[ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها: نهضت عاشورای سال ۱۳۵۷ در تاریخ سیاسی و مبارزات ملت ایران روزی مثال‌زدنی و کم‌نظیر است. چراکه نشانگر همبستگی کامل مردم ایران در راه رسیدن به آرمان‌های مذهبی و ملی آنان می‌باشد. روزی که رژیم را چند گام دیگر به لبه پرتگاه سقوط نزدیک‌تر کرد. مردم انقلابی قم با […]

[ad_1]

پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها: نهضت عاشورای سال ۱۳۵۷ در تاریخ سیاسی و مبارزات ملت ایران روزی مثال‌زدنی و کم‌نظیر است. چراکه نشانگر همبستگی کامل مردم ایران در راه رسیدن به آرمان‌های مذهبی و ملی آنان می‌باشد. روزی که رژیم را چند گام دیگر به لبه پرتگاه سقوط نزدیک‌تر کرد. مردم انقلابی قم با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف طومار رژیم پهلوی را برای همیشه پیچیدند. در این زمینه در کتاب «نهضت عاشورا» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است می‌خوانیم:

در شهر قم با نزدیک شدن به روزهای تاسوعا و عاشورا، علما و روحانیانِ حوزه علمیه‌ی قم اطلاعیه‌ای صادر کردند. در این اعلامیه چنین آمده بود: «اهالیِ غیور و فداکار و مبارز شهرستان قم، اکنون با تاییدات الهی در این ماهِ غلبه خون بر شمشیر، به پیروی از جامعه روحانیت، به رهبری نایب امام آیت‌الله العظمی خمینی، در راه ادامه مبارزه‌ی اسلامی و مقدس خود تا پیروزی نهایی بیش از پیش آماده شده‌اید، اعلام می‌داریم که روز یک‌شنبه و دوشنبه، تاسوعا و عاشورای سیدالشهدا امام حسین (ع)، برای عزاداری و تعظیم شعائر و بیان مجدد خواسته‌های اصیل اسلامی خود در این نهضت سراسری، راهپیمایی بزرگی خواهیم داشت.

به این ترتیب که از تمام محلات، دستجاتِ عزادار با نظم و با تشکل کامل در میدان آستانه حضرت معصومه (س) حاضر شوند، تا ساعت ۹ از آنجا همه با هم برای نشان دادن وحدت عملی در مسیر خیابان آستانه مسجد امام به طرف میدان امام خمینی (فرح)، به راهپیمایی ادامه دهیم و البته روحانیون پیشاپیش مردم در حرکت خواهند بود. نماز جماعت در میدان برگزار خواهد شد و حفظ نظم و آرامش و رعایت جهات لازم به عهده مردم است.

در روز تاسوعا، مردم عزادار قم حدود ساعت ۹ صبح در میدان امام خمینی (ره) (میدان فرح سابق) آن شهر جمع شدند و به سمت صحن حضرت معصومه (س) راهپیمایی کرده و شعارهای مذهبی و شعارهایی علیه رژیم و شاه سر می‌دادند. پس از آن از صحن حضرت معصومه (س) خارج شده و به سمت میدان ورودی شهر به راه افتادند. در طول مسیر آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی و جمعی از علمای حوزه علمیه قم نیز به تظاهرکنندگان پیوستند.

در این راهپیمایی زنان به طور فعال شرکت داشتند. عزاداران پس از تجمع در میدان امام خمینی (فرح سابق)، به سخنرانی شیخ محمدتقی بشارتی، گوش فرا دادند. او در سخنانش علیه رژیم شاه و در حمایت از امام خمینی صحبت می‌کرد و خواهانِ برقراری حکومت اسلامی و لغو حکومت نظامی شد. نماز ظهر و عصر عاشورا نیز در این میدان اقامه شد. بعدازظهر هم ضمن عزاداری، مردم در صحن مطهر حضرت معصومه (س) بعد از نماز مغرب و عشا شعارهای ضد رژیمی سر دادند.

در این شهر، دستجاتِ متعدد از نقاط مختلف به طرف میدانِ آستانه مقدسه حرم حضرت معصومه (س) حرکت کردند. در این میان روحانیان برای جلوگیری از هرگونه بهره‌برداری مأموران رژیم، مردم را به آرامش دعوت می‌کردند. هیأت‌ها و دسته‌های سینه‌زنی از ساعت ۱۰ صبح به طرف میدان مدخل ورودی شهر راهپیمایی کردند، در حالی که شعارهایی علیه رژیم سر می‌دادند. تظاهرکنندگان نمازِ جماعتی باشکوه برگزار کردند و پس از گوش دادن به سخنرانی شیخ محمدتقی بشارت از ساعت ۱۳ به سوی مرکز شهر و به سمت تکیه‌ها و مساجد حرکت کردند. در پایان، محمدتقی بشارت قطعنامه‌ای که شامل مفاد زیر است را قرائت کرد:

«انقلاب ما انقلاب اسلامی است / استقرار حکومت اسلامی / اخراج شاه از کشور و لغو رژیم شاهنشاهی / الغای هرگونه قرارداد فرهنگی، اقتصادی، نظامی که به زیان کشور است / پشتیبانی از اعتصابات عمومی مردم / جلوگیری از صدور نفت و گاز و سرنگونی حکومت دیکتاتوری / خواستارِ عدالت اجتماعی و تأمین حقوق کارگران و دهقانان و جلوگیری از تمرکز ثروت‌ها هستیم.»

[ad_2]