معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت:‌ هم اکنون به صورت روزانه ۲۷۰ تن شیر در استان تولید می‌شود که بخشی از آن به صورت شیر سنتی و فرآورده‌های آن در سطح شهر قم فروخته می‌شود. شهرکریمه/حسین علی بیگی ظهر امروز در کمیته سرمایه گذاری و اشتغال شهر قم که در تالار […]

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت:‌ هم اکنون به صورت روزانه ۲۷۰ تن شیر در استان تولید می‌شود که بخشی از آن به صورت شیر سنتی و فرآورده‌های آن در سطح شهر قم فروخته می‌شود.

شهرکریمه/حسین علی بیگی ظهر امروز در کمیته سرمایه گذاری و اشتغال شهر قم که در تالار امام رضا(ع‌‌) فرمانداری برگزار شد،‌ با اشاره به بحث دامپروری در استان قم اظهار کرد:‌ از گذشته‌های دور بحث دامپروری در استان قم به دلیل وجود دو رودخانه در این استان رواج داشته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد:‌ در گذشته عشایر مختلف کشور از جمله شاهسون و زند برای چرای دام‌ها به استان قم می‌آمدند که هنوز این عشایر در استان حضور دارند.

وی افزود:‌ دولت در دهه هفتاد شمسی،‌ سیاست بالابردن مصرف سرانه شیر در کشور را دنبال کرد و بر این اساس تولید شیر هم افزایش پیدا کرد،‌ در حالی که پیش از آن و در اوایل دهه هفتاد ما وارد کننده فرآورده‌های شیر همچون پنیر از خارج از کشور همچون دانمارک بودیم.

علی بیگی با اشاره به افزایش تولید شیر در کشور اظهار کرد:‌ از دهه هفتاد شمسی به بعد تولید شیر در کشور افزایش پیدا کرد تا جایی که امروز ایران صادر کننده شیر و فرآورده‌های آن از جمله ماست و پنیر به کشورهای مختلف جهان است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد:‌ متاسفانه حذف یارانه شیر در طرح هدفمندی یارانه‌ها،‌ موجب کاهش مصرف سرانه شیر در بین مردم ایران شد و برآورد می‌شود که حذف یارانه شیر موجب کاهش ۲۲ درصدی مصرف شیر مردم در ایران شده است.

علی بیگی با اشاره به افزایش مصرف شیر سنتی در سطح استان قم اظهار کرد:‌ همچنین بحث استفاده از روغن پالم هم موجب اثر منفی در کاهش مصرف شیر به خصوص شیر صنعتی شد و  مردم اکنون به سمت استفاده از شیر سنتی گرایش پیدا کرده‌اند.

وی افزود:‌ قیمت شیر صنعتی به دلیل هزینه‌های کارخانه گران‌تر از شیر سنتی است و به صورت روزانه ۱۰۰ تن شیر سنتی در سطح شهر قم توزیع می‌شود،‌ شیر سنتی اکنون به مراتب از شیر صنعتی ارزان‌تر است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد:‌ افزایش مصرف شیر سنتی نگرانی‌هایی را در خصوص شیوع مالت در استان قم مطرح کرده است و ما برای بالابردن سطح سلامت شیر به دنبال این هستیم که دامداران با همکاری بسیج سازندگی به دستگاه‌های کوچک پاستوریزاسیون مجهز شوند.

علی بیگی با اشاره به وضعیت دامداران استان قم اظهار کرد:‌ برخی از دامداران استان به دلیل برخوردهای بد کارخانه‌های شیر با آن‌ها، خودشان در سطح شهر قم لبنیاتی زدند و شیر را به صورت مستقیم به مصرف کننده عرضه می‌کنند و رویکرد مردم به استفاده از شیر سنتی موجب استقبال از این لبنیاتی‌ها شده است.

وی در خصوص وضعیت تولید شیر در استان قم خاطرنشان کرد:‌ هم اکنون به صورت روزانه ۲۷۰ تن شیر در استان تولید می‌شود که بخشی از این شیر به کارخانه‌های صنعتی عرضه می‌شود،‌ بخشی هم توسط خود دامداران مصرف می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد:‌ بخشی از تولید شیر قم به صورت سنتی در سطح شهر عرضه می‌شود که مورد استقبال مردم قرار گرفته است، بخش دیگری از شیر استان هم به خارج از استان صادر می‌شود.