[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت الله علیرضا اعرافی عصر یکشنبه در بازدید از مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: یکی از ممیزات حوزه علمیه، نسبت به دیگر مراکز، اندیشه عقلی آن است. وی کلام عقلی حوزه را برازنده و برجسته دانست و افزود: عقل ورزی و فلسفه ورزی متفکران ما […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت الله علیرضا اعرافی عصر یکشنبه در بازدید از مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: یکی از ممیزات حوزه علمیه، نسبت به دیگر مراکز، اندیشه عقلی آن است.

وی کلام عقلی حوزه را برازنده و برجسته دانست و افزود: عقل ورزی و فلسفه ورزی متفکران ما از شاهکارهای تاریخ تفکر عقلی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اندیشه فلسفی و تفکر عقلی را دارای نقش مهمی در دریافت مبانی دینی دانست و تصریح کرد: در صورت عدم توجه به اندیشه فلسفی ضعف بزرگ در دریافت مبانی دینی به وجود می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه بنیان تفکر اسلامی در عقل باید اتفاق بیفتد، افزود: عقل عمیق باید بتواند در استنباط مبانی و اجتهاد مؤثر باشد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم پرچم دار احیا و تعمیق فکر و اندیشه فلسفی در حوزه است، گفت: در صورتی که در دنیا امروز فکر فلسفی عمیقی نداشته باشیم، در دام‌های فلسفی مکاتب روز دنیا گرفتار خواهیم شد و موج فلسفه‌های غیر الهی ما در بر خواهد گرفت و حوزه و دانشگاه ما را متزلزل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروز قم به عنوان رکن و محور حوزه‌های علمیه پایه ریزی شده است، افزود: امروز قم در حوزه‌های دانشی ضمن داشتن فعالیت‌های بسیار، دارای خلأهایی نیز هست.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: حضور برخی از شخصیت‌ها در حوزه و مراکز تخصصی سرمایه عظیمی است بنابراین باید قدردان این سرمایه‌های علمی بود.

وی با اشاره به راه اندازی منظومه رشته‌ها، افزود: مراکز تخصصی در امر اجرای نقشه رشته‌ها و گرایش‌ها و مقاطع علوم عقلی و منطق حضور فعال‌تری داشته باشند و این خواسته مدیریت است.

آیت الله اعرافی، راه اندازی درختواره رشته را گام مهمی در پاسخگویی به نیازهای متعدد جامعه و جهان جدید و تمدن اسلامی دانست و تصریح کرد: تعیین سرفصل‌های آموزشی، تدوین درس نامه و متون، آمادگی برای راه اندازی سطح پنج در حوزه و تربیت استاد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

[ad_2]