آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان این‌که ضیافت و رفت‌وآمد باعث تقویت صله‌رحم و ایجاد نشاط می‌شود، اظهارکرد: در روایت آمده هست که ضیافت نشانه جوان‌مردی هست.وی با بیان این‌که وقتی ضیافت در جامعه رایج شدن پیدا نماید بعضی مشکلات حل می‌شود، […]

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان این‌که ضیافت و رفت‌وآمد باعث تقویت صله‌رحم و ایجاد نشاط می‌شود، اظهارکرد: در روایت آمده هست که ضیافت نشانه جوان‌مردی هست.
وی با بیان این‌که وقتی ضیافت در جامعه رایج شدن پیدا نماید بعضی مشکلات حل می‌شود، دنبال کرد: در ضیافت انسان‌ها با هم آشنا می‌شوند و زمینه ازدواج جوانان فراهم می‌شود.

ضیافت به امر ازدواج کمک می‌کند

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که ضیافت علت می‌شود انسان‌ها از زندگی هم اطلاع پیدا کنند و اگر مشکلی نیازمندی وجود دارد احتیاج آن رفع گردد، تصریح نمود: ضیافت کمک به امر ازدواج می‌کند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: در روایات دینی آمده هست که از جامعه کناره‌گیری نکنید زیرا آدم اجتماعی هست و ضیافت یکی‌از صفت ها معروف اخلاقی هست.
امام‌ جمعه خرم‌آباد با تاکید بر این‌که مردم و ملت‌ها به مهمان‌داری خودشان افتخار می‌کنند به مهمان‌نوازی مردم لرستان اشاره و اضافه کرد: مردم لرستان مهمان‌نواز می باشند و به مهمان‌نوازی خودشان مفتخر می باشند.

خانه‌ای که در آن مهمان وارد نشود مذمت شده هست

وی با بیان این‌که اسلام برای ضیافت جایگاه مهمی قائل هست، اضافه کرد: در اسلام خانه‌ای که در آن مهمان وارد نشود مذمت شده هست به‌طوری‌که در روایات دینی آمده هست که هر خانه‌ای مهمان در آن وارد نشود ملائکه رحمت در آن خانه رفت‌و‌آمد نمی‌کنند، زیرا مهمان وقتی می‌آید روزی خودش را می‌آورد و وقتی می‌رود گناهان اهل خانه را با خودش می‌برد.
آیت‌الله میرعمادی به حدیث پیامبر اکرم(ص) در مورد مهمان اشاره و تصریح نمود: وقتی خداوند خیر کسی را بخواهد برایش هدیه می‌فرستد و آن هدیه مهمان هست بدین مفهوم که مهمان هدیه خداوند متعال هست.

مهمان؛ راهنمای بهشت

امام‌ جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که مساله مهمان‌نوازی یک سبک زندگی هست که دارای آداب خاص هست، اضافه کرد: در روایات علاوه‌بر تشویق به ضیافت برای آن

این مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر خوشرویی و پذیرایی هنگام ورود مهمان، اظهارکرد: میزبان به مهمان خدمت کند و اهتمام کند مهمان راحت باشد و در پذیرایی از مهمان کوتاهی نکند و برای او احترام قائل گردد.
وی با بیان این‌که پیامبر اسلام(ص) فرموده هست که مهمان را گرامی بدارید هرچند کافر باشد، دنبال کرد: هر کس به خدا ایمان دارد به مهمان احترام بگذارد، این در حالی‌است که امام علی(ع) می‌فرماید اگر کسی به ضیافت احترام بگذارد گویا به هفتاد پیامبر احترام گذاشته هست.

استقبال و بدرقه؛ از حقوق مهمان بر میزبان

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ازجمله حقوق مهمان را استقبال و بدرقه خوب دانست و اظهار کرد: اهتمام کنیم در ضیافت اسراف و ریخت‌وپاش نداشته باشیم، در آستانه نوروز بدانیم اسراف حرام و مشی شیطانی هست.
امام‌ جمعه خرم‌آباد با اشاره به این‌که هرچه ضیافت آسان باشد خوب تر و خوش‌تر هست، اضافه کرد: بدون دعوت و اطلاع ضیافت نروید این در حالی‌است که از آداب مهمان این هست که از توقف طولانی و ایجاد زحمت جلوگیری کند، ضیافت سه روز زیادتر نیست.

دعا برای صاحب‌خانه؛ از آداب ضیافت

این مفسر قرآن‌کریم اضافه کرد: از آداب مهمان آن هست که از میزبان و صاحبخانه تشکر کرده و برای او دعا کند و برایش خیر و برکت بخواهد.
وی دنبال کرد: یکی دیگر از آداب مهمان اجتناب از مذمت و بدگویی میزبان هست زیرا برخی‌ها پس از ضیافت پشت سر میزبان بدگویی می‌کنند.
آیت‌الله میرعمادی مهم‌ترین آداب ضیافت را اجتناب از گناه دانست و با اشاره به این‌که ضیافت که با غیبت و تهمت و اسراف باشد عذاب خدا را در پی دارد، اظهارکرد: و ضیافت شئون اسلامی محافظت گردد و اهتمام کنیم در نوروز در مهمانی‌ها گناه نکنیم.

انتهای پیام