حجت‌الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی، استاد حوزه علمیه شهر قم و استاد حوزه مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا؛ در جواب به این سوال که مساجد جهان چه طور باید خود را برای مدیریت جهانی زمان ظهور آماده کنند؟ اظهار کرد: برای جواب به این سوال باید وضع موجود کشور را با وضع مطلوب قیاس کرد. […]

حجت‌الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی، استاد حوزه علمیه شهر قم و استاد حوزه مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا؛ در جواب به این سوال که مساجد جهان چه طور باید خود را برای مدیریت جهانی زمان ظهور آماده کنند؟ اظهار کرد: برای جواب به این سوال باید وضع موجود کشور را با وضع مطلوب قیاس کرد.

وی در مورد وضع موجود مساجد کشور، اظهار کرد: حالا اگر واقع بینانه به وضع مساجد ایران و جهان ببینیم باید اظهار کرد وضع بغرنج هست و دیگر مثل گذشته نه به لحاظ کمیت و نه کیفیت جمعیت را در مساجد نمی‌بینیم و حتی اشخاص دیندار هم خیلی کم به مساجد رفت و آمد و ترجیح می‌دهند نمازشان را در خانه به طور فرادا بخوانند.

حجت‌الاسلام طبسی در مورد علل این وضع رنج آور، اظهار کرد: یکسری از امامان جماعت ما روحیه جذب حداکثری مردم را ندارند و نمی‌توانند مردم خصوصاً جوانان را به مساجد جذب نمایند و به لحاظ اخلاقی و رفتاری کارهای آنان جاذبه ندارد.

دین و سیاست عین هم می باشند اما سیاسی کاری به مساجد خدشه می‌زند

وی از دیگر علل خلوت شدن مساجد را سیاسی کاری دانست و اظهار کرد: در کمال تأسف مسجد با موضوعات سیاسی کاری قاطی شده هست. در اینکه دین و سیاست عین هم می باشند کسی شک ندارد اما اعمال سلیقه‌های سیاسی بسیار پرخطر و عامل مهمی در ایجاد وضع موجود مساجد هست. به عنوان مثال در مساجد تابلوهای اعلانات از فلان سلیقه سیاسی و فلان شخصیت سیاسی که گرایش خاص سیاسی دارد خبر گزارش می‌دهند و در ایام انتخابات از یک نامزد انتخاباتی پشتیبانی می‌کنند و همه اینها باعث لطمه خوردن حضور حداکثری مردم و جوانان در مسجد می‌شود.

مسجد نباید بوق تبلیغاتی یک سلیقه سیاسی گردد

این مدرس حوزه علمیه شهر قم در جواب به این سوال که آیا معتقد هستید مساجد باید بی‌طرف باشند و اذن دهند همه گروه‌ها دیدگاه‌های خود را در این مکان مطرح کنند؟ اظهار کرد: ما خطوط قرمزی در تشیع و نظام مقدس اسلامی داریم که باید محافظت گردد. به عنوان مثال در ایام انتخابات باید مردم دعوت گردند و امام جماعت، هیئت امنای مسجد و جوانانی که مشغول انجام کارهای فرهنگی می باشند باید مردم را به حضور حداکثری در انتخابات دعوت و مردم را از خطرهای دشمن آگاه کنند اما اینکه از شخص و گرایش خاصی پشتیبانی و مسجد بوق تبلیغاتی یک سلیقه سیاسی گردد باید اجتناب کرد. این کار باعث نابود شدن وحدت و همبستگی و حضور حداکثری مردم در مساجد شده و اندک اندک به منازعات و درگیری منتج می‌شود.

اگر بلد نیستیم انتقاد کنیم، ساکت باشیم خوب تر هست

البته در اینکه بعضی علایق مخالف چهارچوب نظام، نباید در مساجد فعالیت دارا باشند بحثی نیست اما وقتی شورای نگهبان کاندیداهای یک اندیشه سیاسی را تأیید می‌کند، دیگر اذن نداریم مسجد را محل خراب کردن آن سلیقه سیاسی قرار دهیم.

تهمت، غیبت و بعد الله اکبر

حجت‌الاسلام طبسی تصریح نمود: اینکه در مسجدی که باید به یاد خدا بیفتیم افرادی به دستاویز انتقاد، تهمت می‌زنند و غیبت می‌کنند بعد هم الله اکبر می‌گویند و مدعی می‌شوند همه باید با هم نماز بخوانیم به جذب حداکثری مساجد خدشه می‌زند.

این استاد حوزه مهدویت در جمع بندی این بخش از اظهارات خود، اظهار کرد: این علل کلیدی هست که باعث شده وضع موجود مساجد نه فقط خوب نباشد لکن در حالت اورژانسی قرار گرفته و فرسنگ‌ها با وضع مطلوبی که در عصر ظهور و عصر غیبت باید داشته باشد، فاصله دارد.

خوب ترین راهکار رهایی مساجد: مساجد را به حال خود بگذاریم

وی در جواب به این سوال که برای گذر از این مشکلات و آماده کردن مساجد برای ظهور چه راهکاری وجود دارد؟ اظهار کرد: مساجد را به حال خودشان وابگذاریم و اینقدر در کار مردم مداخله نکنیم. اینکه حتماً شخص خاصی امام جماعت باشد، یا ارگان نظامی یا غیر نظامی در مسجد پایگاه داشته باشد و …

حجت‌الاسلام طبسی تصریح نمود: ارگان‌های نظامی و غیر نظامی اصلاً در کار مسجد مداخله نکنند و مسجد یک پایگاه کاملاً مردمی باشد که معتمدان محل آن را اداره کنند. در کمال تأسف حالا اگر معتمدان محل یا مسئولین محلی نخواهند یک فرد خاص با یک دیدگاه خاص در مسجد مسئول باشد آنقدر مشکل برای آن مسجد ایجاد می‌کنند که مسجد تعطیل گردد و یا معتمدان محلی کار در مسجد را رها کنند.

وی در بخش انتهایی اظهارات خود در جواب به این سوال که آیا نباید مساجد جهان با هم رابطه برقرار کرده و یک شبکه جهانی از مساجد داشته باشیم؟ اظهار کرد: این سخن و ایده خوبی هست اما چه طور؟ حالا ما در رابطه بین مساجد دو محله هم مشکل داریم. چون که هیئت‌های مذهبی کاملاً مردمی اداره می‌شوند اما ما در امور مساجد مداخله کردیم و کار خراب شده هست.

این استاد حوزه علمیه شهر قم اضافه کرد: در گذشته مردم خودشان مسجد را اداره می‌کردند، مسجد پایگاه مردمی بود، هیئت امنای معتمد مردم بودند که مسجد را اداره می‌کردند، صندوق قرض‌الحسنه تشکیل می‌دادند، به مردم وام می‌دادند، مسجد پایگاه ازدواج بود و … . اما حالا از اندیشه مسجدی بودن دور شده‌ایم. در حالی که تعداد بسیاری بازنشسته باتجربه و قابل اعتماد مردم را داریم که می‌توانند به جای اینکه در پارک‌ها وقت بگذرانند مسجد را اداره کنند، اما افرادی که در پی اهداف سیاسی خودشان می باشند اذن نمی‌دهند.

وی اخطار داد: مساجد با این رویه‌ای که ما به جلو می‌رویم دربشان بسته و تعطیل می‌شوند. ما حالا می‌بینیم که مساجد خانگی تأسیس می‌شود و این یعنی مردم زیرزمین خانه خود را محل تجمع نمازگزاران محل خود قرار می‌دهند و نمی‌روند در مسجد جمع گردند و این یعنی آب راه خود را پیدا می‌کند. وقتی پایگاه مردمی بودن مسجد را از مسجد می گیرید مردم به سمت مساجد خانگی می‌روند.

 انتهای پیام