و سیاری است که نیروهای مسلح راه‌اندازی می‌کنند که این امر نیز در دستور کار قرار گرفته و شروع شده است.

امروز بخش زیادی از تخت‌های بیمارستانی نیروهای مسلح در اختیار بیماران و وزارت بهداشت است

سردار شکارچی ادامه داد: موضوع دیگر افزایش تخت‌های بیمارستانی است که امروز بخش زیادی از تخت‌های بیمارستانی نیروهای مسلح در اختیار بیماران و وزارت بهداشت است و قرار شد این تخت‌ها به دو برابر افزایش پیدا بکند و ۱۰ هزار تخت استراحتگاهی هم اضافه شود.

وی افزود: کمک‌های آمادی و لجستیکی در تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده نیز درخواست دیگر وزارت بهداشت بود که تمام سازمان‌های نیروهای مسلح و به‌خصوص وزارت دفاع مأموریت پیدا کرد تا بخش زیادی از این نیازها را تأمین بکند. در حوزه کارهای علمی و تحقیقاتی نیز دستوراتی صادر شد.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح عنوان کرد: در حوزه تأمین نیروی انسانی متخصص و خدماتی برای کمک به وزارت بهداشت و درمان نیز قرار شد نیروهای مسلح با بهره‌گیری از ظرفیت خودشان و بسیج به وزارت بهداشت کمک کنند.

وی تصریح کرد: تصمیمی هم در حوزه قطع زنجیره انتقال کرونا گرفته شد که قرار شد نیروهای مسلح برابر تصمیماتی که ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت کشور می‌گیرند در این حوزه از توان نیروی انتظامی استفاده کند تا مشارکت عمومی را افزایش دهند و اقناع‌سازی افکار عمومی را افزایش دهد و خود مردم نیز تلاش کنند تا این زنجیره انتقال ویروس قطع شود.

رسانه‌های بیگانه نیز در این حوزه در حال تحریک مردم و القای نکات مغایر این تصمیم ستادکل نیروهای مسلح هستند. البته مردم ما نباید به فضاسازی شبکه‌های بیگانه توجه داشته باشند و تمام تلاش نیروهای مسلح خدمت به مردم است تا این مشکل را دفع کنند.

بیماران بهبود یافته نباید خودسرانه درخواست ترخیص دهند

استاندار قم همه امکانات را برای شکست این ویروس در قم بسیج کرده است از همه امکانات دولتی و حتی خیرین برای شکست این دشمن نابکار به کار گرفته است، اما مشکلی که در قم وجود دارد و قابل تأمل است مرتضوی نماینده وزارت بهداشت که در جلسه ستاد پیگیری و عملیات پاسخ به بحران در جلسه حاضر بود که بسیار گلایه داشت.

وی گفت: متأسفانه با وجود همه امکانات در نقاهتگاه‌هایی که توسط ارتش برپا شده است بیمارانی که دوره حاد بیماری را پشت سر گذاشته‌اند و در نقاهتگاه نگهداری می‌شوند خود سرانه درخواست ترخیص می‌دهند و پذیرفته می‌شود در حالی که درخواست ترخیص برای بیماران عادی است نه بیماری که بهبودی نسبی یافته و هنوز ناقل بیماری است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی قم حدود ۵۰۰ نفر در مراکز درمانی قم به دلیل مشکلات حاد تنفسی بستری هستند و با وجود آمارهایی که هر روز شمار جان باختگان و بیماران را نشان می‌دهد اما عده‌ای با حضور گسترده در بازارها و مراکز خرید موجی از نگرانی را برای مسئولان و دیگر شهروندان به بار آورده است اما این نگرانی به اینجا ختم نمی‌شود زیرا که برخی نیز راه جاده‌های کشور را پیش گرفتند و برای دید و بازدید ایام عید راهی سفر شدند که این مسئله جای نگرانی جدی دارد چرا با وجود همه هشدارها آمار مبتلایان در قم کاهش محسوس نیافته و در نوسان است.

نگرانی از تعداد بالای سفرها

اما نگرانی ما قمی‌ها کم نیست ما که افتخار داریم که در شهر کریمه اهل بیت (ع) ساکن هستیم حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران تعطیل است اما به شهرمان همچنان مسافر می‌آید و می‌رود که این برای شهروندان و کادر پزشکی یک خطر محسوب می‌شود.

در این راستا سری به آمار ورود و خروج وسایل نقلیه به قم زدیم، جواد شاکری رئیس مرکز مدیریت راه‌های قم در گفتگو با خبرنگار شهرکریمه گفت: که از تاریخ ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا سوم فروردین‌ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها ۶۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

شاکری افزود: در نوروز ۹۹ تعداد کل خودروهای وارد شده به استان قم از تاریخ بیست و پنجم اسفندماه سال گذشته تا سوم فروردین‌ماه جاری، ۵۱۷ هزار و ۹۳۱ دستگاه ثبت شده، که این میزان در مدت مشابه نوروز ۹۸، یک میلیون و ۳۵۳ هزار و ۴۸۳ دستگاه بوده است.

وی بیان کرد: مجموع کل وسایل نقلیه ورودی به استان قم در روز گذشته نیز ۳۷ هزار و ۸۴۶ دستگاه ثبت شده که این میزان در سال گذشته همین زمان ۱۷۶ هزار و ۹۴۳ دستگاه خودرو بوده است که نشان از کاهش ۷۹ درصدی ورودی خودروها به استان دارد.

شاکری ادامه داد: ۸۴ درصد خودروهای وارد شده به استان قم در چهارم فروردین وسایل نقلیه سبک و ۱۶ درصد نیز وسایل نقلیه سنگین بوده است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های قم گفت: پرترددترین مسیرهای مواصلاتی استان قم در این تاریخ به ترتیب محورهای آزادراه قم – تهران، آزادراه تهران – قم و بزرگراه قم – سلفچگان بوده است.

وی بیان کرد: بر اساس آمار چهارم فروردین ۸۸۸ نفر نیز توسط ناوگان حمل و نقل عمومی در مسیرهای مواصلاتی استان تردد داشتند که این میزان به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۸۸ درصد کاهش داشته است؛ این آمارها می‌گوید که نگرانی ما از شیوع ویروس کرونا در قم همچنان پا برجاست.

نگرانی از مسافرت‌های نوروز و نیمه شعبان

محمدرضا قدیر رئیس علوم دانشگاه پزشکی قم که به تازگی از شر بیماری کرونا بهبود یافته است با تأکید بر قطع‌کردن زنجیره انتقال بیماری، گفت: اگر ۲۵ درصد مردم در خانه بمانند، این بیماری ممکن است تا فروردین و اردیبهشت سال جاری ادامه داشته باشد، اما اگر ۴۰ درصد مردم قرنطینه خانگی را رعایت کنند، می‌توان امیدوار بود که تا پایان فروردین بیماری کرونا را کنترل کنیم.

وی در ادامه گفت: نگران هستیم به‌خاطر مسافرت‌های نوروزی آمار مبتلایان به این بیماری افزایش یابد.

قدیر با اشاره به شلوغ بودن مبادی ورودی و خروجی استان تهران ابراز کرد: این فضا ایجاد شده که وضعیت قم در مورد این بیماری تا حدی بهتر شده است، به همین دلیل نگرانیم مسافرت‌ها در ایام نوروز و نیمه شعبان افزایش یابد.

اگر ۴۰ درصد مردم قرنطینه خانگی را رعایت کنند، می‌توان امیدوار بود که تا پایان فروردین بیماری کرونا را کنترل کنیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر استفاده از تمامی توانمندی‌ها برای مهار این بیماری گفت: بانک‌ها، سوپرمارکت‌ها، بیمارستان‌ها و پمپ‌بنزین‌ها جزو آلوده‌ترین مکان‌ها هستند؛ تا آنجایی که ممکن است، نباید در این مکان‌ها حضور پیدا کرد.

قدیر با اشاره به اینکه یک هفته‌ای است که ورودی و خروجی استان در زمینه بیماری کرونا به وضعیت تقریباً ثابت رسیده است، گفت: باید طرح بسیج ملی مبارزه با ویروس کرونا را در اولویت قرار داد و تا آنجایی که ممکن است، باید مردم را تشویق به مشارکت در طرح بسیج ملی کنیم.

پیداست که عده‌ای هنوز ویروس کرونا را نشناخته‌اند و آن را جدی نگرفته‌اند، بی‌تردید نباید نسبت به نگرانی مسئولان بی‌توجه بود شاید یکی از دلایلی که آمار مبتلایان قم همچنان در نوسان است عدم توجه مسافران و ناقلانی باشد که ناخواسته بیماری را به همه منتقل می‌کنند.

شاید لازم باشد در کنار تشویق شهروندان به ماندن در خانه بیماران رو به بهبود را توجیه کرد که او یک ناقل ویروس است که می‌تواند همه اطرافیان خود را بیمار کند. برای مقابله با کرونا لازم است که اطلاعاتمان را درباره این بیماری افزایش دهیم در غیر این صورت شکستن زنجیره این ویروس ممکن نیست.

خطر بالقوه شیوع کرونا همچنان در کمین سلامت شهروندان قم نشسته و مایه تأسف است که بگوییم بی‌خیالی برخی از مردم نسبت به تدابیر اندیشیده شده برای قطع زنجیره ویروس کرونا تداعی بمب ساعتی را دارد که هرلحظه ممکن است با انفجار جمعیت زیادی را هلاک کند.

[ad_2]