به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار ایکنا؛ در حالی قطار چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ایستگاه مقدماتی خود در شهر شهر قم را ترک کرده و به سمت اراک – مقصد پایانی مسابقات – راه افتاده است که این دوره از مسابقات بستر رخدادهای و تحولات بسیار زیادی بوده […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار ایکنا؛ در حالی قطار چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ایستگاه مقدماتی خود در شهر شهر قم را ترک کرده و به سمت اراک – مقصد پایانی مسابقات – راه افتاده است که این دوره از مسابقات بستر رخدادهای و تحولات بسیار زیادی بوده است، تغییراتی که هر چند به نظر می‌رسد پسِ پرده آن چیزی جز بالا بردن مسابقات و عمومیت بخشیدن به این بخش از فعالیت‌های قرآنی در بین عموم مردم نیست، اما دو مرتبه هم زیادی نگاهی منتقدانه به این تحولات داشته‌اند.
نقدها به تحولات مسابقات، گرچه به تندی گذشته که پای ریاست جوان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف را به نشست ها نقد باز کند، نیست، اما اگر این انتقادهای کوچک شنیده نشود، می‌تواند به سرعت‌گیری برای رشد مسابقات قرآن که تنها داوران و قسمتی از کارشناسان مدافع برپایی آن به سبک حاضر می باشند، تبدیل گردد.
استودیویی شدن فاز مقدماتی، دو مرحله‌ای شدن مسابقات و حذف فاز مهمی مثل نیمه‌نهایی، فاصله یک‌ماهه بین برپایی دو فاز مقدماتی و پایانی، بدون تماشاگر برگزاری فاز مقدماتی، تحولات در بخش داوری و … قسمتی از تحولات چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است که اعتراض بعضی را نه به تمام تحولات که به بعضی از آنان در پی داشته است.
عمده اعتراض و نقد شرکت‌کنندگان در مسابقات و بعضی از کارشناسان به بدون تماشاگر برگزاری فاز مقدماتی این مسابقات، عدم پخش زنده تلویزیونی و حذف فاز نیمه پایانی بازمی‌گردد.
خبرگزاری ایکنا با وجود اینکه از ماه‌ها قبل در جریان کم و کیف تحولات صورت گرفته در مسابقات سراسری قرآن قرار داشت، اما برای اینکه ورودی درست به این مبحث داشته باشد پیش از اجرای کامل فاز مقدماتی، از هر گونه اظهارنظر درباره مسابقات اجتناب کرده و تنها به اطلاع‌رسانی تحولات مسابقات اکتفا کرده است.

سه شنبه /////// تحولات مسابقات سراسری قرآن، آری یا خیرحال و با انتهاء یافتن فاز مقدماتی و نزدیک شدن به پخش تلویزیونی این مسابقات که حدود یک ماه به طول خواهد انجامید، خوب ترین زمان برای زیر ذره‌بین بردن تحولات این دوره از مسابقات است. در همین راستا گفت‌وگوهایی با بعضی از متسابقان، داوران و کارشناسان مسابقات قرآن کشورمان انجام شده است.
امیر آقایی، داور رشته محافظت فاز مقدماتی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن است که البته خود افتخار محافظت کل قرآن را در کارنامه دارد. او بر این باور است که دریافت بازخوردهای مثبت و منفی مسابقات و تحولات صورت گرفته در آن احتیاج به زمان زیادی دارد. او در این خصوص به خبرنگار ایکنا اظهار کرد: آنچه که بارز است این است که تحولات هم موجب جذابیت مسابقات شده و هم قدری از لحاظ آموزشی سطح مسابقات را بالا برده است.
این من جمله محسنات مسابقات است که کمتر در گذشته شاهد آن بودیم.
این داور مسابقات سراسری قرآن علاوه بر این درباره همکاری نداشتن شرکت‌کنندگان با یکدیگر در این دوره از مسابقات گفته بود: این را نمی‌توان نقطه ناتوانی گفته بود.
وی در انتهاء اقرار کرد: ما باید برای جذاب کردن اقدامات قرآنی من جمله مسابقات قرآن، کوشش و تغییراتی را ایجاد کنیم، از تحولات هم نباید ترسید، ان‌شاالله که خداوند کمک کند و تحولات نتیجه بدهد و اشخاص بیشتری جذب فعالیت‌های قرآنی گردند.
با وجود اینکه امیر آقایی تحولات صورت گرفته در مسابقات را مثبت بررسی می‌کند، اما بعضی متسابقان بر این باور می باشند که در این شیوه برپایی شور و هیجانی که سال‌های قبل در مسابقات وجود داشته از بین رفته است. محمود نوروزی، حافظ کل قرآن که سال کنونی و در چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از طریق سهمیه مسابقات بین‌المللی طلاب به فاز کشوری راه یافته است، چنین اعتقادی دارد.
نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه احساس من این است که عمده هدف این شیوه عمومی‌تر کردن مسابقات و جذابیت بخشی برای بینندگان است، اظهار کرد: تحولات برای متسابق، چندان فرق ندارد و اگر یک شرکت‌کننده در اوج آمادگی باشد در هر شرایطی اجرای مطلوب خود را خواهد داشت. البته در مسابقات شرایط هر رشته نسبت به رشته دیگر فرق دارد.

وی البته به این مبحث که در این روش دیگر شور سال‌های قبل را شاهد نخواهیم بود هم اشاره و اظهار کرد: بعضی مسابقات قرآن در خارج از کشور من جمله کشوری مثل بنگلادش، مسابقات را در تالاری بسیار بزرگ همراه با تشریفات زیاد برگزار می‌کنند و مسابقات زیادتر شبیه یک جُنگ است.
محمدرضا ستوده‌نیا، من جمله داوران مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است که پیشینه حضور در تیم داوری زیادی از مسابقات را در کارنامه دارد، او عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان نیز است.سه شنبه /////// تحولات مسابقات سراسری قرآن، آری یا خیر
ستوده‌نیا، برترین مزیت تحولات صورت گرفته در مسابقات سراسری قرآن را ذی ربط به بحث داوری و اینکه متسابقان در جریان نظرات هیئت داوران درباره نمرات اکتساب شده‌ قرار می‌گیرند، عنوان نمود و اظهار کرد: زیادی از متسابقان، همیشه اقرار دارند با وجود اینکه تجربه سال‌ها حضور در مسابقات را دارند، اما هنوز با آراء بعضی داوران آشنا نشده‌اند، بنابر این عرضه نظرات داوران به متسابقان در کوران رقابت‌ها یک مجال طلایی برای شرکت‌کنندگان است که هرچه زیادتر و خوب تر با نظرات داوران آشنا گردند.
وی در ادامه گفته بود: در شیوه جدید برپایی مسابقات، دیگر مثل سال‌های قبل شاهد حضور داوران در اتاق‌های در بسته نیستیم. در بحث داوری همه چیز در شفافیت تمام انجام شد و این پیشرفت بزرگی برای مسابقات قرآن است که جای قدردانی دارد.
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن در جواب به سوالی درباره حذف فاز نیمه‌نهایی و اثرگذاری آن بر حضور متسابقان با تکیه بر شانس در فاز فینال، اظهار کرد: اگر بخواهیم مساله شانس را کنار بگذاریم، تنها یک راه برای آن وجود دارد و آن هم این است که همه متسابقان در قرنطینه باشند و یک قرعه واحد برای همه آنان مدنظر داشته گردد که البته این امکان‌پذیر نیست؛ چون که نمی‌توان برای ده‌ها نفر یک قطعه خاص در نظر گرفت، بنابر این مسابقات سراسری قرآن در هر شکل و شمایلی که برگزار گردد، قرعه‌ها متمایز می باشد و سهل و سخت بودن قرعه‌ها طبق شانس اشخاص اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر همه اینها، کسی که در مسابقه شرکت می‌کند، باید هر قسمتی از قرآن که به وی داده می‌شود، قدرت اجرای آن را به خوب ترین نحو داشته باشد تا به موفقیت برسد، در مسابقات قرآن دیگر کشورها چنین چیزی اصلاً مطرح نیست.
به لحاظ صوت و لحنی نیز قاری باید به اندازه‌ و سطح مسابقات حرفه‌ای باشد تا بتواند به مراحل بالاتر برود. تنها مبحث وقف و ابتدا باقی می‌ماند که امکان دارد برای متسابق مسئله‌ساز گردد؛ در کمال خوشبختی با نظراتی که داوران وقف و ابتدا در این دوره از مسابقات در رابطه با تقطیع داشتند، این مساله نیز قابل حل است.

مجتبی علیرضالو، شرکت‌کننده رشته محافظت کل قرآن کریم که پیشینه حضور در فینال چندین دوره مسابقات سراسری قرآن و نیز مسابقات بین‌المللی را دارد، اما بر این باور است که حذف فاز نیمه پایانی موجب شده است تا در بالای جدول کسانی که توانمندی کمتری دارند نیز حضور دارا باشند. استدلال این شرکت‌کننده این است که با یک فاز توانمندی متسابق به خوبی محک نمی‌خورد؛ چون که امکان دارد یک فرد کمتر مسلط با یک قرعه راحت رو به رو گردد و همین قرعه موجب گردد تا به فینال مسابقات برسد، اما اگر فاز نیمه‌نهایی وجود داشت، این قبیل اشخاص در آن فاز گیر افتاده و به فینال مسابقات نمی‌رسیدند.
علیرضالو در ادامه حضور سه داور و اجرای تعداد نفرات کمتر در یک روز را از نکات مثبت مسابقات در این دوره عنوان نمود و اظهار کرد: در دوره قبل در یک روز شاید در حدود ۵۰ نفر اجرا می‌کردند، همین مبحث کار را برای داوری بسیار سخت ‌می‌‌کرد. بحث دیگر، آرامش حافظان در این شکل از برپایی مسابقات است. برای حافظ قرآن این آرامش سالن بسیار خوب است.
علیرضالو فاصله بین دو فاز مقدماتی و پایانی را از دیگر نکات مثبت شیوه جدید برپایی مسابقات عنوان نمود و درباره نکات منفی این دوره از مسابقات نیز اظهار کرد: حذف فاز نیمه‌نهایی یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های برپایی به شیوه جدید است؛ چراکه حذف این فاز موجب می‌شود اشخاص کمتر توانمند نیز در بین فینالیست‌ها حضور دارا باشند.

سه شنبه /////// تحولات مسابقات سراسری قرآن، آری یا خیرمحمود لطفی‌نیا، قاری بین‌المللی و یکی دیگر از داوران مسابقات سراسری قرآن کریم است، او معتقد است که تحولات مسابقات سراسری قرآن کریم احتیاج به تدابیر بیشتری دارد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه هیچ کاری بدون نقص نیست، اضافه کرد: مسابقات سراسری قرآن ایران، چهل‌ سال است که در حال برپایی است و کسی نمی‌تواند منکر پیشرفت مسابقات باشد.
وی یکی از مشکلات این دوره از مسابقات را زنده نبودن تلاوت‌ها برای مخاطب عنوان نمود و اظهار کرد: غیر از اینکه بتوانیم مخاطب عام را جذب کنیم، زنده بودن این هدف نیز با اهمیت است. درست است که اگر این مسابقات ضبط و از رسانه پخش گردد نیز می‌تواند زیادتر به سمع مخاطب های برسد، اما زنده بودن تلاوت‌ها برای مخاطب، مبحث مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. وقتی که مسابقات در یک شهر برگزار می‌شود، باید تدابیری اندیشیده گردد تا اهالی آن شهر به طور زنده متوجه برپایی مسابقات گردند و از تلاوت زنده قاریان بهره‌مند گردند. باید این مبحث که تلاوت‌ها به طور زنده به استماع مخاطب چه در سالن مسابقات و چه از طرق دیگر برسد باید مورد توجه قرار بگیرد.
این قاری بین‌المللی کشورمان تصریح نمود: مسابقات به هر شکل و گونه‌ای برگزار گردد، عده‌ای‌ دو مرتبه هم دستاویز برای ایراد گرفتن دارند. در هر زمان مسابقات برگزار گردد، شاهد حجمی از دستاویز و انتقاد هستیم که به جرأت می‌گویم این مبحث خدایی نیست. آنان فکر نمی‌کنند با افکار شرورانه در مسابقاتی که برای خیر است، حضور دارا باشند.
محمدرضا احمدی، دیگر شرکت‌کننده رشته محافظت کل قرآن کریم است که چند سالی می‌شود یک پای فینال مسابقات است. او بر این باور است که شیوه جدید برپایی مسابقات مخاطب را درگیر خود می‌کند.
.. وجود دارد، اضافه کرد: قدری در بحث اعلام زمان برپایی مسابقات بی‌نظمی وجود داشت. حدود دو هفته پیش از شروع مسابقات باخبر گردیدیم که این مسابقات به این شیوه و در این تاریخ برگزار می‌شود. این مبحث شاید برای بعضی متسابقان که در کوران مسابقات بودند و در فاز استانی حضور داشتنند چندان با اهمیت نبوده باشد، اما برای کسانی که با استفاده از سهمیه به فاز کشوری آمده‌اند، با اهمیت است؛ چون که آنان به این خیال این‌که مسابقات، مهرماه است، قدری تمرین های خود را دیر شروع نمودند.
احمدی در ادامه به نابود شدن دورهمی‌هایی که سال‌های قبل به دستاویز مسابقات در شهر محل برپایی رقابت‌ها وجود داشت، اشاره و اظهار کرد: در فضای مسابقات در سال‌های قبل یک دورهمی وجود داشت که سال کنونی این دورهمی از بین رفته است. سه شنبه /////// تحولات مسابقات سراسری قرآن، آری یا خیر
این حافظ کل قرآن که پیشینه حضور در مسابقات بین‌المللی کشور ترکیه را نیز دارد در ادامه نقدی هم به حضور داوران در سالن مسابقات وارد کرد و اظهار کرد: در بعضی ادوار حتی داوران عکس شرکت‌کننده را نیز نمی‌دیدند، اینکه داور در صحنه باشد، ناخودآگاه بر روی نمره‌دهی او اثر دارد.
وی مشکل دیگر این دوره از مسابقات را به‌روز نشدن بعضی قوانین عنوان نمود و اضافه کرد: یک سری قوانین هنوز به‌روزرسانی نشده است به عنوان مثال به علت خلاء قانونی داوران در بعضی مورد ها نظر خود را بر نمره دهی اعمال می‌کنند در حالتی که باید نمره‌دهی طبق آیین‌نامه باشد. این مختص به این دوره نیست و همیشه وجود داشته است.
در این بین، بعضی مهم‌ترین خصوصیت چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن را جنبه آموزشی آن عنوان می‌کنند و معتقدند توضیح هایی که داوران عرضه می‌دهند هم برای شرکت‌کنندگان و هم مخاطب های تلویزیونی می‌تواند به عنوان یک دوره آموزشی مدنظر داشته گردد.
حسین اخوان‌اقدم، یکی دیگر از داوران این دوره از مسابقات چنین اعتقادی دارد. او مهم‌ترین خصوصیت چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را جنبه آموزشی آن عنوان نمود و اظهار کرد: وقتی که بینندگان توضیحات لازم را درباره یک تلاوت رویت می‌کنند، می‌توانند نگاهی آموزشی به آن دارا باشند.
وی طولانی شدن فرآیند برپایی مسابقات در طول دوره مقدماتی برای داوران را ازجمله ضعف‌های شیوه جدید برپایی مسابقات گفته بود و اضافه کرد: داوران در زمان برپایی مسابقات در این فاز و در این شیوه باید نزدیک به هشت روز به داوری بپردازند و این برای داوران به یک ماراتن تبدیل می‌شود. اگر نگاهی به مسابقات بین‌المللی قرآن که اخیراً برگزار گردید دارا باشیم می‌بینیم که کل مسابقات پنج روز و تنها در نوبت بعدازظهر بوده، اما در این دوره تنها فاز مقدماتی به مدت هشت روز و طی دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شده و هیئت داوران در این مدت مشغول داوری بوده‌اند.

سه شنبه /////// تحولات مسابقات سراسری قرآن، آری یا خیر البته در برابر این نیز بعضی شرکت‌کننده‌ها می باشند که مشکلی نداشته و با آسانی به اجرای برنامه می‌پردازند، بنابراین حضور داوران در صحن مسابقات را یک مجال قلمداد می‌کنند.
شاید مهم‌ترین و جدی‌ترین نقدی که درباره شیوه جدید برپایی مسابقات وجود دارد، صاحب عبدی، نماینده استان ایلام در رشته تلاوت ترتیل گفته بود. این شرکت‌کننده معتقد است که برپایی مسابقات در یک سالن دربسته و سربسته موجب می‌شود تا شرکت‌کننده‌ها در هر رشته از حریفان خود و سطح او اطلاع نداشته باشند و این چندان مطلوب نیست.
صاحب عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه یکی از نکات منفی مسابقات نداشتن ثبات لازم است، اظهار کرد: چندین سال، پی در پی است که قالب مسابقات تغییر می‌کند و این چندان مطلوب نیست؛ چراکه متسابق را سردرگم می‌کند. هنوز پس از ۴۰ سال مسابقات به ثبات نرسیده است.

عبدی که رده اول رشته محافظت ۲۰ بخشی از سال ۸۴ را در کارنامه خود دارد، با اهتمام بر اینکه بزرگ‌ترین عیب مسابقات همین مورد است، اضافه کرد: در سال ۸۴ که در مسابقات رشته محافظت حضور داشتم مسابقات به یک نحو بود و سال بعد نیز مسابقات به شکل دیگری برگزار گردید.
با تمام این تفاسیر به نظر‌ می‌رسد، تحولات انجام شد در چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که همراهان بسیار زیادی داشته و اغلب معتقدند که نکات مثبت آن بسیار فراتر از نکات منفی است، احتیاج به تدابیر بیشتری برای رسیدن به کمال دارد. تدابیری که مطمئناً مسئولین برگزارکننده مسابقات پس از برپایی فینال رقابت‌ها در مهرماه سال کنونی در شهر اراک، در پی راهکارهایی برای برطرف معایب و نواقص می باشند.

انتهای پیام