به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از لرستان، مراسم چهارمین سالگرد ارتحال آیت‌الله محمدرضا قبادی‌آدینه‌وند(ره) معروف به «نحوی لرستان» شامگاه چهارشنبه، یازدهم مهرماه جاری با سخنرانی آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان، پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع این شهرستان برگزار خواهد گردید. آیت‌الله محمدرضا آدینه‌وند […]

برپایی مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله آدینه‌وند در کوهدشت

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از لرستان، مراسم چهارمین سالگرد ارتحال آیت‌الله محمدرضا قبادی‌آدینه‌وند(ره) معروف به «نحوی لرستان» شامگاه چهارشنبه، یازدهم مهرماه جاری با سخنرانی آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان، پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع این شهرستان برگزار خواهد گردید.

آیت‌الله محمدرضا آدینه‌وند در روز دهم دی‌ماه سال ۱۳۰۸در قصبه‌ گرخوشاب طرهان از توابع شهرستان کوهدشت چشم به جهان گشود، وی در خانواده علم و فضیلت و تقوا رشد و تربیت یافت.
پدرش زنده یاد علیخان قبادی آدینه‌وند من جمله مغزهای متفکر و حکمای متبحر عصر خود بوده هست بنا بر تقریری از زنده یاد عیدی عباسی گراوند که مرقوم داشته هست، در سن ۱۴ سالگی با وی آشنا شده و شیفته الفاظ شیرین و گفتار نمکین و اشعار وزین او می‌شود، در مورد او (مرحوم علیخان) می‌نویسد: چنان به دین مقدس اسلام پایبند بود که کوچکترین انحرافی از هرکس و مقام رویت می‌نمود بدون اغماض به معروفش همت می‌گماشت، این اقدام خداپسندانه وی باعث می‌شود تا طبقه محروم از تعرض خوانین زور‌گو تا حدی در امان باشند.
مطلب دیگری که باید ذکر گردد عقیده او در مورد تربیت اولاد بود، به طور مستمر می‌فرمود: والدین مسئول تربیت اولاد می باشند و مکلفند آنها را مسلمان بار آورند در غیر این‌صورت وامدار می باشند، به حکم این عقیده فرزندانش را مسلمان تربیت کرد و درس خداپرستی و ایثار او در باز ماندگان اثر بخشیده بود.
آیت‌الله محمدرضا آدینه‌وند از همان اوان کودکی در تحصیل علم و دانش بسیار کوشا بود به‌طوری ‌که با کوشش و تمرین بسیار با اتکای به ذوق هنری خود و بهره‌گیری از سرمشق اساتید خط و خوشنویسی مثل زنده یاد علی‌اصغر کاظمی و…
هوش و قریحه‌ سرشار و قدرت قلم وی باعث می‌شود که در عنفوان جوانی به شغل کتابت و دبیری در بخشداری وقت طرهان (کوهدشت) اشتغال و مبادرت ورزد.
در سال ۱۳۲۵ به دنبال مأموریتی اداری به شهرستان خرم‌آباد عزیمت می‌کند که در جریان این عزیمت با عده ای از طلاب دینی از حوزه علمیه شهر قم من جمله حضرت آیت‌الله شیخ عباس‌علی صادقی، آیت‌الله شیخ مهدی قاضی و… آشنا می‌شود و این آشنایی و علاقه وافر به تحصیل در علوم دینیه وی را از ادامه مأموریت باز داشته و منتج به ترک دیار و خانه و خانواده می‌شود و بهمراه طلاب هم قطارش رهسپار شهر مقدس شهر قم و وارد حوزه علمیه این شهر و به تحصیل مشغول گردید.
درس ها مقدمات تا سطح عالیه و اصول فقه را نزد اساتید آن زمان در حوزه علمیه شهر قم تلمذ کرد. در پایین ترین زمان مورد توجه آیت‌الله‌العظمی بروجردی قرار می‌گیرد و از سوی وی با بالاترین حقوق و مواجب به سمت استادی حوزه علمیه نائل می‌شود و به تعلیم صرف و نحو عربی می‌پردازد؛ تخصص و سیطره وی بر ادبیات عرب و علم نحو به حدی می‌رسد که در نظر اهل علم به «نحوی» معروف می‌شود.
آیت‌الله آدینه‌وند بیشتر از ۶۰ سال هست که در حوزه علمیه شهر قم مشغول تعلیم علوم دینی من جمله صرف و نحو (سیوطی)، تجزیه و ترکیب قرآن، تفسیر قرآن، منطق و فقه و اصول مشغول هست و در طول عمر پر برکتش و تعلیم در حوزه منوره شهر قم دانشورانی به اسم از محل درس وی به مقام شامخ علمی رسیده‌اند.
وی علاوه بر زهد و پارسایی و اکتساب مقام علمی و معنوی در نهضت امام خمینی(ره) از امام و از رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای محکم پشتیبانی کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از او خواسته بود که کتابی را تهیه کند در مورد قرآن که در حوزه علمیه اطلاعات بیشتری را به طلاب بدهد. به همین سبب، وی کتاب «کلمه الله العلیا» را همراه با تجزیه و ترکیب کلام‌الله مجید در شش جلد به چاپ رساند.
از وی کتب و مقاله هایی به چاپ دست یافته هست من جمله به کتاب سیمای توحید در فروع دین می‌توان اشاره نمود، این روحانی و مفسر قرآن کریم در راستای ساخت مسجد در کوهدشت تلاش‌های بسیاری داشت که من جمله مساجدی که به‌همت وی ساخته شده می‌توان به مسجد جامع و مسجد حضرت صاحب‌الزمان(عج) کوهدشت، دو مسجد در روستاهای آدینه‌وند، روستای کوشکی و چهار مسجد در روستای پشت تنگ و مساجدی در منطقه رومشگان و سوریه ای و امرایی اشاره نمود.
آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا آدینه‌وند معروف به نحوی لرستانی از علمای معروف شهرستان کوهدشت لرستان عصر روز یکشنبه، ۳۰ شهریور در سن ۸۵ سالگی دارفانی را وداع اظهار کرد.

انتهای پیام