به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در طول ماه‌های اخیر، مبحث پشتیبانی از کالای ایرانی، کانون مشترک زیادی از گزارش‌های اقتصادی قرار گرفته هست، مولفه‌ای که مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار سال توجه ویژه‌ای به این امر مبذول فرمودند: و به واقع پایه کلیدی […]

بالا بردن کیفی فرآورده ها داخلی چه طور پژوهشگر می‌شود؟به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در طول ماه‌های اخیر، مبحث پشتیبانی از کالای ایرانی، کانون مشترک زیادی از گزارش‌های اقتصادی قرار گرفته هست، مولفه‌ای که مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار سال توجه ویژه‌ای به این امر مبذول فرمودند: و به واقع پایه کلیدی نامگذاری شعار سال ۹۷، بر این عنصر بنیادی استوار شده هست، در رابطه ارزشمند پشتیبانی از کالای داخلی، به کرات گفته و شنیده شده و در تصریح و ارزیابی سِیرِ توسعه و شکوفایی کشور‌ها این امر به اثبات دست یافته که اصل پشتیبانی از تولید داخلی، تجربه‌ای به شمار می‌رود که در دستور کار اصلیِ اقتصاد‌های نیرومند و تأثیرگذار جهان قرار داشته هست.

در این میان و برای حاصل شدن و تحقق شعار سال به معنای واقعیِ کلمه، باید به الزامات، پیش نیاز‌ها و اقتضائات آن توجه ویژه‌ای داشت و به تبع در صورت توجه نکردن به پیش نیازهای این لزوم، تحقق شعار سال، امری ناممکن می باشد.

یکی از این ضروریاتِ مخصوص و کلیدی در پشتیبانی از کالای ایرانی، پیرامون کانون کیفیت فرآورده ها داخلی می‌چَرخَد و بعضی اشخاص و گروه‌ها، در مواجهه با این نقد که به چه سبب به تولیدات داخلی آنچنان که شایسته و بایسته هست ارزش نمی‌دهند، به مبحث کیفیت کالا‌های ایرانی (منظور نظر بعضی از تولیدات و فرآورده ها است) اشاره و اهتمام می‌کنند.

یکی از عناصری که باعث جذابیت یک کالا و محصول تولیدی در بازار می‌شود به کیفیت آن باز می‌گردد و طبعا در صورت فقدان و عدم کیفیت معقول و قابل قبول، ضریب استقبال تقاضا کنندگان از کالای عرضه شده، با اُفت و تنزل رو به رو خواهد گردید.

البته پشتیبانی از کالای ایرانی، لازمه مولفه‌های بسیار دیگری هست، اما آنچه در این گزارش موردنظر قرار می‌گیرد، به امر اشاره شده (ضریب کیفی محصولات) متمرکز می‌شود.

متاسفانه در سالیان و دهه‌های گذشته، کیفیت پایین بعضی فرآورده ها داخلی باعث شده ذهینتی مخدوش و نامطلوب در بعضی از اقشار جامعه نسبت به کالا‌های ایرانی شکل بگیرد و همین نقیصه بستر تمایل به فرآورده ها و کالا‌های بیگانه و فرنگی را فراهم ساخته هست.

در کلیت امر، می‌توان اظهار کرد: اُفت کیفی بعضی کالا‌های ایرانی به دو عامل اخلاقی و فنی چکیده می‌شود.

در عامل نخست، روحیه سودجویی بعضی از تولید کنندگان باعث شده تا کیفیت کاملا قربانی نفع هر چه زیادتر کالای تولیدی گردد و قاعدتا در چنین شرایطی انتظار تولید و عرضه محصول مطلوب و باکیفیت امری ناممکن هست، زیرا چنین روحیه و رویه‌ای به مصالح کشور و آینده اقتصادی و حیثیت و شان این مرز و بوم نمی‌اندیشد و آنچه برای چنین اشخاص و گروه‌هایی در اولویت قرار می‌گیرد نفع حداکثری به هر شیوه و طریق ممکنی هست.

عامل دوم کاهش یا عدم وجود کیفیت مطلوب در بعضی از تولیدات داخلی را باید در موضوعات فنی، سخت افزاری و عدم برنامه ریزی مدون، اصولی و هدفمند از سوی دستگاه‌های متولی و مربوط جستجو کرد.

فرشید سیدی، یکی از فعالین تولیدی در استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ؛ ضمن اشاره به لزوم توجه به نفع و فوائد تولیدکننده در مقابل فعالیت تولیدی که انجام می‌دهد اظهار کرد: به طور اساسی فعالیت اقتصادی در هر دو حوزه تولید و عرضه، بر نفع و تامین منفعت استوار هست، اما در این میان بعضی همه چیز را فدای نفع شخصی می‌کنند که در حقیقت چنین رویکردی غیر انسانی و غیر اخلاقی هست و به باور بنده فضای نامطلوب حاکم بر بازار باعث ظهور چنین تولیداتی می‌شود، در غیر اینصورت محال هست یک مرکز یا واحد تولیدی، جرئت تولید بی کیفیت را به خود بدهد.

وی در تعریف این مبحث تصریح نمود: به واقع در بازاری که فضای رقابتی در آن تنگاتنگ هست، تولید و عرضه محصول نامطلوب و بی کیفیت به معنای شکست می باشد و سرمایه و آبروی چنین واحدی با یک بار تولید کالای بی کیفیت نابود خواهد گردید، زیرا رقبا و تولیدکنندگان در چنین شرایطی، قدرت هرگونه رزمایش در بازار را از چنین تولیدکنندگانی سلب می‌کنند و به موازات آن در شرایطی که شاهد تنوع و تکثر کالا‌ها در بازار باشیم طبعا تقاضاکننده در خرید محصول مورد احتیاج خود، به انتخاب فرآورده ها باکیفیت مبادرت می‌ورزد.

زیادتر بخوانید: “به چه سبب باید از کالای ایرانی پشتیبانی کرد؟” 

انحصار در تولید و بازار، اقتصاد را ویران خواهد کرد

این فعال در عرصه تولیدی و صنعتی در ادامه با اشاره به پدیده انحصار تصریح نمود: مذموم شمردن پدیده انحصار ریشه در همین حقیقت دارد و به تبع در فضای انحصاری و در خلاء و فقدان حریفان جدی، تولیدکننده به خود اذن تولید هر محصول و با هرکیفیتی را خواهد داد.

وی اضافه کرد: نَقدِ پدیده انحصار و وارد کردن ایرادات جدی به آن، به سبب پیامد‌ها و تبعات ویران کننده‌ای هست که این مبحث می‌تواند به تدریج اقتصاد و صحنه تولید کشور را تحت اثرگذاری قرار دهد.

سیدی اظهار کرد: به طور اساسی یکی از مزایای واردات به شکسته شدن انحصار متمرکز می‌شود که البته این امر باید در ساز و کاری مشخص و در چارچوبی قاعده‌مند عملیاتی گردد، اما متاسفانه در بازار ایران می بینیم با توجیح شکستن فضای انحصاری و رقابتی کرن بازار، آنچنان مجاری برای واردات مجاز و غیر قانونی باز شده که اقتصاد کشور را با مشکلاتی جدی و بنیادی رو به رو کرده و چه بسیار تولیدکنندگانی که به سبب واردات بی‌رویه یا ورشکست و یا ملزم به کاهش حجم و ضریب تولید شده‌اند.

نرخ تمام شده بالا به تدریج باعث تنزل کیفی تولیدات می‌شود

محمدرضا انوری، یکی از تولیدکنندگان و فعالین حوزه صنعت های غذایی در غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ؛ با اشاره به لزوم بالا بردن هر چه زیادتر کیفیت فرآورده ها داخلی، اظهار کرد: تلقی بی اخلاق بودن تمامی تولیدکنندگان منصفانه نیست، زیرا می باشند بعضی فعالین عرصه تولید که برخلاف میل باطنی و در شرایط استیصال و از روی ناچاری، کیفیت تولیدات خود را پایین می‌آورند.

وی اضافه کرد: مطمئنا در شرایط فعلی کشور، تولیدکالای باکیفیت هزینه بالای تمام شده‌ای را در پِی خواهد داشت و در فضایی که شاهد عرضه و عرضه فرآورده ها بیگانه یا چینی با قیمت‌های بسیار پایین‌تر هستیم، تولیدکننده به اضطرار برای حضور در بازار ناچار هست از کیفیت بزند تا با عرضه و تولید کالا، ملزم به تعطیلی کارخانه و بیکار کردن نیروی انسانی تابع خود نشود.

انوری اقرار کرد: مطمئنا در چنین شرایطی، پشتیبانی هر چه زیادتر دولت، عرضه تسهیلات کم نفع برای نوسازی امکانات و آلات و دستگاه‌های تولیدی، نقش قابل ملاحظه و برجسته‌ای در تغییر این روند (در خصوص بعضی از کالا‌ها که با کیفیت پایین تولید می‌شوند) خواهد داشت.

محمد هاشمی نایب ریاست اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ؛ با اشاره به فعالیت ۶۵۰ هزار واحد تولیدی در کشور، اظهار کرد: اقتصاد خُرد باعث پایداری، توسعه واشتغال و درآمدزایی خواهد گردید و با این اوصاف انتظار می‌رود شاهد پشتیبانی و پشتیبانی فزاینده تری از واحد‌های تولیدی خُرد در کشور باشیم.

وی اضافه کرد: دولت با سیاست گذاری‌های ثابت (و اجتناب از قوانین خلق الساعه) و افزایش امنیت سرمایه گذاری و آسان سازی آن در ایران می‌تواند شرایطی را فراهم سازد تا تولیدکنندگان داخلی برای رقابت با فرآورده ها بیگانه از حیث اندکی و کیفی از توان هر چه زیادتر و فزاینده‌تری بهره مند گردند.

هاشمی یکی دیگر از مولفه‌های مؤثر در بالا بردن کیفی تولیدات داخلی را مشروط به نوسازی و به روز رسانی امکانات و آلات تولیدی عنوان می‌کند و به این امر تاکید می‌ورزد که در این راستا کارهای لازم عملیاتی گردد.

نقش موثر نظارت دقیق در بالا بردن کیفی فرآورده ها و کالا‌های ایرانی

به موازات رعایت اخلاق در عرصه تولید و ایجاد فضای رقابتی و حمایت‌های تسهیلاتی و دولتی از تولیدکنندگان و برطرف انحصار، نباید از نظر دور داشت که نظارت دستگاه‌های مربوط بر کیفیت فرآورده ها تولیدی، عنصر مکملی هست که این سیکل و چرخه را برای عرضه و عرضه کالا‌ها و تولیداتی در شان و منزلت اسم ایران زمین تکمیل خواهد کرد.

افزایش کیفیت فرآورده ها ایرانی، لازمه اجرایی شدن مجموعه‌ای از کارهای تشویقی، ایجابی و سلبی هست و در سایه این مولفه‌ها و اجرایی کردن هوشمندانه مورد ها اشاره شده، بالا بردن کیفی کالا‌های ایرانی به شکل شایسته‌ای تأمین خواهد گردید.

در انتهاء ذکر این نکته ضروری هست که در کمال تأسف گاها شاهد شکل گیری ذهنیتی ناصحیح در مورد کالا‌های ایرانی هستیم و به نظر تمام تولیدات داخلی بی کیفیت می باشند که این تلقی تصوری اشتباه و غیر منصفانه هست و در حال حاضر چه بسیار کالا‌ها و فرآورده ها ایرانی که در سطح جهان، شهره و زبانزد می باشند و باید در قضاوت‌ها انصاف را رعایت کرد و بی کیفیت بودن بعضی از کالا‌های داخلی (که هیچ تردیدی در آن وجود ندارد) را به تمامی فرآورده ها داخلی تعمیم نداد و با اراده ای جزم، کوشش کرد تا تمامی تولیدات داخلی با کیفیتی معقول عرضه گردند که در چنین شرایطی تسخیر بازار‌های جهانی و توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از ارکان و مولفه‌های شاخص در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

گزارش از ناصر رمضانی