[ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها – هیفاء پردل: یک ماه از اصلاح نرخ بنزین گذشت؛ طرحی که از سال گذشته کلید خورد و بعد از به قول دولتی‌ها یک تحلیل کارشناسی به یک باره با تصمیم سران قوا رأس ساعت ۲۴ شب ۲۵ آبان ماه ۹۸ خبر افزایش قیمت بنزین داده شد. بر اساس […]

[ad_1]

پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها – هیفاء پردل: یک ماه از اصلاح نرخ بنزین گذشت؛ طرحی که از سال گذشته کلید خورد و بعد از به قول دولتی‌ها یک تحلیل کارشناسی به یک باره با تصمیم سران قوا رأس ساعت ۲۴ شب ۲۵ آبان ماه ۹۸ خبر افزایش قیمت بنزین داده شد.

بر اساس این بنزین سهمیه ای، هر لیتر  ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر آزاد بنزین ۳ هزار تومان تعیین شد.در همان لحظات ابتدایی این تصمیم استان‌ها و شهرستان‌ها به ویژه در استان قم با برگزاری جلسات متعدد رصد لحظه‌ای بازارهای اصلی را در برنامه خود قرار دادند و از طرفی هم تیم اقتصادی دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت و پرداخت عواید فروش بنزین مبلغی تحت عنوان «سبد معیشتی» در نظر گرفت.

اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین با هدف کاهش مصرف سوخت و مدیریت بهینه آن بود چرا که در کشور مصرف بنزین چند برابر کشور پرجمعیت چین و ارزان‌تر از کشورهای دیگر است و جای تأمل اینجاست که بعد از اجرای این طرح در همان ساعات ابتدایی مصرف سوخت کاهش یافت.در استانی مانند قم در ابتدای امر مصرف بنزین ۱۶ درصد و اکنون بعد از یک ماه از اجرای آن ۲۴ درصد کاهش یافته است و میزان استفاده از حمل و نقل عمومی هم رشد یافته است.

در قم هم جلساتی بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در کمیته استانی حمل و نقل شهری که زیر نظر معاونت هماهنگی و عمرانی است برگزار و بر فعالیت حمل و نقل عمومی شهری و جاده‌ای و هم‌چنین نحوه دریافت سهمیه نظارت شده است؛ در استان قم با توجه به این که ۹۰ درصد تاکسی‌ها دوگانه‌سوز هستند تاکنون مشکلی در زمینه سهمیه بنزین گزارش نشده و نرخ کرایه تاکسی‌های حمل و نقل شهری و ناوگان حمل و نقل عمومی به صورت رسمی افزایش نیافته است.

حال اجرای طرح افزایش نرخ بنزین خوب و یا بد یک ماهی از اجرای آن می‌گذرد تنها نگرانی که مردم افزایش قیمت ارزاق و کالاهای اساسی است چرا که با توجه به جنگ اقتصادی و فشار و تحریم،مردم تحمل افزایش قیمت کالاهای اساسی را ندارند.

مسئولان اجرایی به ویژه اقتصادی قم از لحظات ابتدایی اجرای طرح تاکنون جلسات متعدد «تنظیم بازار» را تشکیل و نظارت‌ها را بر بازار قم افزایش داده‌اند.بازرسی‌ها هم در چند شیفت کاری صورت گرفته و تاکنون فضای روانی قم بعد از اصلاح نرخ بنزین فضای آرامی است اما مردم از زمان اجرا، نحوه اجرا وعدم اطلاع‌رسانی مناسب در اجرای این طرح اعتراض‌های دارند برخی هم انتظار تشدید نظارت و دقت بیشتر در این زمینه دارند.

اضافه‌کاری به دلیل افزایش هزینه بنزین

۳۰ سال سن دارد و ۲ سالی است که به رانندگی اسنپ فعالیت داردو  درباره اجرای طرح سهمیه بنزین به خبرنگار شهرکریمه می‌گوید: این طرح باید اجرا می‌شد و اعتراضی به این طرح نیست ولی باید بیشتر آسیب‌شناسی می‌شد زمان اجرا مناسب نبود من اکنون ۲ سالی است راننده اسنپ هستم اگر قبل از این طرح تا ساعت ۴ بعد از ظهر مشغول به کار بودم بعد از افزایش نرخ بنزین به دلیل این که بنزین آزاد باید بزنم باید چند ساعت دیگر اضافه‌کاری کنم.

سید محمد مهدی موسوی می‌افزاید: قرار بود سهمیه در اختیار رانندگان اسنپ قرار گیرد. این سهمیه به صورت مابه‌التفاوتی حساب می‌شود یعنی اگر من ۶۰ لیتر بنزین آزاد بزنم شرکت مابه‌التفاوت ۳۰ هزار تومانی به من پرداخت می‌کند ولی این سهمیه تنها یک بار به من پرداخت شده است.

وی می گوید: من هم برای اسنپ و هم تپسی کار می‌کنم. نکته‌ای که با آن مواجه شدم کاهش مسافر است بعضی وقت‌ها اگر هر دو سامانه را باز کنم تنها دو مسافر به تور من می‌خورد به دلیل این که اسنپ و تپسی قیمت‌ها را تغییر داده و مسافران کمتر شدند.

کرایه اندک و هزینه‌های بسیار یک تاکسی

یک راننده تاکسی که در مسیر سه راه بازار به سمت خیابان باجک و منطقه فرهنگیان فعالیت دارد نیز بیان می‌کند: با توجه به این که بیشتر تاکسی‌های قم دوگانه‌سوز هستند سهمیه‌ای که داده می‌شود کافی است اما مشکل این جا است که با توجه به افزایش نرخ بنزین کرایه‌ها برای تاکسی‌های خطی تغییری نکرده است در حالی که هزینه‌هایی را بابت قطعات و تعویض آن تحمل می کنیم.

رضا سالاری می‌افزاید: به نظر اجرای طرح افزایش نرخ بنزین لازم بود اما به موقع نبود با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد و هم‌چنین فشار اقتصادی، ای کاش این افزایش مرحله به مرحله اجرا می‌شد. پشت تریبون‌های خبری از سبد معیشتی گفته می‌شود آیا کارگران و دهک‌های پایین این سبد را دریافت کردند؟ ۲۰۵ هزار تومان را مردم کجا هزینه کنند.

نرخ بعضی کالاها شاید اکنون نه ولی بعدها با افزایش روبرو خواهد شد اگر زمان آن را آسیب‌شناسی می‌کردند مشکلات کم‌تر بود

یک شهروند قمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه می‌گوید: افزایش نرخ بنزین لازمه کنترل و مصرف سوخت در کشور است اما از طرفی نرخ بعضی کالاها شاید اکنون نه ولی بعدها با افزایش روبرو خواهد شد اگر زمان آن را آسیب‌شناسی می‌کردند مشکلات کم‌تر بود در زمانی که مردم مشکلات اقتصادی داشتند و هم‌چنین اغتشاش و درگیری در کشورهای همسایه وجود داشت این امر صورت گرفت طبعاً بر بار روانی مردم تأثیر دارد.

آیدا عباسی می‌افزاید: مطلع هستید که حمل بسیاری از مواد غذایی با وانت بارها و نیسان‌ها انجام می‌شود اعم از ارزاق تا میوه در نهایت این افزایش قیمت بنزین بر قیمت‌ها اثر گذاشته و بهتر بود قیمت بنزین پلکانی افزایش می‌یافت. دولت باید برنامه‌ریزی مطلوب و کنترل شدیدی بر قیمت‌ها داشته باشد زیرا هستند سودجویانی که بخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

چالش اورژانس قم با سهمیه بنزین

اما برای بررسی وضعیت فعالیت آمبولانس‌ها بعد از سهمیه‌بندی بنزین به سراغ رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی قم رفته و از وضعیت آمبولانس‌های استان بعد از اجرای این طرح پرسیدیم زیرا آمبولانس‌های قم با اجرای این طرح تنها ۵۰۰ لیتر سهمیه بنزین دریافت کرده‌اند آن هم با نرخ آزاد.

محمد شهیدی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه اظهار می‌کند: به باور بعضی‌ها این ۵۰۰ لیتر سهمیه دولتی و با نرخ ۱۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است در حالی که با نرخ آزاد است و هیچ خودروی دولتی اعم از سواری و آمبولانس سهمیه دولتی ندارد به هر حال هم سهمیه ۵۰۰ لیتر با توجه به فعالیت آمبولانس در استان قم بسیار کم است و هم این که با نرخ آزاد باعث شده است در شرایط اقتصادی کنونی هزینه‌های بسیار بالایی برای ما ایجاد کند.

وی افزود: سهمیه بنزین ۵۰۰ لیتر برای آمبولانس‌های قم بسیار کم است و در ماه ۷۰۰ لیتر بنزین نیاز دارند و هزینه تهیه بنزین آزاد هم ۳ برابر شده است مهم‌تر از این امر این که در سهمیه ارائه شده چه ۱۱۵ و چه خودرویی که کارآیی آمبولانس دارد یکسان دیده شده است در حالی که ممکن است آمبولانسی برای یک درمانگاه فعالیت آن مقطعی و موردی باشد در حالی که آمبولانس ۱۱۵ در ۲۴ ساعت از شبانه روز فعالیت داشته و پیمایش آن بیشتر است.

کاهش ۲۴ درصدی مصرف بنزین بعد از سهمیه بندی

معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار قم که با توجه به ابلاغیه تشکیل کمیته پایش حمل و نقل شهری بعد از اجرای طرح اصلاح نرخ بنزین ریاست این کمیته را بر عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه می‌گوید: این کمیته ساعاتی بعد از اجرای طرح تشکیل جلسه داد و به طور هفتگی و به طور لحظه‌ای وضعیت سهمیه‌بندی بنزین و مشکلات سوخت حمل و نقل عمومی قم را رصد کرده است. همه وانت بارها، تاکسی‌های تلفنی، اسنپ و سرویس مدارس و هم‌چنین ماشین‌های استیجاری ادارات شامل سهمیه‌بندی بنزین شدند و ما نظارت بر این امر داریم.

محسن بهشتی می‌افزاید: اسنپ‌ها به شرط قیمت‌گذاری مبلغی مابه‌التفاوت به حساب آن‌ها واریز می‌شود بر جایگاه‌های «سی، ان، جی» و نحوه فعالیت آن هم نظارت دقیقی داریم و به طور هفتگی مسائل و مشکلات بررسی و جمع‌آوری می شود.

برای تاکسی‌های قم یک لاین ویژه در جایگاه‌های سی ان جی در نظر گرفتیم تا با مشکل صف‌های طولانی روبرو نشوند

وی با اشاره به وضعیت مصرف بنزین در قم بعد از اجرای طرح بیان می‌کند: در ابتدای اجرای طرح تغییر نرخ بنزین ۱۶ درصد مصرف بنزین کاهش یافت و اکنون بعد از یک ماه از اجرای آن در قم مصرف بنزین ۲۴ درصد و سی ان جی هم ۲۵ درصد با کاهش روبرو بود هم‌چنین طبق گزارش‌ها میزان استفاده از حمل و نقل عمومی هم افزایش یافته است.

به گفته معاون استاندار قم، برای تاکسی‌های استان قم هم یک لاین ویژه در جایگاه‌های سی ان جی در نظر گرفتیم تا با مشکل صف‌های طولانی روبرو نشده و حمل و نقل مردم با مشکل روبرو نشود در ذخیره بنزین هم با توجه به تردد خودروهای بسیار در شهر قم و محور مواصلاتی بودن آن در ذخیره بنزین هیچ مشکلی نداریم.

بهشتی با اشاره به سرویس مدارس استان بیان می‌کند: در قم ۱۲ هزار و ۵۰۰ سرویس مدارس کار جابه جایی ۲ هزار و ۲۰۵ دانش آموز را بر عهده دارند که در زمینه سهمیه بنزین با هیچ مشکلی روبرو نیستند با برنامه‌ریزی خوب مسئولان، تدبیر آن‌ها و هم‌چنین همکاری خوب مردم جو روانی استان قم بعد از اصلاح نرخ بنزین و گذشت یک ماه از آن آرام است.

تنها ۱۰ شکایت مرتبط با افزایش نرخ کرایه در قم

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری قم می‌گوید: با گذشت یک ماه بعد از اجرای اصلاح قیمت بنزین در قم هیچ افزایش نرخ کرایه تاکسی نداشتیم و نحوه فعالیت تاکسی‌ها به طور روزانه رصد و پایش می‌شود و تنها بعضی رانندگان ۱۰ درصد نرخ کرایه خود را افزایش داده‌اند که در این مورد ۱۰ شکایت به هیئت انضباطی ارائه و پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.

مرتضی عزتی می‌افزاید: نظارت بازرسین سازمان و گشت‌های نظارتی مضاعف شده است ۶ هزار تاکسی که ۳ هزار راننده آن کمکی هستند در قم فعالیت دارند ولی تخلف آن چنانی در زمینه افزایش نرخ کرایه تاکنون نداشتیم.

به گفته وی تا این لحظه با توجه به این که ۴۰۰ لیتر سهمیه برای تاکسی‌ها اندک است در حال پیگیری هستیم تا این مشکل به طور ملی حل شود از سوی مسافران و رانندگان هیچ مشکلی گزارش نشده است در حال آنالیز کردن برای افزایش نرخ کرایه برای سال آینده هستیم تا طبق یک کار کارشناسی و آسیب‌شناسی دقیق این امر صورت گیرد.

گفتنی است، در استان قم ۶ هزار خودرو تاکسی فعالیت دارند که بیش از ۵ هزار دستگاه آن دوگانه‌سوز هستند هم‌چنین یک هزار و ۱۰۴ اتوبوس جدید هم در ناوگان عمومی قم فعالیت دارند که تاکنون هیچ مشکلی در زمینه کرایه و سهمیه بعد از اجرای طرح گزارش نشده است.

[ad_2]