به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از قم؛ آیت الله مکارم شیرازی به استفتائاتی حول «نذر» جواب اظهار کرد که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.ممکن بودن مورد نذرسوال : آیا نذر عمل غیر ممکن صحیح هست؟جواب : نذر درباره کارهایى صحیح هست که انجام آن ممکن باشد.مطلوب بودن مورد نذرسوال : آیا […]

جواب آیت‌الله العظمی مکارم به استفتائاتی درباره «نذر» به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از قم؛ آیت الله مکارم شیرازی به استفتائاتی حول «نذر» جواب اظهار کرد که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.
ممکن بودن مورد نذر
سوال : آیا نذر عمل غیر ممکن صحیح هست؟
جواب : نذر درباره کارهایى صحیح هست که انجام آن ممکن باشد.
مطلوب بودن مورد نذر
سوال : آیا نذر عمل حرام یا مکروه جایز هست؟
جواب : کارى را که آدم نذر مى‏کند باید شرعاً مطلوب باشد، در نتیجه نذر کار حرام، یا مکروه، یا ترک واجب و مستحب، صحیح نیست.
 نذر انجام واجبات
سوال : آیا نذر به انجام واجبات نیز تعلق می گیرد؟ یعنی اگر آن واجب را انجام ندهیم باید کفاره نذر هم بدهیم؟ به طور مثال نذر کنیم که تا آخر عمرمان نماز بخوانیم. در نیت نیز باید کلمه واجب را باید ذکر کنیم؟
در نیت نیز باید کلمه واجب را باید ذکر کنیم؟جواب : همین که بداند بر طبق وظیفه نماز نذر را بجا می آورد کفایت می کند و لازم نیست نیت را به زبان بیاورد . نذر به انجام واجبات نیز تعلق می گیرد و در صورت ترک واجب علاوه بر اینکه معصیت کرده باید کفاره نذر نیز پرداخت کند.
افتادن فاصله بین نذر ملحق شده
سوال : اگر ختم دعا یا صلوات نذر کنیم که تا چند روز بخوانیم و بین آنان یک یا دو روز فاصله افتاد آیا باید قضای آن را بجا آورد یا اینکه از اول آغاز کنیم؟

نذر اطعام و افزایش سالیانه
سوال : اگر نذر کند هر سال فلان مقدار اطعام کند. و سال به سال به علّت استقبال، مقدار اطعام را اضافه کند، باید به اضافه نیز پایبند باشد؟
و سال به سال به علّت استقبال، مقدار اطعام را اضافه کند، باید به اضافه نیز پایبند باشد؟جواب : اگر از ابتدا نذر کرده که هر سال قدری را اضافه کند، مقدار اضافه بخشی از نذر هست. و الاّ تنها همان مقدار اوّل بخشی از نذر محسوب می گردد.
نذر گهواره علی اصغر
سوال : حکم گهواره علی اصغر و نذر آن چیست؟
جواب : خوب تر هست بجای آن نشست ها پرشکوه ایجاد کنند و وجوه نذر را در آنجا هزینه نمایند.
نذر طبل برای دسته جات عزاداری
سوال : نذر طبل برای دسته جات عزاداری صحیح هست و عمل به آن با شرایط نذر واجب هست؟
جواب : عمل به این نذر لزومی ندارد.
نذر شمع برای اماکن خاص
سوال: در شرایط کنونی نذر شمع چه حکمی دارد؟
جواب : چون در گذشته روشنایى اماکن وامامزادگان با شمع بوده و حالا این مطلب از بین رفته، نذر شمع رجحانى ندارد.

انتهای پیام