بیش از ۵۰ نفر از طراحان و فعالان عرصه گرافیک در کارگاه نقش بهشت به تولید پوسترهایی با محوریت نقوش و آرایه‌های معماری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) پرداختند. شهرکریمه/ کارگاه کشوری تولید پوستر «نقش بهشت» با نگاهی نو به نقوش و آرایه‌های معماری حرم مطهر حضرت معصومه(س) با حضور بیش از ۵۰ نفر از […]

بیش از ۵۰ نفر از طراحان و فعالان عرصه گرافیک در کارگاه نقش بهشت به تولید پوسترهایی با محوریت نقوش و آرایه‌های معماری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) پرداختند.

شهرکریمه/ کارگاه کشوری تولید پوستر «نقش بهشت» با نگاهی نو به نقوش و آرایه‌های معماری حرم مطهر حضرت معصومه(س) با حضور بیش از ۵۰ نفر از طراحان و فعالان عرصه گرافیک کشور به مدت سه روز در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

این کارگاه هنری به همت معاونت فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه(س)، کانون هنر شیعی و سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم برپا شد که در نوع خود کم نظیر بود.

در ایام هفته وحدت نیز کارگاه مشابهی با موضوع وحدت اسلامی با عنوان کارگاه پوستر «حبل الله» با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از طراحان انقلابی در مسجد مقدس جمکران برگزار شد که خروجی‌های این کارگاه در ایام هفته وحدت در شهرهای مختلف از جمله مشهد مقدس، قم و تهران در فضاهای محیط شهری به اکران عمومی در آمد و مورد استقبال قرار گرفت.

استاد مسعود نجابتی از اساتید برجسته عرصه گرافیک کشور و مدیر کانون هنر شیعی در سال‌های اخیر راهبری برگزاری چنین کارگاه‌های هنری را بر عهده داشته و به گفته طراحان استان از زمانی که وی در قم مستقر شده است انسجام خوبی در بین فعالان عرصه گرافیک شکل گرفته است.

در روز اول برگزاری کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت با همکاری مسئولان  حرم مطهر این امکان برای تعدادی از عکاسان و طراحان فراهم آمد تا آنها بتوانند از نقوش و آرایه‌های معماری در نقاط مختلف حرم مطهر حضرت معصومه(س) عکاسی کنند که این فرصت تاکنون و به این شکل در اختیار هنرمندان قرار نگرفته بود و عکاسان توانستند در یک روز کامل، تصاویر مورد نظر را برای ادامه کار طراحان فراهم آورند.

ثبت هزاران فریم عکس از نقوش و معماری حرم مطهر

 طی این روز هزاران فریم عکس از نقوش و معماری حرم مطهر از کنار گنبد نورانی بانوی کرامت گرفته تا صحن‌های مختلف و اطراف ضریح مطهر به ثبت رسید و به گفته طراحان و اساتید حاضر در این کارگاه، این عکس‌ها می‌تواند تا سال‌ها سال نیاز گرافیست‌های مذهبی در زمینه طراحی تأمین کند.

استاد برجسته گرافیک کشور در حاشیه برگزاری این کارگاه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: یکی از اهداف برگزاری این کارگاه در حقیقت آشنایی بیشتر طراحان با پیشنه هنرهای سنتی است.

مسعود نجابتی با بیان اینکه بخشی از میراث هنری ما در در آرایه‌ها و نقوش معماری اماکن مذهبی به چشم می‌خورد، افزود :متأسفانه در طول تاریخ این میراث‌های گرانبها یا دچار تخریب شده‌اند و یا از دسترس عموم به دور بوده است و یا اینکه هنرمندان جوان از کنار آنها به راحتی عبور می‌کردند و نگاه عمیقی به این آثار نداشتند.

هدف کارگاه تولید پوستر نقش بهشت، طرح درس دانشگاهی بود

این استاد گرافیک معتقد است که برگزاری این کارگاه هدف والاتری را دنبال می‌کند و آن طرح درس دانشگاهی است چرا که هم اکنون دانشجویان در دانشگاه‌ها آن‌گونه که باید و شاید نمی‌توانند با میراث هنری گذشته از جمله نقوش و آرایه‌های معماری اماکن مذهبی و تاریخی آشنا شده و با آن ارتباط برقرار کنند.

نجابتی می‌گوید آثار تولید شده در این کارگاه علاوه بر اکران در نمایشگاه‌ها و نگارخانه‌ها می‌تواند به عنوان المان‌های شهری و به صورت سه بعدی جهت نصب در میادین و خیابان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی بر برگزاری کارگاه‌های تولید پوستر به صورت جمعی تأکید دارد و می‌گوید: اینکه در سال‌های اخیر کارگاه‌های تولید پوستر با حضور طراحانی از استان‌های مختلف کشور و به صورت جمعی برگزار می‌شود در حقیقت یک مانور فرهنگی است تا نشان دهیم طراحان انقلابی همواره در عرصه‌های مختلف حضور جدی دارند و هر زمان که لازم باشد وارد عرصه خواهند شد.

انتخاب ۵۰ طراح از بین ۴۰۰ داوطلب برای حضور در کارگاه

دبیر اجرایی کارگاه تولید پوستر نقش بهشت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: برای این کارگاه فراخوانی اعلام شد و تعداد ۴۰۰ نفر از طراحان رزومه‌های خود را به دبیرخانه کارگاه ارسال کردند که با توجه به محدودیت‌های موجود از این بین بیش از ۵۰ نفر از آنها مورد پذیرش قرار گرفته و به کارگاه دعوت شدند.

سید مهدی حسینی گفت: طراحان حاضر در این کارگاه از ۸ شهر کشور از جمله تهران، مشهد، کرج، زاهدان، شیراز، قم و بروجرد بودند.

وی بیان داشت: طراحان در طول سه روز از برپایی کارگاه، با الهام از نقوش و آرایه‌های معماری حرم مطهر حضرت معصومه(س) که گنجینه بسیار ارزشمندی است، توانستند با برداشت‌های جدیدی که از این نقش‌ها داشته‌اند پوسترهایی با موضوع حضرت معصومه(س) تولید و به آستان آن بانوی کرامت اهدا کنند که امید است از این آثار در مناسبت‌های مرتبط با حضرت معصومه(س) برای تبلیغات محیطی استفاده و مورد بهره برداری قرار گیرد.

دبیر اجرایی کارگاه تولید پوستر نقش بهشت، همچنین ابراز امیدواری کرد تا این‌گونه کارگاه‌ها در اماکن و حرم‌های مطهر دیگر از جمله حرم امام رضا(ع)، آستان شاهچراغ و حرم عبدالعظیم حسنی(ع) نیز برگزار شود که در این راستا هماهنگی‌های مقدماتی در حال انجام است.

عکس‌های تهیه شده از حرم مطهر منبع تصویری چندین سال طراحان را تأمین می‌کند

حامد مغروری یکی از طراحان و مدرسان گرافیک استان اصفهان که در این کارگاه حضور داشت در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: عکس‌هایی که از سوی طراحان و عکاسان در این کارگاه از آرایه‌های معماری و نقوش مختلف حرم مطهر حضرت معصومه(س) تهیه شده منبع تصویری چند سال آینده طراحان را تأمین می‌کنند و به قدری جامع و کامل است که طراحان تا سال‌ها از این عکس‌ها می‌توانند  در طرح‌های خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری کارگاه پوستر نقش بهشت با نگاهی نو به نقوش و آرایه‌های معماری حرم مطهر حضرت معصومه(س) در نوع خود کم نظیر و بسیار مورد نیاز طراحان بود، افزود: نقوش بکار رفته در حرم مطهر بسیار پر معنا و با ارزش است که جا  دارد کارگاه‌های متعددی جهت استفاده از این آثار برگزار شود.

وی با تقدیر از آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س)، کانون هنر شیعی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم در برپایی این کارگاه اظهار داشت: فضای بسیار خوبی فراهم شده تا هنرمندان در کنار دیگر با همفکری و استفاده از تجربیات اساتید برجسته رشته‌های مختلف هنری بتوانند آثار خوبی در این زمینه تولید کنند و با نگاه عمیق‌تری به نقوش موجود در اماکن مذهبی و تاریخی بنگرند.

این مدرس گرافیک ادامه داد: این کارگاه‌ها باید بهانه‌ای باشد برای مطالعه بیشتر طراحان در زمینه آرایه‌های معنوی و نقوش مختلف به کار رفته در اماکن مذهبی که انتظار می‌رود طراحان در این زمینه روحیه پژوهش خود را افزایش دهند.

کارگاه پوستر نقش بهشت، پیوندی بین طراحان و هنرهای سنتی گذشته بود

دبیر نهضت مردمی پوسترهای انقلاب نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: برگزاری کارگاه پوستر نقش بهشت در حقیقت آشنایی بیشتر و برقراری ارتباط نزدیک‌تر بین هنرمندان و اساتید هنرهای سنتی و معماری با هنرمندان عرصه گرافیک است که این اتفاق بزرگی بود و آغازی برای مطالعه دقیق‌تر هنرمندان گرافیک نسبت به آثار تاریخی و مذهبی است.

سید محمدرضا میری ادامه داد: با یک نگاه به آثار تاریخی اماکن مذهبی و حرم‌های مطهر و همچنین هنرهای سنتی نسل‌های گذشته، می‌بینیم که در زمینه نقش و نگار دست ما خالی نیست، بلکه ظرفیت بسیار خوبی در اختیارمان قرار دارد که متأسفانه در این سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته است.

وی گفت:نگاه بیشتر طراحان به نقوش اسلامی یک نگاه حاشیه‌ای است در حالی که نباید به این آثار با دید تزئینی نگریست چرا که دارای مفاهیم بسیار بلند و ارزشی هستند که قابلیت پردازش بسیار زیادی دارد.

دبیر نهضت مردمی پوسترهای انقلاب بر انجام پژوهش‌های بیشتر از سوی طراحان در خصوص آرایه‌های معماری به کار رفته در طول تاریخ در حرم‌های مطهر و اماکن مذهبی تأکید کرد و افزود: برخی از طراحان هنوز اسم نقوش مختلف را نمی‌دانند که در این صورت نمی‌توان آنگونه که شایسته است طراحی و تکمیل این طرح‌ها را در دستور کار قرار داد.

در طول برگزاری سه روزه این کارگاه مسئولان فرهنگی و مدیران شهری از جمله حجت الاسلام اسماعیل محمدی کرمانشاهی مدیر فرهنگی هنری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، حجت الاسلام محمد نظری رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام صفر فلاحی معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت الاسلام جواد بهشتی پور مدیر روابط عمومی و امور بین الملل حرم مطهر حضرت معصومه(س)، حمیدرضا عابدی خرسند مدیرکل روابط عمومی شهرداری قم، سید رسول موسوی نژادیان مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم و مصطفی سعادت طلب عضو شورای اسلامی شهر قم این کارگاه بازدید کردند.

در پایان برگزاری کارگاه نیز آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) از این کارگاه هنری آثار تولید شده دیدن کرد و در مراسم اختتامییه در سخنانی یکی از رسالت‌های مهم هنرمندان را احیای امر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با استفاده از ابزار تأثیرگذار هنر برشمرد و از همه هنرمندانی که در این کارگاه حضور یافتند تقدیر کرد.

منبع: مهر