[ad_1] ۸۰ هزار ماسک بین مساجد و هیئت‌های قم توزیع شد به گزارش شهرکریمه حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی ظهر امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که در سالن کرامت استانداری برگزار شد، با قدردانی از همراهی مسئولان و هیئت‌های مذهبی در برگزاری ایام سوگواری اظهار داشت: حدود ۲ هزار هیئت کوچک و بزرگ و […]

[ad_1]

۸۰ هزار ماسک بین مساجد و هیئت‌های قم توزیع شد

۸۰ هزار ماسک بین مساجد و هیئت‌های قم توزیع شد

به گزارش شهرکریمه حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی ظهر امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که در سالن کرامت استانداری برگزار شد، با قدردانی از همراهی مسئولان و هیئت‌های مذهبی در برگزاری ایام سوگواری اظهار داشت: حدود ۲ هزار هیئت کوچک و بزرگ و خانگی در قم فعال است که در این میان ۱۷۰۰ هیئت ثبت شده هستند.

۱۳۰۰ هیئت در سامانه بیرق ثبت نام و برنامه‌های خود را اعلام کردند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: در آستانه محرم، ۱۳۰۰ هیئت در سامانه بیرق ثبت نام و برنامه‌های خود را اعلام کردند و نسبت به رعایت شیوه‌نامه بهداشتی تعهد دادند و مجوز گرفتند.

وی در مورد برنامه‌های سازمان تبلیغات در این ایام بیان کرد: راه اندازی مرکز تماس و برگزاری همایش‌های توجیهی و ارسال ده هزار پیامک انبوه در سطوح مختلف به ویژه در هفتم و هشتم ماه محرم از جمله برنامه‌ها بود.

حجت‌الاسلام عزت زمانی تصریح کرد: جلسات مستمری با حضور نمایندگان دستگاهها برگزار و تصمیم‌گیری در مورد نحوه برگزاری برنامه‌ها در روز تاسوعا و عاشورا انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: طبق این جلسات، قرار شد به صورت پراکنده مراسم‌هایی در محوطه بقاء متبرکه و فضاهای باز برگزار شود و هیئت‌ها نیز برنامه‌های خود را در حسینیه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنند، همچنین اگر هیئتی دسته عزا داشت در فضای بیرونی بدون حرکت به برگزاری مراسم بپردازند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم عنوان کرد: ۳۵۰۰ پیام صوتی از طرف کانون مداحان و شورای هیئت‌های مذهبی ارسال شد و قبل از تاسوعا و عاشورا تاکید داشتیم حرکتی در دسته‌ها صورت نگیرد.

وی گفت: با ۵۰ هیئتی که هر سال در حرم مطهر دسته جات خود را می‌آوردند نیز تماس گرفتیم، در این میان ده دسته اصرار بر ورود به حرم مطهر داشتند که با گفتگو، از حرکت دسته‌جات جلوگیری شد، در مجموع نتیجه زحمات را در روز تاسوعا و عاشورا با خیابان‌های خلوت که بسیار حزن انگیز بود دیدیم اما از بابت حفظ جان مردم خرسند هستیم.

حجت‌الاسلام عزت زمانی افزود: ۴ دسته علم کشی و شتر سواری و طبل زنی که غالبا غیرایرانی بودند به حرکت درآمدند و جوانان محدودی دور این دسته‌جات حرکت می‌کردند که سعی می‌شد با تذکرات لازم مانع شویم البته متاسفانه یک مورد عدم تمکین دسته‌جات اتفاق افتاد که چهره قم را در حوزه رسانه مخدوش کرد.

وی بیان کرد: این دسته متعلق به هیئت متعهدی بود اما اما نفوذ برخی از ارازل و اوباش، فضا را متشنج کرد و این اتفاق چیزی از ارزش‌های مردم قم و سوگواران کم نکرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم عنوان کرد: امسال در توزیع ارزاق با مشارکت خیرین، ۸۰۰ هیئت مورد حمایت‌های محدودی در خرید برنج قرار گرفتند، همچنین با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی کشور و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، ۸۰ هزار ماسک بین مساجد و هیئت‌های قم توزیع شد.

طرح هر خانه یک حسینیه در قم با همراهی شهرداری در حال برگزاری است

وی اظهار داشت: طرح هر خانه یک حسینیه با همراهی شهرداری همچنان در حال برگزاری است و دیگر دستگاهها و نهادها نیز مشارکت خوبی داشتند، برای اجرای طرح در اختیار نهادن مدارس به هیئت‌ها، موانع قانونی وجود داشت که با تلاش آموزش و پرورش رفع شد و مدارس در اختیار هیئت ها قرار گرفت و قم قم رتبه نخست در واگذاری مدارس به هیئت‌ها در ایام سوگواری را داشت.

۹۰ درصد هیئت‌های مذهبی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند

همچنین  سید امیر سامع ظهر امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که در سالن کرامت استانداری برگزار شد، با اشاره به رشد فعالیت‌های شهرداری در فضاسازی ایام محرم امسال اظهار داشت: امسال سعی شده با به‌کارگیری شیوه‌های جدید و تمرکز بیشتر بر فضاسازی شهری، حال و هوای عاشورایی را حفظ کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به رشد ۵۰ درصدی در نصب پرچم و بیرق سیاه در سطح شهر قم در محرم امسال ابراز کرد: در مجموع سیاه‌پوشی شهر امسال ۲۰ درصد رشد داشته است.

سامع با تأکید بر اینکه مدیریت خوبی در برگزاری ایستگاه‌های صلواتی انجام شد اضافه کرد: ۹۰ درصد هیئت‌ها دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند و چند درصدی رعایت نشد که سعی کردیم با اقناع آن‌ها را با حداقل برسانیم.

وی به توزیع کارتن پلاست ویژه جمع‌آوری اقلام بهداشتی و کیسه‌های قرمز در هیئت‌ها اشاره کرد و گفت: شست‌وشو و ضدعفونی اماکن هم به‌طور ویژه انجام شد که مورد رضایت مردم نیز واقع شده است.

سامع با تأکید بر اینکه ذبح دام در سطح شهر به‌شدت کاهش قابل‌توجه داشته است، افزود: همکاری با ستاد اقامه نماز برای برپایی نماز ظهر عاشورا در حرم مطهر و صحن‌های پیرامون و همچنین پاک‌سازی سطح شهر از دست‌فروشان و متکدیان از اقدامات امسال شهرداری در ایام محرم بود.

وی پیش‌بینی محیط‌های باز شهری به‌ویژه بوستان‌ها برای برپایی هیئت‌ها را موردتوجه قرار داد و خاطرنشان کرد: امسال تلاش کردیم فضاهای باز را به هیئت‌ها برای برگزاری مراسم معرفی کنیم و ۲۰ بوستان هم برای برگزاری مراسم آماده‌سازی شد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم نقطه قوت برگزاری مراسم دهه اول محرم امسال را هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط مانند سازمان تبلیغات، آستانه مقدس حضرت معصومه(س)، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری دانست.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی در ایام دهه اول محرم امسال بیش از ۹۰ درصد اجرایی شد گفت: بعضی ایستگاه‌های صلواتی و دسته روی‌ها خارج از روال انجام شد که باید سعی کنیم اقناع بیشتری برای مراسم‌های بعدی اتفاق بیفتد.

سامع همچنین به پررنگ شدن برگزاری روضه‌های خانگی در محرم امسال اشاره کرد و گفت: در این عرصه شهرداری با نهادهای مرتبط همکاری خوبی انجام داد و طرح هر خانه یک حسینیه با استقبال مردمی روبرو شد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم افزود: توزیع آب آشامیدنی به‌صورت کاملاً بهداشتی باید با برنامه انجام شود و خیرین می‌توانند در این زمینه وارد شوند.

وی با بیان اینکه هماهنگی بهتری برای برگزاری مراسم در فضای باز باید اتفاق بیفتد اظهار داشت: بعضی هیئت‌ها تمایل داشتند در زمین‌های باز مراسم برگزار کنند که با بررسی‌های صورت گرفته اگر امکان فراهم بود این کار با حصار کشی و آذین‌بندی انجام می‌شد.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]