معصومه طاهری: چند وقت پیش محمد زائری روحانی جنجالی که فارغ از حوزه های علیمه قم و نجف در لبنان  تحصیل کرده است تصویری از یک  کمیک استریپ (پی نما) در رابطه با  خانواده منتشر کرد که  در آن  مادر بزرگ و  مادر خانواده  در داخل خانه بدون حجاب و بیرون از خانه چادر بر […]

معصومه طاهری: چند وقت پیش محمد زائری روحانی جنجالی که فارغ از حوزه های علیمه قم و نجف در لبنان  تحصیل کرده است تصویری از یک  کمیک استریپ (پی نما) در رابطه با  خانواده منتشر کرد که  در آن  مادر بزرگ و  مادر خانواده  در داخل خانه بدون حجاب و بیرون از خانه چادر بر سردارند و محجبه هستند!! زائری در زیر این  پست اینستاگرامی خودش هم نوشته است:« با این کار کودکان  فرق حجاب در خانه  و خارج از خانه را  خواهند فهمید  و تاکید کرده که باید  هنجارها را شکست  و از این  شیوه های آموزشی استفاده نمود.» زائری که البته  خود فردی جنجالی است  توضیح نداده است که مگر کودکان و نوجوانان  کشور ما با مفهوم آموزش حجاب در خانه  و بیرون از خانه  مشکلی داشته اند؟! مگر وقتی جشن  تکلیف برای دختران  تازه به بلوغ رسیده  گرفته می شود  از ترس و ناراحتی حجاب بر سر می کنند و معنای آن را  نمی دانند که حالا شما با بودجه عظیمی که در اختیار دارید  آن هم در اقدامی عجیب و هنجارشکنانه  چنین اموری را  می خواهید به آنها یاد بدهید؟ً آن هم  نه یک خانواده معمولی، بلکه به ترسیم محمد رضا زائری خانواده ای کاملا مذهبی و معتقد  به  چادر  نشانه هدف آموزش قرارگرفته اند.

کاری که محمد رضا زائری اکنون  با توسل به بودجه های عظیمی که در دست دارد و پایتخت نشین  بودنش ( امتیازی که  خیلی از افراد ساکن در شهرهای دیگر ندارند و طرح های خوب آنها ابتر و بلااستفاده می ماند) انجام داده  متاسفانه  همان  کاری است  که  قبل از انقلاب فیلم های مبتذل فارسی دنبال می کردند. زنان در خانه بدون پوشش و حجاب و خارج از خانه  با حجاب دیده می شدند  آنها  هم با چنین فیلم هایی این طور برای عموم القا می کردند  که  حجاب زن داخل خانه با بیرون  فرق دارد  و حالا جناب زائری ملبس به کسوت روحانیت همان کاری را  امروز انجام داده  که  فیلم فارسی های قدیم انجام می دادند و  سالها پس از  انقلاب هم در آثار لاقید و باری به هر جهت در سریال های باصطلاح اسلامی عربی و ترکیه ای شاهد هستیم؛ سریالهایی که بازارش هم در شبکه های ماهواره ای و یا حتی رسانه ملی  داغ است.

آقای زائری که خود ملبس به کسوت  روحانیت است و به خوبی اصول شرعی را  می داند  باید یک سوال  جدی درباره  این نوع  فعالیت هایش در زمینه  حجاب  و مسایل دیگر شرعی بدهد. این که شما از کدام  مرجع تقلید برای چنین نگرشی فتوا گرفته اید که حالا  نگرش تان را به مدد بودجه های کلانی که  در اختیار دارید  و به رسانه هایی که به آن وصل هستید تبلیغ و منتشر می کنید؟!

مهمتر از همه این مطالبی که  ذکر شد  متاسفانه این حرکت  زائری  نشان دهنده  زنگ خطر و هشداری برای جایگاه  مرجعیت تقلید  و اهمیت  آنها در فضای رسانه ای و برخی از ارکان حوزه علمیه است. مرجعیتی که اگر نبود به اعتراف شیعه و سنی، عراق از همان  روزهای اول در دست داعشی ها  به تکرار حوادث تاریخی چنگیز و تیمور مبتلا می شد. در واقع فتوای مرجعیت سبب تقویت روحیه مردمی و جذب حمایت آنها از نیروهای نظامی برای پاکسازی مناطق اشغال شده از سوی گروه داعش شد. مرجعیتی که اگر نبود  رضاخان  شیعه را در ایران از بن کنده بود و از بین برده بود. تاریخ هنوز دهه۳۰ و جسارت  بهائیت در این که  به زودی به پشتوانه  حکومت پهلوی، دین اول کشور فرقه ضاله بهائیت خواهد بود را فراموش نکرده است  و ضربه شصتی که  حضرت آیت الله بروجردی مرجعیت  شیعه درهمان  دم  به آنها نشان داد،  و یا مرجعیت شخصی چون امام خمینی و تاثیراتی که در سطح جهانی داشت  …

چند وقت پیش هم  روحانی دیگری که  به داستان گویی در زمینه  کودکان  مشهور است اظهارات  عجیبی داشت. او در مصاحبه ای گفته بود باید چهره  اهل بیت را درتلویزیون  به تصویر کشید تا کودکان آن را  بفهمند و بهتردرک کنند. حرفهای این  روحانی حوزوی هم  مانند  نظریه زائری عجیب است. مگر تاکنون  کودکان ایران با چنین  چیزهایی مشکل داشته اند؟! اتفاقا اگر داستان به خوبی و زیبایی روایت شود  نیازی به ترسیم  چهره  نیست.  ما خود نیز روزگاری کودک بودیم  و با نهادینه شدن  همین آموزش ها  تربیت شده ایم حال چه شده است که باید با هنجارشکنی آشکار در ارائه اصول دین، آموزش  صورت بگیرد؟!

 البته  سخن ما به  این دو شخصیت  شناخته شده  به مدد رسانه ها  این نیست  که  حرفهای شما  از ریشه غلط است، بلکه  منظور ما  آن است  که  مگر شما  مرجع تقلید  هستید که این طور صریح  درباره اصول  دین اظهار نظر می کنید؟! لطفا  قبل از این که  نظرات  فقهی خود را به واسطه قدرت  موقعیتی و رسانه ای  که در اختیار دارید  مطرح کنید، بروید و از مراجع  عظام  کسب تکلیف کنید  مراجع عالی قدری که وجودشان و نظرات شان برای همه ما مغتنم و ارزشمند است. حال  چه شده است  که در چنین اموری مستقلا  نظر داده می شود. آن هم از سوی افرادی که  به اموردینی و اصول آن آشنایی دارند  و خوب می دانند  نظر مراجع تقلید  اهمیت دارد و باید اول فتوای مرجع تقلید را گرفت و بعد به استناد بر فتوای گرفته شده نظرات را مطرح و رسانه ای کرد.

متاسفانه همین عملکردهای خود محورانه  و فردی است  که باعث می شود نسبت به جایگاه و نظر مراجع تقلید  کم توجهی صورت بگیرد. مثلا وقتی حضرت  آیت الله  مکارم شیرازی در پاسخ به استفتائی در رابطه با محدودیت های شدید حجاب در کشورهای خارجی نسبت به شیعیان آن کشور فتوایی صادر می کنند عده ای مقابل مرجع  تقلید معترض می شوند و حتی حملات  ضد انقلاب  علیه ایشان شدت می گیرد. اگر افرادی همچون این دو روحانی، جایگاه  مرجعیت تقلید را در زندگی خود  به تصویر نمی کشند چه انتظاری از مردم عادی می رود  که کمتر با چنین اموری آشنایی دارند؟!