به گزارش شهرکریمه ش، دویست و بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر قم به صورت فوق‌العاده و علنی دوشنبه شب به ریاست ولی‌الله بیاتی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد. این جلسه ویژه بررسی و تصویب بودجه شهرداری برای سال ۹۶ و چند لایحه دو فوریتی تشکیل شد. […]

به گزارش شهرکریمه ش، دویست و بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر قم به صورت فوق‌العاده و علنی دوشنبه شب به ریاست ولی‌الله بیاتی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.

این جلسه ویژه بررسی و تصویب بودجه شهرداری برای سال ۹۶ و چند لایحه دو فوریتی تشکیل شد.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار، سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی، رنجبر معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌انسانی و دیگر معاونین و مدیران شهرداری در این جلسه حضور داشتند و توضیحات لازم در خصوص بندهای مختلف بودجه پیشنهادی شهرداری را ارائه کردند.

ولی‌الله بیاتی در ابتدای این جلسه اظهار کرد: با توجه به مهلت قانونی شورا ما باید تا اول اسفند بودجه را تحویل فرمانداری می‌دادیم که کمی تاخیر داشتیم ولی با این وجود زمان زیادی برای بررسی صرف شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اصلاحات انجام شده در بودجه سال آینده شهرداری تصریح کرد: تمام بخش‌های بودجه در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق بررسی شده و جز برخی اشکالات به بودجه سازمان‌ها که رفع خواهد شد مابقی به طور کامل بررسی و تصمیم گیری شده است.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع ۶۰ جلسه و بیش از ۲ هزار ساعت زمان برای بررسی بودجه سال آینده شهرداری صرف شده است، گفت: بودجه سال آینده شهرداری در کمیسیون تلفیق ۲۲ هزار میلیارد ریال مصوب شد که بودجه پیشنهادی ۲۰ هزار میلیارد ریال بود که اصلاحاتی صورت گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه بودجه عمرانی شهرداری ۱۸ هزار و ۱۲۹ میلیارد ریال تصویب شده است افزود: ۸۰ درصد بودجه سال آینده شهرداری عمرانی و ۲۰ درصد بودجه جاری شهرداری به مبلغ حدود ۳ هزار میلیارد ریال است.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش‌زر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم توضیحاتی در خصوص تباصر و جزئیات بودجه پیشنهادی شهرداری ارائه کرد.

وی با بیان اینکه بودجه پیشنهادی شهرداری ۲۰ هزار میلیارد ریال ارائه شده که با نظرات کارشناسی شورا به ۲۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است خاطرنشان کرد: در بودجه شهرداری شورا چند دغدغه داشت که در رابطه با نحوه پرداخت به پرسنل خصوصا حداقل پرداختی یکی از دغدغه‌های اصلی شورا بود.

عضو شورای شهر قم گفت: ما سعی داشتیم که کاری کنیم که کسانی که کار میدانی در خیابان‌ها انجام می‌دهند از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار شوند و با اصلاحات انجام شده محقق شد که میانگین حداقل پرداختی به پرسنل ۳۲ میلیون ریال باشد که اگر افزایشی هم بالاتر از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان محقق شود افزایش درصد حقوق بیشتر به دریافتی حداقل اعمال شود.

در این بخش حسن بختیاری نایب رئیس شورا و محسن عابدینی پور عضو شورا نظرات و سوالات خود را در خصوص تباصر و بندهای مختلف بودجه مطرح کردند.

عابدینی پور در این خصوص گفت: : ۶۷۶ میلیارد تومان از بودجه شهرداری و حدود ۳۰ درصد نقدی و حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان غیرنقدی است.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تقسیمات بودجه شهرداری در مناطق و مرکز گفت: حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از این بودجه در مرکز و حدود ۹۰۰ میلیارد تومان در مناطق توزیع شده است.

وی گفت: این نحوه توزیع اعتبارات با اصل تمرکز زدایی مغایر است که امکان این وجود داشت که تجدیدنظری در آن شود.

در بخش دیگر جلسه بختیاری دو پیشنهاد خود را در خصوص اعلام برداشت از حساب پارکینگ‌ها از سوی شهردار و مساله‌ای در خصوص قوانین ارتباطات بین شهرداری و شورا مطرح کرد که با مخالفت اعضا مواجه شد.

شهردار قم نیز نسبت به این پیشنهاد نایب رئیس شورا واکنش نشان داد. وی گفت: مواردی که در شورا و در طرح‌ها و مصوبات مطرح می‌شود جوسازی علیه شورا ایجاد می‌کند و ما نباید اجازه دهیم که با دست خودمان این مسایل مطرح شود.

سیدمرتضی سقائیان نژاد تصریح کرد: برخی با بررسی برخی موارد می‌گویند عده‌ای منتظرند تا دست و پای شهرداری را ببندند؛ به اندازه کافی تبلیغات علیه شورا وجود دارد چرا ما با دست خودمان در حال ایجاد فضای تبلیغات منفی علیه شورا هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برهم نزدن شاخص‌های اصلی بودجه و انعطاف پذیری آن جزو اصول است افزود: اینجا بحثی در خصوص مسایل بین افراد نداریم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه شهرداری بودجه ۹۶ را نیز براساس برنامه راهبردی و فرمت وزارت کشور ارسال کرده است افزود: نیاز است اولویت بر محور برنامه باشد و سال‌های آینده فرمت وزارت کشور حذف شود.

عباس ذاکریان با اشاره به جزئیات برنامه پنج ساله شهرداری قم گفت: با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم آماده شده باید شاخص‌های بررسی برنامه نیز تدوین شده و شهرداری نیز ملزم شود بودجه سال ۹۷ را براساس برنامه و اهداف ۱۱ گانه ارائه کند.

وحید شایسته نیک با اشاره به مدیریت قوی بخش عمرانی در شهرداری قم گفت: از تیم عمرانی شهرداری این انتظار وجود دارد که اقدامات بیشتری در این حوزه انجام دهند و به خاطر همین توانمندی باید سهم بیشتری نیز از بودجه می‌بردند.

عضو شورای شهر قم یکی دیگر از دلایل بودجه بیشتر شهرداری مرکز نسبت به مناطق را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی دیگر از دلایل پیام‌هایی بود که از مناطق به ما رسید چراکه آنها نگرانی داشتند نتوانند به طور کامل اهداف را به مرحله اجرا برسانند.

حسن بختیاری با اشاره به نسبت بودجه‌ای مرکز شهرداری و مناطق اظهارکرد:  بیماری مشترکی در تمام شهرداری ها در خصوص نسبت اولیه در بودجه وجود دارد که همیشه سهم مرکز بیشتر از مناطق است.

وی با تاکید بر اینکه این وضعیت در تمام شهرداری‌ها وجود دارد گفت: قبلا این اختلاف بیشتر بوده که شاهد کاهش این اختلاف و نسبت هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: اختلاف بین نسبت بودجه منجر به اصلاح بودجه‌ها می‌شود که هرساله شاهد برقراری این شرایط هستیم.

پس از بحث و بررسی‌های فراوان در خصوص بخش‌های مختلف بودجه پیشنهادی سال ۹۶ شهرداری، با نظر اعضا این بودجه با اعتباری بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد ریال به تصویب رسید.

در ادامه این جلسه لایحه دو فوریتی شهرداری در خصوص اخذ مجوز افزایش ردیف تملکات ادامه بلوار جمهوری اسلامی به میزان ۲۰ میلیارد ریال مطرح شد و مورد تصویب قرار گرفت.

همچنین لایحه دو فوریتی اخذ مجوز اعتبار مصوبه شماره ۱۷۰/۴۲ تا پایان سال ۹۶ تهاتر بخشی از سهم الشرکه شرکت کیش‌سازان در پروژه مرکز تجاری سالاریه در این جلسه مطرح شد و تصویب شد.

همچنین ذاکریان در ادامه لایحه دو فوریتی اخذ مصوبه تعرفه بهای خدمات سال ۹۶ سازمان کشتارگاه صنعتی قم به میزان میانگین ۱۰ درصد افزایش را مطرح کرد.

این لایحه براساس نظر فرمانداری به صورت دو فوریتی مطرح شده است که به تصویب رسید.

همچنین لایحه دو فوریتی تعرفه بهای خدمات سال ۹۶ سازمان مدیریت پسماند به میزان میانگین ۹٫۶ درصد افزایش مطرح شد و به تصویب رسید.

اعضا نظرات و مطالب خود را در خصوص این لایحه دو فوریتی مطرح کردند و عمدتا خواستار شفاف سازی تعرفه‌های مطرح شده شدند.

اخذ مصوبه بهای خدمات سازمان میادین و مشاغل شهری شهرداری قم به میزان میانگین حدود ۱۳ درصد افزایش، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی به میزان میانگین پنج درصد نیز در این جلسه مطرح شد و به تصویب رسید.

در بخش دیگری از جلسه آتش‌زر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا لایحه اصلاح بودجه سازمان زیباسازی، پارک‌ها و فضای سبز، مدیریت پسماند، فرهنگی، ورزشی و هنری و شورای شهر را مطرح کرد که به تصویب رسید.