[ad_1] به گزارش خبرنگار، مهر آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی ظهر پنج‌شنبه در همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» که در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، با اشاره به اتهاماتی که به حوزه‌های علمیه شیعه وارد شده است، افزود: یکی از اتهاماتی که به حوزه‌های علمیه وارد می‌کنند، تحریف است که این […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار، مهر آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی ظهر پنج‌شنبه در همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» که در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، با اشاره به اتهاماتی که به حوزه‌های علمیه شیعه وارد شده است، افزود: یکی از اتهاماتی که به حوزه‌های علمیه وارد می‌کنند، تحریف است که این اقدام به منظور منزوی کردن شیعه در دنیای اسلام و برای نرسیدن فریادش به جهانیان بوده است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه بیش از ۹۸ درصد از علمای شیعه مسئله تحریف را انکار کرده‌اند اما متأسفانه دشمنان بر روی ۲ درصد تکیه و آنها را به عنوان مجموعه شیعه مطرح کرده‌اند که قطعاً دست یهود در این قضیه در کار است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از دیگر اتهاماتی که به علما و فقهای شیعه وارد شده را بی اعتنایی علما به قرآن دانست و افزود: دشمنان حتی گاهی اینگونه تعبیر می‌کنند که علمای شیعه روایات و عترت را اصل قرار داده و قرآن را کنار گذاشته‌اند در حالی که اینگونه نیست.

وی هدف از برگزاری این همایش را زدودن این اتهامات دانست و تصریح کرد: مدیریت حوزه‌های علمیه همایش علوم قرآنی را به صورت مداوم برگزار خواهد کرد تا بتوان در مقابل سخنانی که مبنی بر عدم توجه شیعه به قرآن می‌شود به خوبی نشان داد که شیعه در تفسیر نه تنها دست کمی از علمای اهل سنت ندارد بلکه گاهی ۱۰۰ تفسیر اهل سنت با یک تفسیر شیعی مطابقت ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: از زمان ائمه معصومین (ع) در هر قرنی ده‌ها بلکه صدها تفسیر از علمای شیعه رسیده است.

وی با بیان اینکه در تفسیر شیعی مفتخریم که روایات ائمه معصومین (ع) را در کنار آیات قرآن داریم، افزود: شیعه به تفسیرهای روایی، غیر روایی و تفسیر عقلی توجه ویژه‌ای داشته است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به توجه بسیار فقهای تراز اول دو صده اخیر به قرآن کریم تصریح کرد: بیش از هزار آیه در قرآن مربوط به آیات الاحکام است که یک ششم آیات را تشکیل می‌دهد که فقهای شیعه در دوران معاصر در این زمینه تلاش بسیاری داشته‌اند و این تلاش در زمینه آیات الاحکام در هیچیک از کتب موجود عامه و خاصه مشاهده نشده است.

وی بیان کرد: مباحث علوم قرآنی که در کتاب مدخل التفسیر آمده نشان دهنده اهتمام یک فقیه به قرآن است که در این کتاب علوم قرآنی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه فقها تنها به آیات الاحکام توجه نداشته‌اند بلکه به مسائل دیگر قرآن نیز اهتمام ویژه داشتند، افزود: برگزاری این همایش ناشی از تعصبات نیست بلکه بیان کننده این امر است که فقهای شیعه در صدر اقتدا کنندگان به قرآن و در صف اول جویندگان معارف قرآن هستند.

وی گفت: گاهی حتی در حوزه از برخی حوزویان نیز متأسفانه شنیده می‌شود که علمای شیعه نسبت به قرآن بی‌توجه هستند در حالی که اینگونه نیست.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه بیش از ۵۰ درس تفسیر در حوزه در حال برگزاری است، گفت: راجع به کتاب مدخل التفسیر ۳۵۰ مقاله توسط اهل نظر نگارش یافته که شایسته تقدیر است.

[ad_2]