در مسیر فرهنگ‌سازی و ارتقاء سیر مطالعاتی و در بازه وقتی که فعالیت فرهنگی، خریداری ندارد؛ می باشند افرادی مثل مجید مرادی که فعالیت خود را از دست‌فروشی کتاب قرآن و ادعیه آغاز می‌کند و بعد از گذشت ۲۰ سال مدیریت پخش کتاب نور را برعهده دارد.مرادی، مدیریت پخش کتاب نور، در ارتباط با نحوه […]

از دستفروشی کتب قرآنی تا عدم نظارت بر چاپ و نشر کتاب

در مسیر فرهنگ‌سازی و ارتقاء سیر مطالعاتی و در بازه وقتی که فعالیت فرهنگی، خریداری ندارد؛ می باشند افرادی مثل مجید مرادی که فعالیت خود را از دست‌فروشی کتاب قرآن و ادعیه آغاز می‌کند و بعد از گذشت ۲۰ سال مدیریت پخش کتاب نور را برعهده دارد.
مرادی، مدیریت پخش کتاب نور، در ارتباط با نحوه فعالیت خود در حوزه کتاب با مضامین قرآنی و ادعیه اظهار کرد: بیشترین حوزه کاری ما نشر و چاپ کتاب‌های دینی بویژه قرآن هست، کتاب‌فروشی‌ها، سفارش‌ از ارگان‌ها، دستگاه‌ها یا حتی مردم گرفته می‌شود و توصیه سر موقع به تقاضاکننده عرضه می‌شود.
وی به سابقه خانوادگی‌اش که فرهنگی مذهبی هست اشاره نمود و اضافه کرد: برادرم در استان شهر قم عهده‌دار انتشارات کتب قرآنی، ادعیه و مفاتیح هست، بنده فعالیت خودم را ۲۰ سال قبل از دست‌فروشی کتب بویژه کتاب‌های قرآنی، ادعیه آغاز کردم و با علاقه‌ای که داشتم اهتمام کردم کار را توسعه دهم.
مرادی با اشاره به فعالیت مدت زمان طولانی در سامانه پخش کتب قرآنی و ادعیه، اظهار کرد: جوانان دست از بلندپروازی بردارند و با حقیقت زندگی رو‌به‌رو شوند، یک شبه نمی‌توان به همه جا رسید، من خودم از دست‌فروشی آغاز کردم و پله‌پله پیش رفتم، خیلی از مردم از نحوه فعالیت من بی خبرند، باید پذیرفت فعالیت فرهنگی عائداتی ندارد، اما اگر جوانان برای فعالیت در این حوزه شوق نمایش دهند آنها را با راهکار به سمت پیشرفت و تأمین مخارج زندگی هدایت می‌کنم.

شعار ما در راستای نشر کتب، کارایی بالا و نفع کم هست

ما توصیه کتب را گرفته و برای اعطای کتاب مبلغی دریافت نمی‌کنیم. شعار ما در این سامانه کارایی بالا و نفع کم هست، بنده حتی اگر یک کتاب توصیه دارا باشم آن را قبول کرده و با میل در اختیار اشخاص قرار می‌دهم.

از دستفروشی کتب قرآنی تا عدم نظارت بر چاپ و نشر کتاب
وی با بیان این مطلب که از آغاز اجرای ایده پخش کتاب در کشور ۷ سال می‌گذرد، اظهار کرد: در کمال تأسف در استان فرد دیگری این خدمات را عرضه نمی‌دهد، نمایندگان ما در استان‌های شهر قم، تهران و استان‌های شمالی ما را در اجرای طرح کمک می‌کنند.
مرادی اضافه کرد: اینکه فعالیت فرهنگی از نظر مالی تأمین‌کننده امرار معاش امروزی نیست؛ واقعیتی تلخ هست و با وضعیت اقتصادی نمی‌توان از مردم انتظار خرید کتاب داشت، هر چند در این میان می باشند کسانی که با همین شرایط سخت اقتصادی کتاب یکی از کالاهای سبد خریدشان هست.

نرخ بالای کاغذ؛ عامل گرانی کتاب
وی نرخ سرسام‌آور کاغذ در کشور را عامل با اهمیت گرانی کتاب و رغبت کم مردم به خرید کتب عنوان نمود و اظهار کرد: من از عید تاحالا هیچ چاپی نداشتم، اگر بخواهیم چاپ کنیم آسیب هست، سامانه کاری ما معروف نیست و من هم در چند سال موخر با اقداماتی که انجام دادم شناخته‌تر گردیدم.
مرادی دل پُری از مسئولین فرهنگی اراک داشت که در این‌باره اظهار کرد: مسئولین اراکی آن‌چنان که باید و شاید به حوزه فرهنگی بها نمی‌دهند. نمایشگاه کتاب ماه مبارک رمضان در اراک سیستماتیک نبود، منحصرا از من خواهش کردند نمایشگاهی برپا گردد، بنده هم بر طبق رسالت خود اجابت کردم. بنده مکررا درخواست برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب اراک را داده‌ام اما از سوی مسئولین با سنگ‌اندازی‌های بی‌مورد اجابت نشد. من منحصرا از آنها اذن برگزاری نمایشگاه کتاب در مرکز شهر مثل پارک ملت آن هم در چارچوب قانون را خواستم اما به علل مختلف اذن این کار از سوی شهرداری اراک داده نشد.

مسئولین برای برگزاری نمایشگاه کتاب رغبتی ندارند
مرادی اضافه کرد: کتاب خوب، درصد تخفیفش پایین هست، اگر هم درصد تخفیف بالا عرضه نشود خریدی صورت نمی‌گیرد. گاه با برگزاری نمایشگاه بنده موافقت نکردند اما از استان‌های دیگر اکر تقاضای برگزاری نمایشگاه کتاب باشد موافقت می‌شود، حتی بنده به بی‌اعتنایی مسئولین به اشخاص بومی اعتراض نمودم اما ترتیب اثر ندادند. همین عاملان موجب می‌شود تا داعیه کافی برای برگزاری نمایشگاه در استان نداشته باشم، در حالتی که در استان‌هایی مثل خوزستان، تهران یا شهری مثل گرمسار پیشنهاد برگزاری نمایشگاه با تمام ابزارها را داشتم و دارم. دیگر استان‌ها از برگزاری نمایشگاه کتاب بسیار استقبال می‌کنند،نمی‌دانم به چه سبب مسئولین ما رغبتی نشان نمی‌دهند.
وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب قرآن در مسجد سیدهای اراک بمناسبت ماه مبارک رمضان رضایت‌بخش نبود، دنبال کرد: امروز مشتاق کتابی وجود ندارد اگر بن خرید کتاب نداده بودند شاید نمایشگاه را برپا نمی‌کردم، فعالیت در حوزه کتاب پشتوانه مالی می‌خواهد که این روزها برای جوانان بسیار سخت هست. برای اعتلای فرهنگ مطالعه باید دستگاه‌ها پای‌کار باشند، کتاب رشد فکری جامعه را اعتلا می‌بخشد، چه بسیار کسانی که علاقه بسیاری به مطالعه دارند اما در سال قدرت خرید تعداد محدودی کتاب دارند.

انتقاد از نحوه نظارت بر چاپ و نشر کتب
مرادی از نحوه نظارت بر چاپ و نشر ابراز ناخشنودی کرد و اضافه کرد: نظارت بر چاپ و نشر کتاب در سطح کلان ضعیف هست، گاه قیمت‌ها رؤیایی هست، امکان دارد بتوان کتابی را به اعتبار ریالی کمتری خریداری نمود اما همین کتاب به علل مختلف نظارتی با نرخ بالاتری در بازار عرضه می‌شود.
وی اظهار کرد: یک پارسال دفتری در اراک برای اطلاع‌رسانی از نحوه فعالیت و پذیرش درخواست‌های مردم و مسئولین دستگاه‌ها داشتم اما به سبب عدم پشتیبانی ملزم به واگذاری گردیدم. تنها راه توصیه کتاب این هست که با بنده ارتباط دریافت کنند.

از دستفروشی کتب قرآنی تا عدم نظارت بر چاپ و نشر کتاب

استقبال خوب استان‌های جنوبی کشور از نمایشگاه کتاب
مرادی در جواب به این سوال که کدام استان استقبال بیشتری از نمایشگاه کتاب دارد، عنوان نمود: استقبال از نمایشگاه کتاب در استان‌های جنوبی خوب هست، شرکت‌ها بن خرید داده و درصد تخفیف ما را قبول و تمامی ابزارها برگزاری نمایشگاه را در اختیار ما می‌گذارند. استان کرمانشاه نیز در حوزه ثبت توصیه استقبال خوبی دارند.
وی بااشاره به اینکه دوست دارم مشارکت لازم در برگزاری نمایشگاه کتاب از سوی سازمان‌های مربوط و متولی صورت گیرد، ابراز کرد: سال گذشته در فرهنگسرای شهر نمایشگاه کتاب برپا گردید اما استقبال خوبی نشد و در حد برگزاری بود، نمایشگاه من زیادتر پیرامون کانون قرآن، کتب با مضامین قرآنی و ادعیه هست. در آن روزها همایشی با حضور جامعه قرآنی در این فرهنگسرا برگزار می‌شد از مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک درخواست کردم اذن دهد نمایشگاه جمع نشود اما به عللی موافقت نکرد.

انتقاد از بدرفتاری با ناشران بومی
مرادی دنبال کرد: من نمی‌نشینم تا مسئولین اذن برگزاری نمایشگاه دهند و تمام کوشش خود را برای اعتلای فرهنگ مطالعه به کار می‌گیرم. فرقی نمی‌کند نمایشگاه کتاب را چه کسی یا چه انتشاراتی برپا می‌کند اما تا وقتی بومی‌های استان می باشند، به چه سبب این مجال از آنها سلب می‌شود. نمایشگاه میدان شورای اراک توسط همکاران ما در شهر قم برپا شده هست. گویا مسئولین با بومی‌های استان خارجی می باشند که از غیربومی‌ها استفاده می‌کنند. حتی درخواست برگزاری نمایشگاه کتاب قرآنی مقابل امامزادگان عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) را داشتم که بازهم موافقت نشد. خیلی شایسته نیست که تنها به سبب دستورهای ابلاغی نمایشگاه برپا گردد.
مدیر پخش کتاب نور استان مرکزی در انتهاء اظهار کرد: ۵۰ درصد ثبت سفارش‌ها قرآن، ۳۰ درصد ادعیه و مفاتیح و ۲۰ درصد دیگر کتب ادبی و … هست، من مشتاق بودم در اراک به عنوان فرد بومی با علم به اینکه زحمت زیاد دارد فعالیت بزرگی را در راستای برگزاری نمایشگاه قرآن انجام دهم که اگر حمایتم کنند قطعاً اینکار را انجام می‌دهم اگر هم دستگاه‌ها تمایل دارا باشند با آنها مشارکت می‌کنم.
انتهای پیام