[ad_1] شهرکریمه – زهرا بختیاری‌نژاد: هنرهای رزمی ترکیبی یا (Mixed Martial Arts (MMA یک ورزش رزمی کامل است که مبارزان می‌توانند از ضربه‌های مشت، آرنج، زانو، پا، فنون درگیری و گلاویزی در خاک، فنون پرتابی و قفل مفاصل استفاده کنند وشامل ترکیبی از تمام ورزش‌های رزمی بوده و به تازگی در ایران علاقمندان زیادی را […]

[ad_1]

شهرکریمه – زهرا بختیاری‌نژاد: هنرهای رزمی ترکیبی یا (Mixed Martial Arts (MMA یک ورزش رزمی کامل است که مبارزان می‌توانند از ضربه‌های مشت، آرنج، زانو، پا، فنون درگیری و گلاویزی در خاک، فنون پرتابی و قفل مفاصل استفاده کنند وشامل ترکیبی از تمام ورزش‌های رزمی بوده و به تازگی در ایران علاقمندان زیادی را به خود جلب کرده است.

در دنیای هنرهای رزمی ترکیبی بزرگترین و معتبرترین سازمان‌های برگزاری این مسابقات، سازمان‌های یواف‌سی، استریکفورس و ریزین هستند.

قوانین این رقابت‌ها با حداقل محدودیت‌ها تهیه شده و اولویت این قوانین در درجه اول سلامتی فایتر‌ها است. رقابت‌های MMA در حال حاضر آزادترین نوع رقابت‌های رزمی جهان محسوب می‌شوند. سازمان‌های متعددی با قوانین مختلف و تحت نام‌های گوناگون اقدام به برگزاری مسابقات از این دسته رقابت‌ها می‌کنند که تعداد آنها به بیش از ۸۰ مورد می‌رسد.

محمد طالبی رزمی کار ۳۰ ساله قمی است که ۱۱ سال رشته کیک بوکسینگ و ۲ سال بطور حرفه‌ای میکس کیک بوکسینگ کار کرده است و چندین بار موفق به کسب مدال طلا و کمربند طلای مسابقات کشوری شده است.

در گفت و گو با محمد طالبی بیشتر در جریان رشته و سبک MMA در قم و کشور و فعالیت‌های او در این رشته قرار گرفتیم.

فارس: از چه زمانی فعالیت شما در زمینه رشته‌های رزمی آغاز شد و اکنون در چه رشته‌ای بصورت حرفه ای کار می‌کنید؟

از ۱۸ سالگی با توجه به علاقه ای که به رشته کیک بوکسینگ داشتم این رشته را شروع کردم. ۱۱ سال است که کیک بوکسینگ کار می‌کنم و دو سال است در سبک پرهیجان میکس کیک بوکسینگ یا همان هنر رزمی ترکیبی که با علامت اختصاری MMA نشان داده می‌شود به‌صورت حرفه ای مشغول به کار هستم.

کیک بوکسینگ، رشته ای است که تقریبا همه با آن آشنا هستند، در این رشته دست و پا در ضربه زدن دخالت دارند و سازمان‌های خیلی قوی و بزرگ کیک بوکسینگ توسط نمایندگانی که در ایران وجود دارند مشغول فعالیت در این رشته هستند.

اما رشته و سبک میکس کیک بوکسینگ رشته نو ظهوری در ایران است که قبل تر در کشورهای دیگر بود این رشته یک رشته ترکیبی است که شامل تکنیک‌هایی از رشته‌های کشتی، جودو و جوجیتسوی برزیلی و گراپلینگ است که به شکل رقابت‌های حرفه‌ای در خارج از ایران در قفس و به شکل رقابت‌های آماتور در رینگ برگزار می‌شود.

 

فارس: رشته رزمی MMA  چه تفاوت‌هایی با سایر رشته‌های رزمی دارد؟

 رشته MMA رشته نو ظهور و پر طرفداری است. قبل‌تر می‌گفتند کدام رشته قوی ترین رشته رزمی است و یاکدام رشته بر کدام رشته غلبه دارد؟ ویا کدام رشته ضعیف تر است کدام رشته قوی تر؟ کدام رشته در درگیری‌ها کارآیی بیشتری دارد؟

 تا الان از نظر تمرینات و مسابقات کیوکوشین قوی‌ترین رشته رزمی بوده است. من خودم رشته‌های زیادی را کار کرده‌ام. قبلا کیک بوکسینگ کار می‌کردم و مدتی را در رشته‌های دیگر رزمی مشغول بودم و به عبارتی از این شاخه به آن شاخه می‌پریدم و رشته‌های زیادی را کار کردم اما متوجه شدم که همه این‌ها یک نقطه ضعف دارند.

مثلا در بوکس پا نقشی در ضربه زدن ندارد و اگر یک بوکسور بخواهد با یک کیک بوکس مبارزه کند هر چند این مبارزه برابر نیست اما قطعا مبارز کیک بوکس بر بوکسور غلبه می‌کند چون در کیک بوکس پا نقش دارد ولی بوکسور از پا نمی‌تواند به خوبی کیک بوکسور استفاده کند یا مثلا در رشته‌های جوجیتسو و جودو و کیوکوشین هر کدام‌ تکنیک‌های مبارزات و برابر در برابر خود را دارا هستند.

زمانی که رشته پر طرفدار MMA وارد ایران شد اول بصورت رشته گراپلینگ و جوجیتسو ظهور کرد و این دو رشته علاقمندی شدیدی را به وجود آورد.  اما در این رشته‌ها ضربه مشت و لگد ندارد و فقط در خاک و تسلیم کردن بود.

در این میان سازمان‌هایی به وجود آمدند که سبک MMA رواج پیدا کرد و علاقمندان زیادی در این رشته به تمرین پرداختند اما به دلیل ممنوعیت در ایران رشته‌های دیگر و یا سبک‌های دیگری به وجود آمد که ریشه در این رشته دارند و به صورت آماتور و در قالب و چهارچوب قوانین کشور ایران فعالیت می‌کنند.

در سال ۲۰۱۸ سبک میکس کیک بوکسینگ در فدراسیون ثبت شد و ما توانستیم از این طریق رشته MMA را بصورت آماتور و با مجوز لازم کار کنیم.

 اما در کل باید بگویم که فایتر‌های ایرانی که به‌صورت آماتور هم در رشته MMA  فعالیت می‌کنند، دست کمی از حرفه ای‌ها ندارند یعنی اگر بصورت حرفه‌ای هم وارد مسابقه شوند به‌صورت کاملا حرفه ای بازی خواهند کرد.

فارس: منظور شما از اینکه این رشته در ایران به‌صورت آماتور برگزار می‌شود چیست؟

کشور ایران یک کشور اسلامی است و مذهب و اسلام ما از خون و خونریزی دوری می‌کند. هر چند مسؤولان ورزشی ما افراد واقعا دلسوزی هستند به همین علت ما ایرانی‌ها با خشونت سرو کار نداریم یعنی این رشته بصورت آماتور و بصورت تکنیک‌های جودو و جوجیتسو در خاک ادامه پیدا می‌کند.

در ایران این مسابقات به‌صورت آماتور برگزار می‌شود یعنی دو مبارز تا وقتی روی پا هستند بصورت کیک بوکس و در گلاویزی‌ها از تکنیک‌های جودو و جوجیتسو استفاده می‌کنند.

هنگامی که در خاک می‌افتند، دفاع شخصی و تکنیک‌های قفل مفصلی یا همان جوجیتسوی برزیلی تا تسلیم شدن یکی از فایترها ادامه دارد و هیچکدام از فایترها حق ضربه زدن در زمان اجرای تکنیک‌های در خاک را ندارند.

اما در سطح حرفه ای این رشته که در برون مرزی برگزار می‌شود ضربه زدن، هنگام افتادن حریف بر خاک آزاد است ولی باز هم قوانین خودش را داراست که در مرحله اول سلامتی فایترها برایشان اهمیت دارد.

 

فارس: رزمی کارانی که در ایران سبک MMA را کار می‌کنند چگونه می‌توانند در مسابقات برون مرزی شرکت کنند، آیا خودتان در مسابقات برون مرزی شرکت کرده اید؟

سازمان‌هایی هستند که مسابقاتMMA را برگزار می‌کنند اما متاسفانه چون در ایران فایترهای این سبک و این رشته خیلی حمایت نمی شوند مسابقات داخل باشگاه‌ها و یا مکان‌های نامعلوم که به‌صورت دقیقه نودی برگزار می‌شوند و یا اکثر فایتر‌ها خود اعزام می‌شوند و به تنهایی و به نمایندگی از سازمان عازم این مسابقات می‌شوند.

برای شرکت در مسابقات حرفه ای که برون مرزی برگزار می‌شود سازمان‌هایی در ایران وجود دارند که فعالیت خوبی دارند و اکثرا با قوانین روز دنیا کار می‌کنند. این سازمان‌ها ثبت نام و استعداد یابی می‌کنند یعنی دوره‌هایی را برگزار می‌کنند و به‌صورت انتخابی افراد مستعد را برای مسابقات آماده می‌کنند.

برای شرکت در مسابقات برون مرزی باید با این سازمان‌ها قرار داد بست و با توجه به قرارداد، فایتر مشغول تمرینات در کمپین و زیر نظر سازمان‌ها می‌شود و اکثرا این تمرینات به‌صورت مستقل است. فایترهایی نیز در این رشته هستند که علاقمند و مستعد هستند و به دلیل شرایط شغلی و… خیلی سفر کردن برایشان ممکن نیست ،چون این مسابقات در شهرها و کشورهای مختلف برگزار می‌شود که حدود ۱۰ روز در ماه وقت می‌خواهد که فایتر به مسابقات برود و برگردد که متاسفانه برای اکثر فایتر‌ها این امر میسر نیست.

 بنده فقط در مسابقات کشوری شرکت کردم و مسابقات برون مرزی به علت مشکلات شخصی نداشتم.

 

فارس: تاکنون موفق به کسب چه مقام‌هایی شده‌اید؟

سال ۸۵ در وزن ۷۵ کیلو در رشته کیک بوکسینگ مقام اول کشور، سال ۸۹ در رشته کیک بوکسینگ مقام اول کشور و کسب کمربند طلایی، سال ۹۷ انتخابی تهران در رشته کیک بوکسینگ کسب کمربند طلا، سال ۹۷ انتخابی اصفهان در رشته میکس کیک بوکسینگ مقام اول کشوری و کمربند طلا از جمله عناوین بنده بوده است

 

فارس: شما مربی MMA هم هستید درست است؟

بله سه سال است گواهینامه مربیگری دارم و دان دو کیک بوکسینگ هستم و به‌صورت حرفه ای این سبک را آموزش می‌دهم. باید بگویم سبک MMA یک ورزش ترکیبی است و فایتری که می‌خواهد وارد این سبک شود حتما باید تکنیک‌های کشتی و جودو و جوجیتسوی برزیلی و گراپلینگ را بخوبی آموزش ببیند تا بتواند موفق شود و این موفقیت لازمه اش تمرین زیاد است.

من هنوز هم نزد استاد خودم محمد یزدان‌پرست کار می‌کنم و یک کلاس دیگر هم دارم که در منطقه دیگری از شهر قم است و شعبه سوم این رشته است و در آنجا هم مشغول تدریس هستم.

 

 

فارس: از شاگردان شما کسی هست که در این رشته با شما تا سطح حرفه ای پیش رفته باشد؟

حدودا یک سال و نیم است که با یکی از شاگردانم تا سطح حرفه ای کار کردم و او موفق شد در انتخابی‌های یکی از سازمان‌ها وارد بشود که مسابقاتش به‌زودی برگزار می‌شود.

او همچنین سال گذشته در مسابقات کشوری میکس کیک بوکسینگ  به مقام دوم رسید. بنده هم در مسابقه شرکت کردم و اول شدم.

بنده قرار نبود در مسابقات کشوری شرکت کنم و قصد داشتم به عنوان سرپرست تیم کنار فایترها باشم چون از ناحیه انگشت شصت هردو پایم دچار آسیب دیدگی بودم اما به‌خاطر روحیه تیم من هم شرکت کردم که در این دوره به یاری خداوند اول شدم و دیگر اعضای تیم عناوین دومی و سومی را کسب کردند.

انتهای پیام/۲۲۵۸*۳۰

[ad_2]