در دویست و بیست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم لایحه اخذ مجوز نامگذاری ۱۵ خیابان شهر تصویب شد.

به گزارش شهرکریمه، دویست و بیست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم شنبه شب به ریاست ولی‌الله بیاتی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار، سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی و دیگر مدیران و معاونین شهرداری در این جلسه حضور داشتند.

ولی‌الله بیاتی در ابتدای این جلسه ضمن تبریک آغاز سال جدید و میلاد امام جواد(ع)، گزارشی از لوایح اعلام وصول شده به شورای شهر ارائه کرد.

وی با بیان اینکه بودجه سال ۹۶ شهرداری برای اجرا ابلاغ شده است اظهار کرد: این بودجه بدون تغییر برای اجرا به شهرداری ابلاغ شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به دیدار اعضا با استاندار و برخی علما و مراجع تقلید اظهار کرد: در این دیدارها گزارشی از فعالیت‌های شورا در یکسال اخیر ارائه شد که ابراز خرسندی مسوولان و علما و مراجع را در پی داشت.

در ادامه این جلسه عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم دو لایحه را مطرح کرد.

وی در ابتدا لایحه اخذ مجوز دریافت تعرفه‌های خدمات خودروهای حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه را مطرح و جزئیات آن را تشریح کرد.

براساس دستورالعمل سازمان شهرداری‌ها ساماندهی خودروهای حمل و نقل بار درون‌شهری به شهرداری‌ها واگذار شده است و به همین دلیل طبق مفاد قانونی پیش‌بینی شده تعرفه‌ای برای این قضیه در نظر گرفته شده است.

در این تعرفه که از سوی شهرداری به شورای شهر قم ارسال شده در سه رده ناوگان حمل بار زیر ۳٫۵ تن، ۳٫۵ تن تا ۶ تن و بالای ۶ تن نرخ‌هایی مشخص شده است.

براساس این نرخ‌نامه هزینه صدور پروانه فعالیت ناوگان برای یکسال به ترتیب ۵۰، ۷۰ و ۱۰۰ هزار تومان، صدور پروانه اشتغال رانندگان ناوگان باربری برای یکسال ۵۰، ۷۰ و ۱۰۰ هزار تومان و هزینه تمدید و تعویض نیز نیمی از این مبالغ است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای شهر قم با بیان اینکه در این تعرفه ۲۰ ساعت برای آموزش رانندگان به صورت اجباری پیش بینی شده است گفت: به ازای هر ساعت ۶ هزار تومان هزینه پیش‌بینی شده که تمام این موارد در کمیسیون خدمات شهری به طور کامل تصویب شده است.

ذاکریان با بیان اینکه خدمات ناوگان باربری برون‌شهری بر عهده سازمان پایانه‌ها است افزود: این سازمان مدتی فعالیت‌ خود در این بخش را شروع کرده و با توجه به تفاوت نرخ سوخت گازوئیل برای افراد ساماندهی شده و نشده که قریب به دو برابر است؛ بحث برون‌شهری تمام شده و تمام افراد باید کارت هوشمند داشته باشند.

وی گفت:  برای حمل و نقل بار درون شهری این کار بر عهده شهرداری است و این کار برای نخستین بار در شهرداری قم اجرایی می‌شود.

در ادامه بحث و بررسی در خصوص این لایحه مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری گزارشی از روند اجرای این طرح ارائه کرد.

مرتضی عزتی گفت: سهمیه امسال خودروهای دیزلی بار بر مبنای صدور پروانه‌ای که در شهرداری‌ها انجام می‌شود تخصیص داده می‌شود و گازوئیل لیتری ۶۰۰ تومان است و سهمیه‌ای آن ۳۰۰ تومان تعیین شده و براساس پیمایش تخصیص انجام می‌شود.

وی گفت: تمام ماشین‌ها جی پی اس دارند و براساس پیمایش سوخت ارائه می‌شود که این شرایط مدیریت سوخت را در پی دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم بیان کرد: نرخ که به ما ابلاغ شود ما ثبت‌نام انجام دادیم و هزار و ۳۰۰ خودرو دیزلی ظرف یک ماه اخیر ثبت نام شده‌اند و شهرداری قم معین دو مورد از شهرداری‌های تهران نیز خواهد بود که قریب به ۱۰ هزار خودرو از آنجا معرفی می‌شود که باید صدور پروانه در قم صورت گیرد.

پس از اعلام نظر اعضای شورا و توضیحات کمیسیون خدمات شهری و مدیرعامل سازمان تاکسیرانی این لایحه با رای اعضا به تصویب رسید و برای اعلام نظر به کمیسیون تطبیق مصوبات فرمانداری قم ارسال شد.

در بخش دیگری از این جلسه ذاکریان لایحه‌ای در خصوص نامگذاری ۱۸ مورد از معابر و شوارع شهری را مطرح کرد.

اکثر این نام‌ها برگرفته از اسامی شهدایی است که خانواده آنها در آنها محدوده ساکن هستند.

براساس اعلام رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر به جز یک مورد از این اسامی، باقی آنها با دو مورد تغییر در کمیسیون تصویب شده است.

در خصوص ۱۷ نام مشخص شده برای معابر و شوارع بحث و بررسی فراوانی صورت گرفت و در نهایت اعضا با ۱۵ مورد آنها موافقت کردند.

دو مورد تغییرات کمیسیون خدمات شهری شامل نامگذاری یک شارع به عنوان معروف و یک شارع به عنوان امام کاظم با توجه به ظرفیت خیابان‌های مطرح شده و جزئیات لایحه برای بحث و بررسی بیشتر براساس نظر اعضا به کمیسیون خدمات شهری بازگشت داده شد.

در بخش پایانی این جلسه سیدامیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی و جانشین شهردار در ستاد تسهیلات نوروزی و خدمات سفر شهرداری قم گزارشی از اقدامات این ستاد در ایام نوروز ارائه کرد.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم با اشاره به برگزاری جلسات هماهنگی با مجموعه دستگاه‌های استان خاطرنشان کرد: در جلسات ستاد نوروزی استان نیز شهرداری حضور فعال داشت و گزارش فعالیت‌ها را ارائه می‌داد.

وی گفت: یکی از بحث‌های مهم ما برای امسال اطلاع‌رسانی صحیح نیازمندی‌ها و مباحث شهروندی به زائرین بود خصوصا امسال بسته‌ بسیار خوبی آماده شد که در آن کتابچه ظرفیت‌های شهر و اقلام فرهنگی به مردم هدیه شد.

سامع با تاکید بر فعالیت ویژه ۱۳۷ برای اطلاع‌رسانی به زائرین گفت: امسال بنرهای‌ اطلاع‌رسانی آدرس‌ها و چادر ممنوع به خوبی در شهر توزیع شد.

وی ادامه داد: امسال چهار نقطه اصلی را به عنوان استراحت‌گاه مشخص کردیم که بوستان غدیر، فدک، امام رضا و پارکینگ جمکران بود البته فضاهایی نیز برای پشتیبانی خدمات مشخص شد.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم با تاکید بر خدمات رسانی بوستان‌ مهدی در نوروز گفت: با توجه به کاهش حجم مسافران بوستان هاشمی از سیستم خدماتی خارج شد.

وی با تاکید بر اینکه شهر قم در این ایام علی رغم باد شدید و بارندگی نظافت شهری با خللی مواجه نشد گفت: امیدواریم روز به روز در این بخش وضعیت بهتری داشته باشیم؛ در اسفندماه میانگین حدود ۷۵۰ تنی پسماند داشتیم که در روز ۲۹ و ۳۰ اسفند به قریب به هزار تن رسید که قبل از صبح جمع‌آوری شد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم بهسازی و توسعه سرویس‌های بهداشتی را یادآور شد و گفت: امسال بیش از هزار و ۳۰۰ سرویس بهداشتی به مردم خدمات رسانی می‌کردند.

پس از ارائه گزارش معاون خدمات شهری شهردار، اعضای شورای شهر از فعالیت‌های نوروزی شهرداری در بوستان‌ها، محل‌های اسکان، استراحت‌گاه‌ها و اطلاع رسانی صورت گرفته به زائرین تقدیر کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اقدامات مطلوب شهرداری در ایام نوروز خاطرنشان کرد: خوشبختانه براساس بازدید‌هایی که انجام شد شرایط خوبی را در خدمات نوروزی شهرداری شاهد بودیم.

وی با تاکید بر اینکه باید پیش‌بینی امکانات زیربنایی برای ماندگاری خدمات در شهر قم صورت بگیرد گفت: باید برنامه‌ریزی شود تا در سال‌های آینده به مرور امکانات پایدار ایجاد شود و در آینده برای خدمات رسانی به مشکل برنخوریم.

بیاتی به مشکلات مالی بسیاری از زائرین و مسافرین اشاره کرد و افزود: اینکه فضایی برای اسکان موقت با حداقل هزینه ایجاد شود ضروری بوده و به این خاطر است که بسیاری از مردم توان مالی این را ندارند که هزینه زیادی برای اسکان کنند.

دیگر اعضا نیز نظرات و سخنان خود را در خصوص وضعیت خدمات نوروزی بیان کرده و خواستار ایجاد خدماتی پایدار در سال‌های آینده شدند.