[ad_1] اشاره: بازی رسانه‌ای در زمین دشمن اتفاق‌های خوب و بد دارد و می‌توان درباره حضور در آن به نتایج مختلفی رسید که حضور یا عدم حضور در این فضا می‌تواند موثر باشد یا نه. اما اتفاق این روزها نیاز به بررسی بیشتر دارد که با وجود محدودیت رسانه‌ای ماندن در این فضا درست است […]

[ad_1]

اشاره: بازی رسانه‌ای در زمین دشمن اتفاق‌های خوب و بد دارد و می‌توان درباره حضور در آن به نتایج مختلفی رسید که حضور یا عدم حضور در این فضا می‌تواند موثر باشد یا نه. اما اتفاق این روزها نیاز به بررسی بیشتر دارد که با وجود محدودیت رسانه‌ای ماندن در این فضا درست است یا نه؟

از این رو خبرنگار پایگاه خبری شهرکریمه سراغ حجت الاسلام علی قهرمانی کارشناس فضای مجازی رفت تا به بررسی ابعاد پیدا و پنهان حضور در شبکه‌های اجتماعی بپردازیم.

شهرکریمه- اینستاگرام با محدودیت رسانه‌ای که ایجاد کرد، این عمل چه پیامی دارد؟

این حرکت آمریکا یک اعلام جنگ بود و بُعد سخت‌افزاری داشت. در ادبیات دیپلماسی رسانه‌ای و سیاسی این اقدام معنای اعلام جنگ دارد اما علاوه بر بُعد سخت‌افزاری و اداوات جنگی، یک‌سری ادوات نرم و جنگ نرم را هم داریم.

 

اینستاگرام زمین بازی دشمن است

 

ما گمان می‌کنیم که فضای مجازی یا فضای سایبری جدای از فضای حقیقی است در حالی که تداوم همان فضا می‌باشد. ما با عضویت در اکانت اینستاگرام جزء شهروند فلان کشور محسوب می‌شویم، قوانین آنجا را می‌پذیریم و در زمین آن‌ها قرار داریم.

زمین بازی دشمن طبق آرمان‌ها و ارزش‌های ما طراحی نمی‌شود

در حال حاضر، ما در زمین آن‌ها قرار داریم، ادامه جنگ را در زمین آن‌ها پیگیری می‌کنیم، مردم خودمان را به زمین آن‌ها برده‌ایم و توقع داریم با آرمان‌ها و ارزش‌ها و قواعد ما آن زمین طراحی شود که نیست.

 

اینستاگرام زمین بازی دشمن است

 

این اعلام جنگی که صورت گرفت و ضربه‌ای که زده شد، یک بُعد سخت افزاری داشت که آن هم شهادت جمعی از شهدای مقاومت به فرماندهی سردار رشید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المندس بود؛ اما بُعد دوم این اعلام جنگ، بُعد نرم افزای است که اینستاگرام در حال انجام آن می‌باشد و می‌گوید هر کسی کاری انجام دهد که با پروتکل‌های من همسو نباشد، محکوم است و آن را حذف خواهم کرد.

شهرکریمه- این اعلام جنگ به چه معنا است؟

آنجا حذف فیزیکی و اینجا حذف الکترونیکی است؛ در هر دو صورت حذف و اعلام جنگ می‌باشد، در جایی ممکن است این اعلام جنگ به فرد یا به کشوری باشد ولی در هر دو صورت نقض قوانین صورت می‌گیرد. اینستاگرام قوانین آزادی بیان و آزادی زندگی را نقض می‌کند؛ سردار سلیمانی به صورت رسمی به عراق رفته بود و طبق قوانین بین‌الملل باید محترم شمرده می‌شد که نشد.

 

اینستاگرام زمین بازی دشمن است

 

در اینستاگرام، هر کاربری به عنوان شهروند مجازی کشوری محسوب می‌شود که باید بیان او محترم شمرده شود ولی این کار صورت نمی‌گیرد، چرا که آن هیأت حاکم بر این نرم افزار خطوط قرمزی دارد و تمام این حرف‌ها شعار است.

در خصوص نرم افزار اینستاگرام روشنگری صورت گیرد

 امروز در هر دو صورت جنگ سخت و جنگ نرم دشمن سبب شده است که دستکش مخملی از روی دست‌های چدنی دشمن کنار برود و بدون قاب، باطن پشت پرده خود را نشان می‌دهد، به همین خاطر اولین اتفاقی که باید رخ دهد روشنگری است.

در مورد مسائل نرم افزاری و فضای سایبری مردم ما در بی‌خبری و بی‌اطلاعی هستند، این خبر و آگاه‌سازی که به نوعی از جنس بصیرت‌افزایی است باید اتفاق بیفتد. در گام بعدی باید موج مطالبه اتفاق بیفتد و حتی از مسئولین بخواهیم که شر این نوع نرم افزارها را از سر مردم بردارند ولی تا آن زمان برای دوره گذار باید کار پارتیزانی کرد.

 

اینستاگرام زمین بازی دشمن است

 

شهرکریمه- راهکار حضور در فضای رسانه‌ای چیست و باید چه کرد؟

باید ضربه‌ای را به دشمن بزنیم گرچه این نرم افزار هوشمند است اما هوش این نرم‌افزار به اندازه انسان نیست. تا آن زمانی که این مسئله به مطالبه مردم تبدیل شود، می‌توانیم کنایه‌هایی که همان معنا و منظور را می‌رساند کار کنیم.

مثلا اگر اینستاگرام به نام حاج قاسم سلیمانی حساس است؛ می‌توانیم با واژه‌هایی مانند سردار رشید اسلام به هدف و مفهوم خود برسیم و جریان‌سازی مدنظر را انجام دهیم.

البته اقدام بعدی، می‌تواند حذف محصولات و نمادهای آمریکایی از زندگی مردم در جواب این اعلام جنگ به عنوان انتقام سخت هم باشد. /۸۸۲/ ۴۰۳/

[ad_2]