[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، حسن غریب صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اولویت برنامه‌های سال جدید دستگاه قضائی شامل توسعه دادرسی الکترونیک و ایجاد سیستم هوشمند قضائی است، گفت: دادرسی الکترونیک و غیر حضوری، سلامت مراجعان و همکاران را در پی دارد. دادستان عمومی و انقلاب قم با اشاره به اینکه […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، حسن غریب صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اولویت برنامه‌های سال جدید دستگاه قضائی شامل توسعه دادرسی الکترونیک و ایجاد سیستم هوشمند قضائی است، گفت: دادرسی الکترونیک و غیر حضوری، سلامت مراجعان و همکاران را در پی دارد.

دادستان عمومی و انقلاب قم با اشاره به اینکه دادرسی غیر حضوری نقش مهمی در کاهش زمان رسیدگی به پرونده دارد، افزود: کاهش هزینه‌های سیستم قضائی و افزایش سرعت انجام کارها، افزایش کیفیت رسیدگی و امنیت قضائی و اداری نیز دیگر فواید دادرسی الکترونیکی و غیر حضوری است.

وی از اقدامات انجام شده در راستای راه اندازی دادرسی الکترونیک عنوان داشت: این نوع دادرسی، ارتباط زندانی با قاضی پرونده به صورت الکترونیکی برقرار می‌شود و امکان حضور در دادگاه برای زندانی از طریق ویدئو کنفرانس مهیا شده است همچنین در دیدار غیرحضوری و چهره به چهره قضات با زندانیان و حل مسائل و مشکلات آنان و اعطای مرخصی به زندانیان قابلیت اجرا دارد.

غریب با اشاره به اینکه با تجهیز کامل محلی در زندان و بازداشتگاه قم و سایر استان‌ها، زندانیان به صورت ویدئویی و زنده با مراجع رسیدگی کننده پرونده قضائی خود ارتباط برقرار می‌کنند و فرایند دادرسی انجام می‌گیرد، خاطر نشان کرد: در نیمه دوم شهریور ماه، تنها در دادسرای عمومی و انقلاب قم با دستور مقام قضائی، ۳۰ دادرسی مجازی از دادسرا با زندان لنگرود قم، زندان ساحلی، بازداشتگاه، زندان ساوه، اردوگاه و دیگر زندان‌ها با مرجع قضائی صورت گرفته است.

وی با اشاره به امنیت بالای روش غیرحضوری با استفاده از فیبر نوری اظهار داشت: جلوگیری از هزینه‌های اضافی و پیشگیری‌های لازم درباره خطرات اعزام زندانی به دادگاه، پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و دیگر بیماری‌ها، تسریع در عملکرد و کاهش اطاله دادرسی از دیگر اهداف این امر است.

غریب در پایان ابراز امیدواری کرد تا امکان برقراری ارتباط با کل کشور در هر شعبه به صورت مستقل ایجاد شود.

[ad_2]