[ad_1] آیت الله سیدعلی حسینی اشکوری در گفتگو با خبرنگار شهرکریمه با اشاره به ضرورت الگو گرفتن از روش و سیره و سلوک ائمه اطهار و بزرگان دینی، مخصوصاً خاتم الانبیا و امام صادق (ع) گفت: یکی از اهداف اساسی از بزرگداشت چنین روزهایی است این هست که ما باید رویه و روش زندگی بزرگانی […]

[ad_1]

آیت الله سیدعلی حسینی اشکوری در گفتگو با خبرنگار شهرکریمه با اشاره به ضرورت الگو گرفتن از روش و سیره و سلوک ائمه اطهار و بزرگان دینی، مخصوصاً خاتم الانبیا و امام صادق (ع) گفت: یکی از اهداف اساسی از بزرگداشت چنین روزهایی است این هست که ما باید رویه و روش زندگی بزرگانی را که خداوند در قرآن به عنوان الگو معرفی کرده، در زندگی خودمان سرمشق قرار دهیم.

اخلاق عملی سیره اهل بیت (ع) بوده است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات و روایات بهترین روش ترویج آموزه‌های اخلاقی را عمل به این آموزه‌ها دانست و افزود: امام صادق (ع) می‌فرماید «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ» مفهوم این روایت به این معناست که ما با سلوک و روش خودمان باید دیگران را به مکتب خودمان دعوت کنیم و این سلوک، روش اخلاقی و انسانی است و بسیار مهم است و این نیز از آموزه‌های خود ایشان و جد ایشان رسول اکرم (ص) است.

وی افزود: در آیه شریفه که در همین رابطه هست، به پیامبر می‌فرمایند، خدای تبارک و تعالی به وسیله عنایت خودش قلب تو را لین و آرام کرد و همین باعث شد که انسان‌ها به او بگروند و این گرایش اقوام و اشخاص مختلف مؤمنین و بیان خواسته‌های مختلف همه آنها به عنوان یک محور توسط پیامبر قرار گرفت.

تحول جهانی با اخلاق خوش

آیت الله اشکوری با اشاره به اینکه اخلاق و سلوک پیامبر باعث شد مردم دور ایشان جمع شوند و از آداب و سنت خود دوری کنند، گفت: در جامعه‌ای متفرق با اخلاق خشنی آن زمان، مردم مدینه توانستند با همراهی و پیروی از منش و اخلاق پیغمبر در جامعه خود تحول ایجاد کنند.

وی افزود: خدای تعالی خطاب به پیامبر می‌فرماید اگر تو یک آدم خشن بودی آنها دور تو جمع نمی‌شدند و این نرمی تو و برخورداری از این صفت باعث شد آنها دور تو جمع شوند و دستاوردهای بزرگی را در تاریخ بشریت ثبت کردند.

جذب کشورهای همسایه با حسن خلق

این استاد سطوح عالی حوزه با تاکید بر اینکه باید از این الگوها در سطوح مختلف از جمع کوچک خانواده تا جامعه و حتی در بحث ارتباط با کشورهای همسایه در پیش بگیریم گفت: اگر با حسن خلق در همه سطوح عمل کنیم می‌توانیم طیف و گروه‌ها بسیاری را به سمت اسلام ناب محمدی جذب کنیم و این مهم با دقت در سیره و سلوک پیغمبر محقق می‌شود.

وی افزود: سلوک پیامبر پر از انسانیت و محبت است، اما برخی از برخوردها که به نام اسلام در جوامع مختلف رخ می‌دهد برای ما مایه تأسف است.

آیت الله اشکوری با اشاره به ماجرای توهین به پیامبر گرامی اسلام در فرانسه گفت: اهانت به پیامبر اسلام عواطف مسلمین را جریحه‌دار کرده و از آن بدتر حمایت مسئولان فرانسه از این کار غلط است که قابل توجیه نیست.

هولوکاست مصداق تناقض آزادی بیان در غرب

وی افزود: آنها مدعی هستند این اقدامات به دلیل آزادی بیان در این کشورهاست، اما شاهد تناقض گویی در آزادی بیان غربی‌ها هستیم چنانچه رهبر معظم انقلاب هم متذکر شدند اگر واقعاً در این کشورها آزادی وجود دارد اجازه دهند موضوع هولوکاست نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سابقه این نوع توهین‌های به ادیان دیگر از جمله مسیحیت گفت: این نقد بر جامعه مسیحیت است که چرا در واکنش به این توهین‌ها آن طوری که بایسته و شایسته است پاسخ نداده است.

وی با تاکید بر اینکه سیاستمداران کشورهای دنیا باید درباره انبیای الهی و مورد احترام مردم ادب را رعایت کنند، گفت: حمایت از آزادی حد و مرز دارد و جریحه‌دار کردن احساسات دیگران به دروغ آزادی نامیده نمی‌شود، بنابراین صد در صد این اقدام محکوم و مورد نکوهش است و به حکمش اقتضا می‌کند که آنها در رفتارهایشان تجدید نظر کنند.

افراطی گری برای ایجاد شکاف در جامعه مسلمین

استاد حوزه و دانشگاه با ابراز تأسف از اقدام افراد معدودی که به اسم اسلام دست به خشونت می‌زنند و به خودشان اجازه می‌دهند به ادیان آسمانی توهین کنند گفت: بر اساس منش اخلاقی پیامبر توهین به هر شخصی ممنوع است و از آن بالاتر بر اساس آموزه‌ای دینی کشتن افراد بی گناه که تحت هر عنوان جایز نیست، باطل و محکوم است.

وی با اشاره به اینکه تندروی این افراد مورد حمایت هیچ انسان با وجدان قرار نمی‌گیرد و از نظر ما محکوم است گفت: بعید نیست پشت این تحرکات، افراد، گروه‌ها و دولت‌هایی باشند که می‌خواهند در جامعه مسلمین شکاف ایجاد کنند.

[ad_2]