به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، ریاست دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه عصر دیروز، ۱۵ دی ماه، در نشست شنبه‌های انقلاب با مبحث حوزه و روحانیت به خدمات سیاسی حوزه به کشور پرداخت و اظهار کرد: تهیه مقدمات برای برتری انقلاب از مهم‌ترین این خدمات بوده هست که […]

تربیت 300 استاد تفسیر، نشر 20 مجله و ایجاد 18 انجمن علمی؛ قسمتی از دستاوردهای حوزه/ تعریف خدمات سیاسیبه گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، ریاست دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه عصر دیروز، ۱۵ دی ماه، در نشست شنبه‌های انقلاب با مبحث حوزه و روحانیت به خدمات سیاسی حوزه به کشور پرداخت و اظهار کرد: تهیه مقدمات برای برتری انقلاب از مهم‌ترین این خدمات بوده هست که می‌توان از دوره شیخ فضل‌الله، نهضت تنباکو تا دوره مدرس و نواب صفوی و سال‌ها پیش از انقلاب نیز در قالب مجاهدت امام(ره) و یارانش به مطالعه آن پرداخت.

وی اضافه کرد: نهضت سال ۴۲ و قیام روحانیت در فیضیه نماد انقلاب اسلامی بود که منجر به شهادت تعداد بسیاری از طلاب گردید. در دوره تبعید امام(ره) نیز عالمان حوزه تلاش‌های گسترده‌ای کردند که منجر به شهادت و محبوس شدن آنها گردید و عده ای از مراجع امروز ما تبعیدی و محبوس گردیدند که من جمله می‌توان به آیات عظام مکارم، مشکینی، نوری، رفسنجانی، ربانی شیرازی، ربانی املشی و ده‌ها عالم دیگر اشاره نمود.

زمانی تأسیس نظام اسلامی را از دیگر کارهای روحانیت برشمرد و اضافه کرد: تنها کشوری که نظام اسلامی در آن پژوهشگر گردید کشور ماست که این الگو در عصر جدید با مدلی به اسم جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی عرضه شده هست که بعضی کشورهای اسلامی قدری از این مدل الگو گرفته‌اند.

ریاست دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه‌های علمیه گفته بود: امام(ره) برای محافظت اسلامیت نظام، در رأس نظام ولی فقیه را قرار دادند و در متن قانون بنیادی گنجاندند، علاوه بر این شورای نگهبان را به عنوان ضامن دیگر اسلامیت نظام ایجاد  کردند که این مدل در ۵۷ کشور اسلامی بی‌سابقه هست.

معاون پیشین بین‌الملل حوزه ایجاد مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص، مرکز  پژوهش‌های اسلامی مجلس و تأسیس چندین مرکز فقهی را از دیگر دستاوردها برشمرد و اضافه کرد: امام(ره) در بدو انقلاب از حضور روحانیت در سمت‌های اجرایی اجتناب داشتند و زیادتر بر ورود به مسائل قضائی و … امروز شاهدیم چهار هزار قاضی حوزوی در قوه قضائیه وجود دارند که البته این تعداد کم هست، در حالی که در کشورهای اسلامی دیگر اذن چنین حضوری را به روحانیت نمی‌‌دهند.

وی اضافه کرد: حضور روحانیت در نیروهای مسلح از خلأهای بزرگ بود، ولی امروز عالمان دینی در همه پادگان‌ها حاضر هستند و دین، احکام و فضائل اخلاقی را به سربازان و کارکنان تعلیم می‌دهند؛ علاوه بر این امروز هیچ وزارتخانه، نهاد و اداره کل در کشور نیست که نماز برپا نشود و روحانی نداشته باشیم.

این استاد حوزه گفته بود: امروز با تفاهم‌نامه مدیر حوزه با وزیر آموزش و پرورش قرار شده تا از حجم روحانیت در این نهاد استفاده گردد و به فرزندان دین، احکام و اخلاق دینی تعلیم داده گردد؛ پیشنهاد دادیم که اذن دهید مسیولیت تربیت دینی بعضی از مدرسه ها به حوزه علمیه واگذار گردد که آنها هم موافقت کرده‌اند و مدرسه ها امین در این راستا ایجاد گردید و امروز تعداد آن به دو هزار مدرسه دست یافته هست.

۱۸ انجمن علمی

زمانی اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای هم میان حوزه و وزارت علوم نوشته گردید تا روحانیت فاضل و درس‌خوانده وارد دانشگاه گردند و در آنجا تأثیرگذار باشند؛ علاوه بر این انجمن پزشکان طلبه، اقتصاددان و علوم سیاسی و در مجموع ۱۸ انجمن علمی متشکل هست.

ریاست دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: خدمت دیگر سیاسی حوزه، احیا و اجرای قوانین از یاد رفته اسلامی هست؛ هزار سال نماز عبادی سیاسی جمعه در ایران تعطیل بود و بعد انقلاب احیا گردید.

وی با بیان اینکه عربستان مدعی هست که زیادتر از ما در فضای قرآنی کار کرده هست، اضافه کرد: سال پیش ملاقاتی از یکی از مدرسه ها قرآن مدینه داشتم و وقتی گزارشی از فعالیت خود دادند انتشار یک مجله را به رخ ما کشیدند که بنده اظهار کردم ما بیشتر از ۲۰ مجله تخصصی قرآنی چاپ می‌کنیم، علاوه بر این ۱۴ دانشگاه قرآنی در سراسر کشور داریم.

وی اضافه کرد: در حوزه علمیه شهر قم امروز ۳۰۰ استاد تفسیر داریم؛ علاوه بر این شاید تفاسیر اهل سنت در دوره معاصر به دو یا سه عدد نرسد، ولی در ایران ده‌ها تفسیر من جمله المیزان و تسنیم نوشته شده هست.

زمانی با بیان اینکه مقابله با جریانات انحرافی و التقاطی از دیگر خدمات سیاسی روحانیت پس از انقلاب هست، اظهار کرد: حوزه به مقابله علمی با فرق انحرافی پرداختند به گونه‌ای که جامعه این گروه‌ها را پس زد و طرحشان به شکست منجر شد.

وی با اشاره به شهادت هزاران روحانی در عرصه‌های متفاوت مقابله اضافه کرد: ۱۲۶ روحانی شهید ترور در دهه اول انقلاب به نظام هدیه گردیدند و بعدها نیز شهدای امر به سرشناس و مدافع حرم و دفاع مقدس به آن اضافه گردیدند، به گونه‌ای که تعداد شهدای روحانی به نسبت جمعیت روحانیت، ده برابر سایر اقشار هستند؛ علاوه بر این در میان آنها، ۲۶ نماینده مجلس، ۱۴۳ فرمانده طلبه، ۱۲۴ آرپیجی‌زن، ۳۳ عالم شهید شیمیایی و هزاران جانباز و آزاده وجود دارند که یکی از نمونه‌های آن حجت‌الاسلام صادقی هست که ۸۰ عمل جراحی بر روی او انجام شده هست، علاوه بر این بیشتر از ۳۰ روحانی و طلبه شهید در جرگه مدافعان حرم قرار دارند.

انتهای پیام