[ad_1] برگزیدگان بیست و پنجمین جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی تجلیل شدند به گزارش شهرکریمه آئین اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی در سالن همایش‌های مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) با حضور آیات مصباح یزدی، فیاضی، رجبی و حجت الاسلام و المسلمین عباسی رئیس جامعه المصطفی و مدیران، اساتید، […]

[ad_1]

برگزیدگان بیست و پنجمین جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی تجلیل شدند

برگزیدگان بیست و پنجمین جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی تجلیل شدند

به گزارش شهرکریمه آئین اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی در سالن همایش‌های مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) با حضور آیات مصباح یزدی، فیاضی، رجبی و حجت الاسلام و المسلمین عباسی رئیس جامعه المصطفی و مدیران، اساتید، طلاب و کارکنان جامعه المصطفی برگزار شد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در این مراسم با تصریح بر اینکه امروزه شبهه‌هایی مطرح می‌شود که بزرگان علوم مربوطه نیز در پاسخ دادن به آن به زحمت می‌افتند، تبیین کرد: این گونه شبهات دائماً در حال پخش شدن است که در نسل آینده تأثیر دارد.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی افزود: به صورت کلی امکانات امروزی باعث پیشرفت علم شده و هم فساد، به عبارت دیگر وظایف ما در گذشته محدود بود زیرا امکانات درگذشته کم بود و از سوی دیگر شبهات نیز کمتر بود و زمانی که عوامل فساد کمتر باشد مبارزه با آنها نیز ضرورتش کمتر است اما تکلیف امروز در مبارزه با شبهات انحرافی قابل مقایسه با چند سال گذشته نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: عوامل فساد امروزی با گذشته قابل مقایسه نیست امروزه حتی در قبال یک فیلم و تئاتر تا فضای مجازی اعتقادات جوانان بمباران می‌شود بنابراین باید شیوه‌های مناسب اجرایی را به درستی بیاموزیم و اجرا کنیم و باید مراکزی را که می‌توانند پاسخ گوی نیازهای جامعه باشند ایجاد همچنین تجدید نظر کرد.

علوم انسانی اسلامی زیربنای تمدن نوین اسلامی است

رئیس جامعه المصطفی العالمیه نیز در این مراسم اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی بی شک نقطه عطفی در تاریخ دنیای اسلام و به یک معنا در تاریخ بشریت است؛ انقلاب اسلامی حادثه بزرگی است که آثار آن به صورت کامل آشکار نشده است و آرمان بزرگ این انقلاب، تمدن اسلامی است که با عنایت الهی محقق خواهد شد.

حجت الاسلام علی عباسی با بیان اینکه قرآن کریم محور تمدن اسلامی است، گفت: پیام انقلاب اسلامی برگرفته از متن قرآن کریم، عقلانیت، معنویت و عدالت برای همه بشریت است؛ یقیناً هیچ کتابی از کتاب‌های آسمانی به اندازه قرآن کریم، انسان‌ها را دعوت به علم نکرده است به گونه‌ای که ملاک برتری را علم و ایمان می‌شمارد.

وی افزود: هیچ دینی نمی‌شناسیم که به اندازه اسلام به عقلانیت توجه داشته باشد البته عقلانیت متصل به وحی نه عقل ابزاری و مادی که در تمدن مادی نمونه این عقل مادی دیده می‌شود به گونه‌ای که معنویت و اخلاق در آن گمشده است؛ تمدن جدید اسلامی، تمدنی است که براساس معارف الهی ساخته می‌شود که معنویت و اخلاق از ارکان اصلی آن به شمار می‌رود.

رئیس جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی نشان داد که می‌شود با تمام فشارها به قله‌های پیشرفت دست پیدا کرد زیرا امروزه که ۴۱ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد با وجود همه سختی‌ها و فشارها در آن شاهد پیشرفت و شکوفایی علم هستیم و همه آمارها نشان از پیشرفت دارند.

وی در کنار پیشرفت‌های انقلاب اسلامی توجه به علوم انسانی اسلامی را ضروری دانست و تبیین کرد: علوم انسانی اسلامی زیرساخت تمدن جدید به شمار می‌رود و به دلیل جایگاه این علوم است که رهبر معظم انقلاب بر ایجاد علوم انسانی اسلامی تأکید دارند و جایگاه قرآن کریم به عنوان زیربنای تمدن در اینجا خود را نشان می‌دهد.

حضور ۴ هزار طلبه درجشنواره قرآن و حدیث المصطفی

معاون فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه نیز در این مراسم جنبه بین المللی بودن را از ویژگی‌های جشنواره قرآنی المصطفی دانست و اظهار کرد: طلاب ۷۲ ملیت در جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی در داخل ایران و نمایندگی‌های المصطفی در خارج از کشور شرکت کرده‌اند؛ البته در این جشنواره علاوه بر طلاب، استادان، و کارکنان، خانواده‌های آنها نیز می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

حجت الاسلام کریمی در زمینه تعداد رشته‌های مسابقه قرآنی و حدیثی المصطفی، گفت: جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی در بخش شفاهی با ۱۴ رشته و بخش کتبی با ۸ رشته برگزار می‌شود که هم شامل موضوعات قرآنی و هم فنون و مهارت‌های قرآنی همچنین شرح حدیث می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت گنندگان در بیست و پنجمین جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی نزدیک به ۴ هزار نفر از طلاب، ۳ هزار نفر خانواده‌های طلاب و ۸۰۰ نفر از اساتید و کارکنان در جشنواره داخل ایران بوده است و در بخش خارج از کشور نزدیک به ۶ هزار نفر شرکت کرده‌اند.

لازم به ذکر است که در این آئین از خدمات قرآنی و حدیثی آیت الله مصباح یزدی و خانواده قرآنی اخضر ابراهیمی از هند تجلیل صورت گرفت.

در پایان نیز برگزیدگان بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی معرفی شدند.

برگزیدگان رشته حفظ کل قرآن کریم بخش طلاب، سیدصادق احسانی از افغانستان و سیدمجتبی اختر رضوی از هند، برگزیدگان بخش کارکنان و اساتید رشته قرائت تحقیق، محمدابراهیم سعیدی، محمد اسماعیل خورشیدی و مهدی علم خواه از جمهوری اسلامی ایران، برگزیدگان بخش طلاب رشته قرائت ترتیل طاملا ممدلی از آذربایجان و منصوره ایوبی از افغانستان هستند.

همچنین برگزیدگان بخش طلاب رشته مطالعات قرآنی، لیلی رئیسی پور از ایران، زبیره خاتون از پاکستان و زهرا موحدی از افغانستان، برگزیدگان بخش طلاب رشته مطالعات حدیثی مقاطع کارشناسی ارشد، عباس عابدی از هند، محمد موسی حمیدی از افغانستان و سیدصادق عباس رضوی ازهند، برگزیدگان بخش کارکنان و اساتید رشته ترتیل حسین کرمی، علی اصغر شعاعی و علی علیزاده از جمهوری اسلامی ایران هستند.

برگزیدگان بخش طلاب رشته قرائت ترتیل محمداسحاق احدی از افغانستان و سبطین غلام حسین از پاکستان، برگزیدگان بخش طلاب رشته حفظ کل ویژه خواهران زکیه حسنی و خدیجه وحیدی از افغانستان، برگزیدگان بخش طلاب رشته مطالعات حدیثی مقطع کاردانی، محمد عالمی از افغانستان و محمد منتظر طاهری از پاکستان، برگزیدگان بخش طلاب رشته حفظ ۱۵ جز سیدمحمدجواد رضوی از هند، محمدرضا حریری و مهدی ناظری از افغانستان، برگزیدگان بخش طلاب رشته حفظ ۱۵ جز خواهران ناظره بتول از پاکستان و فاطمه هزاره از افغانستان هستند.

انتهای پیام / ۱۳۷

[ad_2]