[ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها – زهره زمانیان: کرونا، ویروس منحوسی که این روزها بر تمام دنیا سایه انداخته است و گفته‌اند از بازار ماهی فروشان ووهان چین اولین قربانیانش را گرفته، حالا پایش را درازتر از گلیمش کرده و بوی نامطبوع پایش در تمام دنیا پیچیده است. قم اولین استانی بود که توانست […]

[ad_1]

پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها – زهره زمانیان: کرونا، ویروس منحوسی که این روزها بر تمام دنیا سایه انداخته است و گفته‌اند از بازار ماهی فروشان ووهان چین اولین قربانیانش را گرفته، حالا پایش را درازتر از گلیمش کرده و بوی نامطبوع پایش در تمام دنیا پیچیده است.

قم اولین استانی بود که توانست مبتلایان به این ویروس نوپدید را در ۲۹ بهمن‌ماه شناسایی کند و اعلام نماید که کووید ۱۹ نامهربان به ایران رسیده است.

به محض اعلام این خبر دستگاه‌ها و نهادهای بهداشتی عملیات مبارزاتی خود را در سراسر کشور و به خصوص در قم آغاز کردند. یکی از این مجموعه‌های در خط، مرکز بهداشت استان قم بود، مرکزی که با تقسیم‌بندی کارها برای آگاه‌سازی مردم نسبت به این ویروس منحوس تلاش کرد و پاکسازی شهر، دفن اصولی متوفیان، پاکسازی منازل کرونایی‌ها و… از جمله فعالیت‌های این مجموعه است.

تشکیل ستاد پاسخگویی به سؤالات کرونایی یکی از فعالیت‌های مجموعه مرکز بهداشت استان قم است. این ستاد با هدف آگاه‌سازی، کاستن استرس و اضطراب روانی ناشی از این بیماری و شناسایی زود هنگام افراد مبتلا از نخستین روز اسفندماه سال ۹۸ فعالیت خود را در مرکز بهداشت شهرستان استان قم آغاز کرد.

برای تهیه یک گزارش میدانی دقیق و ثبت مشاهدات عینی از مجموعه اقداماتی که در این ستاد انجام می‌شود راهی اداره بهداشت شهرستان قم شدم.

مشاوران پاسخگوی مستقر در این ستاد با رعایت فاصله مناسب به سؤالات مردم پاسخگو بودند. مسئله‌ای که در بدو ورودم توجهم را جلب کرد تلاش مشاوران پاسخگو برای آرامش دادن به فرد تماس گیرنده جالب بود.

ایجاد مرکزی برای پاسخ به سؤالات کرونایی مردم

از محمدتقی سلطانی مدیر روابط عمومی و مسئول آموزش بهداشت شهرستان قم در ارتباط با جزئیات فعالیت این مجموعه سؤال کردیم که در پاسخ گفت: این مرکز از اول اسفندماه کار خودش را با ۹ کارشناس در دو شیفت کاری آغاز کرده است.

وی ادامه داد: افرادی که در این مجموعه پاسخگوی سؤالات مردم هستند شامل کارشناسان بهداشت محیط، یک پزشک و یک روانشناس می‌شوند که در دو شیفت صبح و عصر به سؤالات مردم پاسخ می‌دهند. شیفت صبح یک پزشک نیز در این محل استقرار دارد و به سؤالات تخصصی‌تر مردم پاسخ می‌دهد.

سلطانی با اشاره به اهداف راه‌اندازی این ستاد بیان می‌کند: یکی از دلایل ایجاد این ستاد کنترل مراجعه بی‌دلیل مردم به مراکز درمانی است، تا اگر فردی علائم مشکوک به کرونا داشته باشد توسط این ستاد زودتر شناسایی و به مرکز درمانی ارجاع شود.

وی همچنین با عنوان اینکه ستاد مرکز پاسخگویی به سؤالات کرونایی به عنوان بازوی اورژانس ۱۱۵ محسوب می‌شود، تصریح کرد: در صورتی که مردم با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند برای پاسخگویی به سؤالاتشان به این مجموعه ارجاع می‌شوند.

ایجاد این ستاد علاوه بر اینکه موجب رفع نگرانی‌های مردم می‌شود از بار تماس‌های غیرضروری به اورژانس ۱۱۵ نیز می‌کاهد و اورژانس ۱۱۵ می‌تواند با فراغ بال به ارائه خدمات به بیماران بپردازد.

کارشناسان این مرکز هرکدام مشغول پاسخگویی سؤالات و نگرانی‌های مردمی بودند که با این مرکز تماس گرفته بودند.

گاهی بروز یک عطسه در روز باعث نگرانی مردم می‌شود؛ مسئله‌ای که شاید در گذشته هم با آن درگیر بودند

اعظم فلاحتی یکی از کارشناسان این مرکز در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه، بیان می‌کند: گاهی بروز یک عطسه در روز باعث نگرانی مردم می‌شود. مسئله‌ای که شاید در گذشته هم با آن درگیر بودند. مثلاً فردی دچار آلرژی فصلی است و حتی ممکن است بیش از میزانی که اکنون عطسه و سرفه دارد در گذشته داشته است؛ اما در حال حاضر یک عطسه و یا یک سرفه برایش نگران کننده است و مضطرب می‌شود.

با صبوری و آرامشی که در کلام این کارشناس وجود دارد حتی مخاطبان آن سوی خط تلفن هم آرام می‌شوند.

وی کلامش را این‌گونه ادامه می‌دهد: بیشترین سؤالات نشأت گرفته از استرس و ترس مردم است و به دلیل ترس زیاد و بالا رفتن استرس احساس تنگی نفس می‌کنند و زمانی که با ما تماس می‌گیرند و شرح حال خود را بیان می‌کنند، متوجه می‌شویم که این تنگی نفس به دلیل استرس بالای فرد است و ایشان را تلفنی به همکار روانشناسمان ارجاع می‌دهیم.

یکی از فعالیت‌های مهم این مجموعه پیگیری مادران پرخطر بود که به دلیل بارداری این روزها خطر جدی خود و فرزند دلبندی که در وجودشان پرورش می‌دهند را تهدید می‌کند.

مادران باردار جزو افراد پرخطر محسوب می‌شوند

فهیمه کریمی مسئول مادران باردار پرخطر است که در این مرکز با جدیت و پشتکار پاسخگوی مشکلات این مادران بود. از او در ارتباط با مسئولیتی که در برابر مادران باردار در این وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا دارد، پرسش کردم که پاسخ داد: مادران باردار جزو افراد پرخطر محسوب می‌شوند و همکاران ما به محض اینکه متوجه می‌شوند مادر بارداری تماس گرفته و علائم مشکوکی دارد او را به بنده ارجاع می‌دهند و از لحظه تماس تا رسیدن به وضعیت مشخص با این مادران در ارتباط هستم و اگر لازم باشد آنان را به مراکز درمانی منتقل می‌کنیم.

یکی از مسائلی که این روزها شاید ذهن مردم ما را برای خلاص شدن از شر ویروس کرونا در محیط خانه درگیر کرده است، ضدعفونی کردن محیط خانه باشد که در این زمینه نیز معصومه گلپرور پزشک مستقر در این مرکز چنین پاسخ داد: بیشترین درگیری ذهنی این روزهای مردم استفاده از مواد ضدعفونی کننده در محل زندگی و در دستانشان به دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا است اما متأسفانه مردم از مواد و محلول‌های و ضدعفونی کننده به صورت بی‌رویه استفاده می‌کنند و همین مسئله موجب شده است تا حجم بالایی از تماس‌های ما مربوط به احساس تنگی نفس و سوزش گلویی باشد که ارتباطی به کرونا ندارد.

وی با بیان اینکه هنگام استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده باید پنجره‌ها را باز بگذارید، عنوان می‌کند: لازم نیست اگر چیز جدیدی وارد منزل نشده هر روز چندین بار عمل ضدعفونی کننده را در محیط خانه انجام دهید.

«وایتکس» یکی از بهترین گزینه‌ها برای ضد عفونی محیط خانه است

گل پرور یکی از بهترین گزینه‌ها برای ضد عفونی محیط خانه را مایع سفید کننده «وایتکس» معرفی کرده و ادامه می‌دهد: برای تهیه محلول ضد عفونی کننده خانگی باید نسبت یک به صد رعایت شود و لازم نیست از مقدار و حجم زیاد وایتکس برای تهیه این محلول استفاده شود مثلاً اگر قرار است در یک ظرف نیم لیتری این محلول آماده شود کافی است فقط ۵ سی‌سی وایتکس به آب اضافه گردد و برای آنکه پیمانه دقیقی از وایتکس داشته باشید می‌توانید از سرنگ‌های ۵ سی‌سی نیز استفاده کنید.

برای تهیه محلول ضد عفونی کننده خانگی باید نسبت یک به صد رعایت شود و لازم نیست از حجم زیاد وایتکس استفاده شود

این پزشک مستقر در مرکز پاسخگویی ادامه می‌دهد: باید به این نکته تأکید داشت که محلول باید به صورت روزانه و با آب سرد تهیه شود و از اسپری کردن به روی سطوح الکترونیکی مثل موبایل و مواد غذایی به صورت جدی باید پرهیز شود.

مدیر روابط عمومی و مسئول آموزش بهداشت شهرستان قم در ادامه به این مسئله تأکید دارد که از آغاز فعالیت سامانه سلامت salamat.gov.ir و سامانه ۴۰۳۰؛ برنامه غربالگری خانوارها از مهمترین برنامه‌های مرکز بهداشت است اما با این وجود فعالیت ستاد پاسخگویی تعطیل نشده است.

سلطانی همچنین بیان می‌کند: تا کنون بیش از ۷ هزار نفر از این مادران مورد غربالگری قرار گرفته و سلامتی آنان مورد کنترل قرار گرفته است.

مرکز پاسخگویی به سؤالات کرونایی از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ شامگاه با ۳ شماره تلفن ۰۲۵۳۶۷۰۶۰۳۰ – ۰۲۵۳۶۶۲۰۹۹۹ – ۰۲۵۳۶۷۰۴۳۶۸ پاسخگوی سؤالات مردم است.

آنچه که امروز باید بدانیم و به آن باور داشته باشیم این است که دیر یا زود به لطف خدا و مشارکت همگانی این ویروس منحوس در مقابل تمام فداکاری و ایثارگری‌های کادر بهداشت و درمان به زانو در خواهد آمد و ما هرگز این فداکاری‌ها را فراموش نخواهیم کرد.

[ad_2]