مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: برای رفع عقب‌ماندگی شبکه فاضلاب شهری قم از الحاقیه اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان هزار میلیارد تومان به این حوزه اختصاص یافت.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری شهرکریمه، حسن بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم امروز در نشست خبری همزمان با هفته صرفه‌جویی که با حضور اصحاب رسانه قم برگزار شد، طی سخنانی عنوان کرد: از ابتدای خلقت تا به امروز آب موضوعی حیاتی بوده که باعث ایجاد سکونتگاه‌ها و حتی گاهی اوقات از بین رفتن آن‌ها بوده است.

بختیاری ادامه داد: هفته صرفه‌جویی نمادی است که از طریق آن بتوانیم مردم را نسبت به این موضوع مهم آگاه کنیم، باتوجه به وضعیتی که کشور ما به ویژه استان قم دارد باید اهتمام بیشتری به صرفه‌جویی اصل اساسی آب داشته باشیم.

وی گفت: هفته صرفه‌جویی امسال به شعار ایران، تغییر اقلیم و مسئولیت پذیری نام‌گذاری شده است، آب باید به عنوان محور اصلی همه تصمیم‌گیری‌ها در مجموعه کشور باشد.

مدیرعامل شرکت آب استان قم تصریح کرد: تغییر اقلیم به دلیل شرایطی که در کشورمان اتفاق افتاده و نشانه‌های آن نیز کاملا محسوس است، بارش‌های سیل‌آسا و بی‌موقع یکی از اصلی‌ترین نشانه تغییب اقلیم در کشور است.

مدیرعامل شرکت فاضلاب استان قم خاطرنشان کرد: این تغییرات اقلیمی باعث ایجاد مشکلات بسیاری در زندگی مردم شده است که ای مشکلات ما را هم در بحث تامین آب با محدودیت‌ها مواجه می‌کند.

وی در ادامه توضیح داد: صرفه‌جویی آب نه تنها در این هفته بلکه باید در تمام روزهای سال مورد توجه قرار گیرد، این موضوع نوعی مسئولیت اجتماعی است که همه مردم در اقشار مختلف باید نسبت به آن نگاه موثری داشته باشند.

بختیاری تاکید کرد: منابع آبی ما محدود است، البته لازم به ذکر است اتفاقی که طی چند وقت اخیر رخ داده بحث انتقال آب از سرشاخه‌های مختلف است. اگر این تصمیم صورت نمی‌گرفت کمبود آب در استان به اصلی ترین چالشی تبدیل و زندگی‌ها را تهدید می‌کرد.

وی افزود: در مجموعه استان آب بخش‌های بسیاری مانند روستاها و شهرستان‌های تابعه از منابع محلی تامین می‌شود، از اصحاب رسانه تقاضا داریم روی این موضوع تمرکز خوبی داشته باشند تا مردم مناطق فوق‌الذکر نسبت به صرفه‌جویی آب آگاهی بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب استان قم اظهار کرد: متاسفانه در اکثر اوقات بی‌مسئولیتی در روستاها و شهرستان‌های تابعه مشکلات متعددی در حوزه آب برای ما ایجاد می‌نماید، مصرف بی‌رویه در باغات، استخرها و… باعث کمبود آب در برخی نقاط استان می‌شود. درحال حاضر وضعیت مصرف آب در شهرستان‌ها و روستاهای تابعه قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: پویشی در سال گذشته با عنوان در درصد کاهش یک تابستان با آرامش ایجاد کردیم که موثر بود، امسال نیز اقدامات ما در حول محور این پویش انجام می‌شود.

بختیاری ابراز کرد: طی یک سال گذشته در بخش‌های مختلف شرکت آبفای استان قم اقدامات موثری انجام شده است، طی این مدت ۲۶۴ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی جذب شد و در این حوزه جزو دستگاه برتر در مجموعه استان از جهت جذب اعتبارات بودیم.

وی افزود: اقدامات ما در این یک سال تنها برای شهر قم نبوده بلکه در روستاهای قنوات ۴۳۰ میلیارد ریال پروژه خط انتقال آبرسانی به طول ۱۱ کیلومتر داشتیم‌.

بختیاری اشاره کرد: همچنین در مناطقی مثل روستاهای قمرود خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی انجام شد، آب روستاهای این بخش از منابع محلی تامین می‌شد که متاسفانه بسیار بی‌کیفیت بود. بدین جهت با تلاش همکارانم در مجموعه آبفای استان قم موفق شدیم پروژه انتقال آب به این روستاها داشته باشیم تا آب با کیفیت مورد استفاده خانوار این روستاها باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم عنوان کردد در بخش مخزن‌سازی هم اقدامات قابل قبولی انجام شد، برای مثال عملیات اجرایی ساخت مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی را سال گذشته آغاز کردیم و امیدواریم اعتبارات آن به صورت کامل جذب شود تا بتوانیم در پایان سال از آن بهره‌برداری کنیم.

وی افزود: همچنین در شهر جعفریه مخزن ۲۰۰۰ متر مکعبی، ۶ مخزن به ظرفیت ۲۴۰۰ متر مکعب در روستاهای شهرستان کهک و چند مورد دیگر دربخش‌های مختلف داشتیم.

مدیرعامل شرکت فاضلاب استان قم تصریح کرد: در مجموع حدود ۸۰ کیلومتر در بخش شهری و روستایی به عنوان توسعه شبکه آب داشتیم.

بختیاری در ادامه با اشاره به مشکلات فاضلاب در استان گفت: شهر قم در بخش فاضلاب دچار عقب ماندگی‌های بسیاری است و در بین کلانشهرهای کشور در این حوزه جزو استان‌های انتهای جدول هستیم، درحال حاضر حدود ۴۲ درصد مردم تحت پوشش بهره‌مندی شبکه فاضلاب هستند.

مدیرعامل شرکت فاضلاب استان قم اظهار کرد: در همین راستا سال گذشته از الحاقیه محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری هزار میلیارد تومان برای یک دوره ۳ ساله که ۵۰۰ میلیارد تعهد دولت و ۵۰۰ میلیارد دیگر تعهد شرکت و وزارت نیرو است به بخش فاضلاب اختصاص یافت که این اعتبارات در سال ۱۴۰۲ جذب استان خواهد شد.

وی تاکید کرد: موضوع پساب یکی از اهداف ما در حوزه صنعت هست، به‌دنبال این هستیم نیاز صنعت به آب را به طور کامل قطع و پساب را جایگزین آن کنیم.

مدیرعامل آبفای قم در پایان گفت: بخش خصوصی نیز به حوزه پساب ورود کرده و اتفاقات خوبی درحال رقم خوردم است که امیدوارم بخش‌های صنعتی همکاری لازم و تعامل را با ما داشته باشند.

انتهای پیام/