معاون سیاسی امنیتی استانداری قم ، تامین امنیت پایدار را یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم ذکر کرد و گفت: درحال حاضر این استان ، از امن ترین استانهای کشور می باشد. احد جمالی در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا افزود: اکثریت شخصیت های عضو مجلس خبرگان رهبری، اعضای شورای نگهبان، علما و مراجع معظم […]

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم ، تامین امنیت پایدار را یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم ذکر کرد و گفت: درحال حاضر این استان ، از امن ترین استانهای کشور می باشد.

احد جمالی در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا افزود: اکثریت شخصیت های عضو مجلس خبرگان رهبری، اعضای شورای نگهبان، علما و مراجع معظم تقلید و بسیاری از بزرگان در قم حضور دارند که تامین امنیت این بزرگان کار آسانی نیست.
وی ادامه داد: در هر قسمت از شهر مقدس نگاه می کنیم شخصیت های بزرگ و وزینی دیده می شود و شخصیت های دارای بالاترین رده های امنیتی در این شهر حضور پیدا می کنند و با این وجود قم امن ترین استان کشور است.
جمالی اظهار داشت: این امنیت پایدار و خوب در درجه اول، مرهون عنایات حضرت معصومه (س) است و از طرف دیگر حاصل تلاش شبانه روزی نیروهای پابه کار انتظامی، برادران اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مصمم دستگاه قضایی و استانداری است که شبانه روز رصد می کنند.
وی ادامه داد : با وجود پیچیدگی و گستردگی کار امنیتی، ما شاهد و ناظر این قضیه هستیم که استان قم، امن ترین استان کشور است، بنابراین تامین امنیت پایدار یکی از مهمترین عملکرد دولت یازدهم است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری قم بیان داشت: کارهای زیادی در سطح کشور در حال انجام است، برخی از آنها به صورت فیزیکی و آشکار است ولی برخی اقدامات را مردم به عینه نمی بینند، بلکه تنها خواص و نخبگان از آنها اطلاع دارند، بر همین اساس باید اطلاع رسانی شود.

*امنیت منطقه ای و جهانی
وی با اشاره به وضعیت امنیتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان نیز گفت: ما هر کدام از کشورهای اطراف خود را که رصد می کنیم مشکلات امنیتی خاص خود را دارند، نیروهای تکفیری در کشورهای عراق، سوریه، افغانستان وضعیت اسف باری را ایجاد کردند.
جمالی بیان داشت: چالش های منطقه ای و وضعیت یمن و توطئه های عربستان سعودی به عنوان تولید کننده تفکر شوم تکفیر، منطقه را در جایگاه حساسی قرار داده است واین فضای ناامنی حتی دامن کشورهایی مانند امریکا، فرانسه و انگلیس که این فضا را تقویت کرده اند را هم گرفته است.
وی ادامه داد: با وجود این وضعیت حساس و چالش برانگیز جهانی و منطقه ای، جمهوری اسلامی ایران امن ترین کشور در عرصه بین الملل است، گرچه جریان تکفیری و داعشی خط و نشان های زیادی برای ما کشیدند ولی اقتدار جمهوری اسلامی و انسجام ملی اقشار مختلف، باعث شده که امروز ما این امنیت را داشته باشیم.

*توجه دولت به اقتصاد دانش بنیان
جمالی در بخش دیگری ازاین مصاحبه بیان داشت: از جمله دستاوردها و قدم های مهم دولت، مساله اقتصاد دانش بنیان است، این موضوع مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی است ودولت یازدهم در این زمینه قدم های اساسی و مهمی برداشته است.
وی ادامه داد: تحریم های ظالمانه نشان داده شد که با توجه به اینکه پاشنه آشیل کشور ما نفت و مشتقات آن است، آسیب پذیر هستیم و از سوی دیگر، برخی نیروهای مزدور استکبار مانند آل سعود، برای اینکه کشور ما را تحت فشار قرار دهند با افزایش تولید، چوب حراج به سرمایه های ملی خود می زنند.
جمالی بیان داشت: با این اقدام هم خود مزدوران استکبار متضرر می شوند و هم ما ضرر می کنیم، لذا برای مقابله با این وضعیت، هیچ راهی نداریم جز اینکه اقتصاد را دانش بنیان کنیم و این ظرفیت در کشور ما وجود دارد.
معاون سیاسی امنیتی استانداری قم اظهار داشت: کشور ما یک درصد جمعیت دنیا، چهار الی پنج درصد معادن و مخازن جهان را در اختیار دارد، پیام این مساله آن است که اگر خوب مدیریت کنیم وضعیت رفاهی کشور ما باید چهار الی پنج برابر معدل رفاهی مردم دنیا باشد.
جمالی بیان داشت: اندیشمندان دنیا معتقدند بزرگترین سرمایه کشور، نیروی انسانی هستند و ایران از نظر نیروی انسانی جز کشورهای غنی و صاحب نظر می باشد، از نظر علمی، دانشمندان ما در دنیا حرف دارند ودر سال شاهد هستیم المپیادهای مختلفی در زمینه دانشجویی و دانش آموزی در سطح دنیا برگزار می شود و جوانان ما در رشته های مختلف حرف دارند و این افتخار برای همه مردم ایران است.
وی ادامه داد: حرکت خوبی دولت در زمینه اقتصاد دانش بنیان و پارک های علم و فناوری دارد به گونه ای که در دولت گذشته تعداد شرکت های ثبت شده دانش بنیان شاید به اندازه انگشتان دست بود ولی اکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ شرکت ثبت شده و ۱۲ هزار شرکت نیز در نوبت ثبت هستند.
جمالی گفت: در استان قم، دو ماه قبل ما با مدیریت پارک علم فناوری تهران ارتباط با موضوع شش شرکت دانش بنیان قم به تهران و نهاد ریاست جمهوری رفته و اقداماتی در این زمینه انجام دادیم.
وی یادآورشد: در نهایت قرار شد که این شرکت ها از طرح خود دفاع کنند و همه آنها بعد از دفاع به عنوان طرح ملی پذیرفته شدند و ابتدا فکر می کردیم تنها شهرهای کلان و بزرگ حرف های دانش بنیانی دارند ولی به این نتیجه رسیدم که استان های کوچکتر هم حرف های زیادی در این زمینه برای گفتن دارند.

*شرکت های مهم دانش بنیان قم
معاون سیاسی امنیتی استانداری قم به عنوان نمونه بیان داشت: یکی از طرح های قم، تولید هلیم مایع بود که یکی از دانشمندان قمی آن را تولید کرده وهم کاربرد پزشکی و هم نظامی دارد.
جمالی بیان داشت: درمیان این طرح ها، شرکتی در مورد غنی سازی غلات وجود داشت که فعالیت آن از سطح استان و ملی گذشته و درعرصه بین المللی با کشورهای اروپایی قراردادهای خوبی دارد و وقتی انسان این موفقیت ها را می بیند احساس غرور می کند.
معاون استاندار قم گفت: امید است که درعرصه اقتصادی با تکیه بر دانش بیان کردن اقتصاد و ظرفیت های توانمند انسانی و منابع، بتوانیم کشور را نجات دهیم.
وی ادامه داد: کشور تایوان نه منابع و مخازنی و نه دسترسی مناسب به جایی دارد، ولی با اقتصاد دانش بنیان چهارمین دارنده ذخیره ارزی دنیاست، کره جنوبی نیز چنین وضعیتی دارد و شرکت سامسونگ در سال بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد دلار درآمد ایجاد می کند و بالغ بر ۲۲۰ هزار زیرمجموعه این شرکت هستند.
جمالی اظهار داشت: در حالی که ما در کشور، ظرفیت های خوبی داریم و باید توانمندی ها و اقداماتی که دولت انجام داده به گوش مردم برسد.

*ایجاد فضای آرام در کشور
معاون سیاسی امنیتی استاندار قم درادامه آرامش روانی در جامعه را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم ذکر کرد و گفت: یکی از دستاوردهای دولت جناب آقای دکتر روحانی، این است که مردم ما آرامش روحی و روانی دارند.
جمالی بیان داشت: فضایی که تنش داشته باشد نشانه بیماری آن است ،ولی فضای توام با آرامش، سلامت اجتماع را می رساند، در عرصه های مختلف از جمله سیاسی، ما امروز این آرامش را داریم.
وی به انتخابات مهم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی وپنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفند سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: انتخابات هفتم اسفند با حضور حداکثری مردم در صحنه بدون تنش وهیچ گونه حاشیه ای برگزار شد و این حضور حداکثری یک سرمایه اجتماعی مهم است.
معاون استاندار قم ادامه داد: دراین دولت شاهد تشکیل خانه احزاب بودیم و در حوزه های مختلف گفتمان تعامل و همکاری، غالب بر مسائل دیگر است.

*نشست احزاب با گرایش سیاسی متفاوت
وی اظهار داشت: درشهر مقدس قم سه جلسه مستقیم با احزاب مختلف اصولگرا و اصلح طلب با حضور استاندار برگزار و افراد دغدغه ها و مشکلات خود را از هر گرایش و طیف سیاسی، بیان کردند.
جمالی خاطرنشان کرد: شاید کمتر سابقه داشته باشد که همه احزاب سیاسی با حضور مسئولان استان به صورت مشترک نشست داشته باشند، آنها گاهی در جلسه اظهار نظر می کردند و پاسخ خود را از یکدیگر می گرفتند و این از دستاوردهای خوب دولت دکتر روحانی است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری قم بیان داشت: در ارتباط با احزاب در سطح کلان و ملی برنامه این است که بحث خانه احزاب در کل استان ها عملیاتی شود و در قم هم در این زمینه برنامه داریم.
جمالی گفت: برنامه ما این است که هر فصل نشست های مشترکی با حضور استاندار، معاونت سیاسی مجموعه ها و احزاب با هم داشته باشیم و با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و شورای اسلامی شهر و روستا نیز در پیش است و فضا از این به بعد به سمت انتخابات می رود، نشست های بیشتری با احزاب خواهیم داشت.
وی ادامه داد: در حوزه اجتماعی، ما سرمایه اجتماعی زیادی داریم و با تکیه بر همین سرمایه های اجتماعی، رخنه ای وجود ندارد که دشمنان نظام و حاکمیت بتوانند مانور دهند، ممکن است در این زمینه وضعیت آرمانی نداشته باشیم ولی به صورت نسبی، وضعیت خوبی در کشور حاکم است.

*برنامه دولت برای مقابله با معضلات اجتماعی
وی درادامه با اشاره به برنامه های دولت یازدهم برای مقابله با معضلات اجتماعی گفت: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب با سران قوا پیرامون وضعیت معضلات اجتماعی، ایشان پنج مورد را به عنوان شاخص وضع کردند، این شاخص ها جز برنامه های اساسی ما در قم نیز می باشد.
جمالی بیان داشت: سخنان رهبر معظم انقلاب برای ما فصل الخطاب است و همه مواردی که عنوان کردند اساسی است و باید در طرح های جامع به آن برسیم و ما در این زمینه در قم، آمار و ارقام های مختلفی را از طرف دستگاه های اجرایی در ارتباط با معضلات اجتماعی دریافت کردیم.
معاون سیاسی امنیتی استانداری قم خاطرنشان کرد: دریافت آمار و ارقام خوب است ولی کافی نیست و باید کار علمی و تخصصی انجام دهیم.

*استفاده از ظرفیت حوزه و دانشگاه
جمالی دربخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: اگر استانداری با حوزه و دانشگاه ارتباط خوبی داشته باشد از ظرفیت های آنها برای مقابله با معضلات اجتماعی استفاده می کند.
وی ادامه داد: حوزه علمیه قم، مراجع تقلید و شخصیت های دینی که نه تنها نقش ملی، بلکه تاثیرگذاری بین المللی دارند از ظرفیت های بالای قم هستند ودر این راستا ما بنا داریم ازاین ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم.
جمالی بیان داشت: در زمینه معضلات، سازمان بهزیستی کار علمی انجام داده و در زمینه طلاق، اعتیاد و حاشیه نشینی و …کتاب های مختلفی تنظیم کرده است و از هر کدام از این کتاب ها می توان چند پروپزال و موضوع پایان نامه تهیه و از نیروهای حوزوی و دانشگاهی کمک گرفت.
وی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت بالایی که در شهر مقدس قم داریم ما باید الگوی ملی در رفع معضلات اجتماعی باشیم، شاید افرادی که در قم زندگی می کنند با این ظرفیت عظیم وغنی قم آشنا نباشند ولی کشانی که از بیرون به این شهر مذهبی آمدند به این ظرفیت آگاه هستند.
جمالی بیان داشت: در بسیاری از حوزه ها مردم نگاه می کنند که نظرات علمای بزرگ و مراجع تقلید در موضوعات مختلف از جمله علوم انسانی چیست و از آن بهره بگیرند.

*ظرفیت بالای دانشگاه ها
معاون سیاسی امنیتی استانداری قم با اشاره به ظرفیت بالای دانشگاه ها نیز گفت: اعتقاد راسخ داریم که اگر بناست کشوری نجات پیدا کند باید از کانال دانشگاه ها نجات پیدا کند، ما فرزندان خود را به مدرسه و دانشگاه می فرستیم تا به عنوان سرمایه های اصلی و ملی کشور برای آینده تربیت شوند و انتظار داریم اینها نجات دهنده جامعه باشند.

*جهانی فکر کنیم
جمالی بیان داشت: امروز دنیا چگونه اداره می شود؟ دیگر زمان آن گذشته که ما جزیره ای فکر کنیم با این تصور که می توانیم اطراف خود حصار بکشیم واقتصاد، بهداشت و …را نجات دهیم، ما معتقدیم که باید جهانی فکر کنیم و تعامل عقلایی و نظامند با دنیا داشته باشیم و منطقه ای عمل کنیم.
وی اظهار داشت: ما بر اساس دین و فرهنگ خود، خط قرمزهایی داریم واین خطوط قرمز، هویت ما می باشند و باید رعایت شوند، لذا در این رابطه نقش دانشگاه ها، اساسی است.

*برندهای مهم جمهوری اسلامی
وی گفت: از سوی دیگر حوزه علمیه قم ما مراکزی مانند جامعه المصطفی العالمیه را دارد و انسان وقتی ظرفیت های این مجموعه را می بیند لذت می برد در این مرکز از از ۱۲۸ کشور دنیا نماینده دارند و وزارت امور خارجه ما هم نمی توانست تا این اندازه ظرفیت ایجاد کند.
وی ادامه داد: بحثی که حضرت امام راحل و رهبر معظم انقلاب، در زمینه صدور انقلاب دارند، از این طریق محقق شده است.
جمالی اظهار داشت: در بسیاری از کشورها تعامل اینگونه است که طلاب شیعه و اهل تسنن با هم کار نمی کنند ولی مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بحث وحدت ارتباط بین شعیه و سنی را دنبال می کند، اینها برندهای بین المللی دینی برای ما است.

*رتبه ایران در حوزه های علمی و پزشکی
وی ادامه داد: ما در راستای مسائل پزشکی در برخی رشته ها، جز چند ردیف اول دنیا هستیم، درارتباط با مسائل مهندسی و هسته ای، همه شاهد و ناظر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران هستند، لذا دستگاه اجرایی ما اگر بخواهد برنامه سنتی خود را تعقیب کند و از این نخبگان دانشگاهی به دور باشد، کفران نعمت است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری قم بیان داشت: باید با هم ارتباط قوی و منطقی داشته باشیم، اگر می خواهیم از شر معضلات اجتماعی نجات پیدا کنیم باید حرف منطقی وزارت بهداشت و درمان را بپذیریم و روانشناسی و جامعه شناسی جامعه را ببینیم و تعامل کنیم و برنامه های مختلف داشته باشیم.

*تعریف آیت الله جوادی آملی از عالم
جمالی اظهار داشت: آموزه های دینی ما هم این است که نگاه کردن در چهره عالم عبادت است و شخصیت های بزرگی مانند علامه جوادی آملی فرمودند: فقط عالم، عالم دینی نیست بلکه تمام علم ها در جهت خدامحوری است.
*مهاجرت و توسعه
وی همچنین با اشاره به وضعیت قم گفت: استان قم بیشترین مهاجر پذیری را از شهرها و روستاهای دیگر دارد و طبیعت کشورهای در حال توسعه این است که مهاجرت زیاد می شود و شهرهای کوچک و بزرگ تخلیه می شوند، اگر نگاهی به روند رشد جمعیت داشته باشیم که شاهد و ناظراین هست که چیزی حدود پنج برابر شده است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری قم بیان داشت: قم محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور است و آزاد راه های مهمی به این استان منتهی می شوند، بنابراین قم مرکز ثقل کشور است و برندهای آن نیز از نظر اعتقادی، ترانزیتی، سیاسی و تاثیرگذاری محصولات فرهنگی و دینی، برند ملی و بین المللی است.
جمالی گفت: قم پایگاه انقلاب اسلامی است و از نظر مسائل سیاسی و اجتماعی مردم همیشه منتظر هستند که بزرگان از قم چه می گویند، بنابراین معضلات اجتماعی هر چند هم کم باشد در استان قم نمود دارد.

*وفاق بالای قمی ها
وی ادامه داد: امروز سیاست و برنامه اصلی کنترل و کاهش معضلات است و هر کجا نیازبه درمان باشد اقداماتی صورت گیرد، روند مهاجرت به قم نیز رو به کاهش بوده و کنترل شده است، مسئولان دستگاه اجرایی وفاق بسیار خوبی با هم دارند و ارتباطات در استان بدون اصطکاک است.
جمالی بیان داشت: استانداری، دادگستری، سپاه پاسداران و اداره کل اطلاعات، و مجموعه هایی مانند صدا و سیما پایه های ثابت شورای تامین هستند و در کنار آن با کمک برخی مراکز دنبال رفع مشکلات هستیم.

*نقش ایرنا و توصیه به رسانه ها
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از ابتکار خبرگزاری جمهوری اسلامی وبا تاکید بر ضرورت رعایت اخلاق رسانه ای از سوی خبرنگاران گفت: ایرنا را به عنوان یکی از سرمایه ها اصلی نظام می دانم چرا که این رسانه به همه گرایش ها و جریان هایی که به اصل نظام پایبند هستند، اجازه ظهور و بروز می دهد.
وی افزود: ما رسانه ها را امانتدار می دانیم، آنها در کار حرفه ای خود باید اخلاق خبرنگاری را رعایت نمایند و خداوند را شاهد و ناظر بر اعمال، رفتار و نیات خود ببینند.
جمالی ادامه داد: رسانه ها باید در یک فضای آرام و بدون تنش موضوعات را مورد بررسی قرار داده و اگر در زمینه ای نیز انتقادی وجود دارد، به صورت منصفانه نقد کنند و مدیران نیز اگر اشکال و خطایی در کار خود می بینند باید نقدها را برای خود افت شخصیت ندانند بلکه آن را تکمیل کننده شخصیت خود بدانند.
از دوم تا هشتم شهریورماه هفته دولت نامگذاری شده است.