[ad_1] از کمبود اماکن ورزشی و تفریحی تا ایجاد سراهای شهدا در قم به گزارش شهرکریمه موضوع فرهنگ شاید در این سال‌ها بسیار از زبان مسئولان کشوری و استانی شنیده باشیم ولی متأسفانه بیشتر این موضوع در همان مقدار زبانی باقی‌مانده و فاصله زیادی تا اجرایی شدن و تأثیرگذاری آن در سطح جامعه داریم. شهرداری‌ها […]

[ad_1]

از کمبود اماکن ورزشی و تفریحی تا ایجاد سراهای شهدا در قم

از کمبود اماکن ورزشی و تفریحی تا ایجاد سراهای شهدا در قم

به گزارش شهرکریمه موضوع فرهنگ شاید در این سال‌ها بسیار از زبان مسئولان کشوری و استانی شنیده باشیم ولی متأسفانه بیشتر این موضوع در همان مقدار زبانی باقی‌مانده و فاصله زیادی تا اجرایی شدن و تأثیرگذاری آن در سطح جامعه داریم.

شهرداری‌ها نیز به واسطه اهمیت و جایگاه خود در کنار دیگر دستگاه‌های فرهنگی تلاش داشته‌اند تا بتوانند نقش خود را در این راستا اجرا کنند. ولی موازی‌کاری در این سال‌ها در بخش‌های مختلف و به‌ویژه موضوع فرهنگ نشان داده که نه تنها تأثیرگذار نبوده و در بسیاری از موارد نتیجه عکس به همراه داشته است.

اقدامات مختلفی در زمینه فرهنگی در شهر قم رخ می‌دهد که به این منظور با حسن مالکی نژاد رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر قم به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

مالکی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه، با اشاره به پتانسیل بالای فرهنگی، مذهبی و گردشگری قم در کشور و حضور میلیون‌ها زائر در طی سال در این شهر اظهار داشت: در این مراسم‌ها اکثر دستگاه‌های اجرایی شهر به‌ویژه شهرداری قم میزبان زائران از اقصی نقاط کشور و دیگر کشورها بوده که هزینه برگزاری این مراسم از محل عوارضی بوده که شهروندان فقط جهت آبادانی شهر و دریافت خدمات و تسهیلات از شهرداری پرداخت می‌کنند.

مالکی نژاد تصریح کرد: با توجه به اینکه برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی افتخاری بزرگ برای مدیریت شهری و مردم شریف قم است، اما پرداخت هزینه‌ای عمرانی این برنامه‌ها از بودجه مردم قم ظلمی بزرگ در حق مردم است، لذا جهت حل این مشکل پیگیری مجداّنه نمایندگان محترم مجلس و استاندار قم در راستای اختصاص بودجه ملی برای این مهم را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه پروژه‌هایی مانند رینگ دوم مسجد مقدس جمکران تابه‌حال بیش از صد میلیارد تومان برای شهرداری هزینه داشته و تنها حدود ۳۰ درصد پیشرفت آن را شاهد هستیم، ابراز کرد: بایستی برای این جهت از محل بودجه‌های ملی ردیف مناسبی دیده شود.

فقر شهر قم در زمینه اماکن ورزشی و تفریحی

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر قم خاطرنشان کرد: شهر قم از لحاظ اماکن ورزشی و تفریحی مانند شهربازی، سالن ورزشی و فرهنگ‌سرا و فضای سبز دارای کمبودهای است که باید از بودجه‌های موردنظر برای تکمیل آن استفاده شود.

وی با اشاره به فقر شهربازی در قم گفت: در سال‌های گذشته شاهد تعطیلی شهربازی سالاریه، شاهد (۷۲ تن)، میدان ولیعصر و بوستان نجمه خاتون بوده‌ایم که انتقادات به‌حق زیادی را از طرف مردم شهر به سمت مدیریت شهری روانه کرده است.

مالکی نژاد اذعان کرد: هم‌اکنون شهرداری قم در تلاش بوده تا به‌زودی شهربازی بوستان غدیر و تله سیژ بوستان علوی را فعال نماید، درحالی‌که مناطق شهری قم هرکدام جمعیتی نزدیک به جمعیت یک شهر مستقل را دارند و ما باید در هر منطقه یک شهربازی داشته باشیم تا تمرکز مراکز تفریحی در یک منطقه خاص نباشد.

تلاش برای بهره‌برداری از ۸ سالن ورزشی

وی عنوان کرد: قرار بود طبق برنامه‌ریزی امسال شاهد افتتاح ۸ سالن فرهنگی ورزشی در سطح مناطق هشتگانه باشیم که متأسفانه در روند کار به دلیل مشکلات اقتصادی بسیاری از پیمانکاران ختم پیمان کرده‌اند که فقط امسال توانستیم دو سالن ورزشی مناطق یک و شش را به بهره‌برداری برسانیم و در تلاشیم با انتخاب پیمانکار جدید مابقی را نیز تا پایان سال جاری شاهد پیشرفت قابل‌توجهی آن‌ها باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر قم به نقش مهم سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اشاره کرد و گفت: تمامی برنامه‌های مربوط به فرهنگ شهروندی در شهرداری مانند برگزاری کلاس‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدأ، فرهنگ ترافیک، خدمات آتش‌نشانی و ایمنی در برابر حوادث، پرورش گل و گیاه و غیره باهدف کاهش هزینه‌ها و تمرکز در تصمیم‌گیری بایستی در کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری قم که در سازمان فرهنگی برگزار می‌شود برنامه‌ریزی و توسط سازمان مربوطه اجرایی گردد.

اهمیت نام‌گذاری روز قم برای معرفی ظرفیت‌های قم

وی ادامه داد: در سال گذشته یکی از مصوبات مهم کمیسیون نام‌گذاری سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه (س) بنام روز قم بود چون این رویداد بزرگ سبب هویت و برجستگی شهر قم در کشور و دنیای اسلام می‌شود و به‌تبع آن در سال جدید به دنبال برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی منسجم با همکاری تمامی دستگاه‌های استان به‌ویژه آستان مقدسه حضرت معصومه (س) برای شهروندان عزیز باشیم تا مردم از برکات سالروز حضور بانوی کرامت قم بیشتر بهره‌مند گردند.

ایجاد سرای شهدا در مناطق قم

وی در پایان یادآور شد: متأسفانه اخیراً عمداً یا سهواً در چند شهر شاهد حذف نام شهدا از خیابان‌ها و شارع بوده‌ایم که این اهانت به مقام شامخ شهدا و قهرمانان ملی ماست که به فضل الهی شورای اسلامی شهر تمام تلاش خود را برای نام‌گذاری خیابان‌ها، میدان‌ها و فرعی‌ها بنام شهدا به کار گرفته و نیز در تلاش است در راستای گسترش فرهنگ شهادت منزل برخی از شهدای جریان ساز انقلاب و نظام را به‌عنوان سرای شهید در قالب یک فرهنگ‌سرا و یا موزه در اختیار نسل جدید انقلاب قرار دهد مانند منزل شهیدان زین‌الدین به‌عنوان موزه شهیدان و یا منزل شهید شفیعی که در تلاشیم پس از خریداری تبدیل به سرای شهید نماییم.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]