مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم گفت: از تامین آب آشامیدنی سالم، واکسیناسیون بیشترین تأثیر را در کاهش مرگ و میر در انسان‌ها داشته است.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهر کریمه، دکتر محمد نیک پور به مناسب فرارسیدن هفته جهانی واکسیناسیون طی گفت‌وگویی اظهار کرد: واکسیناسیون نقش مهمی در سلامت جامعه ایفا می‌کند و پس از تامین آب آشامیدنی سالم، واکسیناسیون بیشترین تاثیر را در کاهش مرگ و میر به ویژه مرگ و میر کودکان و افزایش رشد جمعیت داشته است.

 

وی موثرترین روش پیشگیری از بیماری‌های دوران کودکی، ایمن سازی با واکسن‌ها دانست و افزود: اگر منتظر ابتلا به بیماری و ایجاد ایمنی طبیعی علیه بیماری های عفونی واگیردار باشیم، احتمال بروز مرگ و میر و عوارض ناشی از ابتلا به بیماری‌ها، موجب خسارت‌های جبران ناپذیر خواهد شد؛ لذا توصیه علمی و تجربی همان ایمن سازی از طریق واکسیناسیون است.

 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم ادامه داد: پس از آغاز برنامه توسعه ایمن سازی، دستاوردهای مهمی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن حاصل شده است که این مهم حاصل واکسیناسیون کلیه کودکان کشور علیه بیماری‌های سل، هپاتیت ب ، فلج اطفال، دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، هموفیلوس آنفولانزای تیپ ب، سرخک، سرخجه و اوریون است.

 

وی اضافه کرد: در نتیجه برنامه توسعه ایمن سازی، بیش از بیست سال است که کشور عاری از بیماری فلج اطفال است و سایر بیماری‌های واگیر نیز تحت کنترل قرار گرفتند.

 

نیک پور تاکید کرد: شبکه مراقبت‌های اولیه بهداشتی شامل پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت توانسته است حدود ۹۹ درصد گروه هدف خود را تحت پوشش واکسیناسیون همگانی قرار دهد و پوشش واکسیناسیون بالایی را در کشور ایجاد نماید.

 

وی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت به موقع تزریق واکسن در کودکان خاطر نشان کرد: در صورت کاهش پوشش واکسن به کمتر از ۹۵ درصد جمعیت هدف، احتمال شعله ور شدن اپیدمی و طغیان برخی بیماری های واگیر از جمله اپیدمی و طغیان بیماری‌هایی مانند سرخک، فلج اطفال، سیاه سرفه و دیفتری، وجود دارد.

 

انتهای پیام/

  • منبع خبر : روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم