اتباع بیگانه دارای مجوز اشتغال و اقامت در ایران بیمه می‌شوند و در حال حاضر بیمه اتباع بیگانه بدون هیچ مشکلی در تامین اجتماعی استان اجرایی می‌شود.

به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی تامین اجتماعی قم،«علی اصغر دادخواه » در گفت و گویی با اعلام این خبر افزود:اتباع بیگانه دارای مجوز اشتغال و اقامت در ایران بیمه می‌شوند و در حال حاضر بیمه اتباع بیگانه بدون هیچ مشکلی در تامین اجتماعی استان اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اتباع بیگانه در صورت اشتغال به شغلی در استان قم می‌توانند از بیمه اجتماعی برخوردار شوند،تصریح کرد:در این صورت بیمه این افراد همانند ایرانیان شاغل داخل کشور و تابع قوانین عام تامین اجتماعی خواهد بود.

دادخواه در مورد مقاوله نامه سازمان بین المللی کار میان ۱۱۶ کشور که در خصوص حوادث ناشی از کار است،گفت:براساس این آیین نامه کشورهایی که به این مقاوله نامه ملحق شده و عضو آن هستند کارگران بیگانه در آن کشور در مقابل حوادث بیمه هستند و نرخ حق بیمه آنان طبق آیین نامه مصوب هیئت وزیران است.

به گفته وی، همچنین موافقت نامه‌هایی میان کشورهای مختلفی منعقد شده است بطوریکه بر اساس آن اتباع بیگانه کارگری در هر کشوری از حمایت‌ها و بیمه تامین اجتماعی طبق موافقت‌نامه مذکور و قوانین کشور خودشان برخوردار خواهند شد.

وی اظهار کرد:کارفرمایان می‌توانند برای بیمه کارگران غیر ایرانی با در دست داشتن مدارکی مانند روادید،گذرنامه و مجوز اشتغال نیروهای خود به شعب تامین اجتماعی قم مراجعه و با تکمیل فرم و پرسشنامه و همچنین پرداخت حق بیمه نسبت به بیمه تامین اجتماعی آنان اقدام کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی قم از کارفرمایانی که اتباع بیگانه مشمول قانون تأمین‌اجتماعی را به کار می‌گمارند خواست با ارائه مدارک معتبر مانند روادید ورود با حق کار مشخص به همراه پروانه کار یا مجوز اشتغال معتبر صادره توسط اداره اتباع بیگانه حوزه محل اشتغال،گذرنامه، فرم تکمیل شده پرسشنامه نام نویسی و لیست پرداخت حق‌بیمه نسبت به ارسال و پرداخت حق‌بیمه آنان مطابق مقررات قانون تأمین‌اجتماعی اقدام کنند.

 

وی ادامه داد:تمامی اتباع خارجی که دارای پروانه کار یا کارت کار معتبر بوده و در کارگاههای مشمول قانون تأمین اجتماعی شاغل هستند، مشمول بیمۀ اجباری بوده وکارفرمای وی مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان بوده و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، ٧ درصد سهم کارگر را کسر نموده و به همراه ٢٠ درصد سهم خود، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان پرداخت کند.

دادخواه اظهار کرد:اتباع خارجی که دارای پروانه کار یا کارت کار معتبر بوده و در کارگاههای مشمول قانون تامین اجتماعی شاغل باشند مشمول بیمه اجباری هستند.

وی گفت:اگر کارفرمایان از امضاء و تایید پرسشنامه نامنویسی مشمولان خودداری کنند،اتباع مزبور می توانند با مراجعه به واحد بازرسی شعبه تامین اجتماعی مربوط درخواست بازرسی نمایند.

مدیرکل تامین اجتماعی قم تصریح کرد:اتباع خارجی که به صورت خویش فرما در یکی از مشاغل مشمول قانون تامین اجتماعی فعالیت داشته و دارای کارت کار یا پروانه کار معتبر باشند در صورت تمایل می توانندبا احراز سایر شرایط مقرر در قانون از طریق انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حِرَف و مشاغل ازاد نسبت به بیمه پردازی خود اقدام کنند.