[ad_1] به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، نشست بررسی آینده نگرانه تبلیغ دین در ایران اسلامی با حضور دستگاه ها و کنش گران فعال در عرصه تبلیغ دینی و حوزوی به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) عصر شنبه در سالن نشست های اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد. حجت الاسلام سعید روستا آزاد معاون فرهنگی […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، نشست بررسی آینده نگرانه تبلیغ دین در ایران اسلامی با حضور دستگاه ها و کنش گران فعال در عرصه تبلیغ دینی و حوزوی به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) عصر شنبه در سالن نشست های اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.

حجت الاسلام سعید روستا آزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در این نشست تبلیغ را یکی از وظایف ذاتی حوزه های علمیه دانست و عنوان کرد: فلسفه تأسیس حوزه های علمیه، تبلیغ و فعالیت های اجتماعی مبلغان و حوزویان است ولی وقتی به تنظیمات و ضوابط حوزه نگاه می‌ شود شاید بشود گفت مأموریت او در آموزش و پژوهش بیشتر بوده و کمترین بها به تبلیغ داده می‌ شود.

وی خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال در همه ارتقاهای حوزوی ملاک ارتقای طلاب، اولا آموزش و بعد از آن پژوهش است ولی تبلیغ هیچ نقشی ندارد در حالی که اگر فرد بخواهد مبلغ باشد و آن ارتقاها را نداشته باشد از جهت حوزه چندان اعتباری ندارد هرچند در طرح اخیر آیت الله اعرافی در بخش هایی موضوع تبلیغ جزء شرایط تلقی شده است ولی تا ابلاغ شود زمان زیادی می‌ برد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه با بیان این که هرسال به بهترین های آموزش و پژوهشی در حوزه جوایزی داده می‌ شود، عنوان کرد: هیچ وقت به صورت کلان از مبلغان برتر تجلیل نمی شود و به همین دلیل چون همه تشویق ها و ترغیب ها به آموزش و پژوهش یعنی مقدمه تبلیغ معطوف شده به ذی المقدمه یعنی تبلیغ چیزی نمی رسد.

وی ابراز داشت: با توجه به این مسائل علی القاعده استعدادهای متوسط به بالای حوزه، جذب مسائل آموزشی و پژوهشی می‌ شود و عملا موضوع تبلیغ به دست کسانی می‌ افتد که توان ادامه تحصیل را ندارند هرچند استعدادهای خوبی هم در آن ها هست ولی نوع تلقی کلان حوزه و سیستم های تصمیم ساز حوزوی به سمت تبلیغ نیست.

حجت الاسلام روستا آزاد منابع انسانی را مهمترین بخش هر نهادی عنوان کرد و یادآور شد: اگر مجموعه ها بخواهند عرصه تبلیغ در حوزه بهتر شود باید در عرصه منابع انسانی که اصیل ترین سرمایه هر مجموعه ای است تأملی کنیم و این حوزه را بهینه کنیم، بارها شنیده ایم که بزرگان حوزه می گویند استعدادهای خوب به سمت آموزش و پژوهش بیایند و متوسط ها و متوسط به پایین به سمت تبلیغ بروند هرچند برخی این را به زبان نمی آورند.

وی در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به این که باید تشویق ها و ترغیب ها به موضوع فعالیت های فرهنگی و تبلیغی و اجتماعی طلاب نیز معطوف شود، گفت: در غیر این صورت استعدادهای برتر به سمت تبلیغ نمی آیند چون در این عرصه هیچ جذابیتی دیده نمی شود.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: تقریبا می‌ توان گفت استعدادهای برتر حوزه بعد از انقلاب اسلامی در مؤسسه هایی از جمله خود دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی حوزه جذب شده اند و علی رغم همه مجموعه هایی که در حوزه آموزش و پژوهش تأسیس شده تقریبا چیزی از این مراکز به دست عموم مردم نرسیده است و مردم دین خود را از همین طلبه های متوسط رو به پایین گرفته اند، بنابراین لازم است عنایت بیشتری به این بخش بشود تا نخبگان و استعدادهای برتر نیز به این سمت بیایند و به آن رغبت داشته باشند./۱۳۳۰/پ۲۰۲/ب۱

[ad_2]