[ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه – گروه استان‌ها: هرچند قم یک استان کویری است و به رغم وجود بارش‌های پر خیر و برکتی که امسال این استان از آن بهره مند بوده ولی هنوز چتر خشکسالی بر آسمان این استان گسترده است و کشاورزی این استان را تحت‌الشعاع قرار داده است. کشاورزان، دامداران و آبزی پروران […]

[ad_1]

پایگاه خبری شهرکریمه – گروه استان‌ها: هرچند قم یک استان کویری است و به رغم وجود بارش‌های پر خیر و برکتی که امسال این استان از آن بهره مند بوده ولی هنوز چتر خشکسالی بر آسمان این استان گسترده است و کشاورزی این استان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

کشاورزان، دامداران و آبزی پروران قمی به دلیل حوادث غیر مترقبه در سال گذشته خسارت‌های بسیاری را متحمل شدند و باید گفت سال ۹۶ سخت‌ترین سال زراعی در زمینه خشکسالی و سرمازدگی برای کشاورزان قمی و هم‌چنین دامداران هم سال پر نشیب و پر خسارتی را در زمینه بیماری تب برفکی و آنفولانزای طیور را پشت سر گذاشتند.

قم نه تنها تأمین کننده گوشت قرمز و تخم مرغ داخل استان است بلکه در تأمین غذایی دیگر استان‌ها هم ظرفیت بالایی دارد اما به دلیل مخاطرات طبیعی به بخش کشاورزی که مهم‌ترین آن سرمازدگی و خشکسالی است ۱۶۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده و به بخش دامداری این استان به دلیل وجود بیماری تب برفکی و آنفلوآنزای طیور طبق برآورد جهاد کشاورزی قم ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

اما طبق قانونی که از سوی هیئت وزیران وضع و مجلس شورای اسلامی هم آن را تصویب کرده است باید کشاورزان خسارت دیده حمایت و بانک‌های عامل طبق یک پروسه زمانی تسهیلاتی را به کشاورزان پرداخت تا باری از میزان این خسارت‌ها از دوش آن‌ها برداشته و امنیت غذایی جامعه هم با مشکل روبرو نشود.

هنوز ۹ هزار و ۱۰۰ کشاورز قمی به رغم تحمل خسارت‌های بسیاری هنوز چشم انتظار حمایت و تأمین میزان خسارت‌های خود هستند ولی سنگ اندازی بانک‌ها و بسته شدن حساب کشاورزان نه تنها خسارت آن‌ها پرداخت نشده ولی نبود حمایت دولتی در شرایط امروز کشور که با کمبود دام و گوشت قرمز به سر می‌برد این دامداران و کشاورزان بی‌انگیزه شده و به دلیل میزان خسارت بیکار و حتی مجبور به فروش دام خود شده و با این امر چرخه تأمین غذایی جامعه هم ناامن شده است.

خبرنگار شهرکریمه برای بررسی این موضوع و پیگیری آن با پیمان عالمی آرانی، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی استان قم گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم.

مهم‌ترین حوادث غیر مترقبه‌ای که بخش کشاورزی و دامداری استان قم را تحت‌الشعاع قرار داده چیست؟

در استان قم مهم‌ترین خسارت‌هایی که به بخش کشاورزی وارد می‌شود را می‌توان سرمازدگی و خشکسالی را نام برد که به باغات و بخش زراعی استان قم خسارت‌های جبران ناپذیری را وارد ساخته است در بحث دامداری هم بیماری تب برفکی و آنفلوآنزای طیور مهم‌ترین خسارت‌ها را به دامداری استان قم سال گذشته وارد کرده است.

میزان این خسارت‌ها را بیان کنید؟

در کل ۱۶۰ میلیارد تومان میزان خسارت‌های حوادث غیر مترقبه برآورد شده است.

با توجه به این میزان خسارت آیا تسهیلاتی به کشاورزان استان از سوی دولت برای جبران خسارت‌ها پرداخت شده است؟

با توجه به میزان خسارت‌ها در کشور قانون بند (خ) بند ۳۳ برنامه پنج ساله ششم توسعه از کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصویب شد که بر اساس این بند دولت مکلف به پرداخت تسهیلات به کشاورزان خسارت دیده در زمینه حوادث غیر مترقبه پس از بخشش سود و جرایم دیر کرد و اصل تسهیلات پرداختی به آنها باید امهال کند.

کشاورزان و دامداران قم بی‌انگیزه شده و اقدام به فروش واحد تولیدی و یا دام خود می‌کنند

اما با گذشت یک سال از این قانون به دلیل نبود شفافیت هنوز این تسهیلات پرداخت نشده است و کشاورزان خسارت دیده هم بی‌انگیزه شده و بیکار شده و این عامل می‌تواند بر امنیت غذایی کشور و حتی استان قم تأثیر داشته باشد.

میزان اعتباری که طبق این قانون برای پرداخت خسارت کشاورزان در نظر گرفته شده بود چه میزان برآورد شده است؟

طبق این قانون ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت کشاورزان اختصاص یافته است که این اعتبار به دلیل بالا بودن حجم خسارت‌ها در کشور تنها شامل ۱۰ درصد از کشاورزان و ۹۰ درصد دیگر از این تسهیلات بی‌بهره هستند یعنی از هر ۱۰ نفر کشاورز تنها یک نفر شامل این اعتبار خواهد شد.

در استان قم چند نفر از کشاورزان زیر چتر حمایتی این قانون قرار گرفته‌اند؟

۹ هزار و ۱۰۰ کشاورز طبق این قانون باید دولت با پرداخت تسهیلات خسارت‌های این کشاورزان را جبران کند اما به دلیل عدم تأمین اعتبار و همراهی نکردن بانک‌های عامل حتی حساب‌های آن‌ها بسته شده است و به رغم نشست‌هایی که با مسئولان داشتیم هنوز مشکل برطرف نشده است.

آیا این خسارت‌ها و نبود حمایت از سوی مسئولان به بخش کشاورزی و دامداری استان تأثیر داشته است؟

در استان قم به دلیل حجم بالای خسارت‌ها اعتبار اختصاص یافته به استان پایین‌تر از میزان اعتبار است این امر باعث شده است کشاورزان و دامداران بی‌انگیزه شده و اقدام به فروش واحد تولیدی و یا دام خود شده و کشاورزان هم از چرخه کشاورزی استان خارج شوند.

باید به بخش کشاورزی و دامداری نگاه ویژه‌ای شود در حالی که قم علاوه بر تأمین دام و گوشت قرمز و تخم مرغ مصرفی استان حتی استان‌های دیگر را تحت پوشش خود قرار داده این امر می‌تواند امنیت غذایی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

در شرایطی که کشور در تأمین دام و طیور مصرفی کشور با مشکلاتی روبرو شده این امر می‌تواند مزیت بر علت شود.

در آخر درباره مهم‌ترین وظایف سازمان نظام صنفی کشاورزی استان توضیح دهید؟

این نهاد همه تشکل‌ها را تحت پوشش خود قرار داده و حق و حقوق کشاورزان، دامداران، آبزی پروران دفاع می‌کند در واقع این سازمان پلی ارتباطی بین کشاورزان و دامداران و دولت است و در برنامه خود اولویت‌هایی را مدنظر دارد.

ارتقای سطح دانش و اقدام به آموزش کشاورزان و دامداران، صدور گواهی فعالیت و برگه هویتی برای ساماندهی تشکل‌ها و هم‌چنین حمایت از همه کشاورزان و مرغداران و صنایع تکمیلی وابسته به آن‌ها مهم‌ترین برنامه این سازمان است.

[ad_2]