سرویس سیاست مشرق – ««وبلاگ مشرق» خوانشی همه روزه در لابه لای خبر ها و مطالب رسانه های کشور هست. ما در مورد این خوانش البته آنالیز ها و پیشینه هایی را نیز در اختیار مخاطب های محترم می گذاریم. ۷:۳۰ ۷:۳۰ روزانه با بسته مخصوص خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید. ***  ۱ میلیون بیکار یا […]

سرویس سیاست مشرق ««وبلاگ مشرق» خوانشی همه روزه در لابه لای خبر ها و مطالب رسانه های کشور هست. ما در مورد این خوانش البته آنالیز ها و پیشینه هایی را نیز در اختیار مخاطب های محترم می گذاریم. ۷:۳۰ ۷:۳۰ روزانه با بسته مخصوص خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

۱ میلیون بیکار یا نظیر روزهای قبل؟! تناقضات دولت در مورد شروع تحریم های آمریکا در «۱۳ آبان»

اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهور روحانی جدیدا طی اظهاراتی گفته هست: مردم بدانند هیچ اتفاق تازه ای در ۱۳ آبان ماه رخ نخواهد داد و همه اتفاقات در سه تا چهار ماه پیش رخ داده هست.

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، او علاوه بر این تبیین می کند: آمریکا توان ندارد فروش نفت ایران را متوقف کند، زیرا ایران کشوری بزرگ با ۱۰ کشور همسایه هست که هر کدام دروازه ای بزرگ برای ایران محسوب می گردد آنان باید بدانند که تنها راه برخورد با ایران همکاری، اظهار کرد وگو و استدلال منطقی هست.[۱]

*اظهارات جهانگیری که محتوای آنان پیش از این توسط ریاست جمهور روحانی هم مورد اشاره قرار گرفته بود در حالی هست که یک چهره اقتصاددان نزدیک به دولت اخیراً طی اظهاراتی اظهار کرد:

«به گواه مطالعه ای که بمناسبت تحریم ها در وزارت کار انجام گردید، حدس شده که اگر آمریکا بتواند تمام تحریم های خود را اجرایی کند، دست کم یک میلیون و ۱۰۰ هزار شغل از بین می رود!»[۲]

حالا سوال اینجاست که سخن آقای جهانگیری درست هست یا سیاه نمایی خاص و شکیل وزارت کار؟!

البته مردم باید بدانند که اسحاق جهانگیری، پیش از این در دو مقطع نیز اظهار کرده هست که ایران در «شرایط ته درّه» [۳]

این در حالیست که ما در وبلاگ مشرق، پیش از آقای جهانگیری، معتقد بودیم شرایط اقتصادی کشور گرچه مشکلاتی دارد اما در بحران نیست و تحریم ها هم هرگز اثری حیاتی بر اقتصاد کشور ندارند اما بحث کلیدی بر سر این هست که به چه سبب دولت از یک سو بر بی اثری تحریم ها تأکید دارد و از طرف دیگر همان گونه که رویت می شود تنها در گزارش یک وزارتخانه دیده می شود که بیشتر از ۱ میلیون نفر بیکار خواهند گردید، در خبرگزاری دولت خوانده می شود که جامعه ایرانی لجن هست و یا دو مرتبه هم در رسانه دولت دیده می شود که مردم ناامید شده اند؟

گفتنیست، حسین کمالی، از فعالین اصلاح طلب نیز جدیدا طی اظهاراتی با بزرگنمایی تحریم های جدید آمریکا گفته هست: در ماه های آتی با “بیکاری های متاثر از تحریم ها” مواجه شده و در حقیقت با ظرفیت بیشتری از جویای کار رو به رو می گردیم![۴]

***

تقلید دیگر کار میمون نیست؛ اصلاح طلبان «مدافعان مرجعیت»!

[۳]نامه موخر آیت الله یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه به آیت الله شبیری زنجانی و انتقاد از دیدار وی با چند نفر از فعالین فتنه، علت ساز موجی از انتقادات در میان اصلاح طلبان شده هست.

چهره ها و محافل اصلاح طلب طی روزهای موخر با سرفصل «هتک حرمت مرجعیت و تعضیف حوزه ی علمیه» به میدان آمده و مشغول انتقادات شدید از آیت الله یزدی می باشند.

««الیاس حضرتی» از نمایندگان اصلاح طلب مجلس در همین ارتباط در یک توییت نوشته هست: «ما شیعیان مفتخریم که مراجع بزرگوارمان جز از خدای متعال از هیچ قدرتی اجازه نگرفته اندومقید به قیود هیچ نهاد سیاسی یا اقتصادی نبوده اند.بی جهت نبوده که به طور مستمر مظلومان به بیوت مراجع پناه برده اند.ما مکلفان اما اجازه نخواهیم دادکه به دستاویز های واهی به ساحت مراجع بی احترامی شود. فأین تذهبون»

فأین تذهبون»سایت جماران نیز در یادداشتی به قلم یک فرد غیر معروف نوشته هست: «آقای زنجانی کسی هست که با کوچکترین اشاره اش رهبر معظم انقلاب مانع از اجرای احکام سنگین قضایی می گردند. کسی هست که به حوزه ارزش می دهد. کسی هست که نمی شود حوزه شهر قم را بدون تاثیر علمی و فقهی او گمان کرد.»[۵]

* کسی هست که نمی شود حوزه شهر قم را بدون تاثیر علمی و فقهی او گمان کرد.

این در حالیست که جریان اصلاحات طی ۲۰ *نکته عجیب این ماجرا، ورود جریان سیاسی خاص به مساله دفاع از مرجعیت و دلسوزی آنان برای چیزی به نام تضعیف حوزه علمیه هست. معارضه ای که البته به عرصه باورهای دینی نیز دست یافته و امروزه در فضای سیاسی و فرهنگی ایران کمتر کسی هست که نداند جریان خاص با مقولاتی نظیر «پیاده روی اربعین»، حجاب، امر به معروف و نهی از منکر، عاشورا و غیره مشکلات دیالکتیک بسیاری دارد و به طور مثال شهادت را توجیهی در «کیش مرگ» می پندارد![۶]

سال گذشته زیادتر به معارضه با مرجعیت و حوزه علمیه معروف هست.

یکم: «هاشم آقاجری» از فعالین اصلاح طلب در سال ۸۱ طی یک سخنرانی حول نقد امامت، روحانیت و مرجعیت در حوزه ها، به نام دکتر شریعتی از این بیان کرد که مگر مردم میمون می باشند که تقلید کنند؟! معارضه ای که البته به عرصه باورهای دینی نیز دست یافته و امروزه در فضای سیاسی و فرهنگی ایران کمتر کسی هست که نداند جریان خاص با مقولاتی نظیر «پیاده روی اربعین»، حجاب، امر به معروف و نهی از منکر، عاشورا و غیره مشکلات دیالکتیک بسیاری دارد و مع الوصف اما برای درک حقیقی بودن یا نبودن رفتارهای موخر اصلاح طلبان در انتقاد افسارگسیخته از آیت الله یزدی و تصنّعی بودن نمایش دفاع از آیت الله شبیری زنجانی؛ خوانش بعضی رفتارها و گفته های آنان در مساله مرجعیت طی سالیان گذشته ضروری به نظر می آید.

آقاجری در گفت وگو های خود اظهاراتی را نیز مطرح نمود که فحش به ساحت مقدس امامن اطهار(س) بررسی می گردید.

محمدعلی ابطحی در آن برهه اینطور مدعی گردید که این ماجرا از ابتدا سیاسی بوده و «در این ماجرا یک آدم روشنفکر و فرهنگی را تنها به سبب اعتقاداتش مورد برخورد قرار دادند.»

این سخنان که موجی از انتقادات را در جامعه برانگیخت اما با عکس العمل سرد اصلاح طلبان و البته اخم آنان به برخورد قضایی با هاشم آقاجری همراه گردید.[۷]

دوم: محمدرضا خاتمی، دبیر کل وقت حزب منحلّه همکاری نیز در گفت وگو هایی دستگیری آقاجری را نمونه ی روشنی از برخورد با عقیده و بیان عنوان نموده و بیان کرد: روند برخورد صورت گرفته با پرونده ی آقاجری تسویه حساب سیاسی از سوی یک گروه خاص هست.

[۷]حضور «محمدعلی نجفی» شهردار پیشین اصلاح طلبان در مجلس رقص دخترهای نوجوان، یکی از رخدادهایی بود که انتقادات وسیع ای را از سوی بعضی مراجع تقلید برانگیخت… نوری همدانی، از مراجع عظام تقلید در این زمینه بیان کرد:

«در این مراسم تعدادی دختر را آورده و رقصانده اند؛ این ها درد جامعه ما هست که در چنین کشوری با این همه پیشینه انقلابی و اسلامی چنین مجلسی علی رغم این همه دشمن، برگزار شود؛ به عقیده من شما خانواده شهدا و بانوان جامعه باید به میدان بیایید و اعتراض کنید که ما شهید داده ایم و امنیت به وسیله خون این شهیدان به وجود آمده هست و اولین اعتراض به اینچنین حرکات باید از طرف شما خانواده شهدا صورت پذیرد.»[۸]

آیت ا.

اصلاح طلبان در این قضیه به شکلی مشی کردند که انگار نه انگار انتقاد از نجفی به سطح مراجع تقلید دست یافته هست!

سوم: سال گذشته بود که عباس عبدی طی سخنان عجیبی مدعی گردید «علمای شهر قم روزانه در پی بودجه زیادتر هستند»![۹]

نوری همدانی، از مراجع عظام تقلید در این زمینه بیان کرد:.

چهارم: در برابر اما رفتاری که جامعه در این قضیه از اصلاح طلبان به یاد دارد، دفاعی همه جانبه و با تمام وجود از نجفی و بی ارزش جلوه دادن کار او بود.

به طور مثال آیت الله علوی گرگانی زمانی در همین ارتباط بیان کرد:

«اخیرا باخبر گردیدیم که مسئولین کشور یواش یواش زمزمه می کنند که در صورت امکان زمینه حضور زنان در مسابقه های کشتی و مسائلی که ذی ربط به ورزشگاه ها هست فراهم شود...باید قطعا جلوی این کار گرفته شود.»[۱۰]

این سخنان نیز نه عکس العمل اصلاح طلبان را برانگیخت نه عکس العمل سایت جماران را.

پنجم: نجفقلی حبیبی از فعالین اصلاح طلب، در سال گذشته طی اظهاراتی حول مراجع تقلید بیان کرد:

«همه می دانند که نظر عموم مراجع تقلید، حرمت حضور بانوان در ورزشگاه های غیر نرمال هست. اگر جابه جایی حقیقت ها و اتفاقات درست صورت گیرد، داوری هایی مشکل ساز رخ نخواهد داد.»[۱۱]

او البته هرگز توضیح نداد که کدام داوری یا اظهار نظر مراجع تقلید یک داوری مشکل ساز بوده هست!

باید قطعا جلوی این کار گرفته شود.

و ششم: اما از طرف دیگر دو مرتبه هم همه می دانند که این مساله یکی از خواسته های کلیدی اصلاح طلبان هست و آنان در این باره وقعی به نظرات فقهی مراجع عظام تقلید نگذاشته اند.

او بیان کرد: ««بسیار به وقوع می پیوندد که در مورد مسائل و رخدادها اطلاعات نادرست به بزرگان و من جمله علما و مراجع داده می شود و جابه جایی نادرست اتفاقات و اتفاقات امکان دارد به اظهار دیدگاهی منتهی شود که دولت و جامعه را دچار مشکل کند. اگر جابه جایی حقیقت ها و اتفاقات درست صورت گیرد، داوری هایی مشکل ساز رخ نخواهد داد. »

اصلاح طلبان در این قضیه هم دلخور نشدند و انگار نه انگار که فردی از آنان چنین صحبتی را بر زبان آورده هست.

جلال جلالی زاده از فعالین اصلاح طلب جدیدا طی یادداشتی در روزنامه اعتماد از این درج کرد که علمای شهر قم اهل مال و مرید می باشند.

«کاش یک بار یکی از علمای ساکن شهر قم جز زنده یاد آیت الله منتظری! از روی تقیه هم بوده از حقوق اهل سنت دفاع می کرد تا مردم بدانند دین دفاع از اصول انسانی هست نه گردآوری مال و مرید.

***

نماینده مجلس:

نباید در این شرایط از وزرا توقع کارکرد درخشان دارا باشیم!

طیبه سیاوشی از نمایندگان اصلاح طلب و عضو فراکسیون امید، طی اظهاراتی حول رأی اعتماد مجلس به ۴ وزیر ایده ای دولت، به ایلنا گفته هست: مجلسی که در حال حاضر وجود دارد حمایت کننده دولت هست؛ در زمینه سیاست های دولت قرار دارد.

او علاوه بر این تأکید ی نماید:

« و همین گونه علمای عربستان از حقوق اهل تشیع.»

* »این گفت وگو مشکوک و مملو از فحش نیز نتوانست عکس العمل اصلاح طلبان در دفاع از مراجع را برانگیزد…

جالب آنکه یادداشت جلالی زاده در روزنامه ای منتشز شد که ریاست آنرا «الیاس حضرتی» عهده دار است.

فردی که در توییت ذکر شده خود مدعی گردیده اجازه نخواهد داد به ساحت مراجع فحش شود.

«نباید در این شرایط از وزرا توقع کارکرد درخشان دارا باشیم.

»*جمله خانم سیاوشی مبنی بر اینکه «نباید در این شرایط از وزرا توقع کارکرد درخشان داشته باشیم» در حالی بیان می شود که قرار بود اصلاح طلبان ضمانت دولت باشند، قرار بود اگر اصلاح طلبان به مجلس رفتند مشکلات اقتصادی حل شود، قرار بود تحریم ها بالمرّه کنسل شود و قرار بود قیمت دلار دیگر متلاطم نشود.

این در حالیست که ستاد اصلاحات با علم به شرایط پیش گفته در حال سر و شکل دادن به پروژه «عبور از روحانی» اما همان اصلاح طلبان و همان دولت، حالا فضا را به سمتی کشیده اند که باید شنوای چنین جملاتی از طرف یک نماینده چپ و البته حمایت کننده دولت باشیم.

به طور مثال سخنگوی حزب اعتماد ملی اخیراً طی یادداشتی گفته هست: «جامعه با آگاهی بالا تشخیص خواهد داد که قطعا پاسخگوی شرایط فعلی نه اصلاح طلبان که آقای ریاست دولت می باشد.»[۱۲]

بعضی اعتقاد دارند کارنامه ضعیف دولت اصلاح طلبان و اعتدالیون، محیط زیست این جریان خاص سیاسی را به محاق بیشتری خواهد کشاند.

***

۱_ https://www.yjc.ir/00SANy

۲_ mshrgh.ir/905877

۳_ mshrgh.ir/818894

۴_ mshrgh.ir/905877

۵_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1044147

۶_ https://www.farsnews.com/news/13940711001741

۷_ https://www.isna.ir/news/8305-00236/

۸_ mshrgh.ir/838239

۹_ mshrgh.ir/825754

۱۰_ http://aftabnews.ir/fa/news/476355

۱۱_ mshrgh.ir/746688

۱۲_ mshrgh.ir/906231