به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازشهر قم؛؛حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری ،نماینده مردم شهر قم در مجلس شورای اسلامی،در جمع مردم منطقه پردیسان در مورد واقعه تاریخی غدیرخم اظهار کرد:سانحه بزرگ غدیر به مقداری در تاریخ شیعه با عظمت هست که دشمنان اسلام از حذف آن مایوس و […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازشهر قم؛؛حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری ،نماینده مردم شهر قم در مجلس شورای اسلامی،در جمع مردم منطقه پردیسان در مورد واقعه تاریخی غدیرخم اظهار کرد:سانحه بزرگ غدیر به مقداری در تاریخ شیعه با عظمت هست که دشمنان اسلام از حذف آن مایوس و ناتوانند بنا به این اهتمام دارند در محتوای آن انحراف ایجاد کنند.

نماینده مردم شهر قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه به ذکر ۲۰ سبب در اثبات اینکه «ولایت و مولا» معنایی فراگیر تر از صرف دوستی و محبت دارد پرداخت و اظهار کرد: غدیر در حجه الوداع و سال آخر عمر نبی اکرم(ص) رخ داد پس حوادث این عزیمت اتفاق هایی معمولی نیست. اگر تصمیم پیامبر(ص) تنها توصیه‌ای اخلاقی مبنی بر دوست داشتن علی(ع) بوده هست به چه سبب در همان مکه که همه بودند اعلام نکردند و سه شبانه روز جمعیتی بالغ بر ۱۲۰هزار نفر را در گرمای تابستان نگه داشتند؟ پیامبر(ص) فرمان دادند سوارانی در پی افرادی که افراطی یا کندرو بودند یا غدیر را بلد نبودند بروند تا حداکثر مسلمانان در آن تجمع بزرگ و سرنوشت ساز شرکت دارا باشند.

وی دنبال کرد: تحریف کنندگان غدیر با تفسیر مولا در حدیث «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» به صرف «دوست» به درایت و درک پیامبر(ص) شجاعت می‌کنند و در حق افرادی که از برکت ولایت امامن محروم گشتند، نا عدالتی کرده‌اند، امتداد آن انحراف تاریخی هنوز هم وجود دارد.

وی با اشاره به پژوهش ها شخصی خود در راستای ی واقعه غدیر عنوان نمود: من ندیدم رسول خدا(ص) در هیچ مراسم خاصی فرمان به ایجاد جایگاه کنند جز در غدیر که مقداد، ابوذر و سلمان مسئول ساختن جایگاه گردیدند. پیامبر(ص) فرمان دادند سمت راست و چپ جایگاه دو خیمه برپا کردند یکی برای خودشان و دیگری برای علی(ع) با این‌که آن‌هایی که خلیفه گردیدند هم در این عزیمت حاضر بودند. رسول خدا(ص) در یک سخنرانی معمولی نگفتند علی(ع) را دوست دارا باشید لکن نطقی طولانی کردند.

وی با اشاره به اینکه بعضی‌ها می‌گویند نبی اکرم(ص) از لفظ مولا استفاده نمود چون در آن معنی دوستی نهفته هست،بیان کرد: پیامبر(ص) چند بار از علی به عنوان وصی خودشان اسم بردند و در خطبه غدیر علی(ع) را امره المومنین قرائت کردند. امیرالمومنین صفت مختص پیامبر (ص) هست و برای هیچکدام از امامن نیز، در لسان بزرگان و روایات وی لفظ امیرالمومنین استفاده نشده هست. در صلح نامه امام حسن(ع) با معاویه، آمده که لفظ امیرالمومنین مختص علی(ع) هست که خدا توسط نبی به وی اعطا کرده و معاویه نیز آن را امضا نمود. پیامبر(ص) چه لفظ دیگری را باید بگویند که مفهوم حاکم بدهد!؟ رسول خدا(ص) دو یا سه بار در بین خطبه از مردم بیعت می‌گیرد و می‌گوید: خدایا شاهد باش من فرمان تورا ابلاغ کردم! این فرمان تنها دوست داشتن هست؟

پیامبر(ص) چه لفظ دیگری را باید بگویند که مفهوم حاکم بدهد!؟ رسول خدا(ص) دو یا سه بار در بین خطبه از مردم بیعت می‌گیرد و می‌گوید: خدایا شاهد باش من فرمان تورا ابلاغ کردم! این فرمان تنها دوست داشتن هست؟ذوالنوری اضافه کرد: ۱۴ صفحه از کتاب بحارالانوار را خطبه غدیر در برگرفته هست که پیامبر(ص) در آن به تصریح ریشه‌های توحیدی ولایت می‌پردازند و امامت را ادامه راه نبوت می‌دانند.

وی دنبال کرد: رسول خدا عمامه خود را با اسم سحاب از سر برداشتند و بر سر علی گذاشتند این یعنی تنفیذ امامت بر علی(ع)، حتی رسول الله(ص) پیش از سخنرانی از مردم بیعت و اتمام حجت گرفتند که آیا صدای مرا دریافت می‌کنند یا نه تا راه فراری باقی نگذارند که فردا کسی بگوید نشنیدم. ابتکار وی این بود که افرادی با فاصله هایی که صدای‌شان به هم برسند میان جمعیت ایستادند، رسول خدا جمله‌ای می‌گفت و حوصله می‌کرد تا به انتهای جمعیت برسد و از انتها پرچم تکان می‌دادند و رسول خدا (ص) جمله بعدی را می‌گفتند، راز ماندگاری و ثبت تاریخی غدیر ابتکار هست که روات و کاتبان توانستند علیرغم طولانی بودن آن خطبه آن را تمام و نهایت بنویسند.