به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری فارس، روز چهاردهم مردادماه در تقویم رسمی کشور، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی اسم گرفته هست و مناسبت آن تهیه و تدوین اعلامیه حقوق بشر اسلامی در این تاریخ هست که دولت های عضو سازمان همکاری های اسلامی اعلامیه ۲۵ […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری فارس، روز چهاردهم مردادماه در تقویم رسمی کشور، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی اسم گرفته هست و مناسبت آن تهیه و تدوین اعلامیه حقوق بشر اسلامی در این تاریخ هست که دولت های عضو سازمان همکاری های اسلامی اعلامیه ۲۵ ماده ای را به تصویب رساندند.

یکی از سازمان هایی که در این راستا فعالیت می کند، مجمع جهانی صلح اسلامی هست. این سازمان مردم نهاد از بدو تأسیس خود در راستای حقوق بشر، صلح، عدالت و کرامت انسانی فعالیت های وسیع ای در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی را با اجماعی از فرهیختگان و اندیشمندان در جهان انجام داده هست. از با اهمیت ترین اغراض این سازمان مردم نهاد ایجاد گفتمان صلح عادلانه در سراسر جهان هست؛ به همین مقصود با محسن پاک آیین سفیر پیشین ایران در آذربایجان و عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی اظهار کرد وگو از با اهمیت کردیم.

در بخش نخست این اظهار کرد وگو، پاک آیین به جایگاه مسلمین در دو کشور میانمار و تایلند اشاره می کند. وی علاوه بر این سبب کلیدی نوشتن خاطرات زمان مأموریتش را بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر نوشتن خاطرات در زمان حضور در کشورهای دیگر توسط رایزن ها و سفرا می داند و از ایرانی بودن مسلمین میانمار حرف به میان می آورد.

در این اظهار کرد وگو مطالعه می کنید:

ـ کمتر کسی می​ داند که نقش انقلاب اسلامی در نابود شدن آپارتاید چقدر بوده هست

ـ واقعه ی حضور یک هواپیمای ایرانی در آفریقا

ـ محل زندگی مسلمین روهینگیا یک منطقه حاصلخیز با تپه‏ های‏ سرسبز و مرجع کانی زیاد هست

ـ زندگی حدود ۲۰ هزار نفر شیعه در میانمار

ـ شیعیان میانمار از نسل ایرانیان یا هندیان می باشند

ـ استمرار پشتیبانی از مسلمین میانمار موجب اعمال فشار بین المللی می شود

ـ مسلمین در تایلند محترم می باشند

ـ مقام های تایلند اظهار کردند شیعه یک مذهبی منطقی و متجدد هست

ـ علاقه شیعیان تایلندی به نماینده رهبر معظم انقلاب

ـ سفیری که نخستین اذان مسجد «روح الله»  ناخان سیتامارات را اظهار کرد

ـ تأسیس نهاد شیخ الاسلامی از دستاوردهای با اهمیت شیخ احمد قمی هست

 

 

کمتر کسی می ​داند که نقش انقلاب اسلامی در نابود شدن آپارتاید چقدر بوده هست

* * شما در میان سفرای جمهوری اسلامی ایران از انگشت شمار افرادی هستید که اقدام به نوشتن خاطرات محل مأموریت خود کردید؛ من جمله خاطرات حضورتان در زامبیا، تایلند و ازبکستان. داعیه تان برای نگارش این مطالب چه بوده هست؟

ـ داعیه ـ بله! درست هست. من خاطرات هر سه کشور را نوشته ام و الحمدلله چاپ هم شده و خاطرات من در جمهوری آذربایجان نیز تمام شده و مراحل اولیه انتشار را می گذراند. یک بار در ملاقاتی که رایزنان یک بار در ملاقاتی که فرهنگی با  مقام معظم رهبری داشتند، وی به اهمیت نوشتن خاطرات مسئولین اشاره کرده و قریب به این مضمون اظهار کردند که خیلی از این مستشرقینی که به ایران آمدند، خاطرات خود را نوشته اند و این خاطرات خود منبعی برای تاریخ شده هست و وقتی قصد دارند تاریخ ما را بنویسند به این خاطرات به عنوان یک مرجع مراجعه می ​کنند و اگر سفرا و نمایندگان فرهنگی ما نیز بتوانند خاطرات خود را بنویسند، این یک تاریخ مکتوب خواهد گردید که در آینده به آن استناد می شود.

این گفتار مقام معظم رهبری در من داعیه ایجاد نمود تا خاطراتم را بنویسم. من از همان روزهای اول حضور در وزارت امور خارجه من از همان روزهای اول حضور در وزارت در سال ۱۳۶۰، طبق معمول وقایع با اهمیت روزمره را می درج کردم و وقتی تصمیم به نوشتن خاطرات گرفتم این دست نوشته ها را با نظم کرده و وقتی که در تایلند بودم شروع به نوشتن کردم.این کتاب با عنوان «شصت ماه در سرزمین طلایی» در ۸۰۰ صفحه منتشر و تجدید چاپ گردید، در نتیجه داعیه من قویتر گردید و خاطرات ازبکستان را با اسم «چهار سال در سرزمین تیمور» و خاطرات زامبیا را تحت عنوان «پنج سال در سرزمین سبز» نوشته و منتشر کردم. خاطرات آذربایجان نیز «چهار سال آن سوی ارس» اسم دارد که هنوز منتشر نشده هست.

به عقیده من نوشتن با نظم خاطرات و اتفاقات دیپلمات ها برای مردم و به ویژه محققان و مورخان بسیار سودمند هست. برای مثال، کمتر کسی می ​داند که نقش انقلاب اسلامی در نابود شدن آپارتاید چقدر بوده هست. وقتی من به عنوان سفیر در زامبیا که آن موقع در خط مقدم مبارزه با آپارتاید بود، خاطراتم را بنویسم و از روند تحولاتی که منتج به کنسل آپارتاید گردید، شرحی بدهم، این ماندگار خواهد گردید. در آن دوره غربی ​ها خیلی کوشش می ​کردند آپارتاید کنسل نشود و ما ارتباطات خوبی با نلسون ماندلا داشتیم و کمک ​هایی به وی می​ کردیم. ما با رهبر سوآپو آقای سام نجوما رهبر جنبش سواپو در نامیبیا ارتباط داشتیم و شاید کمتر کسی بداند که که آقای سام نجوما ما با رهبر سوآپو آقای سام با هواپیمای ایران به نامیبیا آمد و در آنجا در مراسم استقلال کشورش شرکت نمود.

البته در یک مقطعی نمی ​شد که این اطلاعات منتشر بشود، اما الان که از این مباحث گذشته، خوب هست که مردم ما این چیزها را بدانند. ممکن هم هست کسان دیگری از کشورهای غربی که در آن منطقه بوده اند، خاطرات خود را بنویسند و آنگونه که خودشان می ​خواهند این مبحث را مطرح نمایند. وقتی که من در ازبکستان بودم، چند واقعه با اهمیت اتفاق افتاد. وقتی که من در ازبکستان بودم، چند واقعه با اهمیت اتفاق . به طور مثال بحث واسطه گری ایران در ارتباط با مبحث تاجیکستان و به شکلی ایجاد ارتباط و دوستی بین دولت تاجیکستان و نهضت اسلامی تاجیکستان به رهبری زنده یاد عبدالله  نورالدینوویچ سعیدوف (معروف به عبدالله نوری) رخ داد. واسطه گری ما که با کمک روسیه انجام گردید، موجب ایجاد امنیت در تاجیکستان گردید و علاوه بر این موجب گردید که مسلمین جایگاه خوبی را در دولت تاجیکستان پیدا نمایند و دولت هم تقویت شود و ارتباط نزدیکی بین ایران و دولت آقای رحمان ایجاد شود.

در آن زمان یکی از اتفاقات دیگری که رخ داد، قدرت گرفتن طالبان  و تسخیر کابل بود و فعالیت ​هایی که زنده یاد احمدشاه این، مبحث مهمی هست. مسعود برای مبارزه با طالبان کرد. ایران هم نقش تأثیرگذاری در کمک به مجاهدین داشت و ما نیز از ازبکستان این مسائل را دنبال می کردیم.

محل زندگی مسلمین روهینگیا یک منطقه حاصلخیز با تپه‏ های‏ سرسبز و مرجع کانی زیاد هست

* خاطره نویسی توان دارد یک دانشنامه از یک کشوری که سفیر در آنجا مأموریت دارد، باشد. اینکه به چه سبب مسلمین میانماری این چنین مظلوم واقع شده اند و شاهد شدیدترین روش شکنجه و حتی آوارگی از سرزمینشان می باشند؟

-*با توجه به نوع مسئولیتتان در کشورهای مختلف، ابتدا به وضع مسلمان در کشور تایلند به ویژه مسلمین میانمار اشاره کنید. اینکه به چه سبب مسلمین میانماری این چنین مظلوم واقع شده اند و شاهد شدیدترین روش شکنجه و حتی آوارگی از سرزمینشان می باشند؟-بله! هنگام سفارت در تایلند در میانمار هم اکردیته بودم. دو درصد باقی مانده را نیز آیین های بودایی چینی، تائوئیسم، در میانمار بر طبق قانون بنیادی «بودیسم» دین رسمی کشور هست و قریب به ۷۰ درصد مردم برمه بودایی، هفت درصد مسلمان، چهار درصد هندو و دو درصد مسیحی می باشند. بعد از ظهور اسلام و گرایش دو درصد باقی مانده را نیز آیین های بودایی چینی، ، کنفوسیوسیم و نیاکان پرستی تشکیل می دهند. زیادی از این اشخاص در منطقه حاصلخیز و با استعداد ساحلی‏ آراکان، بعد از ظهور اسلام اعراب و ایرانیان به اسلام، دریانوردان عرب و ایرانی به شرق قاره آسیا مسافرت کرده و ‏ در مسیر خود اقدام ‏به تبلیغ و دعوت مردم‏ به اسلام می‏ کردند.

 

 

منطقه‏ «آراکان‏» زیادی از این اشخاص در منطقه حاصلخیز و با استعداد ساحلی‏ ، سکنی گزیده و نخستین منطقه های تجمع مسلمین را ایجاد نمودند. بیشتر سلاطین ‏میانمار از منطقه آراکان ‏» که امروز محل زندگی مسلمین روهینگیا هست یک منطقه حاصلخیز با تپه‏ های‏ سرسبز و پر آب و مرجع کانی زیاد محسوب می شود. تا سال ۱۷۸۴ میلادی، «منطقه آراکان‏» بیشتر سلاطین ‏میانمار از منطقه بوده اند که آخرین آنان «سلیم شاه‏» بود. جمعیت مسلمان میانمار حدود ۶ میلیون نفر و مسلمین آراکان تا سال ۱۷۸۴ میلادی، «منطقه ‏» دارای یک حکومت مستقل و یک‏ ایالت پرقدرت و بزرگ میانمار بود. جمعیت مسلمان میانمار حدود ۶ میلیون نفر و مسلمین حدود ۲ میلیون نفر ند که به زبان محلی «روهینگیا» که زبان اصلی‏ آن منطقه هست، تکلم می‏ کنند. یکی از محققان بودایی به اسم مائونگ تان لویی معتقد هست که در سال ۶۸۰ میلادی، محمد حنفیه فرزند امام علی (ع) همراه با هواداران و نیروهای خود به شرق کوچ کرد تا در نهایت در سواحل آراکان ریشه کلیدی این زبان مخلوطی از زبان های «ترکی‏»، «بنگالی‏»، «فارسی‏» و «عربی‏» هست.

زندگی حدود ۲۰ هزار نفر شیعه در میانمار/ شیعیان در میانمار از نسل ایرانیان یا هندیان می باشند

البته در مراجع اسلامی من چنین مطلبی را پیدا نکردم، اما احتمالاً در آن برهه مسلمانانی به آراکان یکی از محققان بودایی به اسم به‏ میانمار رسید و در آنجا کایاپوری ملکه قبیله منطقه را شکست‏ داده و او را به دین اسلام در آورد و آنگاه به ترویج اسلام در آن منطقه پرداخت. در حال حاضر دو مزار در آراکان وجود دارد که به حنفیه تونکی (مزار حنفیه) و کایاپوری‏تونکی آمده و حکومت ایجاد نموده اند. در حال حاضر دو مزار در معروف می باشند. در جنگ جهانی‏ دوم، حین خارج شدن نیروهای انگلیسی از میانمار، ورود سربازان‏ ژاپنی به آن کشور، اشخاص طایفه بودایی «ماگ‏»، به محله‏ های‏ مسلمان نشین در آراکان این دو مزار همراه به صورت زیارتگاه مسلمانان‏ این منطقه در آمده هست. این اتفاق موجب درگیری مسلمین با بودایی ها و منشاء اختلافات دامنه‏ دار میان دو طایفه بودایی ماگ و روهینگیای مسلمان در استان آراکان در جنگ جهانی‏ دوم، حین خارج شدن نیروهای انگلیسی از میانمار، ورود سربازان‏ ژاپنی به آن کشور، اشخاص طایفه بودایی « هجوم کردند و هزاران نفر از مسلمانان‏ را  غافلگیرانه به کشتن رساندند.

این اتفاق موجب درگیری مسلمین با بودایی ها و منشاء اختلافات دامنه‏ دار میان دو طایفه بودایی گردید. دولت میانمار از سال ۱۹۶۱، آیین بودایی را مذهب رسمی کشور اعلام نمود و دولت ژنرال «نوین‏» بعد از سرکار آمدن در سال ۱۹۶۲، رفتن مسلمانان‏ به حج را ممنوع اعلام نمود. این فشارها موجب گردید بیشتر از نیم میلیون مسلمان میانماری به کشورهای بنگلادش، هند، پاکستان، مالزی، تایلند، سنگاپور، امارات متحده عربی، عربستان و ممالک دیگر کوچ کنند. طول سال های گذشته دولت میانمار کنترل شدیدی بر فعالیت های مساجد داشته هست. اکثریت مسلمین میانمار سنی و حنفی بوده، ولی حدود ۲۰ هزار نفر شیعه نیز در این کشور زندگی می‏ کنند. مسلمین در میانمار پیرو مذاهب گوناگون می باشند که گروه های شافعی، حنفی، مالکی و حنبلی از آن جمله اند. در سال های موخر به ویژه بعد از پیدایش طالبان، وهابیت نیز در میانمار فعالیت های خود را افزایش داده هست. شیعیان در میانمار از نسل ایرانیان یا هندیان می باشند.

استمرار پشتیبانی از مسلمین میانمار موجب اعمال فشار بین المللی می شود

ایرانیان در گذشته از شهرهای شیراز، کاشان، بهبهان و یزد به میانمار کوچ کرده اند و زیادتر هندیان نیز که بعد از جنگ جهانی دوم به میانمار کوچ کرده اند از شهر «نگر» می باشند. شیعیان میانمار بیشتر از ۳۰ هزار نفر نیستند و البته نسبت به گذشته زیاد شده اند. شیعیان یک مسجد بزرگ ساخت ایرانی و یک مسجد کوچک ساخت هندی دارند. از سال ۱۹۹۵ میلادی نماینده ای از سوی ولایت فقیه به میانمار تعیین گردید و همین مایه نشاط و فعالیت های دینی شیعیان این کشور بوده هست. آنان یک مسجد بزرگ و چند «امام باره‏» (حسینیه) در رانگون و  شهر مندلی شیعیان با سایر پیروان مذاهب اسلامی همکاری خوبی دارند و سایر مذاهب میانمار هم به شیعیان این کشور با دیدگاهی مثبت نگاه می کنند. آنان دارای انجمن های مختلفی نیز می باشند که مهمترین آنان انجمن های «مغولیه‏»، «عباسیه‏» آنان یک مسجد بزرگ و چند «امام باره‏» (حسینیه) در دارند. آنان دارای انجمن های مختلفی نیز می باشند که مهمترین آنان انجمن های «‏» و «حیدریه‏» هست. جوانان شیعه در سال ۱۹۰۹ سازمان وحدت جوانان ایرانی را تشکیل‏ داده بودند و بعد از آنکه تعداد کثیری از شیعیان در میانمار به‏ عضویت آن در آمدند، اسم آن را به اتحادیه ایرانیان عوض کردند. بعدها اسم آن به باشگاه ایرانیان تبدیل گردید.

اما امروز دولت میانمار ادعا می نماید مسلمین روهینگیا بدون هویت میانماری می باشند و باید به منطقه های خود من جمله بنگلادش کوچ اجباری داشته باشند؛ در حالی که مسلمین روهینگیا در آراکان از سال ۱۹۶۱ فعالیت های باشگاه مزبور به حالت وقفه درآمد. از سال ها قبل حضور و در آنجا ریشه داشته اند. دولت میانمار در سال ۱۹۸۲ قانونی وضع می کند و به ۱۳۵ طایفه آن اعطای شهروندی می شود. اما به ۹ طایفه روهینگیا با ۴ درصد جمعیت میانمار این هویت اعطا نمی توان. از آن زمان هست که آنان دچار فشار توسط دولت میانمار می گردند تا آنجا را ترک نمایند. امروز مسلمین جهان و به ویژه هموطنان ایرانی دلواپس نقض حقوق مسلمین در میانمار می باشند. از سویی اقدامات موثری هم برای جلوگیری از این مسأله انجام نشده هست. سازمان های بین المللی هم سکوت کرده و به صادر کردن اطلاعیه اکتفا می کنند.

مقام های تایلند اظهار کردند شیعه یک مذهب منطقی و متجدد هست

*وضعیت مسلمین تایلند چه طور بود؟ با توجه به اینکه حضور یک ایرانی در سده های گذشته در دستگاه سلطنتی تایلند منشا خیر و برکات بوده هست، آیا خاطره ای در این خصوص دارید؟

ـ استمرار پشتیبانی مسلمین جهان از مسلمین میانمار توان دارد موجب اعمال فشار بین المللی برای پشتیبانی از مسلمین باشد. ـ تایلند با بیشتر از ۶۵ میلیون نفر جمعیت دارد و با مساحتی  حدود یک سوم خاک ایران در جنوب شرق قاره آسیا واقع شده و آیین بودا در میان بیشتر مردم این کشور حاکمیت دارد. مسلمین که اکثریت آنان در استان های جنوبی اقامت دارند حدود هفت میلیون نفر می باشند.

مسلمین تایلند در سه استان «یالا»، «ناراتیوات» و «پاتانی» با نژاد مالزیایی یا «مالایو» مذهب تشیع در سال ۱۶۰۱ میلادی توسط یک بازرگان مهاجر ایرانی به اسم شیخ احمد قمی به این کشور برده گردید و وی در سایه فعالیت های مثبت خود مشاور پادشاه  بود و در مقطع هایی نیز به مقام وزارتخانه های کشور، دارایی، گمرک و نهایتاً وزارت امور خارجه رسید. وهابیون افراطی نیز در جنوب تایلند فعالیت دارند و اندیشه انحرافی «طالبانیزم» » می باشند که این امر نشانگر نفوذ فرهنگ مالزی در این منطقه هست. » بعد از جنوب فیلیپین و اندونزی در جنوب تایلند نیز رخنه کرده هست. برتری انقلاب اسلامی و بازتاب رسانه ای آن در جنوب شرقی قاره آسیا، موجب تقویت احساس هویت مذهبی میان مسلمین و تسریع روند تجدید حیات اسلام گردید و کوشش مسلمین برای ابراز هویت اسلامی خود را به دنبال داشت. دولت تایلند  سیاست همزیستی مسالمت آمیز با ادیان را دنبال می نماید و بر این اساس مسلمین در تایلند محترم بوده و در انجام عبادات خود آزاد می باشند. مکررا مقام های تایلند به من اظهار کردند ما از وجود تفکرات وهابی در تایلند  نگرانیم و می اندیشیم شیعه یک مذهب منطقی و متجدد هست و برای توسعه خود از شیوه های خشونت آمیز استفاده به همین سبب عده ای از مسلمین تایلند برای تحصیلات دینی به ایران آمده اند. آنان اظهار کردند که از فارغ التحصیلان مکررا مقام های تایلند به من اظهار کردند ما از وجود تفکرات وهابی در تایلند  نگرانیم و می اندیشیم شیعه یک مذهب منطقی و متجدد هست و برای توسعه خود از شیوه های خشونت نمی کند. آنان اظهار کردند که از فارغ تایلندی از حوزه های علمیه ایران هم راضی هستیم.

 

 

آنان همکاری خوبی با دولت دارند و هیچ گاه در جهت ایجاد مشکل برای ما عمل نکرده اند. البته حقیقت این هست که مشکلات امروز مسلمین ریشه در مسئله های اقتصادی و اجتماعی دارد. وضع اقتصادى آنان ضعیف هست و عده ای از آنان به علت فقر وادار می باشند زمین هاى خود را که در طول نسل هاى مکرر به دست آورده اند، به فروش برسانند. از نگاه اجتماعی نیز مسلمین در دولت‏ حضور رسمى ندارند و منحصرا در پارلمان که بیشتر از ۲۰۰ نماینده دارد، تنها ۹ نماینده دارند و چون متفرق و پراکنده می باشند، نمى‏ توانند نمایندگان خود را در منطقه های مسلمان‏ نشین انتخاب نمایند. به همین سبب نیز در مسایل عمومى کشور دخالت‏ موثر ندارند.

سفیری که نخستین اذان مسجد «روح الله»  ناخان سیتامارات را اظهار کرد

در دستگاه هاى دولتى سازمانى خاص برای پشتیبانی و اداره امور مسلمین وجود ندارد که توجه به حل این مشکلات توان دارد موجب تقویت اعتماد دولت و مسلمین شود. ارتباط خوبی بین شیعیان و سنی ها وجود دارد و بعضی تبلیغات پراکنده وهابیون جمعیت شیعیان در تایلند، حدود ۴۰ هزار نفر هست و محبت به اهل بیت(ع) در قلوب مسلمین جاری و ساری هست. ارتباط خوبی بین شیعیان و سنی ها وجود دارد و بعضی تبلیغات پراکنده نیز نتوانسته هست در این ارتباط خللی ایجاد کند. زنده یاد آیت الله شاهرخی قریب به ۱۶ سال از جانب رهبر معظم انقلاب در تایلند در عرصه تبلیغ علوم دینی و معارف اسلامی  فعالیت داشتند. شیعیان نسبت به آیت الله شاهرخی علاقه داشته و از اظهارات وی همیشه استقبال می کردند.

وی در کهولت نیز به بانکوک عزیمت می کرد؛ در حالی که به سبب مشکلات زانو با ویلچر رفت و آمد می کرد. حجت الاسلام موسوی زاده که از روحانیون خوش مشرب اصفهانی بود نیز او را معیت می کرد. این مسجد طی مراسم باشکوهی در شهرستان جنوبی ناخان اما یکی از خاطرات خوب من بازنمایی مسجد روح الله بود. پهنه مسجد روح الله بیشتر از ۲۰۰ متر مربع این مسجد طی مراسم باشکوهی در شهرستان جنوبی سیتامارات در ۶۰۰ کیلومتری بانکوک بازنمایی گردید. پهنه مسجد روح الله بیشتر از ۲۰۰  هست که مدرسه المهدی نیز با مساحتی همانند در حاشیه مسجد قرار دارد. خیابان مجاور این مسجد نیز روح الله اسم دارد. در آن مراسم جمع کثیری از مسلمین شیعه و سنی  و مقام های محلی در این مراسم شرکت نمودند. ساخت این مسجد چند سال طول کشید و خاطره جالب دیگر اینکه نخستین اذان مسجد را من اظهار کردم و هنگامی که صدای اذان پیش از نماز مغرب از مأذنه  حجت الاسلام سیدسلیمان حسینی که در ایران درس خوانده بود، امام جماعت و موسس این مسجد بود.

تأسیس نهاد شیخ الاسلامی از دستاوردهای با اهمیت شیخ احمد قمی هست

ساخت این مسجد چند سال طول کشید و خاطره جالب دیگر اینکه نخستین اذان مسجد را من اظهار کردم و هنگامی که صدای اذان پیش از نماز مغرب از  مسجد پخش می گردید، مسلمین حال و هوای خاصی داشتند و با سکوت همراه با اشک اشتیاق به صدای سفیری که موذن شده بود گوش فرا می دادند. اما همان گونه که اظهار کردید شیخ احمد قمی شخصیت معروف ایرانی هست که مزار او در دانشگاه تربیت معلم این شهر قرار دارد. در برابر مقبره، کتیبه‏ این‏ مزار با بنایى‏ اسلامى تزئین شده و گنبد طلایى رنگ و معمارى بقعه آن، به خوبى هویت اسلامى بنا را نشان می دهد. در برابر مقبره، ‏ اى سنگى قرار دارد که به صورتى مختصر اما دقیق زندگینامه وى بر آن نقش شده هست. وی شیعه اثنى عشرى بود و در زمان پادشاه ‏نارسون در این کتیبه سنگى زیبا به زبان انگلیسى و تایلندى چنین نوشته شده هست: «شیخ احمد، نخست‏ وزیر دولت تایلند در آیوتایا، در محله پایین شهر در شهر قم، مرکز اسلامى ایران در سال ۱۵۴۳ میلادی متولد گردید.

وی شیعه کبیر به آیوتایا کوچ کرد». طبق سوابق تاریخی، منصب  شیخ الاسلامی که به نحوی وزیر امور مسلمین تأسیس نهاد شیخ الاسلامی از دستاوردهای با اهمیت شیخ احمد بود. طبق سوابق تاریخی، منصب  شیخ الاسلامی که به نحوی وزیر محسوب می شود تا پیش از ورود شیخ احمد وجود بیگانه نداشته هست و خود شیخ احمد نخستین شیخ الاسلام محسوب می شود. این نهاد هنوز به کار خود ادامه داده و  تایلند تاحالا ۱۸ شیخ الاسلام داشته هست. تأسیس نهاد شیخ الاسلامی در سرزمین بودایی تایلند، ارزش و امتیاز مخصوصی برای مسلمین به حساب می آمد. شیخ احمد علاوه بر این موجب ترویج اسلام و بویژه مذهب تشیع در تایلند گردید. همه مورخان بر این عقیده اند که تا پیش از آمدن شیخ احمد قمی به آیوتایا پایتخت پیشین تایلند، مردم این کشور اطلاعی از مذهب تشیع نداشتند و به دنبال تبلیغات شیخ احمد، در مدت کوتاهی شهر آیوتایا دارای اقلیت قابل ملاحظه ای از شیعیان گردید. در همان زمان دو هزار شیعه در مراسم سوگواری امام حسن (ع) و امام حسین (ع) شرکت می کردند و از ارج و قرب زیادی بهره مند بودند. این مراسم هر سال هفتم خرداد در کنار مقبره شیخ احمد در شهر آیوتایا پایتخت پیشین تایلند برگزار می شود، جالب اینکه در این آیین، مسلمین و بوداییانی که از نوادگان شیخ احمد قمی می باشند در کنار هم یاد جد خود را گرامی می دارند. در این روز طبق معمول سفیر و چند تن از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز شرکت می کنند.

مراسم  با قرآن خوانی دسته جمعی شیعیان برگزار می شود و مسلمین با هم در حالی که در کنار مزار شیخ نشسته اند سوره یاسین را به صورت کامل مطالعه می کنند…

انتهای پیام/