در ایام دهه بصیرت اقدام شهرداری قم در نصب تابلوهای بزرگ آموزش سواد رسانه ،یک شروع خوب بود که می بایست بصورت یکپارچه در استان برای افزایش سواد رسانه و بصیرت سیاسی مردم در دستور کار تمام دستگاهها،نهادها و سازمان های مختلف باشد.

احمد نامداری-  رهبر معظم انقلاب، در دیدار با مردم قم (در تاریخ ۱۹ دی ۹۷) فرمودند: «دشمن در تلاش است با شایعه‌سازی و تهمت‌پراکنی، مردم را مضطرب کند و به جان یکدیگر بیندازد که البته نمی‌تواند، اما مردم باید با این شگردهای دشمن، مقابله کنند.».

این یعنی درایت ناخدای کشتی انقلاب و اعلام هشدار در برابر حملاتی که در حال طراحی و اجرا بود  و حالا معلوم می شود ورود مردم به دالان های مجازی تاریک طراحی شده توسط دشمن فریبکار بدون داشتند نور سواد رسانه ای توانست چه ضربه ای به امنیت و آرامش کشور بزند.

حالا و پس از گذشت چهار سال از هشدار رهبر فرزانه انقلاب و در سایه کم کاری متولیان توسعه سواد رسانه و افزایش بصیرت مردم ،می بینیم که چقدر این حملات تکراری و خسته‌کننده شده. چرا ما از یک سوراخ چندین بار گزیده می‌شویم و با همان حربه‌های همیشگی دروغ و جعل، بارها و بارها بازی می‌خوریم؟ جواب این است: سواد رسانه‌ای.

در ایام گرامیداشت دهه بصیرت شهرداری قم دست به یک اقدام جالب توجه زد و به جای نصب شعارها و پوسترهای رنگارنگ همیشگی، پوسترهایی با هدف افزایش بصیرت رسانه ای و سیاسی مردم زد که نقطه عطف پیام های آن تحلیل و درک پیام قبل از هضم آن بود.

خلاصه این بنرها و پوسترها این بود که در هنگامه دریافت پیام منفعل نباشید و به سراغ منابع درست بروید و قبل از باور تحقیق کنید. تا وقتی صحت خبر برای‌تان مسجل نشده، آن را برای کسی نفرستید و امثال آن.

قطعا این پیام ها مشکلات و ضعف هایی داشتند ولی بدون تردید این موضوع می تواند سرمنشا یک حرکت هماهنگ و مفید در گوشه گوشه استان و توسط تمام دستگاهها ونهادها باشد.

به نظر می رسد لازم است در ورودی تمام دستگاهها،سربرگ مکاتبات،تابلوهای اعلانات و قبل از شروع هر فیلم و هربرنامه جذاب و یا هر همایش و جلس، ابتدا آموزش های قابل فهم مدیران،کارشناسان و عموم در راستای افزایش بصیرت سیاسی و رسانه ای صورت پذیرد.

جای خوشحالی است که با تدابیر مقام معظم رهبری فاصله بسیاری با جنگ سخت داریم و دشمنان تنها از طریق جنگ نرم و رسانه ای قصد ضربه و نفوذ دارندکه اگر تلاش برای پوشاندن این نقطه ضعف بزرگ نکنیم باید منتظر حملات موثر متعدد باشیم.

  • نویسنده : احمد نامداری