رئیس اوقاف شهرستان قم با اشاره به آخرین وضعیت پرونده موقوفه حمامی با بیش از چندین هزار واحد تجاری، مسکونی و غیره گفت: در مورد این موقوفه تعدادی شکایت مردمی دریافت کرده ایم و تیمی از کارشناسان بازرسی اوقاف برای رسیدگی و بررسی موضوع تشکیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان قم با اشاره به موقوفه حمامی در قم خاطرنشان کرد: این موقوفه دارای متولی بوده و جزو موقوفات غیر متصرفی محسوب می‌شود و اداره اوقاف فقط ناظر بر عملکرد متولیان موقوفه می‌باشد و متولیان موظف هستند طبق وقف نامه و با رعایت مسائل شرعی و قانونی نسبت به اداره موقوفه خود اقدام نمایند.

وی ادامه داد: درصورتی‌که هر یک از متولیان در عین یا منافع موقوفه افراط یا تفریط نمایند یا مقررات و ضوابط اوقافی را رعایت ننمایند اداره اوقاف می‌تواند نسبت با خلع یا ممنوع المداخله نمودن متولیان از طریق اداره تحقیق استان یا مراجع قضایی اقدام نماید.

وی با اشاره به موقوفات متصرفی و غیر متصرفی اظهار کرد: طبق بند اول ماده یک قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه، اداره امور موقوفات و املاک وقفی که فاقد متولی بوده یا مجهول التولیه هستند به عهده این سازمان می‌باشد لذا رسیدگی به‌تمامی شئونات آن موقوفه توسط اداره اوقاف امور خیریه صورت می‌پذیرد که به این نوع موقوفات متصرفی اطلاق می‌گردد.

وی افزود: سایر موقوفات که دارای متولی هستند و تحت اشراف آن‌ها اداره می‌شوند، موقوفه غیر متصرفی نامیده می‌شوند و اداره اوقاف تنها نظارت بر حسن عملکرد متولیان را بر عهده دارد.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان قم تصریح کرد: چندین مورد شکایت مردمی در ارتباط با موقوفه حمامی به اوقاف رسیده است به همین دلیل جهت بررسی موضوع تیم تخصصی بازرسی برای رسیدگی به آن‌ها تشکیل شده و در صورت احراز هرگونه تخلف مراتب به اداره تحقیق استان و دستگاه‌های نظارتی و محاکم قضایی ارجاع داده خواهد شد.

وی ادامه داد: رسیدگی به چنین پرونده‌هایی پس از تشکیل پرونده در اداره اجرایی شهرستان و تهیه گزارش، در مرحله بدوی توسط اداره تحقیق و حسابرسی استان صورت پذیرفته و به متولیان ابلاغ می‌گردد.

بر اساس پیگیری خبرنگار فارس، موقوفه حمامی در نقاط مختلف استان قم دارای چندین هزار واحد تجاری، مسکونی و غیره است و افزایش هزینه‌های مستأجران توسط متولیان، گلایه‌هایی را به همراه داشته است