[ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها-هیفاء پردل: اگر از هرکدام از بزرگترها و قدیمی‌های فامیل و اطرافیان بخواهیم درباره ازدواج آن روزگاران صحبت کنند سادگی و صداقت را رکن اساسی ازدواج خود می‌دانند. ازدواجی که به رغم سادگی آن رنگ صمیمت داشت و خوشبختی و پایداری آن مثال‌زدنی بود از جهیزیه کم گرفته تا مهریه […]

[ad_1]

پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها-هیفاء پردل: اگر از هرکدام از بزرگترها و قدیمی‌های فامیل و اطرافیان بخواهیم درباره ازدواج آن روزگاران صحبت کنند سادگی و صداقت را رکن اساسی ازدواج خود می‌دانند. ازدواجی که به رغم سادگی آن رنگ صمیمت داشت و خوشبختی و پایداری آن مثال‌زدنی بود از جهیزیه کم گرفته تا مهریه اندک و پربرکت و شروع زندگی از صفر که حاصلش خوشبختی و نشاط و هم بستگی اجتماعی بود.

تقویم را ورق می‌زنم به روز مبارک و میمونی می‌رسم سالروز ازدواج پربرکت امام علی (ع) و حضرت زهرای مرضیه (س) که به عنوان روز ازدواج در تقویم ملی خودنمایی می‌کند.

روزی که نباید تنها به برگزاری مراسم و یادبود ختم شود بلکه باید روزنه‌ای برای فرهنگ سازی در امر ازدواج آسان و موفق بدون تشریفات و تجملات باشد تا به دنبال آن آسیب‌های اجتماعی که با سخت شدن ازدواج در جامعه بیشتر شده، محو شود؛ هرچند با توجه به مشکلات اقتصادی کنونی ازدواج به یک مسئله برای جوانان تبدیل شده اما می‌توان با کم کردن برخی رسوم و تشریفات، راه را برای ازدواج آسان جوانان بازکنیم.

روایت جوانان قمی از هفت خوان ازدواج

به بهانه روز ملی ازدواج جوانان و خانواده‌های قمی در مصاحبه‌های خود از هفت خوان و موانع پیش روی ازدواج درد دل‌ها داشتند؛ از مشکلات اقتصادی، نبود مسکن، بیکاری و هم‌چنین وجود رسوم دست و پاگیر و تشریفات و تجملات گلایه‌ها داشتند.

علی معزی جوان ۳۵ ساله قمی که فارغ التحصیل کارشناس فناوری اطلاعات است، درباره ازدواج می‌گوید: مگر در این شرایط کرونایی و بد اقتصادی می‌شود به ازدواج هم فکر کرد؟! ازدواج برای ما جوانان در شرایط کنونی چیزی شبیه معجزه است وقتی شرایط اقتصاد نفس ما را بریده چرا یک نفر دیگر را درگیر مشکلات خودمان کنیم.

وی می‌افزاید: بعد از فارغ‌التحصیلی با کلی وام و بدهی با تعدادی از هم کلاس‌های دانشگاه، اقدام به زدن یک شرکت تبلیغاتی کردیم بحران کرونا که از راه رسید، ما را بیکار کرد! حال با این وضع چگونه می‌شود به فکر تشکیل زندگی و ازدواج افتاد؟ ازدواج مگر به همین راحتی است مسکن و درآمد ثابت مگر نمی‌خواهد؟

با بانوی سالخورده قمی هم صحبت شدم از خاطره خوش ازدواج خود گفت: ۲۰ سالم بود که پسر همسایه ما به خواستگاری من آمد در حالی که تازه سربازی را تمام کرده بود و هیچ توشه‌ای هم نداشت اما پدرم مهریه اندکی خواست و پیشنهاد داد اگر جایی برای زندگی نداشته باشیم با خانواده داماد زندگی کنم خانواده آن‌ها هم حداقل جهیزیه را از ما خواستند، زندگی ما با قناعت سرگرفت تا امروز…

نرگس‌السادات میرطاهری هم صحبت سالخورده من معتقد است از هر دست بدهی از همان دست خواهی گرفت؛ او می‌گوید: درست است مشکل اقتصادی وجود دارد ولی بسیاری از مشکلات توسط خانواده‌ها حل خواهد شد، اگر خانواده دختر چشم و هم چشمی را کنار بزند و از داماد خواسته‌های آن چنانی نداشته باشد مثل مسکن و درآمد فلان و…. خانواده داماد هم مجبور می‌شوند کم‌ترین خواسته را بخواهند و خانواده دختر هم برای جهیزیه زیر بار وام و بدهی نخواهد رفت.

وی ادامه داد: چرا باید در شهر قم که شهر مذهبی است تشریفات و خودنمایی بیشتر باشد؟ چرا در قم آمار ازدواج باید کم شود؟ مسئولان کم کاری کرده‌اند باید در زمینه ازدواج آسان فرهنگ سازی کنند . در شرایط اقتصادی کنونی که بحران کرونا هم مشکلات را دوچندان کرده خانواده‌های دو طرف و خود دختر و پسر با هم تفاهم داشته و بعضی خواسته‌ها را خط بزنند.

در یکی از بوستان‌های سطح شهر قم چند سالمند در حال گفت و گو هستند. وقتی باب صحبت ازدواج جوانان را باز می‌کنم یکی از آن‌ها می‌گوید: من بازنشسته هستم یک جوان دم بخت دارم فارغ التحصیل مهندسی برق است و کار مطلوبی هم دارد، وقتی چند جا برایش خواستگاری رفتیم به قدری خواسته‌های عجیب و غریبی شنیدیم که دیگر جوان من برای همیشه رویای ازدواج را از سر بیرون کرد.

«سیامک صمدی» اظهارمی‌کند: وقتی جوانی تازه شروع به کار کرده خانه و خودرو و غیره از کجا بیاورد؟ مراسم ازدواج آن چنانی و غیره مگر خوشبختی به همراه دارد؟ مگر ما چگونه زندگی را شروع کردیم، مگر از اول همه چیز تمام بودیم چرا باید پدر عروس برای اینکه عروسی دخترش و یا جهیزیه دخترش، سر زبان‌ها بیافتد، زیر بار وام‌های چندصد میلیونی خود را گرفتار کند؟

کرونا؛ سبک زندگی‌ها را تغییر داد

یک جوان ۲۵ ساله قمی که تازه ازدواج کرده است می‌گوید: ۵ ماه عقد بودیم در شرایط کرونایی امروز که برگزاری مراسم عروسی با مشکل روبرو بود و تالارها تا چند ماه تعطیل بود فرصتی شد تا با هم فکری خانواده‌ها با یک مراسم خیلی ساده عروسی کنیم و هزینه عروسی را برای خرید بسته‌های غذایی به نیازمندان هزینه کنیم.

وی که نخواست نامش ذکر شود بیان می‌کند: هرچقدر عروسی ساده باشد باور کنید زندگی موفق تر خواهد بود چرا فکر می‌کنیم هرچه تجملات بیشتر باشد زندگی شیرین‌تر می‌شود؛ مگر ما شیعه امام علی علیه السلام نیستیم چرا از زندگی آن‌ها الگو نمی‌گیریم، در این شرایط که باید کمک هم باشیم چرا هزینه‌های اضافی گردن هم بیندازیم.

یک بانوی فرهنگی قمی عنوان می‌کند: قبل از کرونا ما تالار گرفته بودیم تا تنها پسرم عروسی و به خانه بخت برود اما با تعطیل شدن تالارها و شیوع بیماری تصمیم گرفتیم با توجه به اینکه علاقه داشتیم پسرمان را در لباس دامادی ببینیم بدون هیچ مراسمی آن‌ها را روانه خانه خود کنیم. هزینه اضافی عروسی را برای آن‌ها یک آپارتمان مناسب و خیلی نقلی گرفتیم، خانواده عروس هم حداقل جهیزیه را تهیه کردند.

«فاطمه محسنی» می‌گوید: به نظرم کرونا خانواده‌ها را بیدار کرد و سبک زندگی تجملاتی را کاهش داد و خانواده‌ها بیشتر به سمت سادگی هدایت شدند.

قناعت رکن موفقیت ازدواج جوانانی

یک کارشناس مذهبی عنوان می‌کند: ازدواج حضرت علی علیه السلام و فاطمه زهرا (س) الگویی برای زندگی جوانان امروزی است چرا که با توجه به زندگی ساده این دو نور آثار و برکات زندگی آن‌ها هنوز ماندگار است نکته بسیار مهم در این ازدواج بحث «کُفویت» و همسان بودن است که اگر چه مراتب معنوی آن از درک ما خارج است اما مراتب ظاهری آن هم قابل توجه است.

حجت الاسلام سید علی رکن آبادی می‌افزاید: در بحث ازدواج بسیار اهمیت دارد که طرفین هم سطح یکدیگر باشند از نظر دین، فرهنگ و اقتصادی این عوامل در خوشبختی اثرگذار است.

به گفته وی، در مراسم ازدواج هر کاری بکنیم عده ای باز ناراضی و حاشیه سازی می‌کنند پس به خاطر دیگران ازدواج نمی‌کنیم تا برای آن‌ها مسابقه ماراتن تشریفات برگزار کنیم زندگی اگر با قناعت و تفاهم باشد پایدارتر است.

[ad_2]