[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، ظهر یکشنبه محمدرضا قدیر در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد؛ ضمن ارائه آخرین آمار بستری و فوتی در ۵ ماه از شروع کرونا تاکنون نسبت به قرار گرفتن قم در وضعیت قرمز هشدار داد و گفت: آمار بیماران کرونایی در استان قم […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، ظهر یکشنبه محمدرضا قدیر در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد؛ ضمن ارائه آخرین آمار بستری و فوتی در ۵ ماه از شروع کرونا تاکنون نسبت به قرار گرفتن قم در وضعیت قرمز هشدار داد و گفت: آمار بیماران کرونایی در استان قم در مقایسه با خرداد ماه ۳ برابر رشد داشته است قدرت سرایت این ویروس هم افزایش یافته است به طوری که در اردیبهشت و خرداد ۱۵ درصد تست‌های صورت گرفته در قم مثبت بود اما اکنون ۴۰ تا ۵۰ درصد تست‌ها مثبت می‌شود.

محمدرضا قدیر بیان کرد: اگر دو هفته پشت سر هم ۴۰ بیمار بستری در قم داشته باشیم وضعیت قم قرمز خواهد شد با توجه به اینکه تمام استان‌های مجاور قم قرمز هستند طبیعتاً قم نمی‌تواند وضعیت سفید یا زرد داشته باشد و این یک زنگ خطری است.

به گفته این مسئول، مناطق زرد و قرمز توسط وزارت بهداشت تعیین می‌شود ومعیار تعیین مناطق با میزان بیماران سرپایی که تست مثبت دارند و میزان بیماران بستری بستگی دارد که اگر در ۲ هفته متوالی از هر ۱۰۰ هزار تَن بیش از سه تَن بستری شود، وضعیت آن استان قرمز می‌شود.

وی درباره آمار فوتی‌های کرونایی در استان قم گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۳۸۷ نفر در قم براثر بیماری کرونا جان خود را ازدست داده‌اند اما با توجه به کنترل نسبی صورت گرفته، در هفته‌های اخیر مرگ‌ومیر افزایش نیافته، به‌طوری‌که روز گذشته تعداد فوتی‌ها صفر بود و خوشبختانه وضعیت قم هنوز قرمز نشده است.

قم نخستین استان بعد از پایتخت مجهز به تست کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: قم نخستین استان بعد از تهران مجهز به امکان تست کرونا شد و تست پی سی آر بهترین تست تشخیص ویروس کروناست و در افرادی ضروری است که بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت، علایم اولیه را دارا باشند.

قدیر درباره آمار افرادی که تست داده و تست آن‌ها مثبت بوده عنوان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، ۱۳ هزار و ۶۶۵ تست تشخیص کرونا در قم انجام‌شده که از این تعداد سه هزار و ۳۴۰ تست مثبت بوده است سن مبتلایان به کرونا بین ۵۰ تا ۶۰ سال است.

به گفته وی، هم‌اکنون در بیمارستان کامکار بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ و در فرقانی ۴۰ تا ۵۰ بیمار بستری هستند و تعداد مراکز منتخب بیماران سرپایی مشکوک به کرونا، ۹ مرکز بهداشتی است که تاکنون ۳۴ هزار و ۹۲۲ نفر پذیرش کرده‌اند.

قدیر بیان کرد: روند ابتلا به ویروس در استان متناسب با سطح کشور در حال افزایش است، ولی سرعت آن در قم کمتر از استان‌های دیگر کمتر است؛ ولی اگر این سیر ادامه پیدا کند ممکن است وارد منطقه قرمز شویم.

یک میلیون و ۱۰۰ هزار تَن غربالگری شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت غربالگری در استان قم عنوان کرد: در فاز نخست غربالگری بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تَن غربالگری شدند و بیش از ۶۰۰ هزار تَن از شهروندان و ۴۰ هزار صنف در سامانه سلامت ثبت‌نام کردند.

قدیر اظهارداشت: ما به کووید ۱۹ به چشم فرصت نگاه کردیم و بر همین اساس امکانات بیمارستانی ازجمله سی‌تی‌اسکن بیمارستان کامکار، دستگاه دیالیز، رادیوتراپی و تصفیه هوا در این ندت برای قم جذب شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: بیش از ۶۰ درصد مردم قم از ماسک استفاده می‌کنند که اداره‌ها و صنوف بیشترین مکان‌هایی است که از ماسک استفاده می‌شود، سیاست باید به سمت اقناع کردن مردم باشد تا مردم آموزش پذیر باشند؛ نه باید هراس ایجاد کنیم و نه باید عادی‌سازی صورت گیرد.

قدیر عنوان کرد: با توجه به این‌که کرونا جزو زندگی ما شده که باید شیوه زندگی را عوض کنیم استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن دست سه دستورالعمل ضروری است که باید مردم به آن توجه کنند.

وی افزود: افراد پرخطر ازجمله افراد چاق، افراد مسن بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری زمینه‌ای ازجمله قلبی عروقی، کلیوی و دیابت تا جایی که امکان دارد از منزل خارج نشوند و خریدها را اعضای خانواده انجام دهند.

به گفته این مسئول، تفکیک آنفلوانزا از کرونا سخت است و در عمل شدنی نیست؛ تنها تستی که این ۲ بیماری را از هم جدا می‌کند تست پی سی آر است و به همین دلیل فصل پاییز از دغدغه‌های کادر بهداشت و درمان است.

گفتنی است، طبق گفته رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم بیشترین گزارش‌های تصویری هدفمند با موضوع کرونا توسط رسانه‌های استان قم منتشرشده است.

[ad_2]