مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان مراقبت محیط زیست در صحبت با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ارتباط با خشکی دریاچه نمک استان شهر قم گفت: دریاچه شهر قم خود محور گردو غبار نیست، اما چون دارای کریستال‌های نمک هست، این کریستا‌ل‌ها در مقابل باد مقاوم می باشند. وی […]

خشکی آب های شیرین تالاب ها عمده ترین سبب  گرد و غبار اطراف تهران می باشند/ 18 میلیون هکتار محور گرد و غبار در کشور داریممسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان مراقبت محیط زیست در صحبت با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ارتباط با خشکی دریاچه نمک استان شهر قم گفت: دریاچه شهر قم خود محور گردو غبار نیست، اما چون دارای کریستال‌های نمک هست، این کریستا‌ل‌ها در مقابل باد مقاوم می باشند.

وی اضافه کرد: تالاب‌هایی در اطراف تهران و شهر قم وجود دارند که یا خشک شده‌اند و یا دارای آب بودند که پس از زهکشی تماما خشک گردیدند و سال کنونی نیز به سبب کم بودن بارش پوشش گیاهی آن‌ها از بین رفته هست.

معاون محیط زیست انسانی سازمان مراقبت محیط زیست با بیان اینکه برای رفت و آمد دام‌ها در دشت‌ها و مراتع هیچ قانونی وجود ندارد، گفت: افزایش نرخ گوشت باعث شده تا همه روزه تعداد زیادی دام‌ در این مراتع برای به چه سبب رفت و آمد کنند که این مبحث باعث نابود شدن پوشش گیاهی منطقه می‌شود.

تجریشی گفت: در ۳۱ استان کشور پهنه‌ها و مراتع اطراف تالاب‌های خشک شناسایی گردیدند که برنامه اجرایی دو ساله‌ را به هرکدام از این استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: سازمان مراقبت محیط زیست علاوه بر سازمان جنگل‌ها و مراتع، سایر ارگان‌ها را نیز درگیر اجرای طرح احیای تالاب‌ها کرده هست که مراجع مالی و شناسایی محور از طرف سازمان محیط زیست تأمین خواهد گردید.

تجریشی گفت: تالاب‌های آب شیرین خشک شده عمده‌ترین کانون‌های گرد و غبار در اطراف استان تهران می باشند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان مراقبت محیط زیست تصریح نمود: کاهش حداقلی میزان دخل و تصرف در تالاب‌ها و با ورود آب‌هایی که به تالاب‌ها می‌رسند، دو مرتبه تالاب‌های خشک شده احیا خواهند گردید.