عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: انقلاب اسلامی ریشه در آموزه‌های امام صادق (ع) دارد و از مکتب ایشان می‌توان تمدن نوین انسانی را بر پایه اسلام و با گستره جهانی طراحی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه آیت الله عباس کعبی در مراسم شام شهادت امام صادق(ع) در مسجد انقلاب مهدی (عج) منبع آب، اظهار کرد: افتخار داریم که تشیع با نام و آموزه‌های امام صادق(ع) گره خورده است؛ نقش ویژه امام احیاگری بود و تجدید حیاط دوباره اسلام توسط ایشان صورت گرفت.

وی با بیان اینکه شیعه به معنی همراه و یار و یاور بودن است، افزود: این واژه را بار اول حضرت رسول اکرم (ص) به کار برد و ایشان تشیع را بنیانگذاری کرد و به یاران امیرالمومنین (ع) اطلاق کرد.

آیت الله کعبی بیان کرد: در زمان رسول الله به ویژه در مدینه، جریان‌های گوناگونی شکل گرفته بود از جمله منافقان اعتقادی و اخلاقی و سیاسی و اجتماعی؛ یک جریان هم آسایش طلبان بودند که حاضر نبودند در راه اسلام هزینه بدهند؛ جریان دیگر جریان نفوذ بود که با دشمنان اسلام در ارتباط بودند.

وی با اشاره به پیروان حضرت امیرالمومنین  گفت: جریان دیگری وجود داشت که پیشتاز اسلام راستین و جریان فداکار اسلام بود؛ این جریان توسط پیامبر تبلیغ می‌شد و افرادی مومن، انقلابی، مخلص و پای کار اسلام بودند که نفر اول آن جریان امیرالمومنین بود؛ از جمله عمار و مقداد و سلمان و امثالهم صحابه واقعی و مخلص رسول خدا و شیعه علی بودند.

آیت الله کعبی با تأکید بر اینکه افتخار میکنیم مذهبمان جعفری است، عنوان کرد: بعضا گفته می‌شود امام صادق موسس مذهب شیعه است؛ اگر منظور، یک مذهب فکری مانند مذاهب چهار گانه اهل سنت باشد، این تعبیر اشتباه است؛ چون تشیع یک مذهب در کنار سایر مذاهب نیست بلکه امتداد اسلام رسول الله است.

جهان تشنه عدالت، عقلانیت و معنویت است

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: امام صادق (ع) نهضت علمی شکل داد و حتی در علوم مادی از جمله شیمی ایشان دانشمندانی تربیت کرد اما ایشان تنها نهضت علمی نداشت بلکه نهضت علمی را بستری برای نهضت اجتماعی و تشکیلات سری سیاسی قرار داد.

وی افزود: این تشکیلات در قالب نظام وکالت و ارجاع به علما به گونه‌ای بود که حکومت‌های طاغوتی را به وحشت می‌انداخت لذا او را مانند سایر ائمه تحمل نکرده و شهید کردند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مقوله ولایت فقیه، اظهار کرد: امام صادق (ع) به ما یاد دادند که به فقها مراجعه کنیم؛ جمهوری اسلامی دستاورد مکتب امام صادق (ع) است و از مکتب ایشان می‌توان  تمدن نوین انسانی را بر پایه اسلام با گستره جهانی را طراحی کنیم.

وی افزود: در نظریه اجتهادی امام راحل و رهبری، این الگوی تمدنی بر پایه مکتب جعفری طراحی شده و همین الگوی تمدنی، غرب را به وحشت انداخته است و به لطف الهی این قرن، قرن ولایت محمد و آل محمد است که آن را مدیون امام صادق (ع) هستیم.

آیت الله کعبی عنوان کرد: تشیع براساس فرهنگ انتظار تداوم پیدا کرد و به شکل امانت به دست ما رسید و ملت بزرگ ایران این افتخار را پیدا کرد پرچمدار اسلام راستین و تشیع اهل بیت در تاریخ معاصر باشد.

وی افزود: اسلام اهل بیت اسلامی است که امروز اگر با زبانی ساده و بر پایه فطرت انسانی ترویج شود، جهان را در می‌گیرد؛ امروز جهان تشنه عقلانیت، معنویت، عدالت، پیشرفت، عزت، کرامت انسان است که این‌ها در مکتب اهل بیت (ع) که آموزگار آن حضرت امام جعفر صادق است، یافت می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با بیان اینکه انقلاب اسلامی ریشه در آموز‌ه های امام صادق دارد، اظهار کرد: با این وجود گفتمان ما صرفا مذهبی محدود نیست ما انسان به ما هو‌انسان و فطرت انسانی را مخاطب قرار می‌دهیم؛ امروز هم به پا خواستن دانشجویان جهان به دلیل زنده بودن فطرت پاک انسانی آنهاست.

وی افزود: امروز نهضت بیداری انسانی با مقیاس جهانی بر اساس آموزه‌های اهل بیت در حال شکل گیری است که این دستاورد مکتب امام صادق است و ما باید عمق این پایگاه امام باقر و امام صادق را حفظ کنیم و قرارگاه مرکزی این پایگاه جمهوری اسلامی است.

آیت الله کعبی ادامه داد: لازمه پاسداری از این قرارگاه مولفه‌هایی همچون ارتقای سطح کارآمدی نظام، نهضت علمی، بهره‌مندی از اقتصاد قوی، عدالت و مبارزه با فساد، تحقق استقلال و خودکفایی، عزت مصلحت و عدالت در سیاست خارجی و سبک زندگی اسلامی بر اساس الگوی اهل بیت است.