روزنامه خراسان:  تلخی حکایت آن چه بر سر جانباز اعصاب و روان قاسم رضایی آمده هست برای همه مردم تا به آن حد آزار دهنده هست که این روز‌ها در فضای سایبری گاهی با خبر ها غلط دست به دست می‌شود. اما واقعه ی این جانباز چه بوده هست؟ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه […]

روزنامه خراسان:  تلخی حکایت آن چه بر سر جانباز اعصاب و روان قاسم رضایی آمده هست برای همه مردم تا به آن حد آزار دهنده هست که این روز‌ها در فضای سایبری گاهی با خبر ها غلط دست به دست می‌شود.

اما واقعه ی این جانباز چه بوده هست؟
ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه ۲ مشهد در اظهار کرد: وگو با خراسان در مورد آن چه که بر سر این جانباز آمده هست توضیح داد: قاسم رضایی در سال‌های قبل بنا بر درخواست خودش در پنج فاز به کمیسیون پزشکی فرستاده گردید. ۹.۱۸.

سر انجام هم کمیسیون ۳۰ درصد جانباری را برای وی تایید کرد، ۲۵ درصد جانبازی اعصاب و روان و ۵ درصد مجروحیت گوش. حجت الاسلام احمد ملکی با بیان این که جانبازان دارای ۲۵ درصد جانبازی، باید به طور ویژه توسط خانواده و پرستار مورد نگهدارى قرار دریافت کنند اضافه کرد: طبق اطلاعات موجود جانباز رضایی بهمراه خانواده به تهران مسافرت می‌کند و در پارک افسریه در اثر غفلت از آن‌ها جدا می‌شود و متاسفانه از هنگامی که خانواده متوجه غیبت وی می‌شود زمان بسیاری گذشته بوده هست. تا این که وی دو ماه بعد در شهر قم توسط نیروی انتظامی و در حالی که هیچ سند و مدرک یا حتی تلفنی در اختیار نداشته، دستگیر می‌شود. پس از آن که بنیاد شهید ازاین ماجرا باخبر گردید، ما سریعا به خانه وی رفتیم و برای هر گونه کمکی اعلام آمادگی کردیم. گرچه تاکید داشتیم که خانواده وی برای مشخص گردیدن وضع جانباز باید به مراجع قضایی، انتظامی، امنیتی و درمانی مراجعه کنند تا این که نامه‌ای از دادسرا آمد که در آن مشخص گردید وی دستگیر و به مرز فرستاده شده و بعد هم از مرز رد شده هست. در پی این اتفاق پسر این جانباز برای یافتن پدر عازم افغانستان گردید. ملکی دنبال کرد: پسر جانباز قاسمی او را در ایالت نیمروز در نزدیکی مرز زابل که مکانی با آب و هوای بسیار نامناسب هست پیدا می‌کند. در آن جا به وی ۵۰ قبر نشان می‌دهند و می‌گویند جنازه پدرش در یکی از این قبرهاست. حتی مردم منطقه هم شهادت می‌دهند، آقایی از ایران آمده، مورد بی مهری مردم قرار گرفته و بر اثر گرسنگی و تشنگی مرگ شده هست.

آن‌ها گفته اند که ما این مرد را در همین جا دفن کرده ایم، اما نمی‌دانیم کدام یک از قبر‌ها مربوط به اوست. ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه ۲ مشهد با تاکید بر این که امور اتباع خارج شدن این جانباز را از مرز تایید کرده هست، افزود: هم حالا ما از طریق وزارت خارجه و امور اتباع پیگیر هستیم و آن‌ها باید به استاندار این ایالت فشار بیاورند تا برای نبش قبر، شناسایی جسد و علاوه بر این انجام تست دی ان‌ای کارهای لازم صورت گیرد آن هم در وقتی که همه می‌دانیم افغانستان شرایط نامناسبی دارد. وی اظهار کرد: علاوه بر این خانواده این جانباز بویژه از نیروی انتظامی شکایت کرده اند و دو ماموری که او را دستگیر کرده اند در دادسرای نظامی مورد محاکمه و بازجویی قرار گرفته اند و البته برای آن‌ها قرار منع تعقیب صادر گردیده هست.

ملکی اظهار کرد: این دومامور در سخنان خود تاکید کرده اند که کار غیرقانونی انجام نشده لکن جانباز رضایی در زمان بازداشت هیچ مدرکی نداشته و حتی در مسیر کلانتری و اردوگاه نیز نه فقط سخنی از ایرانی بودن مطرح نکرده لکن گفته تبعه افغانستان هست و حتی ظاهر وی هم شبیه به اتباع افغانی بوده هست. وی تصریح نمود: البته وی مریض اعصاب و روان بوده و اظهاراتی که مطرح نموده بر همین اساس بوده هست گرچه ما به خانواده این ایراد را وارد کردیم که باید مدرک شناسایی در جیب وی می‌گذاشتند.

ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه ۲ مشهد افزود: نیروی انتظامی به ویژه در مورد مدافعان حرم کمک‌های بسیاری به بنیاد شهید کرده هست، ولی گاهی بعضی اشخاص غفلت‌هایی هم انجام می‌دهند که البته این کوتاهی‌ها به خود فرد بر می‌گردد نه به دستگاه محل خدمت آنان. ملکی افزود: بار‌ها اتفاق افتاده هست که افرادی از اردوگاه سفید سنگ، شهر قم یا منطقه های دیگر با بنیاد شهید یا امور اتباع ارتباط گرفته اند که ما بازداشت شده ایم و با پیگیری ما حتی آن‌ها از مرز برگردانده شده اند.

وی تاکید کرد: هم حالا با جدیت در حال پیگیری مبحث هستیم تا در فاز اول پیکر این جانباز شناسایی و به ایران بازگردانده گردد و پس از آن در صورت کوتاهی توسط بعضی اشخاص، به خانواده وی غرامت پرداخت گردد. ملکی اظهار کرد: علاوه بر این اعلام آمادگی کرده ایم تا وقتی که از پیکر جانباز رضایی خبری بشود در قطعه شهدای مفقودالجسد در بهشت رضا (ع) برای وی جای قبر قطعی و سنگ قبر انتصاب گردد.

مدیرکل بنیاد شهید خراسان رضوی: انتشاراین خبر در موقعیت فعلی، جای تأمل دارد
حجت الاسلام والمسلمین «حسین معصومی» مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی هم دیروز در نشست خبری در جواب به سوالی در مورد مرگ این جانباز توضیح هایی عرضه کرد و اظهار کرد: این اتفاق مربوط به اردیبهشت ماه سال گذشته بوده و برخلاف ادعای بعضی رسانه ها، پیگیری‌های جدی و لازم نیز در این مورد انجام گرفت، اما این که به چه سبب این خبر در موقعیت فعلی منتشر گردیده هست، جای تأمل دارد. به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خراسان، وی با اشاره به این که پیگیری در مورد این مبحث، همچنان ادامه دارد، اضافه کرد: این شخص که جانباز اعصاب و روان بود، با خانواده خود به تهران عزیمت می‌کند و علی رغم آن که خانواده هم مراقب او بوده اند، آن‌ها را رها کرده و سر انجام سر از شهر قم در می‌آورد که بعد آن رخدادهای رخ می‌دهد.