[ad_1] مقام حضرت معصومه(س) در کلام چهار امام/ میهمانی که در قم میزبان شد به گزارش شهرکریمه همزمان با اولین روز ماه ذی القعده سال ۱۷۳ دختری در خانه حضرت موسی‌ابن جعفر (ع) در مدینه النبی چشم به جهان گشود که در عصمت کمتر از امام معصوم نبود و در طهارت، دانش و در همه […]

[ad_1]

مقام حضرت معصومه(س) در کلام چهار امام/ میهمانی که در قم میزبان شد

مقام حضرت معصومه(س) در کلام چهار امام/ میهمانی که در قم میزبان شد

به گزارش شهرکریمه همزمان با اولین روز ماه ذی القعده سال ۱۷۳ دختری در خانه حضرت موسی‌ابن جعفر (ع) در مدینه النبی چشم به جهان گشود که در عصمت کمتر از امام معصوم نبود و در طهارت، دانش و در همه فضائل اخلاقی الگوی شایسته برای دختران تا امروز بوده است.

در روایات آمده که زمان تولد حضرت معصومه (س) ۲۵ سال از ولادت امام رضا (ع) گذشته بود و ایشان تا این روز تنها فرزند امام کاظم (ع) و نجمه خاتون بودند که با تولید این بانو، امام رئوف بیشتر از همه خوشحال شدند و رابطه عاطفی عمیقی بین این خواهر و برادر شکل گرفت.

امام کاظم (ع) این دختر را فاطمه خواند ولی برادرش حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) او را معصومه نامید ولی جدشان امام صادق (ع) قبل از تولد ایشان، او را به «کریمه اهل بیت» ملقب کرده بودند.

کریمه اهل بیت (ع) از همان کودکی به علت اینکه پدرشان بیشتر اوقات در زندان بود تحت تربیت برادر قرار گرفت و از علوم اسلامی آگاه شد تا جایی که ایشان در بین راویان به عنوان محدثه معروف است؛ آن حضرت احادیث بسیاری از اهل بیت (ع) و پیامبر اکرم (ص) نقل کرده است که علامه امینی در الغدیر به برخی از آنها اشاره می‌کند.

امام صادق (ع) سال‌ها قبل از تولد حضرت فاطمه معصومه (س) فرموده‌اند: «آگاه باشید که برای خدا حرمی است و آن مکه است؛ و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است؛ و برای امیر مؤمنان حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست، بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه مورد آن‌ها به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی، در آنجا رحلت می‌کند که با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند.

مقام والای کریمه اهل بیت (ع) نزد امامان معصوم (ع)

حضرت فاطمه معصومه (س) به واسطه حضور در بیت امام ت و ولایت به مقامی رسید که مورد اعتماد امام زمانش قرار گرفت و حجت زمین شد و ایشان بعد از حضرت فاطمه زهرا (س) تنها بانوی است که زیارتنامه برای وی از سوی معصومان (ع) وارد شده و این نشان دهنده مقام والای کریمه اهل بیت (ع) نزد امامان معصوم (ع) است.

القابی که برای حضرت فاطمه معصومه (س) در دو زیارت نامه موجود بیان شده شامل طاهره، حمیده، بِرّه، رشیده، تقّیه، رضّیه، مرضیه، سیده صدیقه، سیده مرضّیه، سیدهُ نساء العالمین می‌باشد و هم‌چنین محدثه و عابده از دیگر صفات و القابی است که برای حضرت معصومه (س) یاد شده است.

روایت‌های بسیاری در فضیلت زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) ذکر شده است که چند مورد آن بدین شرح است:

سعد بن سعید گفت: از امام حضرت رضا (ع) درباره مضجع فاطمه دختر موسی بن جعفر (ع) پرسیدم؛ فرمود: هرکس آن را زیارت کند، بهشت از آن اوست.

حضرت امام محمد جواد (ع) فرمودند: کسی که عمه ام را در قم زیارت کند پاداش او بهشت است.

از سعد بن عبدالله روایت شده که حضرت امام رضا (ع) به ایشان فرمودند: نزد شما از خاندان ما مضجعی هست، راوی نقل کرده که گفتم: فدایت شوم مضجع فاطمه بنت موسی بن جعفر (ع) را می‌فرمایید؟ امام فرمود آری و در ادامه فرمودند: کسی که عارف به حق ایشان باشد و او را زیارت کند، بهشت از آن اوست.

حضرت امام صادق (ع) فرمودند: برای خدا حرمی است و آن مکه است و برای رسول خدا (ص) حرمی است و آن مدینه می‌باشد و برای امیرالمؤمنین (ع) حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن شهر قم می‌باشد و بانویی از فرزندان من در آنجا به خاک سپرده خواهد شد که نامش «فاطمه» است. هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد.»

شناخت شأن و منزلت حضرت معصومه (س) ضرورتی انکار ناپذیر است

آیت الله العظمی مکارم شیرازی درباره ابعاد شخصیت حضرت معصومه (س) اظهار داشته است: بدیهی است حضرت فاطمه معصومه (س) سرچشمه خوبی‌ها و کمالات بی حد است، از منسوبین سه امام معصوم (ع) می‌باشد و تکریم و احترام او گرامیداشت جایگاه بلند خاندان پیامبر (ص) خصوصاً مقام امام ان شیعه حضرت موسی بن جعفر (ع)، علی بن موسی (ع) و محمد بن علی امام جواد (ع) به حساب می‌آید، لذا ضرورت شناخت شأن و منزلت آن حضرت امری انکار ناپذیر است.

حضرت فاطمه معصومه (س) سرچشمه خوبی‌ها و کمالات بی حد است و تکریم و احترام او گرامیداشت جایگاه بلند خاندان پیامبر (ص) است

این استاد سطوح عالی حوزه در تبیین شأن و منزلت کریمه اهل بیت (س) افزوده است: حضرت معصومه (س) از مقام و جایگاه بالایی از جمله در عرصه علمی بهره مند بودند، در عصر امام کاظم علیه السلام جمعی از شیعیان وارد مدینه شدند تا خدمت آن حضرت رسیده و سؤالاتشان را از او بپرسند، امّا حضرت در سفر بود، به ناچار سوالات را تحویل خانواده حضرت دادند تا در فرصتی دیگر پاسخ آن را بگیرند. به هنگام بازگشت به وطن برای خداحافظی به خانه حضرت رفتند.

وی افزود: حضرت فاطمه معصومه (س) سؤالات‏ را به همراه جواب‌هایش به آنها داد. شادمان به سمت وطن حرکت کردند. اتّفاقاً در مسیر بازگشت امام کاظم علیه السلام را ملاقات کرده و داستان را برای آن حضرت بازگو نمودند. امام نوشته را گرفت و مطالعه کرد. پاسخ‌های حضرت معصومه علیها السلام همگی صحیح بود. امام سه بار فرمود: «فِداها ابُوها»؛ (پدرش به فدایش باد) با توجّه به اینکه حضرت معصومه علیها السلام در آن زمان سن و سال زیادی نداشت، این مطلب نشانگر عظمت او از نظر علم و معرفت بود».

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره در تشریح جایگاه معنوی و قدسی حضرت معصومه (س) گفت: مقام والای آن حضرت در عالم کشف و شهود نه تنها به خاطر فرزندی حضرت موسی بن جعفر (ع) و خواهری امام هشتم (ع) است، بلکه به واسطه مقام معرفتی خود ایشان نیز می‌باشد.

حضرت معصومه (س) از حدود و ارزش‌های اسلامی حفاظت می‌کردند

یکی از اساتید حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار شهرکریمه با بیان اینکه کریمه اهل بیت (ع) از دانایان زمان خود بود، گفت: ایشان با جهادی عظیم در کنار اهداف امام موسی بن جعفر (ع) از حدود و ارزش‌های اسلامی حفاظت می‌کردند، ایشان اجازه ندادند تا دشمنان پشت نقاب‌هایشان اندیشه موسی بن جعفر (ع) را برای جامعه به فراموشی بسپارند.

حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر با اشاره به اینکه حضرت معصومه (س) دائماً به بازخوانی اهداف امام هفتم شیعیان و پس از ایشان به بازخوانی افکار امام رضا (ع) همت گذاشتند، افزود: وجود این فرشته آسمانی برای اهل زمین فرصتی است تا جرعه‌ای از وجود حضرت زهرا (س) را تجربه کنند.

وی تأکید کرد: قم به خود می‌بالد که گنبد خورشیدی این بارگاه، خواستگاه انقلاب اسلامی ایران شد و این درخت آسمانی شاخسارانش را در تمامی جهان گسترده ساخت، لذا درود و رحمت می‌فرستیم بر ایشان که خیل عظیم مسلمانان جهان به راه و مرامشان دلدادگی دارند.

قم به خود می‌بالد که گنبد خورشیدی این بارگاه، خواستگاه انقلاب اسلامی ایران شد

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز شایسته است که از حضرت معصومه (س) که تجلی از کرامت همه زنان عالم محسوب می‌شوند تجلیل کنیم، روز میلاد ایشان فرصتی است تا بانوان نمونه اسلامی نیز مورد تقدیر قرار بگیرند.

حجت الاسلام رضوی مهر ادامه داد: روز دختر یعنی روز نعمت و لطف الهی بر بشریت که با میلاد حضرت معصومه (س) گرامی داشته می‌شود، حقیقتاً که ایشان بر اساس مقدرات الهی به ایران آمدند تا امروز گنبد بارگاه ایشان چون پرچمی نورانی مسیر بندگی و راه خداوند را برای مردم گسترده کند.

حضور چند روزه حضرت معصومه (س) در قم برکات فراوانی برای این شهر به همراه داشت که توسعه حوزه‌های علمیه و مراکز علوم دینی یکی از این برکات است که باعث شد قم مرکز و پایگاه مهم جهان تشیع شود؛ همچنین نقش قم در پیروزی انقلاب و مبارزه با طاغوت نیز به دلیل وجود بارگاه کریمه اهل بیت (ع) در این شهر است.

حرم کریمه اهل بیت (ع) بعد از هزاران سال نگین انگشتری قم است، یگانه جاذبه این شهر، بانویی که هر سال میلیون‌ها عاشق را از راه‌های دور و نزدیک راهی قم می‌کند تا در حریم حرمش دست به سینه و سر به زیر، با قلبی عاشق و سینه‌ای پردرد و سلامی با ارادت درس عاشقی را مشق کنند.

انتهای پیام / ۱۳۷

[ad_2]