دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور این روزها به افزایش چند برابری، ناگهانی و بی‌سابقه این دانشگاه در بحث شهریه متغیر معترض هستند، آن‌ها معتقدند افزایش این حجم از شهریه درمقابل خدماتی که پیام نور به دانشجویان ارائه می‌دهد غیر منطقی است.

پایگاه خبری شهرکریمه – مهدی حاجیلو: براساس تقویم آموزشی دانشگاه پیام نور در سال ۱۴۰۲، ۲۱ مردادماه زمانی است که دانشجویان این دانشگاه می‌توانند از طریق سامانه گلستان برای نیم‌سال اول تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ انتخاب واحد کنند.

چند ساعتی از شروع انتخاب واحد دانشجویان نگذشته بود که اعتراضات دانشجویی درخصوص افزایش چند برابری، ناگهانی و بی‌سابقه آغاز شد. دانشجویان دانشگاه پیام نور از سراسر کشور نسبت به اقدام سازمان مرکزی پیام نور مبنی بر موضوع افزایش شهریه معترض بودند.

طی سال‌های اخیر دانشگاه پیام نور برای هرسال تحصیلی افزایش ۱۰ الی ۱۵ درصدی را در بحث شهریه متغیر اعمال می‌کرد، اما در سال تحصیلی جدید این افزایش‌ها به بیش از ۶۰ درصد رسیده است.

براساس پیگیری‌های خبرنگار شهرکریمه، دانشجویی که در سال تحصیلی گذشته برای یک ترم تحصیلی ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه کرده است، حال برای یک ترم این هزینه به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

این افزایش قیمت چند برابری فضای دانشجویی دانشگاه‌های پیام نور در سراسر کشور را ملتهب کرده است.

دانشگاه پیام نور در کشور به عنوان یک دانشگاه نیمه دولتی در کشور، بخشی از هزینه‌های خود را از طریق اعتبارات دولتی و بخشی دیگر را از طریق دریافت شهریه از دانشجویان تامین می‌نماید.

طی سالیان گذشته دانشگاه پیام نور باتوجه به شهریه‌ای که نسبت به سایر دانشگاه‌ها کمتر بوده، در مقابل حداقل‌ترین خدمات را به دانشجویان خود ارائه داده است. حالا باتوجه به این افزایش قیمت‌ها دانشجویان نسبت به ارائه خدمات معترض هستند و تقاضایشان مبنی بر این است که اگر قرار است شهریه‌ها افزایش یابد، می‌بایست کیفیت خدمات ارتقا پیدا کند.

*افزایش شهریه دروس عملی بازنگری می‌شود

ابراهیم تقی‌‌زاده رئیس دانشگاه پیام نور در کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری شهرکریمه، درخصوص مطالبه این روزهای دانشگاه پیام نور، اظهار کرد: در بحث دروس عملی طی روزهای آینده بازنگری انجام می‌شود که نتیجه‌اش را به اطلاع عموم دانشجویان خواهیم رساند.

وی ادامه داد: درحال حاضر با این نرخ افزایش شهریه باز هم شرایطمان نسبت به سایر دانشگاه‌ها در سراسر کشور بهتر است.

رئیس دانشگاه پیام نور کشور عنوان کرد: در موضوع ارائه خدمات بیشتر واقعیت این است که نیازمند کمک بیشتر دولت هستیم، سازمان برنامه‌ و بودجه باید اهتمام بیشتری نسبت به مطالبات جمعیت دانشجویان دانشگاه پیام نور داشته باشد.

تقی‌زاده در پایان تصریح کرد: بازهم تاکید می‌کنم فعلا صرفا در بحث دروس عملی بازنگری در نرخ افزایش شهریه خواهیم داشت که تا هفته آینده اخبار تکمیلی را دریافت خواهید کرد.

واقعیت این است که دانشگاه پیام نور در سال‌های اخیر بخشی از دانشجویانی که جذب کرده از مناطق محروم و کم برخوردار بوده، حال با این افزایش قیمت‌ها دانشجویی که از قشر کم‌درآمد جامعه است چگونه باید این مبالغ سنگین را تامین نماید؟.

طی روزهای اخیر سعی با بسیاری از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان قم مبنی بر این اتفاق صحبت کرده‌ایم.

*افزایش شهریه در شرایط اقتصادی فعلی برای دانشجویان مشکل‌ساز شده

یکی از دانشجویان رشته حقوق که در دانشگاه پیام نور مرکز قم مشغول به تحصیل است، در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه، می‌گوید: ۲ روز پیش همراه با جمعی از دانشجویان برای نشان اعتراض خود در دانشگاه تجمع کردیم. مسئولین دانشگاه در جمع ما حاضر شده و می‌گویند که تصمیم سازمان مرکزی است.

وی افزود: با تعدادی از مسئولین سازمان مرکزی پیام نور ارتباط برقرار کرده‌ایم، یکی از مدیران به ما گفته است که بخشی از این افزایش قیمت خطای سیستم است و به زودی حل خواهد شد. اما برای سال تحصیلی جدید برای دانشجویان ورودی جدید افزایش ۶۵ درصدی و برای سایر دانشجویان افزایش ۴۰ تا ۴۷ درصدی داریم.

این دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام نور تصریح کرد: ما از سال ۱۴۰۰ دانشجوی این دانشگاه هستم، اما شهریه من بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. البته باید توجه کرد افزایش ۴۰ درصدی هم برای دانشجویان بسیار سنگین است. چرا دانشگاه پیام نور مانند سال‌های گذشته افزایش ۱۰ الی ۱۵ درصدی را اعما نمی‌کند؟.

*خدمات ارائه شده توسط دانشگاه‌ پیام نور افزایش یابد

یکی دیگر از دانشجویان رشته مدیریت صنعتی که در مرکز قم تحصیل می‌کند، با اشاره به وضعیت ارائه خدمات این دانشگاه بیان کرد: دانشگاه پیام نور هر درس را در ۶ جلسه برگزار می‌کند، متاسفانه این ۶ جلسه برای بسیاری از درس‌های تخصصی کفایت نمی‌کند به همین دلیل استاد فرصت تدریس کل کتاب را ندارد.

وی ادامه داد: ما تقاضا داریم حال که افزایش بیش از ۶۰ درصدی برای شهریه اعمال شده حداقل ارائه خدمات هم افزایش پیدا کند. حضور اساتید بهتر، افزایش جلسات کلاس‌ها و… می‌تواند در روند وضعیت تحصیلی دانشجویان بهبود ببخشد.

طی روزهای اخیر بسیج دانشگاه پیام نور استان قم، دبیران انجمن‌های علمی و بسیاری از دانشجویان سعی کرده‌اند با برقراری ارتباط با مسئولین استانی و کشوری، ایجاد کمپین‌های حمایتی و… صدای اعتراض خود را به مسئولین برسانند.

*فضای دانشجویی را ملتهب نکنید

باتوجه به فراسیدن سالگرد اغتشاشات اخیر و اعتراضات دانشجویی، تصمیم‌هایی که فضای دانشگاه را ملتهب کند تحت هیچ شرایطی به نفع هیچ کس نسیت. اگر نرخ هزینه‌ها افزایش یافته است باید دریافت اعتبارات دولتی هم افزایش پیدا کند نه اینکه بخش عمده هزینه دانشگاه از جیب دانشجویان برداشته شود.

از ریاست دانشگاه پیام نور کشور تقاضا داریم مطالبه امروز خانواده بزرگ دانشجویان پیام نور را به اطلاع وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسانده تا در مراجع ملی نسبت به این وضعیت رسیدگی شود.

این روزها دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال یافتن یک بهانه برای برهم ریختن نظم دانشگاه‌ها هستند، حال به جای اینکه مُسکنی بین جامعه دانشجویی تزریق شود، با تصمیم‌های غیر منطقی باری دیگر بر دوش دانشجویان می‌گذارید؟.

رهبر انقلاب در یکی از فرمایشات خود به دانشجویان فرموده‌اند؛ طبیعت دانشجو مطالبه‌گری است؛ مطالبه‌گری کنید و از مسئولان بخواهید که کار جدّی بکنند؛ یکی از کارهایی که شماها میتوانید بکنید این است؛ شما برحذر بدارید مسئولان را از کارهای نمایشی؛ از آنها بخواهید کارهای جدّی و واقعی انجام بدهند؛ این یکی از مطالبات درست و به‌جای دانشجویان است که میتوانند این را بخواهند.

حال که به نظر می‌رسد مطالبات دانشجویان دانشگاه پیام نور برحق و منطقی است، توقع میرود رئیس محترم جمهور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روسای دانشگاه‌های پیام نور در سراسر کشور و رئیس کل دانشگاه پیام نور نسبت به این مطالبه دغدغه‌مند باشند.

مسئولین پیام نور باید بدانند که انداختن توپ در زمین دولت برای دانشجویان قابل قبول نیست، با شفاف‌سازی مالی واقعیت را برای دانشجویان روایت کنید. بدانیم سالیانه چه میزان اعتبار دولتی صرف هزینه پیام‌ نور در کل کشور می‌شود.

انتهای پیام/