حجت الاسلام والمسلمین کهوند با بیان این که هیچ رسانه ای به اندازه بازی های رایانه ای نمی تواند مهارت آموز بوده و کودکان را تحت تاثیر افکار خود قرار دهد، رها بودن بازی‌های رایانه‌ای را رهاترین بخش فضای مجازی در ایران دانست.

حجت الاسلام والمسلمین محمد کهوند پژهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی در نشست تخصصی «آسیب شناسی بازی های رایانه ای و برخط در جمهوری اسلامی و ارائه راهکارهای مدیریت آنها» گفت:هیچ رسانه ای به اندازه بازی های رایانه ای نمی تواند مهارت آموز بوده و کودکان را تحت تاثیر افکار خود قرار دهد، در این بازی ها برای مباحث بسیار متنوع حتی پرواز، رانندگی، شورش و … شبیه سازی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه بازی‌های رایانه‌ای به شدت انعطاف پذیر هستند، گفت: این بازی‌ها با داستان و بدون داستان حاوی روایت‌ها می‌باشند.

پژهشگرحوزه رسانه و فضای مجازی ادامه داد: بازی های رایانه ای در بیش از ۸۰ سبک طراحی شده و هر طیف نیز مخاطب خاص خود را دارد و امکان به روزرسانی دارند.

کهوند بیان داشت: این بازی ها به شدت هم ذات پندار است و فرد به زودی شخصیت اول داستان را به خود منتقل می کند.

وی غوطه وری افراد در این بازی های رایانه ای را از دیگر شاخصه ها ذکر کرد و گفت: افراد به شدت در دنیای بازی های رایانه ای غرق می شوند به گونه ای که انسان حتی متوجه ساعت هم نمی شود.

وی ظرفیت‌های بازی‌های رایانه ای را بسیار مهم دانست و گفت: باید به شدت تحت کنترل قرار بگیرند و بدون نظارت و حکمرانی درست، می‌توانند آسیب‌های زیادی را به جامعه و نسل جوان وارد کنند.

کهوند بیان داشت: اگر این ظرفیت بزرگ بازی های رایانه ای در دست دیگران باشد بدون تردید از نظر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی به ما آسیب وارد می شود، بنابراین اگر شما به تمام معنا از سیاستگذاری تا اجرای آن، حکمرانی نداشته باشید به سود شما نخواهد بود.

پژهشگرحوزه رسانه و فضای مجازی بیان داشت: متاسفانه امروز رهاترین و بی حساب و کتاب ترین بخش فضای مجازی، همین بازی های رایانه ای است، بسیاری از افراد از اقشار مختلف درگیر این بازی های رایانه ای هستند ولی گویا هیچ اتفاقی رخ نداده است.

کهوند بیان داشت: این در حالی است که ۹۰ درصد سهام کمپانی شرکت های رایانه ای مربوط به شرکت های چند ملیتی صهیونیستی است، متاسفانه دستگاه های ذی ربط در جمهوری اسلامی که در حوزه بازی های رایانه ای بالغ بر ۳۶ دستگاه می باشند کار قابل توجهی انجام ندادند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین پیشاهنگ از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در این زمینه به بیان نظرات خود پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا غریبی نیز دبیر علمی این نشست را برعهده داشت.