به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی شب گذشته هفتم خردادماه در مراسم اختتامیه طرح اعزام استادان تفسیر در ماه رمضان به سراسر کشور در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) اظهار کرد: باید به علمایی که در تفسیر قرآن قدم برمی‌دارند و کار می‌کنند تبریک بگوئیم زیرا طبق حدیث نبوی موهبت […]

اختلاف فقها در اول ماه، خلاف قرآن و حقیقت هست/ تاکید بر استفاده از قرآن در فقه

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی شب گذشته هفتم خردادماه در مراسم اختتامیه طرح اعزام استادان تفسیر در ماه رمضان به سراسر کشور در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) اظهار کرد: باید به علمایی که در تفسیر قرآن قدم برمی‌دارند و کار می‌کنند تبریک بگوئیم زیرا طبق حدیث نبوی موهبت قرائت و انس با قرآن خوب ترین موهبت هست و اگر کسی این موهبت را کوچک بشمارد قرآن را کوچک محسوب هست.

وی اضافه کرد: توجه به قرآن در حوزه‌های علمیه بسیار بسیار لازم هست و استادان باید در هفته یک جلسه تفسیر بگویند و جایگاه تفسیر هم ارتقاء داشته باشد.

آیت الله نوری همدانی گفته بود: علما  من جمله زنده یاد آخوند در همدان در مقدمه درس خود تفسیر قرآن بیان می‌کرد و یک درس نبود که در آن تفسیر نباشد علاوه بر این در احوال میرزای شیرازی آمده که پیش از درس، نهج‌البلاغه می گفته هست.

وی گفته بود: ما پناهگاهی بالاتر از قرآن و اهل بیت (ع) نداریم؛ در روایات بیان شده وقتی فتنه‌ها مثل قطعات تاریک شب به شما حمله آورد به قرآن پناه ببرید زیرا این قرآن شافع مشفع و فرقان هست.

نوری همدانی تصریح نمود: فتنه همیشه میان حق و باطل اختلاط ایجاد می‌کند و در هر زمانی وجود دارد و راهی هم جز پناه بردن به قرآن نیست.

این مرجع تقلید تاکید کرد: باید در صدا و سیما هفته‌ای چند جلسه تفسیر قرآن در وقت‌های خوب بیان گردد اما متاسفانه می‌بینیم تفسیر فردی مثل جوادی آملی در ساعات نیمه شب پخش می گردد.

این مرجع تقلید گفته بود: گاهی مردم نگاه صرف تقدسی صرف به قرآن دارند در حالی که باید قرآن را وارد صحنه‌های عملی زندگی مردم کنیم.

این استاد حوزه با بیان اینکه در فقه ما از قرآن بهره چندانی جز برای تقدس و تبرک نشده هست اظهار کرد: قرآن آیات فقیه بسیاری دارد که باید برای مردم بازگو و کاربردی گردد.

.. در حوزه طبق آیات قرآن تفسیر گردد اما متاسفانه فقهای ما در استنباطات و تحقیقات توجه اندکی دارند.

نوری همدانی گفته بود: به طور مثال جواهر در کتاب صوم از اول تا آخر یک آیه ذکر نکرده هست علاوه بر این در وسائل الشیعه در کتاب صوم هیچ آیه قرآن نیست در حالی که روایات فراوان هست.

این مرجع تقلید گفته بود: در ۲۶ آیه، قرآن کریم به مساله ماه اشاره کرده هست؛ ماه یک موجود متحرکی هست که مبدا و مقصد آن آشکار هست و ما یک بدر زیادتر نداریم ولی اول ماه و شب‌های قدر اختلافی داریم که آشکار می‌شود استنباطات فقهی خلاف حقیقت و قرآن هست که گاهی حتی متاسفانه در یک شهر می‌بینیم که نمونه آن در شهر قم هم رخ داده هست و در سال جاری با وجود اینکه جمعه، عید فطر اعلام شده بود بعضی شنبه را عید می‌دانستند.

آیت الله نوری همدانی تصریح نمود: این نوع اختلافات را باید از روی قرآن حل نماییم؛ قرآن فرموده که تعداد ماه‌ها در سال ۱۲ عدد زیادتر نیست و ملاک هم ماه قمری هست؛ پس از آن قرآن به جریان ماه  و خورشید اشاره دارد و به حرکت دائمی آن و آغاز و مقصد آن پرداخته هست در نتیجه چند اول ماه، خلاف حقیقت و قرآن کریم هست.

این مرجع تقلید گفته بود: در همه دنیا در یکجا اگر ماه دیده گردید برای کل مردم زمین اول ماه هست زیرا ماه موجود مشخص تکوینی هست.

وی تصریح نمود: در قرآن و روایات و کتب فقهی تا زمان شیخ طوسی اصلا اتحاد و اختلاف افق مطرح نبوده هست البته میان علمای اهل سنت وجود داشته  هست و از آن دوره به تدریج وارد گردیده هست.

نوری همدانی اظهار کرد: آیت الله بروجردی و امام به اتحاد افق قائل بودند؛ بنابراین اگر ما بخواهیم با قرآن رابطه بیشتری دارا باشیم خیلی از مسائل فقهی را می‌توانیم حل نماییم.

این مرجع تقلید تصریح نمود: در حوزه قرآن باید به صحنه استنباط و اجتهاد بیاید و شایع بعد وارد صحنه اجتماعی مردم گردد.

انتهای پیام