[ad_1] به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، فرهنگستان علوم پزشکی با صدور بیانیه‌ای درباره همه‌گیری مربوط به بیماری ناشی از نوع جدید ویروس کرونا هشدار داد که متن آن به شرح زیر است: شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ از ووهان چین شروع که به بیش از […]

[ad_1]

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، فرهنگستان علوم پزشکی با صدور بیانیه‌ای درباره همه‌گیری مربوط به بیماری ناشی از نوع جدید ویروس کرونا هشدار داد که متن آن به شرح زیر است:

شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ از ووهان چین شروع که به بیش از ۳۰ کشور دنیا انتشار یافته و در آخرین آمار ارائه شده تعداد مبتلایان به بیماری در چین تا سوم اسفند ماه ۹۸ از ۷۷۸۱۶ نفر تجاوز و بیش از ۲۳۶۰ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند.

با عنایت به این که شیوع این ویروس جدید کرونا در مقایسه با دو همه‌گیری گذشته که در سال ۲۰۰۳ تحت عنوان سارس “سندرم تنفسی حاد شدید”، در کانادا و در سال ۲۰۱۲ با عنوان “سندرم تنفسی خاورمیانه” در عربستان سعودی بروز کرد از درجه کشندگی کمتری برخوردار بوده و با توجه به نوپدید بودن این نوع ویروس کرونا و سرعت انتشار آن بایستی موضوع خطر همه‌گیر شدن را جدی گرفت و برای جلوگیری از انتشار آن از فرد به فرد و گسترش آن اقدامات لازم به عمل آورد و مطلع بود که سرایت بیماری ناشی از نوع جدید ویروس کرونا همانند سرماخوردگی و انفلوآنزا است و عمدتاً‌ از طریق سرفه و عطسه و ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی از مبتلایان به بیماری به سایر افراد صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر تماس نزدیک با بیمار مبتلا به ویروس کرونا در انتقال ویروس نقش مهم ایفا می‌کند. دوره نهفتگی(بدون علامت) بیماری ۲ تا ۱۴ روز است و امکان انتقال ویروس در دوره نهفتگی نیز وجود دارد. تماس غیر مستقیم از طریق دست زدن به اشیاء آلوده، به ترشحات دستگاه تنفسی بیماران از قبیل ملحفه – لباس حتی دستگیره درب ، گوشی تلفن، میز تحریر و غیره و تماس دست آلوده با چشم، بینی و دهان در صورت عدم شستشوی دست با آّب و صابون امکان پذیر است.

مخزن ویروس کرونا در شتر، گربه و خفاش شناخته شده است و راه سرایت اولیه در ووهان چین از حیوان به انسان بوده است

علائم بیماری: شامل تب، سرفه و تنگ نفس و مشکل تنفسی است.

مهمترین راه‌های پیشگیری از ابتلا بیماری عبارتند از:

اجتناب از تماس مستقیم با بیماران مشکوک (افرادی که دارای علائمی شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌باشند).

استراحت در منزل برای مدت یک هفته در صورت داشتن علائم تنفسی مثل تب و سرفه

مراجعه به پزشک یا مراکز بهداشتی درمانی برای تشخیص قطعی و درمان کمکی در صورت بروز مشکل تنفسی (تنگی‌نفس)

جداسازی بیماران مشکوک

پوشاندن دهان و بینی با دستمال کاغذی تمیز در هنگام عطسه و سرفه و دور انداختن آن (انداختن دستمال کاغذی در سطل زباله) همراه با شستن دست‌ها با آب گرم و صابون برای مدت چند ثانیه

اجتناب از دست دادن و روبوسی کردن با افرادی که دارای علائم عفونت تنفسی می‌باشند.

شستن مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون

خودداری از تماس دست با چشم و بینی و دهان قبل از شست و شوی دست‌ها

چون در حال حاضر واکسن و داروی قطعی (داروی ضد ویروس) برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا وجود ندارد. بنابر این بهترین راه پیشگیری رعایت اصول بهداشت فردی است.

از نظر درمانی، استراحت در منزل برای یک هفته و مصرف مایعات و غذاهای گرم و آب میوه ، آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری ناشی از در ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا جایگاهی ندارند و از مصرف بی‌مورد آنها به علت امکان بروز مقاومت دارویی و سایر عوارض حاصله از مصرف آنها باید اجتناب گردد.

اخیراً سازمان جهانی بهداشت، همه گیری مربوط به بیماری ناشی از نوع جدید ویروس کرونا را یک “فوریت بهداشتی، قابل توجه بین‌المللی” اعلام کرده است. /۸۸۲/ ۱۰۱/

منبع: فرهنگستان علوم پزشکی

[ad_2]