سرویس سیاست مشرق- روزنامه ها در لابه لای گزارش ها و سرمقاله ها، قسمتی از صفحات خود را به خبر ها روزهای گذشته یا خبر ها مخصوص اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنان اشاره می کند. ***** کیهان شکسته نفسی مدعیان اصلاحات و اعتدال در سربالایی وعده ها! سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی […]

سرویس سیاست مشرق- روزنامه ها در لابه لای گزارش ها و سرمقاله ها، قسمتی از صفحات خود را به خبر ها روزهای گذشته یا خبر ها مخصوص اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنان اشاره می کند.

*****

کیهان

شکسته نفسی مدعیان اصلاحات و اعتدال در سربالایی وعده ها!

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی به سخنان محمود واعظی، ریاست دفتر ریاست جمهور در مورد انتخابات ۹۲ و ۹۶ عکس العمل نمایش داد.

مرعشی در اظهار کرد وگو با خبرنگار «انتخاب»، در سخنانی طعنه آمیز اظهار کرد: به آقای واعظی بگویید شکسته نفسی می کنید، آقای روحانی با تکیه به تو برنده انتخابات شد.

او در ادامه اظهاراتش خطاب به واعظی اضافه کرد: اصلاح طلبان که هیچ، حتی اعتدالی ها هم در برتری آقای روحانی نقشی نداشتند؛ منحصرا شما بودید!

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از «انتخاب»، ماجرا از سخنان موخر سعید حجاریان شروع شد. او با تاکید بر دفاع اصلاح طلبان از روحانی در زمان انتخابات، بیان کرد: من پیش تر هم گفته ام، ما با دکتر روحانی عقدی- به صورت ائتلاف- نبسته بودیم. وی وعده هایی به مردم دادند و مردم هم به سبب همان وعده ها پای صندوق رأی رفتند. دفاع ما، طبق همین وعده ها بود و نه خواسته های حداکثری خودمان. اما، وی به زیادی از وعده هایش یا نخواست یا نتوانست عمل کند و فی الواقع زمانیکه از خود گذر کرد، طبعاً قسمتی از اصلاح طلبان هم ناگزیر با وی زاویه پیدا نمودند.

در عکس العمل به سخنان حجاریان، محمود واعظی، ریاست دفتر روحانی و از اعضای ارشد حزب اعتدال و توسعه که حلقه اول اطرافیان روحانی عمدتاً از همین حزب می باشند اظهار کرد: این طبیعی هست که در هر انتخاباتی تعدادی از کسی پشتیبانی می کنند و تعدادی از فرد دیگری پشتیبانی می کنند. او توضیح داد: اینکه ما در سال ۹۶ با گروهی نشسته باشیم و با هم چیزی را به عنوان ائتلاف امضا کرده باشیم خیر، نه در سال ۹۲ این کار را کرده ایم و نه در سال ۹۶.

سخنان واعظی که از آن بوی کنار زدن نقش اصلاح طلبان در برتری روحانی در سال ۹۲ به مشام می رسید، با عکس العمل اصلاح طلبان رو به رو شد.

محمدعلی ابطحی در توئیتی درج کرد: آقای واعظی گفته ما با هیچ گروهی ائتلاف نکردیم. نه در سال ۹۲ و نه در سال ۹۶. یعنی رأی مال خود آقای روحانی بوده و نه به علت پشتیبانی اصلاح طلب ها. به نمک نشناسی کاری ندارم، ولی قربان دهنت آقای واعظی. اصلاً همه رأی مال خود آقای روحانی بوده. همه افتخارها دولت و رئیسش هم مال خودتان. قبول؟

قبول؟ یادآور می شود سخنان کسانی چون ابطحی و مرعشی نوعی فرار به جلو و مظلوم نمایی محسوب می گردد؛ چه اینکه افراطیون مدعی اصلاحات ده ها بار مدعی شده اند: روحانی رأیی از خود نداشت، بدون گفتمان بود، اعتدال روش هست نه گفتمان، دولت رحم کرایه ای اصلاح طلبان هست و…

علاوه بر این کارگزارانی ها مدعی می باشند اگر چوب خشک جای روحانی بود، خوب تر از او مدیریت می کرد. آنان در اطلاعیه ای، دولت را بدون کفایت و دولت بزمی آنان در اطلاعیه ای، دولت را بدون کفایت و دولت شرح کردند و این در حالی هست که معاون اول دولت، کارگزارانی هست.
منت گذاری اصلاح طلبان بر سر روحانی در حالی هست که در انتخابات ۹۲ و تا ۳ روز مانده به انتخابات، رأی روحانی ۱۱ درصد و رأی عارف ۸ درصد بوده هست.

در انتخابات ۸۸ رأی نداده بود اما به تقلب اعتراض می کرد!

یک فعال فتنه سبز بعد از یک دهه اعتراف نمود که اصلاً در انتخابات شرکت نکرده و رأی نداده هست.

مجید توکلی از سردمداران دستگیر شده اغتشاشات خیابانی سال ۸۸ هست که با ادعای اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم، تهران را به آشوب کشیدند.

وی زمانی می خواست با پوشش زنانه از کشور فرار کند که دستگیر شد. نامبرده اخیراً ضمن توئیتی نامبرده اخیراً ضمن تصریح نمود: «در انتخابات ۸۸ هم شرکت ننمودم و رأی ندادم.»

سرشکستگی آمریکا معلوم شد / روزنامه های زنجیره ای سانسور کردند

روزنامه های زنجیره ای که به طور مستمر اقدام به بزرگ نمایی تهدیدهای آمریکا می کنند، عزیمت دزدکی ترامپ » به عراق و اعتراف های توأم با سرشکستگی او را سانسور کردند.

ترامپ در عزیمت مخفیانه به پایگاه نظامیان آمریکایی در الاسد، ، حتی نتوانست موافقت نخست وزیر عراق برای دیدار و ملاقات را جلب کند. او در گزارش این عزیمت تصریح نمود: «خیلی غم انگیز هست. ۷ ۷ تریلیون (هفت هزار میلیارد) دلار در خاورمیانه هزینه کردیم اما در کمال تأسف ناچارم کاملاً مخفیانه به آنجا عزیمت کنم. دوبار قرار بود به عراق عزیمت کنم اما خبر آن درز کرد و عزیمت کنسل شد.

همزمان با این عزیمت، سفارت آمریکا در بغداد هدف هجوم موشکی جای گرفت. گروه های مردمی عراق مثل النجباء گروه های مردمی عراق مثل نیز اعلام نمودند دولت آمریکا تروریست هست و از تروریست ها پشتیبانی می کند و اگر خود عراق را ترک نکند، او را به اجبار از عراق بیرون خواهیم کرد.

اما این خبرها بویژه سخنان ترامپ، در تیترهای روزنامه هایی مثل اعتماد، سازندگی، آفتاب یزد، شرق، ایران، همشهری، هفت صبح و… سانسور شد. بعضی در همین روزنامه ها زمین لرزه در کابینه عربستان و برکناری عادل الجبیر وزیر خارجه شدید آمریکایی و ضد ایرانی این رژیم را هم سانسور کردند.

کارکرد دولت موجب شده تا نمایندگان همسو نیز پشت روحانی را تهی کنند

« «حواشی سخنرانی روحانی در مجلس روشن کرد که برخلاف انتظار ریاست جمهور همکاری با مجلس دهم آن قدرها هم آسان نبوده هست. نه کم شدن از تعداد افراطیون به کار آمده و نه افزایش شمار اصلاح طلبان و اعتدالیون. حتی ریاست علی لاریجانی نیز ثمری نداشته هست که اگر داشت دست کم فضای آرام و جو شایسته ای برای استماع سخنان روحانی در روز عرضه بودجه فراهم می شد».

سایت نامه نیوز از سایت های حمایت کننده دولت ضمن انتشار آنالیز فوق درج کرد: حاشیه های جلسه علنی دوشنبه گذشته آن قدر بود که بودجه و عدد و رقم هایش چندان به چشم نیامد. برخورد نمایندگان مجلس با حسن روحانی و سر و صدایی که همزمان با سخنرانی اش به راه انداختند؛ دوباره نمایش داد که همکاری با مجلس دهم آنچنان که آقای ریاست جمهور انتظار داشت، پیش نرفته هست. روحانی که روی حذف زیادی از افراطیون مجلس نشین و برتری فهرست امیدی ها حساب کرده بود، تصور نمی برد که همکاری با مراسمی به ریاست

روحانی که روی حذف زیادی از افراطیون مجلس نشین و برتری فهرست امیدی ها حساب کرده بود، تصور نمی برد که همکاری با مراسمی به ریاست علی لاریجانی و حضور زیادی از نیروهای اعتدالی تا این حد دشوار شود. تا این حد که کار به استیضاح های پشت سر هم وزرا، سؤال از ریاست جمهور و اخلال در در خلال سخنرانی او برسد!

تا این حد که کار به استیضاح های پشت سر هم وزرا، سؤال از ریاست جمهور و اخلال در در خلال سخنرانی او برسد! روحانی بیشتر از آنچه باید، روی پشتیبانی فراکسیون امید و نیروهای اعتدالی راه یافته به مجلس حساب کرد و همین هم مشکل ساز شد. فهرست امیدی ها گرچه ظاهراً حمایت کننده و مدافع دولت می باشند اما بعضاً بر علیه او موضع گیری کرده و زاویه خود را با تصمیم های دولت حفظ می کنند. چنان که ملاحظه شد در جریان سؤال از ریاست جمهور کوتاه نیامدند. ناگفته نماند که در سؤال از ریاست جمهور، خود روحانی هم کم مقصر نبود. شاید اگر لجبازی نکرده و نمی اظهار کرد که به پشتیبانی کردن یا نکردن آنان اهمیت نمی دهد؛ کار به شکل دیگری پیش می رفت.

این را نیز باید در نظر داشت که هر وقت پای مسائل منطقه ای و قومی به میان آمده فراکسیون امیدی ها در ایجاد اتحاد ضعیف تر عمل کرده اند. محمدرضا عارف نیز ریاست شایسته ای برای این فراکسیون نبوده و هیچگاه موفق به ایجاد اتحاد آن هم به سود دولت، نشده هست.

وضع همکاری روحانی و مراسمی ها وقتی بغرنج تر می شود که نقش علی لاریجانی و حامیانش در فراکسیون مستقلان را نادیده نگیریم. فراکسیونی که در مورد ها حساس حیاتی شده و با اعلام نظر خود بر رأی پایانی مجلس سایه می اندازد. روحانی تصور می کرد که روابطش با مجلس تحت ریاست لاریجانی صمیمانه تر باشد اما او سیاس تر از این سخن ها هست و هرچه گذشت نمایش داد که در موضع گیری و سیاست ورزی به منفعت دولت کاری ندارد. چون که اگر داشت زیادی از استیضاح ها یا سؤال از ریاست جمهور اعلام وصول و عملی نمی شد.

سانسور نرخ تورم ۴۲ درصدی

یک روزنامه حمایت کننده دولت تصریح نمود بانک مرکزی آمار تورم ۴۲ درصدی را سانسور کرده هست.

دنیای اقتصاد در گزارشی درج کرد: آمار بانک مرکزی از تورم آذر ماه بعد از ۷ روز منتشر نشده، این در حالی هست که طبق قاعده عرفی این آمار در روز پنجم هر ماه در اختیار مخاطب های قرار می گرفت.

گزارش های غیررسمی بیانگر از آن هست که تورم متوسط در آذرماه سال جاری به ۲۱ / ۴ درصد دست یافته و نسبت به ماه قبل رشد ۲/۸ واحدی را ثبت کرده هست.

گزارش تورم اقتصاد، طبق معمول توسط دو نهاد «مرکز آمار» و «بانک مرکزی» منتشر می شود، مرکز آمار طبق معمول گزارش شاخص بهای استفاده کننده را در نخستین روز هر ماه منتشر می کند که وضع تورمی ماه قبل را منعکس می کند. بانک مرکزی نیز روزهای چهارم یا پنجم هر ماه روایت خود از تورم ماه قبل را در اختیار مخاطب های و افکار عمومی قرار می دهد. این رویه عمدتاً در ماه های گذشته، وجود داشته هست. حتی در تقویم آماری که بانک مرکزی سال گذشته برای نخستین و آخرین بار منتشر نموده بود بجز ماه اسفند برای سایر ماه ها دارای تعهد شده بود نرخ تورم هر ماه را چهارم یا پنجم ماه بعد منتشر کند.

علی رغم اینکه تقویم آماری منتشر گردیده در اوائل سال ۹۶ در سال ۹۷ تکرار نشد، اما رویه انتشار آمار طبق همان روند ادامه یافت و آمارهای تورمی در روز پنجم هر ماه در اختیار مخاطب های قرار می گرفت. به بیان دیگر، گرچه یک تقویم آماری برای سال جاری وجود نداشت، اما بر طبق یک قاعده عرفی این آمار تورم تا روز پنجم هر ماه در اختیار مخاطب های قرار می گرفت. تا اینکه روز چهارشنبه ۵ دی ماه سال جاری، بانک مرکزی برخلاف رویه معمول، گزارش چکیده شاخص بهای استفاده کننده در آذر ماه سال جاری را منتشر نکرد و در روز پنج شنبه ۶ دی نیز آمار تورمی بر روی سایت اطلاع رسانی بانک مرکزی قرار نگرفت.

البته خبر ها غیررسمی حکایت از آن داشت که در روز چهارشنبه، بانک مرکزی در بخش محاسبه گر تورم متوسط کل در آذر ماه را ۲۱/۲ درصد ثبت کرد کلیشه ای دیجیتالی نیز در بعضی شبکه های اجتماعی از بخش محاسبه گر تورم منعکس شده بود. البته این مراجع گزارش دادند ساعتی بعد به روزرسانی نرخ تورم در این بخش تعلیق شده و مجدداً نرخ تورم آبان ماه در این بخش درج شده هست. این مبحث موجب گردید که ابهاماتی در مورد قراردادن آمار تورم و حذف آن در اذهان به وجود آید.

اگر خبر غیررسمی منتشر گردیده صحت داشته باشد، میتوان طبق آن، نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه آذر ماه را رمزگشایی کرد. طبق این آمار با فرض نرخ تورم میانگین ۲۱/۲ درصدی نرخ تورم ماهانه در آذر ماه رقمی معادل ۴ درصد بوده که نسبت به ماه قبل افزایش ۰/۵ واحد درصدی را ثبت کرده هست. علاوه بر این نرخ تورم نقطه به نقطه نیز رقمی حدود ۴۲/۸ درصد می باشد که نسبت به ماه قبل افزایش ۲/۸ واحد درصدی را ثبت خواهد کرد. البته در مورد این آمارها نمی شود اظهار نظر دقیق کرد و احتمال خطای ۰/۴ واحد درصدی وجود دارد؛ زیرا اظهارنظر دقیق احتیاج به رقم شاخص بهای استفاده کننده دارد، اما میتوان به صورت قطع عنوان نمود که آمار ماهانه و نقطه به نقطه آذر ماه نسبت به آبان ماه ماه افزایشی می باشد. ارزیابی ها نشان می دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه ۴۲/۸ درصدی در دولت یازدهم و دوازدهم یک رکورد محسوب می گردد و بیشترین رقم نرخ تورم از مرداد ماه سال ۱۳۹۲ هست.

احتیاج وزارت خارجه دوربرگردان هست نه بولدوزر!

سخنان موخر آقای ظریف بر علیه منتقدان، مصداق بارز فرافکنی هست. وزارت خارجه برای جبران اشتباهاتش، احتیاج به دور برگردان دارد و نه بولدوزر!

وزارت خارجه برای جبران اشتباهاتش، احتیاج به دور برگردان دارد و نه بولدوزر! روزنامه میهن امروز در یادداشتی درج کرد: وقتی که تیرماه سال ۱۳۹۴ توافق اتمی میان ایران و اعضای ۵+۱ به امضا رسید، دولت یازدهم از برجام تحت عنوان یک «نقطه ثقل» درحوزه اقتصاد و سیاست بیگانه کشور یاد نمود. در کمال تأسف این بار «استراتژی اقتصادی» ما به سبب نگاه حاکم بر دولت در خدمت تاکتیک «بزک برجام» توسط ایالات متحده آمریکا جای گرفت. در چنین فضایی در کمال تأسف سخنان صریح و نصایح حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد لزوم نهادینه سازی «اقتصاد مقاومتی» و تاکید معظم له بر احصای حجم های بالقوه و بالفعل اقتصادی در داخل کشور به سرلوحه اقدام و عمل مقام های دولتی کشورمان مبدل نشد.

امروز با گذشت بیشتر از ۳ سال از امضای توافق اتمی، جناب آقای دکتر ظریف در سخنانی که از یک سو مصداق «پشیمانی» و از سوی دیگر، مصداق «فرار به جلو» تلقی می شود، منتقدان رویکرد وزارت امور خارجه طی ۵ سال موخر را اینچنین تخطئه می کنند:

« «مشکل ما این هست افرادی که طرفدار همکاری با غرب می باشند، تا افرادی که مخالف می باشند و نام های دیگری من جمله دلواپسان و… را بر خود می گذارند، یک باور نادرست دارند و آن، این هست که دنیا را در غرب خواهند دید. آنان غرب را مرکز جهان خواهند دید و به همین سبب خود را در مقابل غرب خواهند دید اما دگرگونی عمده ای که اتفاق افتاده و ما باید آن را بشناسیم، این هست که دنیای امروز ما دنیای پساغربی است…».

بی شک آقای ظریف به خوبی می دانند گزاره هایی مثل «لزوم خرید و فروش با کدخدا»، «نفی استراتژی نگاه به شرق» و «خضوع در مقابل تروئیکای اروپا»، هیچکدام منبعث از افکار و تئوری های منتقدان رویکرد سیاست بیگانه کشور طی سال های موخر نبوده هست! به عبارت خوب تر، وزیر امور خارجه به صورت خواسته یا ناخواسته، عکس آینه مقابل خود را با عکس دلواپسان اشتباه گرفته اند! رویکرد وزارت امور خارجه، از مدت ها قبل مشتاق شنیدن چنین جملاتی و از آن مهمتر، ابراز این جملات و رفتارهای برخاسته از آن در مجامع بین المللی و صحنه مذاکره با کشورهای غربی بوده اند اما دریغ از این اقدام…

سؤال کلیدی اینجاست: فارغ از خبطی که وزیر امور خارجه کشورمان در خطاب قرار دادن منتقدان سیاست بیگانه کشور (به جای وزارت امور خارجه) صورت داده اند، آثار و خروجی سخنان موخر وی در تعیین رفتار کلان، میان مدت و کوتاه مدت دستگاه سیاست بیگانه کشورمان چیست؟

آیا این سخنان به معنای نفی حقیقی سلطه غرب در نظام بین الملل و حرکت بر مدار ۳ اصل «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» هست؟

همانطور که اشاره شد، نسبت میان ۳ مؤلفه بنیادی یعنی آرمان، استراتژی و تاکتیک در دستگاه دیپلماسی به هم ریخته هست.

اگر سخنان موخر آقای دکتر ظریف، مصداق نوعی «خودآگاهی» باشد باید از آن استقبال کرد. با این وجود اگر وی درصدد فرافکنی نسبت به وضع موجود و نسبت دادن کارنامه ناموفق سیاست بیگانه کشور به منتقدان وزارت امور خارجه می باشند، بدترین مسیر ممکن را انتخاب نموده اند! وزارت امور خارجه امروز در زمینه اصلاح و برگشت از مسیر گذشته خود، بیشتر از آنکه به «بلدوزر» احتیاج داشته باشد، احتیاج به «دوربرگردان» دارد!

ایران

انتقاد از بودجه حوزه ها

با این وجود اگر وی درصدد فرافکنی نسبت به وضع موجود و نسبت دادن کارنامه ناموفق سیاست بیگانه کشور به منتقدان وزارت امور خارجه می باشند، بدترین مسیر ممکن را انتخاب نموده اند! وزارت امور خارجه امروز در زمینه اصلاح و برگشت از مسیر گذشته خود، بیشتر از آنکه به «بلدوزر» احتیاج داشته باشد، احتیاج به «دوربرگردان» دارد! خبر اول اینکه، روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به سخنان ریاست جمهوری مبنی براینکه حرکات پنهان در بودجه باید معلوم شود، نوشته هست: یک نمونه، نهادهای پرتعدادی می باشند که در حوزه های علمیه در سال های بعد از انقلاب اسلامی سر برآورده اند و هرکدام یا ردیف دارند یا زیرمجموعه ردیف های دیگر می باشند. چه بسا وجود این نهادهای فرهنگی، آموزشی و پژوهشی لازم باشد ولی نکته با اهمیت اینست که حوزه های علمیه با تمام اجزا و زیرمجموعه هایشان نباید به دولت منسوب باشند.

اهتمام متعدد امام خمینی و مراجع تقلید بر لزوم استقلال حوزه های علمیه به همین نکته نظر دارد. شکی نیست که حوزه علمیه و نهادهای مربوط با آن منحصرا در حالتی توان دارند استقلال خود را حفظ نمایند که با بودجه خودشان که داوطلبانه توسط مردم تأمین می شود ارتزاق کنند و بودجه دولتی، آنان را منسوب، تابع و قابل انعطاف و تغییر در مقابل سیاست های دولت و حاکمیت بار می آورد و این خطر بزرگی برای رجال دین هست. جمهوری اسلامی اهتمام کرده: نمایندگان مجلس از فرصتی که دارند، برای جلوگیری از حرکات پنهان در بودجه استفاده نمایند و گام اول را برای واضح سازی بردارند و ثابت نمایند که نمایندگان حقیقی مردم می باشند.
 

ایران رده چهارم فرار مغزها

دست آخر اینکه، عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش ها مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور اظهار کرد: برخلاف باور عموم، ایران بالاترین رده فرار مغزها در جهان را ندارد، آمارهای موجود نشان می دهد ایران بعد از هند، فیلیپین و امریکا- کانادا، رده چهارم را در فرار مغزها دارد. به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایرنا، بهرام صلواتی اضافه کرد: در سال ۲۰۱۸، تعداد دانشجوهای مهاجر از ایران ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر اعلام گردیده که از این میان رده ۱۲ را میان دانشجوهای بیگانه امریکا دارا هستیم.

وی در ادامه با اشاره به نبود آمارهای دقیق و رسمی در مورد کوچ ایرانیان اضافه کرد: در مجموع ۵ تا ۶ میلیون دانشجوی مهاجر در دنیا داریم که با احتساب دانشجویانی که آنلاین در حال تحصیل می باشند، ۱۳ تا ۱۴ میلیون مهاجر دانشجو در جهان داریم. صلواتی به نتیجه های پژوهشی میان ۴۲۵ مهاجر ایرانی اشاره و علل کوچ دانشجوهای ایرانی را سد بزرگ کنکور، نبود مجال های شغلی و سطح حقوق و دستمزد قرائت کرد.

خراسان

اخطار با اهمیت یک مسئول در مورد حق کشی یک نهاد بین المللی

یک مقام مسئول با ارسال نامه ای خطاب به وزیران و معاونان ریاست جمهور، با اشاره به اینکه بعضی تصمیم های ناموجه و رفتارهای غیرمسئولانه دیوان داوری اتاق بازرگانی بین المللی نامیده شده به ICC، به صورت واضح به حقوق طرف های ایرانی لطمه وارد کرده هست، به همه دستگاه های دولتی سفارش کرده در تعیین شیوه حل و فصل اختلافات در قرارداد با طرف بیگانه، از داوری بین المللی با مدیریت و قواعد داوری ICC و انتخاب این سازمان به عنوان مقام صالح در داوری پرهیز کنند.

انتهاء مسیولیت مستقیم وزارت کشور در رسیدگی به یک تخلف

در حالی که طبق مصوبه شماره ۷۲۵۰۰ هیئت دولت در شهریور سال گذشته، قطعی شده بود به منظور سازگاری و برخورد تاثیرگذار و سریع با تخلف های ساخت و ساز در کشور بویژه در استان های شمالی، تیم مخصوصی با مسیولیت وزارت کشور تشکیل شود، بر طبق ابلاغیه روزهای موخر یک مسئول ارشد اجرایی به رحمانی فضلی، این مسیولیت به استانداری ها واگذار شده و استانداران موظف اند گزارش کارکرد خود را هر شش ماه یک بار به دفتر هیئت دولت عرضه کنند.

آرمان

ویزای فرودگاهی ارزان عمان برای ایرانیان

شنیده شد که عمان در فرودگاه مسقط، امکان صادر کردن ویزای فرودگاهی یک ماهه به اعتبار ۲۰ ریال (ریال عمان) معادل ۵۶۰ هزار تومان را برای عموم مسافران ایرانی فراهم آورده هست. علاوه بر این ویزای تک سفره عمان به شرط درخواست از سفارت این کشور معادل ۶ ریال (۱۶۸ هزار تومان) تعیین شده هست.

حقوق ۵۰۰ دلاری سربازان بیگانه سعودی

شنیده شد که حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس، در اکانت توئیتر خود درج کرد: بنا بر گزارش نیویورک تایمز، سربازانی که در لوای پرچم ائتلاف سعودی در یمن می جنگند، مزدوران بیگانه عمدتاً از شورشیان پیشین دارفور سودان می باشند که با دریافت ماهانه ۵۰۰ دلار از سوی سعودی به جنگ رفته اند. تعداد آنان حدود ۱۴ هزار نفر برآورد زده می شود که تا ۴۰ درصد آنان را کودکان تشکیل می دهند.

شهرداران نباید سیگار بکشند

شنیده شد که بعد از گذشت ۲۰ سال از مصوبه شهریورماه سال ۱۳۷۷ دولت اصلاحات درخصوص خصوصیات قانونی شهردار منتخب شورای شهر، یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه ای به رحمانی فضلی وزیر کشور ضمن کنسل مصوبه قبلی، مواردی را به عنوان شروط جدید این انتخاب اعلام نمود. خراسان درج کرد؛ من جمله این شرایط، نداشتن هیچ گونه بدهی معوق به همان شهرداری، پروازی نبودن وی و خانواده اش و نیز اعتیادنداشتن به دخانیات هست.

حساب توئیتر «آشنا» از دسترس خارچ شد

شنیده شد که اکانت توئیتری حسام الدین آشنا برای دومین بار در یک ماه پیش مسدود و یا محدود شده هست، به به صورتی که بعد از انتشار پست های متعدد او در جواب به توئیت محسن رضایی در مورد عملیات کربلای ۴، اکانت وی از دسترس عموم خارج شده هست. بعضی اعتقاد دارند دسترسی به اکانت آشنا محدود شده و بعضی نیز بیان می کنند صفحه او تعلیق شده هست. پیش تر نیز در ۲۱ آذرماه اکانت توئیتری آشنا یا تنگنا رو به رو شد.

استیضاح وزیر جهاد کشاورزی کنسل شد

شنیده شد که سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از منتفی گردیدن استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اطلاع داد. بهروز نعمتی اظهار کرد: به دنبال نشست روز گذشته تقاضا کنندگان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با آقای محمود حجتی و ریاست مجلس، وزیر در مورد نرخ تضمینی خرید گندم و تنظیم بازار وعده هایی داد. به گفته نعمتی، بعد از برپایی این جلسه تمامی تقاضا کنندگان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی امضای خود را پس گرفتند و بر همین اساس استیضاح حجتی از دستور کار مجلس خارج گردید.

بازداشت ۴ عضو دیگر شبکه اسرائیلی در البرز

شنیده شد که ترویج عقاید و افکار انحرافی مسیحیت در استان البرز مورد اعتراض رسمی مسیحیان قرار گرفته هست. تسنیم درج کرد؛ ۵ نفر از اعضای این گروه نیز با کوشش دستگاه های مسئول روز ۵ دی در استان البرز دستگیر شده بودند. جریان تبلیغ و تبشیر مسیحیت بدون در نظر گرفتن اختلافات فرق و مذاهب مسیحی با ‏تشکیل اردوگاه ها در سطح جهان اقدام به جذب مسلمین و پیروان ‏دیگر ادیان دیگر در قالب کلیساهای خانگی می کنند‎.

لقب عجیب دوستان برای کی روش

شنیده شد که کارلوس کی روش در مورد پنج دوره حضور خودش در جام های جهانی متفاوت اظهار کرد: دوستان نزدیکم به من لقب «دایناسور» را دادند چون من از زمان های خیلی قدیم در تورنمنت های جهانی حضور داشتم. نخستین تجربه ام در سال ۱۹۸۲ بهمراه برزیل برای جام جهانی اسپانیا بود. من در پرتغال و خارج از آن در تورنمنت های زیادی شرکت کردم. داستان همیشه تکرار می شود. پیش از برپایی هر جام جهانی شک هایی در مورد برپایی خوب از سوی میزبان مطرح می شود. علاوه بر این بعضی اظهار می کردند جام جهانی برزیل بد برگزار شد. یا بعضی در مورد میزبانی آفریقای جنوبی یا آمریکا این نظر را دارند.

بازداشت مدیرکل میراث فرهنگی قزوین

شنیده شد که مسئول ارتباطات عمومی اداره کل بازرسی استان قزوین، بازداشت مدیرکل میراث فرهنگی قزوین و دو نفر از کارکنان این اداره کل را تأیید کرد. وی افزود: گزارشی به دادسرا ارسال و بنا بر تشخیص بازپرس، مدیرکل میراث فرهنگی دستگیر شد و در واقع این امر به فرمان دادسرا انجام شده هست. خبری در فضای سایبری مبنی بر بازداشت دو نفر از کارکنان اداره کل میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری قزوین و مدیرکل این اداره منتشر شد. با پیگیری های انجام شده از دادگستری قزوین اعلام شد که این مسئله توسط مسئولین قضائی در حال پیگیری هست و نتیجه های آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

تحسین بسیج ورزشکاران از محمد صلاح

شنیده شد که محمد صلاح، ستاره مصری لیورپول، این باشگاه را تهدید کرده در حالتی که در فصل نقل وانتقالات زمستانی، بازیکن اسرائیلی تیم سالزبورگ اتریش را به خدمت دریافت کنند، آن فیلد را ترک خواهد کرد. اقدام این بازیکن مسلمان با پشتیبانی وسیع آزادیخواهان جهان روبه رو شد و سازمان بسیج ورزشکاران نیز که هرساله از ورزشکارانی که از به رسمیت شناختن رژیم اسرائیلی سر بازمی زنند، تجلیل به عمل می آورد، این اقدام ستاره مصری را تحسین کرد. داود آذرنوش در این باره اظهار کرد: «این حرکت محمد صلاح نمایش داد روحیه آزادگی، مقاومت، نا عدالتی ستیزی و کمک به مظلومان در جهان رو به افزایش هست و اقدام ورزشکاران ایرانی در عدم مقابله با نمایندگان رژیم غیرواقعی اسرائیلی اثرگذاری خود را در جهان ورزش گذاشته هست.»

اعتراض وکیلان محکوم به حبس

»شنیده شد که آرش کیخسروی و قاسم شعله سعدی، دو وکیل دادگستری که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به پنج سال حبس محکوم گردیدند، به حکم دادگاه اعتراض نمودند. محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع قاسم شعله سعدی با اعلام این خبر اظهار کرد: موکلم و کیخسروی لوایح اعتراضی خود را به شعبه دادگاه تقدیم کردند تا پرونده در محاکم تجدیدنظر استان تهران مورد ارزیابی دو مرتبه قرار گیرد. کیخسروی و شعله سعدی ۲۷ مرداد به علت تجمع مقابل مجلس دستگیر و بازداشت گردیدند و نهایتاً پرونده آنان به اتهام تبلیغ بر علیه نظام و اجتماع و تبانی جهت انجام گناه بر علیه امنیت ملی به دادگاه انقلاب ارسال شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب هم بعد از برپایی جلسه محاکمه که البته کیخسروی در آن حضور نیافت، متهم ها را بابت تبلیغ بر علیه نظام به یک سال و به علت اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم نمود. کیخسروی و شعله سعدی با تودیع وثیقه آزاد می باشند.

کوشش برای دزدی از بانک ملت ارمنستان

شنیده شد که یک شهروند ایرانی در ارمنستان به دزدی شعبه بانک ملت ایران در ایروان متهم شده هست. تحقیقات مقام های ارمنستانی به این نتیجه دست یافته که این شهروند با قصد دزدی وارد شعبه بانک ملت در مرکز شهر ایروان شده هست. دوشنبه گذشته حدود ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه صبح یک مرد جوان وارد بانک ملت شد و به زبان فارسی از کارمندان بانک درخواست هایی کرد. او کارد و شوکر برقی در دست داشته و حتی از شوکر استفاده نمود هست. پلیس ارمنستان متوجه شده که این جوان یک شهروند ایرانی به نام مرتضی قربان جوشعار (متولد ۱۹۸۲) و با تهدید استفاده از شوکر برقی، از کارمند بانک پول درخواست کرده هست. پیش از این، شهروند، که در حال حاضر در بازداشت بسر می برد، در ۲۱ دسامبر ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه وارد یک داروخانه در ایروان شده و با تهدید به استفاده از شوکر برقی از کارمند آنجا هم پول درخواست کرده بود، اما به سبب شرایط غیرقابل کنترل، نتوانست گناه خود را کامل کند.